Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del
Offentligt
1739887_0001.png
Erhverv og grøn teknologi
Ref. UHE
Den 4. maj 2016
Kommenteret dagsorden til VKOLA- møde den 10. maj og servicetjek fiskeri
1. Status for Servicetjek fiskeri
herunder forventningsafstemning
[Formål: Forventningsafstemning af rammerne for of formålet med serviceeftersynet
af fiskeriområdet. Dette med henblik på at tilpasse forventninger og kravene til
pakken med hvad der faktisk kan leveres. Derudover skal der gives en kort
gennemgang af elementerne i servicetjekket (herunder hvad der ikke leveres på).]
Forventningsafstemning
Hensigten med servicetjekket er at udstikke en klar retning for den løbende udrulning af
fiskerireformens mange elementer, og at give plads til nye gode idéer og indsatser for fiskeriet.
En helt overordnet overvejelse er, om vi skal gå efter en bred aftale
hvilket i givet fald vil give en
større robusthed til de aftaler, vi indgår.
Status
Siden den 7. april har vi arbejdet på at kvalificere og videreudvikle de forslag, der indgik i det
katalog, vi præsenterede den dag. Jeg vil gerne opsummere hovedemnerne, som jeg ser dem:
Jeg vil gerne have jeres
opbakning
til at gå videre med følgende oplæg:
Kvotekoncentration- tilpasning af reglerne: Inden for de overordnede rammer af FKA
systemet, ønsker jeg at gå videre med to forslag til tilpasninger;
o
dels indførelse af koncentrationsregler for samtlige FKA arter og
o
dels en regel om, at man i erhvervsfiskerselskaber sætter krav om oplysning af
ejerkredsen også for den sidste tredjedel.
Desuden har DFPO fremsat et ønske om at indføre koncentrationsregler for
erhvervsfiskerselskaber, og regler om bestemmende indflydelse over kvoteandele i
erhvervsfiskerselskaber.
Disse forslag har jeg reservationer i forhold til, men jeg vil gerne overveje dem nøjere i samråd
med jer, inden jeg tager endelig stilling.
Ophævelse af brislingekassen: Jeg vil nu gå videre i forhold til EU, med henblik på at få
brislingekassen ophævet hurtigst muligt. Det regner jeg med, at vi kan være enige om.
Forsøg med fleksibelt redskabsvalg: For at gøre det nemmere at være fisker i fremtiden vil jeg
foreslå, at vi etablere en forsøgsordning, hvor vi tilbyder frit redskabsvalg imod at fiskerne
fisker fuldt dokumenteret. [Dette kan evt. kobles med en smule forskningskvote for at styrke
1.
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om oversendelse af mødesag fra ordførermødet mellem Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance i maj 2016, som ministeren gentagende gange henviste til i sin besvarelse af MOF alm. del – samrådsspørgsmål AR på samrådet om kvotekonger", til miljø- og fødevareministeren
1739887_0002.png
incitamenterne for fiskerne til at være med. OBS: kan evt. gemmes til en forhandling.]
Styrkelse af investeringer i erhvervet: Fiskeriudviklingsprogrammet
EHFF
er jo den
væsentligste kilde til finansiering af aktiviteterne i fiskerisektoren. Der er indgået politisk
aftale om programmet frem til og med 2017. Jeg vil allerede nu til efteråret sætte gang i de
forberedende drøftelser om den sidste del af programperioden fra 2018-20. Det er vigtigt at
komme i gang i god tid, så nye initiativer kan blive godt forberedt, og så vi på en gang sikrer
kontinuitet og giver plads til at indarbejde nye idéer.
Her og nu, afsøger vi mulighederne for at give en ”top-up” til fartøjsordningen i 2017
(pt ca. 7
mio. kr.)
– ud over den ”top-up” på 18 mio. kr.,
som er meldt ud for 2016.
Fremtidigt samarbejde om forskning, innovation og forvaltningsplaner: Samarbejdet mellem
forskning og erhverv er afgørende for en langsigtet positiv udvikling af fiskerisektoren,
og
vidensbaseret forvaltning er forudsætning for klog regulering og retvisende kvoter. Det
igangværende samarbejde er inde i en positiv gænge. Vi foreslår, at der oprettes et egentligt
forum, hvor erhverv og myndigheder kan drøfte den strategiske retning for forskningen,
herunder hvilke arter der bør fokuseres på at forbedre rådgivningen for frem til f.eks. 2025.
For følgende elementer forventer jeg, at vi skal fokusere vores
politiske drøftelse omkring:
Kvoteudnyttelse: Miljø- og Fødevareministeriet er ved at analysere de forhindringer, der er,
for en forbedret kvoteudnyttelse. Det ser desværre ikke ud til, at analysen når at blive klar til vi
er færdige med forhandlinger. Jeg vil dog foreslå, at vi i aftalen lave en passus om, at
aftaleparterne mødes igen for at drøfte behovet for at agere, når analysen foreligger, og
ministeriet har haft mulighed for at tænke over hvilke konsekvenser resultaterne bør have.
Ny national model for forvaltningen af industrifiskeriet i forhold til bifangster af sild: Siden
2015 er det blevet drøftet, hvilken model for forvaltningen af industrifiskeriet, og især
sildebifangster, der skal indføres i dansk fiskeri efter indførelsen af discardforbuddet for
industrifiskeri 1. januar 2015. DFPO foretrækker en model, som tillader en vis mængde
bifangst af sild pr. fangstrejse, mens Pelagisk PO foretrækker en model, hvor
sildebifangstkvoten uddeles til de enkelte fartøjer som en slags kvote, som kan omsættes.
Erhvervet er opfordret til at finde enighed om en model. Der har været holdt mange drøftelser
med erhvervet, men de har nu meddelt, at de ikke kommer til at blive enige. Derfor synes jeg,
at vi skal bruge disse forhandlinger til at beslutte en model, så vi er fælles om det. Vi skal
naturligvis nok komme med et oplæg.
2.
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om oversendelse af mødesag fra ordførermødet mellem Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance i maj 2016, som ministeren gentagende gange henviste til i sin besvarelse af MOF alm. del – samrådsspørgsmål AR på samrådet om kvotekonger", til miljø- og fødevareministeren
1739887_0003.png
Det kystnære fiskeri- og generationsskifte: Drøftelserne vil blive knyttet op på den evaluering
af kystfiskerordningen, der er i gang i øjeblikket med henblik på indførelse af en tilpasset
ordning fra 2017. Vi er stødt på en række principielle spørgsmål, som vi skal tage stilling til,
herunder:
o
I hvilket omfang, skal der tilføres ekstra fisk til kystfiskersegmentet,
o
Skal der skelnes mellem
”naturskånsomt”
kystfiskeri og andet fiskeri
forbedringstiltag i ordningen helt eller delvist forbeholdes det skånsomme fiskeri
o
spørgsmål om bindingsperioder i forbindelse med deltagelse i ordningen
o
[BT/bruttoton: Erhvervelse af bruttoton er en væsentlig omkostning i forbindelse med
etableringen. Ministeriet er ved at undersøge mulighederne for at inddrage uudnyttet
BT, med henblik på omfordeling fx til kystfiskersegmentet.]NAER
vil søge at afklare
spørgsmålet inden tirsdag.
o
Generationsskifte er et særskilt problem
især for de små fartøjer. Spørgsmålet er,
om vi skal arbejde videre med en generationsskifteordning
dvs. tilskud til
førstegangsetablering for yngre fiskere
og om denne ordning i givet fald skal
forbeholdes kystfiskere, eller stilles til rådighed for alle.
Pt. overvejer vi en model, der skal administreres af fiskeafgiftsfondens bestyrelse, men
efter de regler, der er fastlagt i EHFF. Hvis ordningen så bliver en succes, kan den
indarbejdes i EHFF efter 2018.
Det kan desuden drøftes, om den eksisterende ekstratildeling af kvoter til
nyetablerede fiskere
lånefiskordningen
skal udvides. Dette er jo en
fordelingsmæssig problemstilling.
o
o
[Uddannelsesskib: Jeg følger med interesse initiativet med at få et nyt moderne
uddannelsesskib til fiskeriskolen i Thyborøn. Jeg regner med, at jeres opbakning til at hjælpe
til med at virkeliggøre projektet
[Jeg forestiller mig, at vi kan stille fiskerkvoter til rådighed for skibet fra fiskerifonden, når
skibet sættes i søen. Men det er naturligvis en omfordelingsøvelse.]]
3.
Følgende ønsker fra erhvervet forventer jeg ikke, at vi kommer til at kunne levere på:
Finansiering:
Erhvervet ønsker at få en billig basisfinansiering, svarende til realkreditlignende vilkår.
Erhvervs- og Vækstministeriet har udarbejdet en rapport, som konkluderer, at der hverken er
grundlag eller mulighed for at ændre finansieringsvilkårene, så de imødekommer erhvervets
ønsker. Konklusionen er således at erhvervet ikke er kreditrationeret.
Udkastet til rapporten har været i høring i erhvervet, og jeg har aftalt med Erhvervs- og
Vækstministeriet, at vi inviterer organisationerne til en drøftelse af rapportens konklusioner,
inden den offentliggøres.
Ift. VKO pkt. 15 og 16 er meldingen fra erhvervet til EVM, at det ikke er hvad der efterspørges.
Årsagen er, at Vækstfondens låneordninger ikke må være billigere end markedet, og eftersom
erhvervet kan få finansiering på markedsvilkår vil de altid være billigere.
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om oversendelse af mødesag fra ordførermødet mellem Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance i maj 2016, som ministeren gentagende gange henviste til i sin besvarelse af MOF alm. del – samrådsspørgsmål AR på samrådet om kvotekonger", til miljø- og fødevareministeren
1739887_0004.png
Skatteregler:
Det samme gælder de ønsker, der har været til en ændring af skatte- og fradragsreglerne i
forbindelse med fangstrejser, som også har været et stort ønske fra erhvervet.
Skatteministeriet oplyser, at de nugældende regler er knyttet op på generelle regler for
rejsegodtgørelse mv., og at de er godkendt af EU-kommissionen i forhold til EU´s
statsstøtteregler.
Skatteministeriet mener, at det er meget usikkert, om vi kan få godkendt en ny ordning, og
mener, at den nuværende kan komme i fare, hvis vi henvender os til Kommissionen. Sverige
har således for nyligt fået afvist en lignende ordning.
Det forekommer således urealistisk at få ændret eller tilpasse disse regler.
Ligestilling af MSC-certificeret fisk med økologi i kantiner og restauranter:
EU´s økologiregler definerer, at vildtfangede fisk ikke kan være økologiske, og at økologiske
fisk kun kan fremkomme ved akvakultur.
Siden spisemærkereglerne blev indført tilbage i 2009 har man holdt vildtfangede fisk uden for
beregningen af økologiandelen. Dermed er beregningsmåden helt neutral i forhold til
anvendelse af vildtfangede fisk, bl.a. for ikke at forringe incitamentet til at anvende vilde fisk i
køkkener med et økologisk spisemærke.
Beregningsmetoden gør dog, at vildtfangede fisk har en stor fordel ift. f.eks. konventionelt kød.
Fiskeindustriens ønske om producere fiskeolie til konsum uden at være fødevarevirksomhed:
I henhold til lovgivningen skal man være autoriseret fødevarevirksomhed for at producere
fiskeolie til konsum.
Det fiskemelsproducenterne ønsker er, at få lov at producere fødevarer uden at skulle leve op
til kravene herfor i fødevarelovgivningen.
Der er ikke tale om overimplementering, og der skal derfor ikke ændres i lovgivning, men
arbejdes på bedre vejledning af virksomheder.
Fødevarestyrelsen har nedsat en arbejdsgruppe, der kan beskrive de forhold, der gælder for
virksomheder, som på samme tid er autoriseret/godkendt efter fødevare-, foder- og animalsk
biproduktlovgivning.
I det arbejde vil også indgå dialog med relevante brancheorganisationer, inklusiv Marine
Ingrediens Denmark.
4
MOF, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om oversendelse af mødesag fra ordførermødet mellem Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance i maj 2016, som ministeren gentagende gange henviste til i sin besvarelse af MOF alm. del – samrådsspørgsmål AR på samrådet om kvotekonger", til miljø- og fødevareministeren
1739887_0005.png
2. Ordførerrunde: Forslag og initiativer
[Formål: At opfordre de enkelte ordførere til at kommentere ministerens oplæg
men især til selv at komme på banen med egne prioriteter og input.]
Nu vil jeg gerne høre fra jer, om der er elementer, jeg har glemt, og også gerne have andre
gode input.
3. Orientering om det videre arbejde
[Formål: At give ordførerne en orientering om, hvad der kommer til at ske herfra,
og hvornår de kan forvente at være færdige med serviceeftersynet.]
Efter DFPOs generalforsamling på fredag skal Jeg drøfte elementer i servicetjekket med
erhvervs- og vækstministeren og undervisningsministeren, og derefter skal regeringens
økonomiudvalg præsenteres for arbejdet.
Jeg regner med at kunne udsende et oplæg til serviceeftersyn sidst i maj/starten af juni, så det
kan være afsluttet inden sommerferien.
5