Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del
Offentligt
1853145_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 5. februar 2018
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 83 (ERU alm. del) stillet 20. februar 2017
efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål nr. 83
”I forlængelse af ministerens besvarelse af 31. januar 2017 af ERU alm. del – spørgsmål 54 bedes
ministeren – eventuelt ved indhentelse af bidrag fra relevante ministerier – tilsende udvalget en
oversigt over samtlige bekendtgørelser på alle ministerområder for den forrige regeringsperiode og
frem til i dag – der implementerer erhvervsrettet EU-lovgivning, og oplyse i hvilke af disse
bekendtgørelser, der efter regeringens opfattelse sker en overimplementering. For så vidt angår de
bekendtgørelser, der efter regeringens opfattelse overimplementerer EU-lovgivningen, bedes for hvert
enkelt bekendtgørelses vedkommende oplyst
a) på hvilke områder og måder bekendtgørelsen efter regeringens opfattelse adskiller sig fra
minimumskravene i EU-lovgivningen,
b) begrundelserne for, at regeringen mener, at man er gået videre end minimumskravene i EU-
reguleringen,
c) på hvis foranledning/ønske, der er foretaget den efter regeringens vurdering pågældende
overimplementering,
d) den oprindelige vurdering af de økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige af
implementeringen,
e) den oprindelige vurdering af de økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
af implementeringen,
f) den oprindelige vurdering af de administrative konsekvenser for borgerne af implementeringen,
g) den oprindelige vurdering af de miljømæssige konsekvenser af implementeringen. Det bedes for
hvert af punkterne d, e, f og g oplyst, om regeringen er enig i de oprindelige vurderinger af
konsekvenserne af implementeringen. Hvis regeringen ikke er enig heri, bedes oplyst regeringens
vurdering af konsekvenserne nævnt i punkt d, e, f og g for hvert enkelt bekendtgørelse. Hvis
spørgsmålet ikke kan besvares inden for den normale 4 ugers frist, bedes oplyst, hvornår svaret kan
forventes.”
Svar
Jeg skal hermed besvare spørgsmålet for så vidt angår Miljø- og Fødevareministeriets område.
Besvarelsen af spørgsmål 84 er integreret i følgende besvarelse af spørgsmål 83.
En besvarelse af spørgsmål 83 og 84, hvorefter ministeriet
på hvert enkelt område systematisk skal
belyse spørgerens spørgsmål a-g, vurderes at være af så omfattende karakter, at det ikke kan lade sig
gøre med de ressourcer og oplysninger, ministeriet råder over. Derudover foreligger der for de fleste
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
ERU, Alm.del - 2016-17 - Foreløbigt svar på spørgsmål 84: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget tilsende udvalget en oversigt der viser for hvilke forordninger, der efter regeringens opfattelse er sket overimplementering, der hvor forordninger giver rum til nationale fortolkninger, til beskæftigelsesministeren
1853145_0002.png
områders, herunder bekendtgørelsers, vedkommende ikke skriftligt materiale, der vil kunne belyse
spørgsmålene.
Der er på den baggrund valgt følgende tilgang til besvarelsen af spørgsmålene:
1.
Ministeriet har foretaget en gennemgang af ministeriets reguleringsområder med særlig fokus på
at få belyst kendte tilfælde af overimplementering.
2.
Ministeriet har i tillæg hertil foretaget en høring af relevante erhvervs- og
interesseorganisationer på ministeriets område. Ministeriet
har indarbejdet bemærkninger fra
indkomne høringssvar i skemaet under de aktuelle områder, som er suppleret med ministeriets
stillingstagen hertil.
3.
Miljø- og Fødevareministeriet besvarer spørgsmålene samlet i vedlagt skema over
screeningsresultater (bilag 1), hvori ministeriet har foretaget en gennemgang af områder under
ministeriets ressort, kortlagt overimplementering heri – herunder overimplementering
forbundet med forordninger - og overvejet behovet for at ændre reglerne.
Det følger heraf, at det i sagens natur ikke kan udelukkes, at tilfælde af overimplementering på Miljø-
og Fødevareministeriets område ikke fremgår af det vedlagte skema. Imidlertid er det, med
inddragelsen af særligt aktører fra erhvervslivet, ministeriets vurdering, at alle væsentlige eksempler
på bebyrdende overimplementering belyses i besvarelsen.
Ad 1. Ministeriets egen gennemgang
Miljø- og Fødevareministeriet har taget udgangspunkt i en gennemført overimplementeringsscreening
fra 2015-2016
af miljø- og fødevarelovgivningen. Screeningen omfatter både overimplementering af
direktiver og forordninger. Screeningsresultaterne er
forsøgt
opdateret i vedlagt skema, inden skemaet
blev sendt i høring.
Screeningen viste 95 områder
1
, hvor der har været drøftet en eventuel
overimplementering.
Ad 2. Høring af erhvervslivet
Miljø- og Fødevareministeriet
har foretaget en høring af erhvervs- og interesseorganisationer med
henblik på at få
identificeret, hvor erhvervet oplever problemer som følge af overimplementering.
Hensigten har været, at organisationerne skal tage udgangspunkt i den overimplementering, som
opleves i det daglige i erhvervslivet. Hermed er det muligt at få et samlet indblik i implementeringer på
ministeriets områder. Følgende aktører er blevet hørt:
Advokatsamfundet, herunder Advokatrådet, Batteriforeningen, Brancheforeningen for
Forbrugerelektronik (BFE), Brancheforeningen SPT, Bryggeriforeningen, CO-industri, Coop Danmark,
DAKOFO, Danish Seafood Association, Danmarks Biavlerforening, Danmarks Fiskeriforening
Producent Organisation, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Sportsfiskerforbund, Danmarks Vindmølleforening, Dansk Affaldsforening, Dansk Akvakultur, Dansk
Botanisk Forening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Gartneri, Dansk Industri – DI, Dansk
1
Screeningen er opdelt i områder, hvor et område kan omfatte flere nationale regelsæt.
2
ERU, Alm.del - 2016-17 - Foreløbigt svar på spørgsmål 84: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget tilsende udvalget en oversigt der viser for hvilke forordninger, der efter regeringens opfattelse er sket overimplementering, der hvor forordninger giver rum til nationale fortolkninger, til beskæftigelsesministeren
1853145_0003.png
Miljøteknologi, Dansk Ornitologisk Forening – DOF, Dansk Planteværn, Dansk Skovforening, Dansk
Supermarked, Dansk Svineproduktion, Danske Advokater, Danske Biavleres Landsforening, Danske
Havecentre, Danske Havne, Danske Juletræer, Danske Kartofter, Danmarks Rederiforening (nu:
Danske Rederier), Danske Regioner, Danske Råstoffer, Danske Svineproducenter, Dansk Vand- og
Spildevandsforening – DANVA, Foreningen af Vandværker i Danmark – FVD (nu: Danske
Vandværker), Den danske dyrlægeforening, Den danske Landinspektørforening, Det Økologiske Råd,
Dyrenes Beskyttelse, Forbrugerrådet TÆNK, Foreningen af miljø-, plan- og naturmedarbejdere i det
offentlige – EnviNa, Foreningen af Producenter og Importører af Elektriske Husholdningsapparater,
(FEHA), Foreningen af Rådgivende Ingeniører – FRI, Friluftsrådet, Fødevare Danmark, Greenpeace,
HORESTA, Implementeringsrådet, KL, Kommunalteknisk Chefforening – KTC, Dansk
Pelsdyravlerforening (nu: Kopenhagen Fur), Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af Danske
Mælkeproducenter, Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen Frie Bønder –
Levende Land, Lægemiddelindustriforeningen – LIF, Marine Ingredients Denmark, Mejeriforeningen,
Olie Gas Danmark, Plastindustrien, Håndværksrådet (nu: SMVdanmark), Verdensnaturfonden WWF,
Verdens Skove, Økologisk Landsforening.
De hørte organisationer er blevet bedt om at identificere tilfælde på Miljø- og fødevareministeriets
område, som giver anledning til overvejelser i forhold til regeringens fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering. Organisationerne er blevet bedt om at anføre
konkrete bestemmelser/retsakter, hvori overimplementeringen består, samt evt. komme med forslag
til, hvordan en mere hensigtsmæssig implementering kan gennemføres. Ministeriets opdaterede
screeningsresultater blev vedlagt som inspiration.
Miljø- og Fødevareministeriet har modtaget høringssvar fra Danmarks Biavlerforening, Dansk
Akvakultur, Dansk Erhverv, Dyrenes Beskyttelse og Forbrugerrådet TÆNK.
Resultatet af høringen har vist en positiv tilbagemelding og tilfredshed med Miljø- og
Fødevareministeriets indsats med at identificere områder, hvor der er sket overimplementering på
eget ressort. Kun på tre områder, har der været peget på yderligere overimplementering, som ikke har
fremgået af ministeriets egen screening. De aktuelle bemærkninger fra høringssvarerne er indarbejdet
i vedlagte skema (bilag 1), som er suppleret med ministeret vurdering heraf.
Ad 3. Skema over screeningsresultater
Som det fremgår af vedlagt skema
over screeningsresultater
(bilag 1), foreligger
der
på Miljø- og
Fødevareministeriets ressortområde 98 områder,
hvor enten erhvervet har rejst spørgsmål om
overimplementering eller hvor der i ministeriet er viden om mulig overimplementering.
Screeningen viser, at forskellige tungtvejende hensyn medvirker til, at den nationale retsstilling går
videre end en minimumsimplementering. Dette gælder f.eks. på baggrund af ønsker fra erhvervet,
hensynet til beskyttelse af visse forbrugere, hensynet til dyrevelfærd m.v. De hørte organisationer har
som udgangspunkt forståelse for disse interessesafvejninger.
På baggrund af ministeriets egen gennemgang af områder samt høring af erhvervs- og
interesseorganisationer, er det vedlagte skema (bilag 1)
overordnet opdelt i følgende fire kategorier:
1.
2.
Områder hvor der allerede er iværksat initiativer.
Områder hvor der vurderes at være grund til at beholde national implementering.
3
ERU, Alm.del - 2016-17 - Foreløbigt svar på spørgsmål 84: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget tilsende udvalget en oversigt der viser for hvilke forordninger, der efter regeringens opfattelse er sket overimplementering, der hvor forordninger giver rum til nationale fortolkninger, til beskæftigelsesministeren
3.
4.
Områder med overimplementering, men hvor der vurderes at være ingen eller begrænset
effekt af at ændre implementeringen.
Områder påpeget af erhvervet i forbindelse med høringen.
Ministeriets besvarelse af ERU alm. del spm. 83 og 84 tager, som nævnt, udgangspunkt i ministeriets
overimplementeringsscreening fra 2015-2016, der efterfølgende er opdateret. Af skemaet fremgår
derfor både områder, hvor der foreligger overimplementering og områder, hvor der ikke (længere)
foreligger overimplementering. De opdelte kategorier er derfor ikke fuldstændige i forhold til de i
skemaet anførte områder. Det samme gør sig gældende for den lodrette søjleopdeling. I disse tilfælde
fremgår det dog tydeligt af den i skemaet indskrevne tekst.
Esben Lunde Larsen
/
Paolo Perotti
4