Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1798077_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 215 endeligt svar på spørgsmål 8
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 25. april 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 8
(L 215), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen
(EL).
Spørgsmål nr. 8:
26. April 2013
J.nr.
”Ved regeringens præsentation af lovforslaget overfor pressen fremgik det, at fi-
nansieringen af kompensationen for udfasningen af 60-årsreglen vil blive holdt
udenfor beregningsgrundlaget for udmøntningen af reguleringsordningerne på de 3
offentlige arbejdsgiverområder, og at denne kompensation ville udgøre i alt kr. 300
mio. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at kompensationen til gymna-
sielærerne – der udmøntes pr. 1.8.2013 – vil udgøre 110 mio. kr. Det fremgår yder-
ligere af bemærkningerne, at de årlige merudgifter fra 2015 og frem vil være 383
mio. kr., fordelt med 155 mio. kr. i staten, 225 mio. kr. i kommunerne og 3 mio. kr.
i regionerne. Vil ministeren redegøre for 1) de nærmere beregninger, der fører til
de nævnte beløb for hhv. stat, kommuner og regioner, 2) hvilken sikkerhed de an-
satte i kommuner og regioner har for den efterfølgende udmøntning, der i givet fald
skal indgå ved overenskomstforhandlingerne i 2015, og 3) hvordan kommuner og
regioner kompenseres for disse omkostninger ved lovforslaget?”
Endeligt svar:
Ad 1)
Kompensationen for udfasningen af 60-årsreglen udgør ca. 300 mio. kr. fordelt på
65 mio. kr. i staten, 225 mio. kr. i kommunerne og 3 mio. kr. i regionerne.
Størrelsen på den økonomiske kompensation for 60-årsreglerne er beregnet i over-
ensstemmelse med den beregningsmodel, der normalt anvendes ved overenskomst-
forhandlinger, og som vurderes at være anerkendt af lønmodtagersiden. Modellen
anvendes uanset, om der er tale om indførelse eller afvikling af et medarbejdergo-
de.
Opgørelsen af værdien sker med udgangspunkt i den aktuelle værdi af 60-
årsreglerne, dvs. antallet af timer, som 60-årsreglerne aktuelt beslaglægger, og løn-
værdien af disse timer. Det betyder, at jo flere der er over 60 år i lærergruppen, de-
sto større bliver antallet af frigjorte timer – og dermed værdien af 60-årsreglen.
Da 60-årsreglen ikke udfases for lærere over 57 år, vil der fortsat være timer be-
slaglagt af 60-årsreglen indtil det tidspunkt, hvor den sidste lærer med 60-årsregel
går på pension, svarende til om ca. 10 år. Da kompensationen ifølge lovforslaget
gives fra 1. august 2014, udmøntes den,
inden
alle de beslaglagte timer er frigivet.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 661: MFU spm. om at redegøre for lovforslagsprocessen for L 409, der blev fremsat for Folketinget den 25. april 2013, til beskæftigelsesministeren
Derfor reduceres den økonomiske kompensation efter sædvanlig overenskomst-
praksis med 2 pct. pr. år, svarende til i alt 20 pct. af den beregnede værdi.
På det statslige område er der en udgift som følge af, at den allerede aftalte kom-
pensation på 110 mio. kr. for udfasning af 60-årsreglerne til gymnasielærerne som
følge af lovforslaget holdes udenfor reguleringsordningen. Udgiften til at holde
denne kompensation uden for reguleringsordningen er opgjort til ca. 90 mio. kr. år-
ligt svarende til 80 pct. af kompensationens værdi.
Ad. 2)
For både de kommunale, statslige og regionale lærergrupper, der er omfattet af ud-
fasningen af 60-årsreglerne, ydes lønstigninger som kompensation for udfasningen
af 60-årsreglerne med virkning fra den 1. august 2014, dvs. i overenskomstperio-
dens sidste år. Dermed vil lønstigningerne først påvirke en eventuel regulerings-
ordning i 2015, det vil sige i næste overenskomstperiode.
Da det ikke er aftalt udmøntninger fra reguleringsordningen som disse kompensati-
oner vil indgå i beregningen af, er der ikke anledning til at ændre reguleringsord-
ningerne for at holde disse lønstigninger uden for reguleringsordningerne.
De offentlige arbejdsgivere vil være indstillet på, at lønstigninger, der er ydet som
kompensation for udfasningen af 60-årsreglerne, holdes uden for reguleringsord-
ningerne, hvis der ved overenskomst- og aftaleforhandlingerne i 2015 indgås aftale
om at videreføre reguleringsordningerne.
Ad. 3)
De udgiftsmæssige konsekvenser for kommuner og regioner indgår i fastlæggelsen
af rammerne for den kommunale og regionale økonomi, som forhandles med hen-
holdsvis KL og Danske Regioner.
Finansieringen af de merudgifter, som L215 medfører i 2014 og frem, vil ske som
led i den samlede prioritering på finanslovsforslaget for 2014, som regeringen
fremlægger i august.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2