Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del
Offentligt
1907905_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Erhvervs- Vækst- og Eksportudvalg
Christiansborg
1240 København K
[email protected]
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
Den 8. juni 2018
Folketingets Erhvervs- Vækst- og Eksportudvalg har i brev af 20. februar 2017 stillet
beskæftigelsesministeren følgende spørgsmål, nr. 83 (Alm. del), som jeg hermed skal
besvare for så vidt angår Kulturministeriets område. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Eva Kjer Hansen.
Spørgsmål:
”I forlængelse af ministeren besvarelse af 31. januar 2017 af ERU alm. del –
spørgsmål
54 bedes ministeren
eventuelt ved indhentelse af bidrag fra relevante ministerier -
tilsende udvalget en oversigt over samtlige bekendtgørelser på alle ministerområder for
den forrige regeringsperiode og frem til i dag
der implementerer erhvervsrettet EU-
lovgivning, og oplyse i hvilke af disse bekendtgørelser, der efter regeringens opfattelse
sker en overimplementering. For så vidt angår de bekendtgørelser, der efter
regeringens opfattelse overimplementerer EU-lovgivningen, bedes for hvert enkelt
bekendtgørelses vedkommende oplyst a) på hvilke områder og måder bekendtgørelsen
efter regeringens opfattelse adskiller sig fra minimumskravene i EU-lovgivningen, b)
begrundelserne for, at regeringen mener, at man er gået videre end minimuskravene
i EU-reguleringen, c) på hvis foranledning/ønske, der er foretaget den efter regeringens
vurdering pågældende overimplementering, d) den oprindelige vurdering af de
økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige af implementeringen, e)
den oprindelige vurdering af de økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. af implementeringen, f) den oprindelige vurdering af de
administrative konsekvenser for borgerne af implementeringen, g) den oprindelige
vurdering af de miljømæssige konsekvenser af implementeringen Det bedes for hvert af
punkterne d, e, f og g oplyst, om regeringen er enig i de oprindelige vurderinger af
konsekvenserne af implementeringen. Hvis regeringen ikke er enig heri, bedes oplyst
regeringens vurdering af konsekvenserne nævnt i punkt d, e, f og g for hvert enkelt
bekendtgørelse. Hvis spørgsmålet ikke kan besvares inden for den normale 4 ugers
frist, bedes oplyst, hvornår
svar kan forventes.”
Dok. nr. 18/00872-3
ERU, Alm.del - 2016-17 - Foreløbigt svar på spørgsmål 83: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt over samtlige bekendtgørelser på alle ministerområder for den forrige regeringsperiode og frem til i dag – der implementerer erhvervsrettet EU-lovgivning, og oplyse i hvilke af disse bekendtgørelser, der efter regeringens opfattelse sker en overimplementering, til beskæftigelsesministeren
1907905_0002.png
Side 2
Svar:
Som det fremgår af vedlagte bilag, er der på Kulturministeriets område i den
omhandlede periode, jf. spørgsmålets formulering
”for den forrige regeringsperiode
og
frem til i dag”
udstedt flere bekendtgørelser, der implementerer erhvervsrettet EU-
lovgivning.
Bekendtgørelsen om reklamer og sponsorering m.v. (herefter blot benævnt
”reklamebekendtgørelsen”)
kan i denne forbindelse siges at udgøre en
overimplementering, idet bekendtgørelsen på visse punkter har strengere regler end
minimumsreglerne i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/13/EU af 10. marts
2010 om samordning af visse love og administrative bestemmelser i medlemsstaterne
om udbud af audiovisuelle medietjenester
(herefter blot benævnt ”AVMS-direktivet”).
Ad spg. a)
Reklamebekendtgørelsen adskiller sig fra minimumskravene i EU-lovgivningen, idet
der af hensyn til forbrugerbeskyttelse principielt ikke er adgang til afbrydelser af
programmer med reklamer (såkaldte
”reklamebreaks”),
jf. bekendtgørelsens § 3, stk. 1,
jf. dog stk. 2, stk. 3 og § 4.
Reklamebekendtgørelsen adskiller sig ligeledes fra minimumskravene i EU-
lovgivningen, idet der gælder et principielt forbud mod visning af danske programmer,
som indeholder produktplacering, jf. bekendtgørelsens § 31, jf. dog § 32.
Ad spg. b)
Begrundelsen for at man er gået videre end minimumskravene i AVMS-direktivet er
politisk, og beslutningen er truffet i medieaftaleregi. Da reglerne om reklamebreaks og
produktplacering i et vist omfang genfindes i radio- og fjernsynsloven, kan der blandt
andet henvises til de anførte bemærkninger i betænkningen nr. 25 af 2. december 2009
over forslaget til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og lov om
ophavsret (gennemførelse af direktivet om audiovisuelle medietjenester m.v.).
Ad spg. c)
Som nævnt i spg. b ovenfor er udformningen af reklamebekendtgørelsen politisk
begrundet og besluttet i medieaftaleregi. Det kan i denne forbindelse oplyses, at den
mediepolitiske aftale for 2007-2010 blev indgået mellem regeringen (Venstre og Det
Konservative Folkeparti) og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Det Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti. Den mediepolitiske aftale for 2011-2014 blev indgået
mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og
Liberal Alliance.
Ad spg. d)
g)
For så vidt angår spg. d)
g) må det konstateres, at en fuldstændig besvarelse heraf
ikke er mulig, henset til de oplysninger Kulturministeriet råder over. Det bemærkes
dog, at der i lovforslag til ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og lov om
ERU, Alm.del - 2016-17 - Foreløbigt svar på spørgsmål 83: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt over samtlige bekendtgørelser på alle ministerområder for den forrige regeringsperiode og frem til i dag – der implementerer erhvervsrettet EU-lovgivning, og oplyse i hvilke af disse bekendtgørelser, der efter regeringens opfattelse sker en overimplementering, til beskæftigelsesministeren
Side 3
ophavsret (gennemførelse af direktivet om audiovisuelle medietjenester m.v.) fremsat
den 7. oktober 2009, blev vurderet følgende:
”5. De økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser af betydning for
stat, kommuner eller regioner.
Det vurderes, at arbejdet knyttet til Styrelsen for Bibliotek og Mediers
sekretariatsbetjening af Radio- og tv-nævnet vil blive forøget i et mindre omfang som
følge af nævnets nye opgave med at føre tilsyn med de nye regler for audiovisuelle on-
demand-tjenester samt udvidelsen af radio- og fjernsynslovens anvendelsesområde til
også at omfatte udsendelse af lineært tv på teknologiske platforme såsom internettet og
mobilnetværk.
6. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v. af betydning.
7. De administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgere.
8. De miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen miljømæssige konsekvenser.”
Mette Bock