Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1749289_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 27. april 2017
Sagsnummer: 2017-4336
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 669 (MOF alm. del) stillet den 21. april 2017.
Spørgsmål nr. 669
"Vil ministeren oversende talepapiret fra samrådet den 20. april 17 om redegørelse for forslaget til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter særligt
med henblik på foreliggende kompromisforslag og regeringens holdning dertil., jf. MOF alm. del -
samrådsspm. AU?"
Svar
"Der vedlægges det udkast til talepapir, som dannede grundlag for Miljø- og Fødevareministerens besvarelse
af 20. april 2017 af samrådsspørgsmål AU (MOF alm. del)".
./.
Esben Lunde Larsen
/Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 669: Spm. om ministeren vil oversende talepapiret fra samrådet den 20. april 17 om redegørelse for forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter, til miljø- og fødevareministeren
1749289_0002.png
EU og internationalt
Den 19. april 2017
-
Miljø- og Fødevareministerens besvarelse af samrådsspørgsmål
AU stillet den 19. april 2017 af Pia Adelsteen (DF).
Samrådsspørgsmål AU:”Ministeren
bedes redegøre for
forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter
særligt med henblik på foreliggende kompromisforslag og
regeringens holdning dertil”.
(Det talte ord gælder)
Svar:
-
I de kommende uger vil det maltesiske formandskab forsøge at
nå et kompromis med Europa-Parlamentet.
-
Det er et forslag, der dækker hele den økologiske sektor, og som
potentielt kan få stor betydning for den økologiske produktion i
fremover. Forslaget har været forhandlet i tre år, og det
nuværende formandskab har kastet mange kræfter ind på at nå
en løsning med Europa-Parlamentet.
-
Vi har under forhandlingerne lagt vægt på, at det ikke skal være
vanskeligere at opretholde og omlægge til økologisk produktion.
Den prioritering er helt i overensstemmelse med det
forhandlingsoplæg, der blev godkendt i Folketingets
Europaudvalg tilbage i 2015
-
Et vigtigt punkt i den sammenhæng har været spørgsmålet om
særlige grænseværdier for pesticidrester i økologiske produkter.
Det synes vi er en dårlig ide. I Danmark har vi allerede grænser
for pesticidindholdet, der er fastsat ud fra sundhedsmæssige
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 669: Spm. om ministeren vil oversende talepapiret fra samrådet den 20. april 17 om redegørelse for forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter, til miljø- og fødevareministeren
kriterier. Hvis pesticidindholdet i et produkt – konventionelt
eller økologisk ligger over den grænse, kan det slet ikke sælges.
-
Det Kommissionen ønsker er at indføre endnu lavere
grænseværdier. Det vil fratage os den mulighed, som vi i
øjeblikket har, for at acceptere ubetydelig pesticidforurening. Det
kan kun ske efter en konkret vurdering, og hvis det kan
godtgøres, at forureningen er utilsigtet. Den mulighed er vigtig i
et land som Danmark, hvor markerne ligger tæt, og hvor der let
kan ske afdrift af pesticider fra konventionelle marker.
-
Et andet og mere principielt problem ved grænseværdier er, at
det kan være første skridt på vejen mod et helt nyt kontrolregime.
I øjeblikket er fokus på overholdelsen af de økologiske
produktionsmetoder i hele produktionsprocessen. Det vil være
uheldigt og potentielt skade troværdigheden af økologiske
produkter, hvis man går over til kun at kontrollere
pesticidindholdet slutproduktet.
-
Kommissionen presser hårdt på for at indføre grænseværdier.
Det er et meget centralt punkt at undgå dette, og vi har arbejdet
tæt sammen med Tyskland i denne sag. Det er øvrigt også et
punkt, hvor regeringen er helt på linje med den økologiske sektor
i Danmark
-
I løbet af de sidste uger er der opstået diskussion om en mindre
del af forslaget, der handler om økologisk væksthusproduktion.
Med de nuværende regler er det muligt at producere økologiske
grøntsager i såkaldte afgrænsede bede. Landbrug & Fødevarer og
Dansk Gartneri ønsker, at den mulighed forsat skal være åben.
Økologisk Landsforening ønsker derimod, at al økologisk
væksthusproduktion skal finde sted i bundjord.
-
Det seneste udkast til kompromis fra formandskabet indebærer,
at dyrkning i afgrænsede bede forsat kan finde sted i de nordlige
dele af Europa – herunder Danmark.
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 669: Spm. om ministeren vil oversende talepapiret fra samrådet den 20. april 17 om redegørelse for forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter, til miljø- og fødevareministeren
-
Der imidlertid yderligere betingelser, der kan gøre det meget
vanskeligt at opretholde en produktion i Danmark. De
afgrænsede bede skal således bestå af mindst 80 % jord fra selve
bedriften eller de nærmeste økologiske producenter. Hvis det
krav gennemføres, kan produktion i afgrænsede bede ikke finde
sted i Danmark.
-
Regeringen har arbejdet for at opretholde status quo i forhold til
væksthusproduktion. Det er helt i overensstemmelse med
forhandlingsoplægget, hvor det fremgår, at der lægges afgørende
vægt på at udbrede økologien. Et forbud mod afgrænsede bede,
vil gøre det sværere at omlægge fra konventionel produktion. Det
kan også betyde, at den økologiske væksthusproduktion i
Danmark bliver mindre i årene fremover.
-
Det der er virkelig afgørende er, at der findes gode holdbare
løsninger på de overordnede emner, der kan få betydning for den
økologiske produktion som helhed fremover. Det gælder som sagt
først og fremmest pesticidgrænser, men kontrolregler og import
er også af betydning.
-
Det er en dansk prioritet er at opretholde et effektivt og
troværdigt kontrolsystem. Her ser det ud til, at udfaldet kan blive
tåleligt.
-
I forhold til kontrollen i detailhandlen, ser det imidlertid mindre
godt ud. Ifølge de nuværende regler kan medlemsstaterne
undtage detailhandlen for økologikontrol. Det har man valgt at
gøre i Danmark, eftersom risikoen for fejl i detailforretninger, der
hverken producerer eller forarbejder produkterne, er meget lav.
-
Det seneste kompromisforslag fra formandskabet indebærer, at
detailbutikker, der sælger uindpakkede produkter, skal
kontrolleres. Det gælder for eksempel butikker, der sælger
uindpakket frugt- og grøntsager. Det vil pålægge tusindvis af
detailbutikker en stor byrde. Det vil også tilskynde til øget brug af
emballage, hvilket både er dyrt og miljøskadeligt.
4
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 669: Spm. om ministeren vil oversende talepapiret fra samrådet den 20. april 17 om redegørelse for forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter, til miljø- og fødevareministeren
-
Et andet udestående er import. Her er det vigtigt, at vi får nogle
importregler, der sikrer råvareforsyninger til den økologiske
sektor i EU.
-
Hvis der ikke findes en tilfredsstillende løsning på de emner, kan
det påvirke hele den økologiske sektor negativt. Situationen i
Rådet er flydende, og Danmark kan let blive tungen på
vægtskålen. Det er afgørende, at vi i de kommende forhandlinger,
kan arbejde
5