Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del
Offentligt
1682469_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
2. november 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 5. oktober 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
1 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
Spørgsmål nr. 1:
J.nr. 16/15366
Vil ministeren redegøre for, hvilken beskyttelse lovgivningen giver borgere
med nedsat arbejdsevne, således at disse ikke bliver påtvunget beskæftigelsesmæs-
sige eller andre foranstaltninger som kan medføre, at borgernes tilstand
forværres? I redegørelsen bedes henvist til relevante love og bekendtgørelser.
Ministeren bedes samtidig forholde sig til,
• om beskyttelsen af borgerne er blevet svækket af reformerne af førtidspension/
fleksjob, sygedagpenge og kontanthjælp,
• om ministeren finder, at den gældende beskyttelse er tilstrækkelig til at sikre,
at borgerne ikke tvinges i forløb, som svækker deres helbred og almene tilstand,
og
• hvad ministeren i givet fald vil gøre, for at sikre, at borgerne får den fornødne
beskyttelse.”
Svar:
Formålet med den beskæftigelsesrettede indsats er at hjælpe den enkelte borger
tættere på job eller uddannelse.
Som jeg har slået fast mange gange tidligere, så må indsatsen aldrig forværre bor-
gerens helbredssituation. Det er et gennemgående princip i beskæftigelseslovgiv-
ningen, som ikke er ændret med de nævnte reformer. Det er kommunens ansvar al-
tid at justere en indsats eller evt. helt stoppe en indsats, hvis der opstår ændringer i
borgerens helbredstilstand, således at indsatsen ikke længere passer til borgerens
helbredstilstand.
Det fremgår samtidig flere steder i lovgivningen, at indsatsen skal tage udgangs-
punkt i den enkelte borgers situation.
Det gælder både tilbud til kontanthjælpsmodtagere, ledige, der er visiteret til fleks-
job og personer på jobafklaringsforløb og ressourceforløb, at indsatsen skal gives
ud fra den enkeltes forudsætninger, jf. § 22, stk. 3, og § 68 d, stk. 1, i lov om en ak-
tiv beskæftigelsesindsats.
Disse borgere er omfattet af de almindelige regler om ”rimelige grunde” til ikke at
deltage i tilbud m.v. i § 13, stk. 7 og 8, i lov om aktiv socialpolitik. En rimelig
BEU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilken beskyttelse lovgivningen giver borgere med nedsat arbejdsevne, til beskæftigelsesministeren
grund er fx at borgeren ikke kan deltage i et tilbud på grund af sygdom, eller der er
risiko for, at helbredet forringes, hvis borgeren fortsætter i tilbuddet.
Endvidere skal indsatsen til sygedagpengemodtagere være tilpasset den enkeltes
forudsætninger, behov og helbredstilstand, jf. § 13 c, stk. 1, og § 13 d, stk. 1, i lov
om sygedagpenge.
For så vidt angår tilbud om fleksjob, skal jobcenteret sikre, at borgerens skånebe-
hov bliver tilgodeset, jf. § 70 d, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Borgerens retssikkerhed er herudover sikret ved, at borgen har mulighed for at kla-
ge over kommunens afgørelse om indsats til Ankestyrelsen.
Jeg er meget opmærksom på vigtigheden af at understøtte kommunernes arbejde
med indsatsen for de udsatte borgere, og forligskredsene bag reformerne følger im-
plementeringen af reformerne tæt.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2