Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 215 endeligt svar på spørgsmål 62
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 25. april 2013 stillet følgende spørgsmål nr.
62 (L 215), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen
(EL).
Spørgsmål nr. 62:
26. April 2013
J.nr.
”Ministeren bedes redegøre for, hvor meget forberedelse en lærer vil få til en un-
dervisningslektion ud fra regeringens indgreb. Ministeren bedes herunder redegøre
for, hvilken betydning regeringen har tillagt opgaven ”forberedelse” i sit indgreb,
set i forhold til undervisningsopgaven.”
Endeligt svar:
Forberedelse af undervisningen er også i regeringens forslag en væsentlig forud-
sætning for god undervisning.
Med regeringens forslag vil fastlæggelsen af lærernes arbejdsopgaver, herunder
forberedelse, ske efter en ledelsesvurdering ud fra en række parametre, herunder
skolens samlede undervisningsbehov, skolens behov for løsning af øvrige opgaver
samt den enkelte lærers erfaring, kompetencer og ønsker.
Der er ikke i de nye arbejdstidsregler begrænsninger for, hvor mange timer en lærer
kan undervise, og der afsættes ikke særlige puljer til forberedelsestid i de nye reg-
ler.
I dag er der ikke en centralt aftalt undervisningsårsnorm, men lokalt indgås der af-
taler for den enkelte kommune, som indeholder et maksimalt undervisningstimetal
for lærerne. Det maksimale undervisningstimetal er forskelligt fra kommune til
kommune.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen