Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1774188_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. juni 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 365 (Alm. del) af 23. maj
2017
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad de reformer, der er gennemført fra 2006 til
2016, jf. svar på FIU alm. del- spørgsmål 381(Folketingsåret 2015-16), betyder for
hhv. BNP (2017-priser), BNP pr. indbygger og beskæftigelsen i 2020 og 2025?
Ministeren bedes opgøre effekterne samlet set og for hver af de reformer, der er
gennemført siden 2006.
Svar
I
tabel 1
er vist effekten på strukturel beskæftigelse i 2020 og 2025 af reformer
gennemført siden 2006. Der er på baggrund af reformernes beskæftigelsesvirkning
beregnet virkning på strukturelt BNP (2017-niveau) i 2020 og 2025.
En række af reformerne øger desuden produktiviteten og dermed strukturelt
BNP. Det drejer sig
Aftale om Vækstplan DK,
2013 og
Aftale om en vækstpakke,
2014, der via øget produktivitet løfter strukturelt BNP med ca. 0,6 pct. i 2020 og
2025. Initiativer gennemført under den tidligere Venstre-regering løfter ligeledes
BNP svarende til ca. 0,2 pct. af strukturelt BNP i 2020 og 2025,
jf. Svar på Finans-
udvalgets spørgsmål nr. 108 (Alm. del) af 14. november 2016.
Disse effekter er også in-
deholdt i
tabel 1.
Samlet set øger reformerne skønsmæssigt den strukturelle beskæftigelse med godt
170.000 personer i 2020 og godt 250.000 personer i 2025. Det indebærer sammen
med de overfor nævnte produktivitetseffekter en forøgelse af strukturelt BNP
med ca. 7 ¼ pct. i 2020 og knap 10 pct. i 2025. Effekten på BNP af reformer er
opgjort på baggrund af standard stilleskruer
1
. Der er generelt usikkerhed om øko-
nomiske skøn, herunder for reformeffekter, og udviklingen i strukturel beskæfti-
gelse og strukturel offentlig saldo opdateres løbende.
1
Her vurderes en ekstra fuldtidsbeskæftiget i gennemsnit at øge BNP med ca. 900.000 kr. (2017-niveau). I beregningen er
der taget højde for, at reformer som øger fultidsbeskæftigelsen blandt fx topskatteydere vil have et større bidrag til BNP.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 365: Spm. om, hvad de reformer, der er gennemført fra 2006 til 2016, jf. svar på FIU alm. del- spørgsmål 381(Folketingsåret 2015-16), betyder for hhv. BNP (2017-priser), til finansministeren
1774188_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Effekt på strukturel beskæftigelse og strukturelt BNP af reformer gennemført siden 2006
Reform
Beskæftigelse (1.000 personer)
2020
Velfærdsaftalen, 2006
Lavere skat på arbejde, 2007
Jobplanen, 2008
Aftale om nedbringelse af sygefra-
været, 2008
Forårspakke 2.0, 2009
Genopretningsaftalen, 2010
Aftalen om senere tilbagetrækning,
2011
Finanslovsaftale 2012
Energiaftale, 2012
Skattereformen, 2012
Reform af førtidspension og fleks-
job, 2012
Reform af SU-systemet, 2013
Aftale om reform af kontanthjælps-
systemet, 2013
Aftale om Vækstplan DK (øvrige
elementer bortset fra SU og kon-
tanthjælp), 2013
Forlig om en reform af sygedagpen-
gesystemet, 2013
Forlig om reform af beskæftigelses-
indsatsen, 2014
Refusionsomlægning (Reform af
beskæftigelsesindsatsen), 2014
Aftale om en vækstpakke, 2014
Finanslovsaftale 2015
Jobreform fase I (kontanthjælpsloft)
Ny integrationsydelse, 2015
Aftale om et tryggere dagpengesy-
stem, 2015
Finanslovsaftale 2016
Finanslovsaftale 2017
PSO-aftale
Aftale om flere år på arbejdsmarke-
det
Øvrige produktivitetstiltag (planlov
mv.)
I alt
30.000
7.600
3.600
4.000
18.300
12.300
65.000
-4.500
-500
11.000
4.700
5.900
4.500
2025
105.000
7.600
3.600
4.000
18.300
12.300
60.000
-4.500
-500
15.800
7.000
6.000
6.000
BNP (pct. af BNP, 2017-niveau)
2020
1,1
0,3
0,1
0,1
1,3
0,5
2,1
-0,2
0,0
0,5
0,1
0,2
0,1
2025
3,4
0,3
0,1
0,1
1,3
0,5
1,9
-0,2
0,0
0,7
0,2
0,2
0,2
1.300
1.300
800
1.300
1.300
800
0,4
0,0
0,0
0,4
0,0
0,0
3.000
1.300
-1.000
700
500
-800
700
450
750
0
0
170.900
3.000
1.300
-1.000
700
500
-800
700
450
750
700
0
250.300
0,1
0,4
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,2
7,3
0,1
0,4
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,2
9,9
Anm.: En række reformer har en BNP-virkning på 0,0 pct. af BNP, hvilket typiske afspejler en beskæftigel-
seseffekter, der er mindre end ca. 1.000 personer. Beskæftigelseseffekterne er beregnet i forbindelse
med de respektive reformer.
Kilde: Diverse aftaletekster,
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 474 (Alm. del) af 30. september 2014,
Svar på Finansudvalget spørgsmål nr. 381(Alm. del) af 29. juni 2016
og egne beregninger.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 365: Spm. om, hvad de reformer, der er gennemført fra 2006 til 2016, jf. svar på FIU alm. del- spørgsmål 381(Folketingsåret 2015-16), betyder for hhv. BNP (2017-priser), til finansministeren
Side 3 af 3
I grundforløbet uden tiltag i
Vækst og Velstand 2025
skønnes BNP pr. indbygger
(2017-priser) til ca. 383.000 kr. i 2020 og ca. 402.000 kr. i 2025. I fravær af de gen-
nemførte reformer vurderes BNP pr. indbygger at være henholdsvist 26.000 kr. og
36.000 kr. lavere i 2020 og 2025 (2017-priser).
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister