Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1789043_0001.png
TALE
13. september 2017
Samrådstale om førtidspension den 13. september
2017
J.nr. 2017- 4903
Samrådsspørgsmål CI
Er ministeren enig i, at de vejledninger han har udsendt om ressourceforløb, herun-
der den seneste
”Skrivelse om ressourceforløb” fra marts 2017 ikke er juridisk
bindende, og at ministeren i øvrigt ikke kan omgøre ankestyrelsens og de civile
domstoles afgørelser uden at foretage lovændringer, og vil ministeren som følge
deraf fremsætte forslag til ændringer af lovgivningen om førtidspension-fleksjob,
således at kommunerne og ankestyrelsen fratages muligheden for at tvinge alvorligt
syge borgere og borgere med svære handicaps i arbejdsprøvninger, ressourceforløb
og fleksjob af få minutters varighed, på trods af at arbejdsprøvninger og lægelige
udsagn viser, at der ikke er nogen eller kun lille arbejdsevne tilbage, og på trods af
lægelige advarsler om at yderligere forløb sandsynligvis vil føre til forværring af
borgerens tilstand.
Indledning
Samrådet i dag handler om den reform af førtids-
pension og fleksjob, som V, K, LA, S, RV og SF
blev enige om i 2012. Jeg ser samrådet i dag som
en god anledning til at give en status på forligskre-
dens arbejde med reformen.
Inden jeg begynder at gå i dybden med reformen
og den redegørelse, som jeg har sendt til Folketin-
get søndag den 10. september 2017, vil jeg gerne
slå én ting fast. Jeg er klar til at lave lovændringer
på førtidspensionsområdet i den kommende Folke-
tingssamling
ingen tvivl om det. Det har jeg også
sagt ved flere andre lejligheder. Men tingene skal
ske i den rigtige rækkefølge.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om førtidspension den 13/9-17, til beskæftigelsesministeren
Som jeg har nævnt i min redegørelse, har jeg mod-
taget breve fra en række kommuner, heriblandt
Københavns Kommune, der bekymrer sig om lov-
givningens muligheder for at tilkende førtidspen-
sion.
Det tager jeg og forligskredsen bag reformen na-
turligvis meget alvorligt. Derfor har jeg også haft
et møde med Københavns beskæftigelses- og inte-
grationsborgmester og planlægger et tilsvarende
med repræsentanter for de seks største byer i
Danmark (6-byerne).
Jeg har aftalt, at kommunerne mødes med Styrel-
sen for Arbejdsmarked og Rekruttering for at gen-
nemgå eksempler på sager, hvor kommunerne op-
lever, at lovgivningen giver udfordringer. Arbejdet
afsluttes med en afrapportering, så vi konkret kan
se, om der kan være behov for ændringer af loven.
Her vil jeg påpege, at gennemgangen alene har til
formål at understøtte fremtidige ændringer af lov-
givningen. Det er
ikke
en efterprøvelse af kommu-
nernes konkrete afgørelser.
Derudover har jeg besluttet at fremrykke en central
del af evalueringen af reformen, der handler om
lovgivningens rammer for at tildele førtidspension.
Når resultaterne fra analysen og styrelsens møder
med kommunerne er afsluttet, er jeg klar til sam-
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om førtidspension den 13/9-17, til beskæftigelsesministeren
men med forligskredsen at drage konklusioner og
ændre på lovgivningen, hvis der er behov for det.
Det har hele tiden været forligskredsens holdning,
at der skal handles, når der er tegn på, at loven ik-
ke virker efter hensigten. Derfor ændrede et bredt
flertal i Folketinget (kun EL stemte imod) loven i
maj 2016, så det blev muligt at undtage visse sager
fra behandling i rehabiliteringsteamet, når det er
åbenlyst, at der enten er ret eller ikke ret til før-
tidspension.
Som nævnt i min redegørelse har forligskredsen
løbende fulgt implementeringen af reformen tæt
og løbende iværksat initiativer for at understøtte
kommunernes arbejde med reformen. I efteråret
2015 blev forligskredsen enig om, at der bl.a. skul-
le etableres et rejsehold i Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekruttering, der tog rundt og hjalp de
kommuner, der havde svært ved at etablere res-
sourceforløb.
Og da vi så flere eksempler på, at der var kommu-
ner, som havde svært ved at forstå, hvem der er i
målgruppen for ressourceforløb udarbejdede mini-
steriet i marts 2017 på forligskredsens foranled-
ning en orienteringsskrivelse, der udpenslede og
forklarede, hvordan reglerne bør administreres.
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om førtidspension den 13/9-17, til beskæftigelsesministeren
Orienteringsskrivelsen fra marts 2017
Som nævnt i redegørelsen har en minister mulig-
hed for at udsende administrative vejledninger og
orienteringsskrivelser som en
hjælp til kommuner-
ne i forhold til at forstå,
hvordan reglerne skal for-
tolkes og administreres.
En orienteringsskrivelse er altså en vejledning til,
hvordan loven skal fortolkes og administreres in-
den for de rammer, som lovgivningen og Ankesty-
relsen sætter. Det er lovens ordlyd, bekendtgørel-
ser, lovgivningens forarbejder og Ankestyrelsens
praksis, der udgør grundlaget for, hvordan lovgiv-
ning skal fortolkes.
Skrivelsen ændrer ikke på Ankestyrelsens praksis
for, hvornår en sag er tilstrækkeligt dokumenteret
til, at der kan tilkendes førtidspension. Det kan den
ikke, og det var heller ikke meningen med denne
orienteringsskrivelse.
Budskabet i orienteringsskrivelsen er, at de indsat-
ser, som kommunerne vurderer, at der skal sættes i
værk
herunder ressourceforløb
skal give me-
ning i den enkelte sag.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har
over for mig og forligskredsen vurderet, at der na-
turligvis er overensstemmelse mellem skrivelsen
om ressourceforløb, den gældende lovgivning og
Ankestyrelsens praksis på området.
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om førtidspension den 13/9-17, til beskæftigelsesministeren
1789043_0005.png
Dokumentationskrav
Nu ved jeg, at hr. Finn Sørensen også vil være kri-
tisk over for kommunernes behandling af sager og
de krav, der er til dokumentationen af den enkeltes
arbejdsevne. Så jeg vil gerne forklare, hvad der
rent faktisk kræves i sagsbehandlingen.
Det fremgår af lov om social pension, at en sag
kan overgå til behandling efter reglerne om før-
tidspension, når det er dokumenteret eller det på
grund af særlige forhold er helt åbenbart, at den
pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres ved
deltagelse i jobafklaringsforløb, ressourceforløb
eller aktiverings-, revaliderings-, behandlingsmæs-
sige eller andre foranstaltninger.
Da førtidspension som udgangspunkt er en perma-
nent forsørgelsesydelse, er det vigtigt, at en sag
om førtidspension er tilstrækkeligt oplyst, og at det
er dokumenteret, at borgeren opfylder betingelser-
ne for førtidspension.
Det er dog lige så
vigtigt, at sagerne ikke ”overop-
lyses” eller afventer unødvendig
dokumentation.
Jeg vil gerne slå fast, at kravet om dokumentation
ikke betyder, at kommunen skal have afprøvet alle
indsatser i praksis.
Kommunen skal kun indhente de oplysninger og
den dokumentation om borgeren, som er nødven-
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om førtidspension den 13/9-17, til beskæftigelsesministeren
dig for at kunne begrunde og træffe afgørelse om
førtidspension.
Ankestyrelsen har ved principafgørelser og prak-
sisundersøgelser understreget, at tilkendelse af før-
tidspension forudsætter, at der er
tilstrækkelig do-
kumentation
for at arbejdsevnen er varigt og væ-
sentligt nedsat.
Ankestyrelsen har tilsvarende, fx i sager om unge
udviklingshæmmede, truffet afgørelser om, at
så-
fremt
den fornødne dokumentation foreligger, og
personen opfylder betingelserne,
skal der tilkendes
førtidspension
uden yderligere udredning eller do-
kumentation.
Sygdom og lægelige oplysninger
Der er altså
ikke
nogen krav om, at syge borgere
skal trækkes i gennem såkaldte arbejdsprøvninger,
som Finn Sørensen henviser til i sit samråds-
spørgsmål.
Og kommunerne må heller ikke se bort fra lægeli-
ge oplysninger i førtidspensionssager eller igang-
sætte forløb, der forværrer borgerens helbred.
Kommunerne skal forholde sig til de lægelige op-
lysninger i sagen, og jeg forventer generelt, at
kommunerne laver en ordentlig og grundigt sags-
behandling.
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om førtidspension den 13/9-17, til beskæftigelsesministeren
De lægelige oplysninger er vigtige i vurderingen af
borgerens situation. Kommunen må ikke iværk-
sætte indsatser, fx virksomhedspraktik, der forvær-
rer borgerens helbred. Det er et gennemgående
princip i beskæftigelseslovgivningen.
I tilfælde af at borgerens helbredsmæssige situati-
on forværres under indsatsen,
skal
kommunen
stoppe eller tilpasse indsatsen.
Og jeg vil gerne slå fast, at i de tilfælde, hvor bor-
gerens arbejdsevne er så ubetydelig, at borgeren
hverken nu eller i fremtiden kan forsørge sig selv,
skal kommunen indlede en sag om førtidspension.
Vi har i forligskredsen også besluttet at indføre et
forsøg, hvor borgere i ressourceforløb har ret til at
få en ekstra vurdering fra en regional sundhedsko-
ordinator, hvis de er usikre på, om helbredet er
godt nok til at deltage i fx et praktikforløb på en
virksomhed. Det skal sikre, at borgerne føler sig
trygge og styrker borgerens retssikkerhed.
Status på reformen
Men hensyn til status på reformen er sandheden, at
reformen i store træk viser rigtig fine resultater på
mange områder.
Der er flere, der får en aktiv indsats i et ressource-
forløb eller et fleksjob. Lige nu er ca. 20.000 bor-
gere i ressourceforløb, og de seneste tal viser, at
7
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om førtidspension den 13/9-17, til beskæftigelsesministeren
knap hver tredje, der har afsluttet et ressourcefor-
løb, har fået styrket tilknytningen til arbejdsmar-
kedet.
De er enten kommet i ordinær beskæftigelse, i
fleksjobordningen eller i uddannelse.
En landsdækkende brugerundersøgelse blandt bor-
gere i ressourceforløb viser, at flest borgere er til-
fredse med deres ressourceforløb. 43 pct. er til-
fredse. 33 pct. er utilfredse Og 24 pct. ved det ikke
eller har undladt at svare.
De mest tilfredse borgere er dem, der selv ønsker
et ressourceforløb
og det er i særlig grad unge og
borgere med psykiske lidelser.
Jeg hæfter mig også ved, at der især er stor til-
fredshed med de virksomhedsrettede tilbud, som
også er noget af det, som vi ved virker bedst, når
det handler om at få borgere tilbage på arbejds-
markedet.
Det viser samtidig, at retorikken omkring me-
ningsløse arbejdsprøvninger langt fra tegner det
fulde billede af dem, der er i forløb ude på ar-
bejdspladserne. Det skal vi huske på.
Reformen har også betydet, at vi har fået skabt en
mere rummelig fleksjobordning, hvor også borgere
8
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om førtidspension den 13/9-17, til beskæftigelsesministeren
med en meget lille arbejdsevne reelt kan få deres
ressourcer i spil.
Lige nu arbejder ca. 23.000 borgere med en væ-
sentlig nedsat arbejdsevne i et fleksjob på op til ti
timer om ugen
de såkaldte minifleksjob.
De mange resultater er skridt i den rigtige retning.
Særligt vigtigt er det, at flere borgere i dag får den
rigtige hjælp og støtte gennem en indsats, der kan
bringe dem tættere på arbejdsmarkedet.
Men det er også vigtigt, at der fortsat tilkendes
førtidspension til de borgere, der er så syge eller
har så betydelige funktionsnedsættelser, at det er
åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle deres
arbejdsevne.
Førtidspension blev ikke afskaffet med reformen,
selvom nogle får det til at lyde sådan. Sidste år
blev der tilkendt ca.
8.500 nye
førtidspensioner.
Når det er sagt, så er forligskredsen og jeg fuldt
bevidste om, at vi fortsat står over for nogle væ-
sentlige udfordringer. Det er derfor, at jeg som tid-
ligere nævnt har bedt om at få fremrykket en cen-
tral del af evalueringen af reformen, der handler
om lovgivningens rammer for at tildele førtidspen-
sion.
9
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om førtidspension den 13/9-17, til beskæftigelsesministeren
Som jeg tidligere har orienteret udvalget om, vil
den samlede evaluering være klar i begyndelsen af
februar. Evalueringen ser bl.a. på kommunernes
arbejde med ressourceforløbene, og om reformen
har bidraget til at få borgerne tættere på arbejds-
markedet.
Afslutning
Viser evalueringen, at der er behov for justeringer
i loven, så er jeg som tidligere nævnt klar til sam-
men med forligskredsen at se på mulige lovæn-
dringer i den kommende Folketingssamling.
Den skal give os et solidt fundament for at se på,
om der er behov for at justere yderligere på de en-
kelte dele af reformen. Mit hovedfokus er derfor
fortsat at sikre, at reformen lever om til de høje
forventninger.
Vi er i gang med en langsigtet investering i de
borgere, der står længst væk fra arbejdsmarkedet.
Derfor er det også helt afgørende, at det, der sættes
i værk, har den rigtige retning og giver mening.
10