Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1704975_0001.png
19. december 2016
J.nr. 16-1783155
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 113 af 29. november 2016 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rasmus Nordqvist (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 113: MFU spm. om at redegøre for provenueffekterne ved at undtage salg af kunstneriske værker for skat indtil en beløbsgrænse på 375.000 kr., på vilkår der er magen til dem, der gælder i Irland, til skatteministeren
1704975_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for provenueffekterne ved at undtage salg af kunstneriske
værker for skat indtil en beløbsgrænse på 375.000 kr., på vilkår der er magen til dem, der
gælder i Irland, jf. Irish Tax Customs hjemmeside om ”Artists’ Exemption Information
and Guidelines” (http://www.revenue.ie/en/tax/it/reliefs/artists-
exemption.html#section1).
Svar
Skatteministeriet har ikke oplysninger om kunstneres indkomst, herunder hvor stor en del
der vedrører kunstneres indkomst fra salg af nye kunstværker eller andet virke som fx
undervisning, foredrag og lign. Der findes heller ikke umiddelbart oplysninger om, hvor
meget de solgte kunstværker indbringer. Det er derfor ikke muligt at foretage en konkret
vurdering af, hvad de provenumæssige konsekvenser ville være, hvis kunstneres indkomst
fra salg af kunstneriske værker skulle fritages fra skat op til den nævnte grænse. Uanset
dette er det dog vurderingen, at det vil medføre et ikke uvæsentligt mindreprovenu for
staten.
I fravær af et egentligt beregningsgrundlag kan der opstilles et regneeksempel til illustrati-
on af størrelsesordenen af provenuvirkningen. Hvis det eksempelvis antages, at 1000
kunstnere hver har indkomst på 375.000 kr. (eller mere) svarende til grænsen for skatte-
friheden, hvoraf salg af egne kunstværker udgør halvdelen af indkomsten, vil det, ved en
gennemsnitlig marginalskattesats på 45 pct., medføre et umiddelbart mindreprovenu i
størrelsesordenen 80-100 mio. kr. årligt. De summariske antagelser illustrerer, at et pro-
venuskøn for en skattefritagelse vil være forbundet med stor usikkerhed.
En sådan ordning har karakter af selektiv erhvervsstøtte, da en særlig branche tilgodeses
med en målrettet skattelempelse. Det må forventes at kanalisere arbejdskraft, investerin-
ger og andre ressourcer fra andre erhverv til kunstområdet, alene fordi det tilgodeses
skattemæssigt. Det vil kræve en række værnsregler, hvis sådan en ordning ikke skal kunne
misbruges, idet kunstnere vil få en tilskyndelse til at omdanne deres indkomst fra andet
kunstnerisk virke til at kunne kategoriseres som salg af kunst for derved at opnå skattefri-
tagelse. Desuden vil det give ikke-kunstnere et kraftigt incitament til at gøre deres arbejde
til kunst. Det vurderes, at en godkendelsesordning næppe vil kunne løse dette problem.
Skulle sådan en ordning alligevel indføres i Danmark, bør det desuden undersøges, om
det ville indebære statsstøtte til erhverv i form af kunstnerisk virksomhed. Skatteministe-
riet er ikke bekendt med, om den irske ordning er statsstøttegodkendt.
Side 2 af 2