Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 35
Offentligt
1678142_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 19. oktober 2016
Sagsnummer: 2016-221
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om Kommissionens forslag til ændring af bilag III i
Affaldsdirektivet (2008/98/EF) med hensyn til fareegenskaben HP 14 (økotoksisk), komitésag.
Der skal stemmes om forslaget på et møde i den Tekniske Tilpasningskomité for Farligt Affald den 25. oktober
2016.
Forslaget skønnes at have en positiv virkning på beskyttelsesniveauet i Danmark, og der skabes med forslaget et
ensartet grundlag for klassificering af affald i alle medlemslande.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
Med venlig hilsen
Klaus Retoft
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Notat om Kommissionens forslag til ændring af bilag III i Affaldsdirektivet (2008/98/EF) med hensyn til fareegenskaben HP 14 (økotoksisk), komitésag
1678142_0002.png
Jord og Affald
Ref. THFRU
Den 14. oktober 2016
MFVM 155
NOTAT
til
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til ændring af bilag III i affaldsdirektivet (2008/98/EF) med hensyn
til fareegenskaben HP 14 (økotoksisk) (Komitesag)
Resumé
Formålet med forslaget er hovedsageligt at bringe reglerne for klassificering af farligt affald – helt konkret
fareegenskaberne for HP 14 (klassificering som økotoksisk) - i overensstemmelse med klassificeringsreg-
lerne i EU’s kemikalielovgivning.
Formålet med forslaget er desuden at fjerne et juridisk tomrum for HP 14 (økotoksisk), idet der i de nuvæ-
rende regler henvises til et direktiv, der ophørte med at gælde den 1. juni 2015. Dette kræver en ændring af
affaldsdirektivets bilag III.
Forslaget indeholder kriterier for, hvornår affald skal klassificeres som HP 14 (økotoksisk) samt koncentra-
tionsgrænser for stoffer der kan bidrage til HP 14 (økotoksisk). Forslaget indebærer, at affald skal klassifi-
ceres som farligt, hvis det indeholder stoffer, som er klassificeret som enten ozonlagsnedbrydende eller
akut eller kronisk toksiske for vandmiljøet over en given koncentrationsgrænse.
Kommissionens konsekvensanalyse kan ikke umiddelbart anvendes i en dansk kontekst, da den er baseret
på vurderinger i EU-lande, der i vid udstrækning allerede har indført nationale kriterier for HP 14 (økoto-
ksicitet), hvilket Danmark ikke har.
Konsekvensanalysen peger på, at forslaget især vil betyde, at en vis andel af den slagge fra affaldsfor-
brænding, der i dag klassificeres som ikke-farligt, fremover vil skulle klassificeres som farligt affald. Rege-
ringen forventer dog, at de danske slagger fortsat kan blive nyttiggjort, idet kommunerne har mulighed for
at give en konkret tilladelse efter miljøbeskyttelsesloven til anvendelsen. Alternativt kan restproduktbe-
kendtgørelsen ændres til også at omfatte slagger klassificeret som miljøfarligt affald.
Forslaget skønnes at have en positiv virkning på beskyttelsesniveauet i Danmark, og der skabes med for-
slaget et ensartet grundlag for klassificering af affald i alle medlemslande.
Forslaget vurderes samlet set at have begrænsede erhvervsøkonomiske, erhvervsadministrative og stats-
finansielle konsekvenser.
Der skal stemmes om forslaget på et møde i den Tekniske Tilpasningskomité for Farligt Affald den 25. ok-
tober 2016, hvor regeringen agter at stemme for forslaget
Baggrund
Kommissionen har den 28. september 2016 sendt forslag til medlemsstaterne om ændring af bilag III i af-
faldsdirektivet (2008/98/EF) med hensyn til fareegenskaben HP 14 (økotoksisk).
Forslaget har hjemmel i artikel 7 i Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2008/98/EF af 19. november
2008 om affald. Forslaget skal vedtages efter forskriftsproceduren med kontrol i artikel 5a i afgørelse
1
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Notat om Kommissionens forslag til ændring af bilag III i Affaldsdirektivet (2008/98/EF) med hensyn til fareegenskaben HP 14 (økotoksisk), komitésag
1678142_0003.png
1999/468/EF om Kommissionens gennemførelsesbeføjelser, som ændret ved Rådets afgørelse af 17. juli
2006.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Tekniske Tilpasningskomité for Farligt Af-
fald. Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-
Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal
inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig
forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Tekniske Til-
pasningskomité for Farligt Affald, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der
udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager for-
slaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfri-
sten.
Der skal stemmes om forslaget på et møde i den Tekniske Tilpasningskomité (TAC) for Farligt Affald den 25.
oktober 2016.
Formål og indhold
Klassificering af affald som farligt eller ikke-farligt er baseret på den europæiske kemikalielovgivning. For-
målet med nærværende forslag er hovedsageligt at bringe reglerne for klassificering af farligt affald i overens-
stemmelse med klassificeringsreglerne i EU’s kemikalielovgivning, og konkret at bringe fareegenskaberne for
HP 14 (økotoksisk) i overensstemmelse med CLP-forordningen (EF nr. 1272/2008)
1
.
Den europæiske kemikalielovgivning blev i 2009 ændret med vedtagelsen af CLP-forordningen (EF nr.
1272/2008), som trådte i kraft i 2010 for kemiske stoffer og fra 1. juni 2015 for blandinger. Da affald i denne
henseende betragtes som en blanding, blev Affaldsdirektivets bilag III, som indeholder en oversigt over egen-
skaber, der gør affald farligt, ændret i juni 2014, og trådte i kraft 1. juni 2015 (EF nr. 1357/2014).
Som den eneste af de 15 fareegenskaber, der gør affald farligt
2
, blev definitionen af HP 14 (økotoksisk) ikke
ændret i 2014, da der var behov for mere viden om konsekvenserne ved at tilpasse definitionen af HP 14 til
CLP-reglerne. Der manglede blandt andet viden om affalds økotoksicitet og harmoniserede testmetoder. Der
manglede ligeledes viden om, hvor stor betydning indførelse af en koncentrationsgrænse for økotoksicitet
ville have for mængden af affald klassificeret som farligt.
Kommissionen igangsatte i 2014 en undersøgelse, der for udvalgte affaldsstrømme skulle afdække konse-
kvenserne ved forskellige klassificeringstilgange for HP 14 (økotoksisk). Forslaget er baseret på undersøgel-
sens anbefalinger.
Forslaget har endvidere til formål at fjerne et juridisk tomrum. De nuværende klassificeringsregler fastlægger
HP 14 (økotoksisk) på grundlag af kriterier, der er fastlagt i bilag VI til Rådets direktiv 67/548/EØF. Dette
direktiv ophørte med at gælde 1. juni 2015.
Forslaget indeholder kriterier for, hvornår affald skal klassificeres som HP 14 (økotoksisk), samt koncentra-
tionsgrænser for stoffer, der kan bidrage til HP 14 (økotoksisk). Forslaget indebærer, at affald skal klassifice-
res som farligt, hvis det indeholder stoffer, som er klassificeret som enten ozonlagsnedbrydende eller akut
eller kronisk toksiske for vandmiljøet over en given koncentrationsgrænse. Disse kriterier svarer til dem, der
anvendes i kemikalielovgivningen.
Der indføres afskæringsværdier
3
for stoffer, der kan være akut eller kronisk toksiske for vandmiljøet. Det
betyder, at stoffer i affaldet under disse koncentrationer ikke tages med i den samlede vurdering af affaldets
fareegenskab. Disse afskæringsværdier stammer fra CLP-forordningen, hvor de er indført af praktiske grun-
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1272/2008 af 16. december 2008 om klassificering, mærkning og
emballering af stoffer og blandinger og om ændring og ophævelse af direktiv 67/548/EØF og 1999/45/EF om ændring
af forordning (EF) nr. 1907/2006
2
De 15 fareegenskaber kan inddeles i tre hovedgrupper: fysiske (f.eks. eksplosiv eller brandfarlig), sundhedsskadelige
(f.eks. ætsende eller giftig) og miljøskadelige (f.eks. økotoksisk).
3
Afskæringsværdi: en tærskelværdi, under hvilken koncentrationen af et stof ikke skal medregnes.
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Notat om Kommissionens forslag til ændring af bilag III i Affaldsdirektivet (2008/98/EF) med hensyn til fareegenskaben HP 14 (økotoksisk), komitésag
1678142_0004.png
de og af hensyn til proportionaliteten. Der anvendes ligeledes afskæringsværdier inden for visse fareegenska-
ber i de nuværende klassificeringsregler for affald.
Endeligt fremgår det af forslaget, at hvis der anvendes tests
4
til at bestemme, hvorvidt affaldet skal klassifice-
res som HP 14 (økotoksisk), er det hensigtsmæssigt at anvende de relevante metoder i forordning nr.
440/2008
5
eller andre internationalt anderkendte testmetoder og guidelines. Desuden skal der tages hensyn
til artikel 12 i CLP-forordningen, særligt artikel 12 (b). Artikel 12 vedrører særlige tilfælde, der kræver yderli-
gere evaluering i forhold til klassificering. Artikel 12 (b) omhandler biotilgængelighed af et stof eller en blan-
ding.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på lega-
litetskontrol.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget er at udmønte EU’s gældende reguleringsbeføjelser i kommende fælles-
skabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Affaldsdirektivets bilag III er implementeret i dansk lovgivning gennem Bekendtgørelse om ændring af be-
kendtgørelse om affald (BEK nr. 715 af 13. maj 2015). På EU-niveau har der ikke været fastsat koncentrati-
onsgrænser for HP 14 (økotoksisk) i affald, og det har dermed været op til det enkelte medlemsland at be-
stemme, hvordan økotoksicitet anvendes i affaldsklassificering. I Danmark har det været op til den enkelte
kommune at vurdere, om man ville tillægge økotoksicitet vægt ved klassificering af affald.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil medføre, at affaldsbekendtgørelsen skal ændres.
Erhvervsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
Med forslaget skabes der et ensartet grundlag for klassificering af affald i alle medlemslande. Der knytter sig
ingen omkostninger til selve ændringen af klassificeringen. Eventuelle erhvervsøkonomiske konsekvenser vil
alene fremkomme, såfremt en ændret klassificering indebærer, at affaldet skal håndteres anderledes, end det
skal efter de nugældende regler. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis affald, som tidligere blev klassificeret som
ikke-farligt, efter en vedtagelse af forslaget vil blive klassificeret som farligt.
I Kommissionens konsekvensanalyse
6
af de forskellige klassificeringstilgange for HP 14 (økotoksisk), anbefa-
les det at vælge en metode, der ligger tættest muligt op af reglerne i CLP-forordningen. Fire metoder er blevet
undersøgt, hvor tre af dem er forskellige afarter af reglerne i CLP-forordningen, og en af dem er baseret på de
gamle regler for klassificering af blandinger. Kommissionen anbefaler metode 1
7
, da denne metode viser god
4
5
Klassificering af affald foretages som regel med udgangspunkt i oplysninger om affaldets indholdsstoffer og disse stoffers koncen-
tration, dvs. baseret på kemiske analyser. I visse tilfælde kan det i stedet være berettiget at anvende tests til klassificeringen.
Kommissionens forordning (EF) nr. 440/2008 af 30. maj 2008 om fastlæggelse af forsøgsmetoder i henhold til Euro-
pa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begræns-
ninger for kemikalier (REACH).
6
Study to assess the impacts of different classification approaches for hazard properties “HP 14” on selected waste
streams. Final report. Bio by Deloitte and Ineris. October 2015.
7
Metode 1 er baseret på principperne for klassificering for økotoksicitet i CLP-forordningen, men med den undtagelse,
at der ikke anvendes M-faktorer (multiplikationsfaktor, der anvendes for stoffer, som er farlige for vandmiljøet) og
afskæringsværdier i metode 1.
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Notat om Kommissionens forslag til ændring af bilag III i Affaldsdirektivet (2008/98/EF) med hensyn til fareegenskaben HP 14 (økotoksisk), komitésag
1678142_0005.png
overensstemmelse med den nuværende klassificering i de ni lande, der har indgået i analysen
8
, følger linjen i
CLP-forordningen, og de miljømæssige, økonomiske og sociale konsekvenser vurderes at være ”rimelige”.
Kommissionens forslag er identisk med metode 1 med den undtagelse, at der foreslås afskæringsværdier for
stoffer, der kan være akut eller kronisk toksiske for vandmiljøet. Det gør alt andet lige forslaget mere lempe-
ligt end metode 1, men i større overensstemmelse med CLP, hvor der også anvendes afskæringsværdier.
I Kommissionens konsekvensanalyse er udvalgt de affaldsfraktioner, som vurderes at blive mest berørt af
forslaget. Det er affald, som indeholder stoffer, der kan have akutte eller kroniske effekter i vandmiljøet, og
som dermed kan udløse en klassificering af affaldet, som farligt for miljøet. Endvidere var det et kriterium, at
der er tale om affaldsfraktioner, der genereres i forholdsvis store mængder. Følgende affaldsfraktioner blev
udvalgt: slam fra forskellige produktionsprocesser, slagge fra medforbrænding af affald, slagge og flyveaske
fra forbrænding af affald, papir- og plastemballageaffald, opgravet jord og sten, den lette fraktion fra shred-
ning af metalholdigt affald og andet affald fra mekanisk behandling af affald. I analysen, der bygger på et
begrænset datamateriale, er det blandt andet forsøgt estimeret, hvor meget affald, der vil ændre klassificering
ved de respektive metoder. Analysens estimater kan imidlertid ikke umiddelbart bruges i en dansk kontekst,
da der er tale om lande, der allerede klassificerer affald som økotoksisk efter nationale kriterier, hvilket
Danmark ikke gør.
Kommissionen anfører, at i de høringssvar, der er modtaget i forbindelse med publicering af konsekvensana-
lysen, er det eneste potentielt kontroversielle ved indførelse af metode 1, at 14 % af de slagger fra affaldsfor-
brænding, der i dag klassificeres som ikke-farlige i de lande, der allerede i dag udfører en miljøklassificering,
potentielt vil skulle klassificeres som farlige. Tilsvarende data haves ikke for Danmark, hvor der generelt ikke
anvendes økotoksicitet ved klassificering af affald. Der genereres årligt omkring 600.000 tons slagger fra
affaldsforbrænding i Danmark, hvoraf hovedparten klassificeres som ikke-farligt affald og nyttiggøres til
konstruktionsformål, f.eks. opfyldningsmateriale under veje. Hermed erstattes primære råstoffer. Antages
det, at det også er 14 % af de danske slagger, der vil blive klassificeret som farligt affald, svarer det til ca.
80.000 tons slagger. Formentligt er det dog et lavt skøn. Disse slagger vil i givet fald ikke længere kunne
blive nyttiggjort efter bestemmelserne i restproduktbekendtgørelsen (BEK nr. 1414 af 30. nov. 2015), da rest-
produktbekendtgørelsen kun omfatter ikke-farligt affald. I stedet vil nyttiggørelse af slaggerne kræve, at
kommunerne giver en konkret tilladelse efter miljøbeskyttelsesloven til anvendelsen. Alternativt skal man
ændre restproduktbekendtgørelsen til også at omfatte slagger klassificeret som miljøfarligt affald. Hvis ikke
restproduktbekendtgørelsen ændres, kan forslaget forventes at medføre mere sagsbehandling hos kommu-
nerne og mere administration for de virksomheder eller myndigheder, der skal søge om godkendelse til at
nyttiggøre slaggerne. Det vil blive vurderet efterfølgende, hvilken løsning, der er mest hensigtsmæssig. Da
slagger som regel anvendes i større anlægsprojekter, forventes der imidlertid kun et begrænset antal ansøg-
ninger. Det forventes derfor ikke, at der vil være væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser eller admini-
strative konsekvenser for kommunerne ved en ændret klassificering af slaggerne.
De europæiske aktører på affaldsområdet har udtrykt bekymring for konsekvenserne for den lette fraktion
fra shredning af metalholdigt affald. I Danmark er den affaldsfraktion tidligere blevet deponeret, men den
bliver i dag i stigende grad forbrændt med energiudnyttelse, hvilket er i tråd med Ressourcestrategien ”Dan-
mark uden affald”. I Danmark klassificeres den lette fraktion fra shredning af metalholdigt affald i overve-
jende grad som ikke-farligt affald, men der er givet godkendelser til forbrænding af både farligt og ikke-farligt
shredderaffald. En ændret klassificering forventes ikke at medføre en ændret behandling af affaldet, men i
stedet at flere forbrændingsanlæg kan få behov for at få deres miljøgodkendelser revideret til også at omfatte
shredderaffald, klassificeret som farligt.
Det kan ikke afvises, at forslaget også vil have konsekvenser for andre affaldstyper end de ovennævnte, f.eks.
slam, asker, opgravet jord, etc. Det er i den forbindelse værd at bemærke, at det som udgangspunkt ikke er
affaldets klassificering, der er afgørende for, hvordan affaldet skal behandles, men i højere grad affaldets
egenskaber, der er bestemmende. Det betyder, at hvis det efter en konkret vurdering kan dokumenteres, at
det er fornuftigt og miljømæssigt forsvarligt at nyttiggøre affaldet, vil det stadig være muligt.
8
I konsekvensanalysen indgår data fra ni lande (Østrig, Frankrig, Belgien, Tyskland, Italien, Finland, Tjekkiet, UK og
Spanien). Disse lande har det til fælles, at de allerede i dag har nationale klassificeringsregler eller vejledninger for
vurdering af HP 14 (økotoksisk). Klassificeringen i disse lande er enten baseret på kemiske analyser eller biologiske
tests.
4
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Notat om Kommissionens forslag til ændring af bilag III i Affaldsdirektivet (2008/98/EF) med hensyn til fareegenskaben HP 14 (økotoksisk), komitésag
1678142_0006.png
Samlet set vurderes forslaget at have begrænsede erhvervsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser.
Erhvervsadministrative konsekvenser
Som nævnt i ovenstående kan en fortsat nyttiggørelse af slaggerne fra affaldsforbrænding potentielt medføre
mere administration for de virksomheder, der skal søge om godkendelse. Da slagger som regel anvendes i
større anlægsprojekter, forventes der imidlertid kun at være behov for et begrænset antal ansøgninger.
I dag vil produkter, der er klassificeret som økotoksiske, ikke nødvendigvis skulle klassificeres som økotoksi-
ske, når de bliver til affald. Det betyder, at virksomhederne skal forholde sig til to klassificeringsregimer. Med
forslaget indføres et klassificeringssystem for affald, der er tilpasset principperne i CLP-forordningen, og
dermed i høj grad bragt i overensstemmelse med kemikalielovgivningen. Forslaget resulterer endvidere i
fælles EU-regler på affaldsområdet, hvilket overordnet set vurderes at medføre en erhvervsadministrativ
lettelse.
Beskyttelsesniveau
Forslaget indebærer, at affald skal klassificeres som farligt, hvis det indeholder stoffer, som er klassificeret
som enten ozonlagsnedbrydende eller akut eller kronisk toksiske for vandmiljøet over en given koncentrati-
onsgrænse. Tidligere har det i Danmark været op til kommunerne at vurdere, om der skulle lægges vægt på
HP 14 (økotoksisk) ved klassificering af affald. Forslaget skønnes at have en positiv virkning på beskyttelses-
niveauet i Danmark, idet affald, der er klassificeret som farligt, generelt er underlagt et strengere kontrolre-
gime end ikke-farligt affald. Det samme gør sig gældende i EU.
Høring
Forslaget har været udsendt i skriftlig høring i miljø specialudvalget. Der er indkommet bemærkninger til
sagen fra Dansk Affaldsforening, Det Økologiske Råd, Dansk Industri (DI) og Affalds- og Ressourceindustri-
en (ARI).
Dansk Affaldsforening mener, at der er behov for større klarhed om forslagets mulige konsekvenser for den
fremtidige håndtering af slagger fra affaldsforbrænding. Dansk Affaldsforening anbefaler derfor, at Regerin-
gen indstiller, at en afgørelse i den Tekniske Tilpasningskomité for Farligt Affald udskydes, til der er skabt
yderligere afklaring af forslagets konsekvenser.
Det Økologiske Råd mener, at beskyttelsesniveauet kunne øges mere, hvis M-faktorer skulle anvendes ved
klassificering af farligt affald og finder, at Danmark bør arbejde for, at M-faktorer skal finde anvendelse ved
klassificering af farligt affald enten nu eller på længere sigt. Det Økologiske Råd finder imidlertid ikke at
Danmark skal stemme imod forslaget.
DI og ARI (fælles høringssvar) støtter, at der fastsættes fælles EU-kriterier for økotoksicitet i affaldsklassifi-
ceringen, idet det ikke er en optimal retstilstand, at der på EU-niveau ikke er ens kriterier for, hvordan lan-
dene anvender økotoksicitet ved klassificering af affald. Det samme gælder for Danmark, hvor det er op til
den enkelte kommune at vurdere, om miljøfare skal tillægges betydning ved vurdering af, om affald er farligt.
DI og ARI finder imidlertid, at der ikke findes viden om, hvor meget affald, der fremover vil skulle klassifice-
res som farligt i Danmark. DI og ARI vurderer endvidere, at affaldsklassificeringen har stor betydning for
den videre håndtering af affaldet, og at de administrative konsekvenser for virksomheder kan være større end
angivet i rammenotatet.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Fra dansk side er der ikke kendskab til offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater. Det
vides derfor ikke, om der vil være kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemslandene.
Det vurderes dog, at en række af de problemstillinger, der tidligere har været drøftet og været blokerende i
forhold til fastsættelse af kriterier for HP 14 (økotoksisk), er fjernet med dette forslag. Der er blandt andet
ikke krav om, at der skal anvendes biologiske tests til at bestemme, hvorvidt affaldet er økotoksisk eller ej,
som nogle lande har praktiseret. I stedet kan man anvende biologiske tests i forbindelse med klassificering.
Uanset hvad, skal det vurderes, om affaldet er økotoksisk, men dette kan gøres vha. f.eks. kemiske analyser.
Forslaget involverer heller ikke anvendelse af de såkaldte M-faktorer. En M-faktor er en multiplikationsfak-
tor, der anvendes på koncentrationen af et stof, som er klassificeret som farligt for vandmiljøet (akut toksici-
tet 1 eller kronisk toksicitet 1). En M-faktor svarer til en specifik grænseværdi, der anvendes i kemikalielov-
5
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Notat om Kommissionens forslag til ændring af bilag III i Affaldsdirektivet (2008/98/EF) med hensyn til fareegenskaben HP 14 (økotoksisk), komitésag
1678142_0007.png
givningen, men ikke inden for affaldsklassificering. En række lande har udtrykt bekymring for, at anvendelse
af M-faktorer vil medføre, at en stor andel af det affald, der i dag bliver klassificeret som ikke-farligt, vil æn-
dre klassificering til farligt, da anvendelse af M-faktorer alt andet lige resulterer i lavere koncentrationsgræn-
ser. Det har ligeledes været fremhævet som en ekstra administrativ byrde for visse typer virksomheder at
anvende M-faktorer til klassificering af affald.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens holdning til forslaget er positiv, idet det er vigtigt at sikre, at affaldslovgivningen hænger sam-
men med kemikalielovgivningen for at undgå unødig administration, og at der er ens regler for klassificering
i EU's medlemslande.
Undersøgelsen fra Kommissionen har afdækket, at der er meget forskellige tilgange til klassificering for HP
14 (økotoksicitet) blandt de forskellige medlemslande i EU, hvilket kan betyde, at affald, der klassificeres som
farligt i ét land, ikke gør det i et andet. I forhold til grænseoverskridende transport af affald mellem forskelli-
ge medlemslande er det vigtigt med ens regler og ens klassificering.
For de danske kommuner vil forslaget have den fordel, at det ikke længere vil være op til den enkelte kom-
mune at vurdere, om økotoksicitet skal tillægges vægt ved klassificeringen. Der vil i stedet være fastsat natio-
nale regler, hvilket ofte er blevet efterspurgt. For virksomheder vil forslaget ligeledes have den fordel at med
indførelse af nationale regler, bliver klassificeringen på tværs af kommunegrænser mere ensartet.
Fra affaldssektorens side har der været udtrykt bekymring for, om forslaget vil medføre at mindre affald
fremover vil blive nyttiggjort, da mere affald potentielt vil blive klassificeret som farligt affald. Det er imidler-
tid som udgangspunkt ikke affaldets klassificering, der er afgørende for, hvordan affaldet skal behandles,
men i højere grad affaldets egenskaber, der er bestemmende. Hvis det efter en konkret vurdering kan doku-
menteres, at det er fornuftigt og miljømæssigt forsvarligt at nyttiggøre affaldet, vil det stadig være muligt. Det
skal her fremhæves, at der allerede i dag nyttiggøres en række affaldsfraktioner, der er klassificeret som far-
ligt affald, f.eks. blybatterier, olieaffald, shredderaffald, frostsikringsvæske og stenuld.
Regeringen agter på baggrund af ovenstående at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6