Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 337
Offentligt
1787447_0001.png
SKR nr
af
/
/
Gældende
Udskritsdato: . septe ber
Senere ændringer il forskriten
Ingen
Ministerium:
Beskætigelsesministeriet
Journalnummer: Beskætigelsesmin.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekerutering j.nr.
/
Skrivelse om ressourceforløb
Indhold
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Indledning
Centrale pointer om ressourceforløb, førtidspension og fleksjob
Generelt om ressourceforløb
Målgruppe
Den koordinerende sagsbehandler
Indhold i ressourceforløb
Mentorstøtte
Forsørgelse under ressourceforløbet
1. Indledning
Denne skrivelse har til formål at beskrive betingelserne for visitation til ressourceforløb, indsatsen i res-
sourceforløb, den koordinerende sagsbehandlers rolle m.v.
Skrivelsen erstatter den tidligere udsendte orienteringsskrivelse nr. 9200 af 7. april 2014 om målgruppen
for ressourceforløb, der samtidig ophæves.
Vedrørende arbejdet med de opgaver, der er forbundet med, at en sag skal forelægges rehabiliteringstea-
met, henvises til Orienteringsskrivelse om rehabiliteringsteam og rehabiliteringsplan.
I STAR’s guide til gode ressourceforløb fra maj 2016 er der samlet en række grundelementer for det gode
ressourceforløb som inspiration til det praktiske arbejde med ressourceforløb.
Vedrørende aspekter, der relaterer sig til fleksjob, henvises til Vejledning om fleksjob.
Vedrørende aspekter, der relaterer sig til førtidspension henvises til Vejledning om dokumentationskravet
ved behandling af sager, hvor det er åbenbart formålsløst at udvikle arbejdsevnen og til Vejledning om
sager, hvor kommunen kan tilkende førtidspension uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet, fordi det
er åbenbart formålsløst at udvikle arbejdsevnen.
Vedrørende de helbredsmæssige aspekter i skrivelsen henvises til Vejledning om sundhedsfaglig rådgiv-
ning og vurdering i sager på beskæftigelsesområdet.
2. Centrale pointer om ressourceforløb, førtidspension og fleksjob
Ressourceforløb skal ses i sammenhæng med de øvrige ordninger i reformen om førtidspension og fleks-
job. Der kan i den forbindelse uddrages følgende centrale pointer:
1
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 337: Redegørelse om ressourceforløb, fra beskæftigelsesministeren
Målgruppen for ressourceforløb
Ressourceforløbet er for udsatte borgere.
Målgruppen for ressourceforløb er borgere, der har komplekse problemer ud over ledighed. Det er især
borgere, hvis arbejdsevne er så begrænset, at de er i risiko for at få tilkendt førtidspension, hvis der ikke
gøres en ekstra, tværfaglig indsats for at understøtte vejen mod job eller uddannelse. Det kan også være
borgere med aktuelle komplekse problemer i form af fx helbredsproblemer, misbrug, sociale forhold mv.,
hvor udsigten til at komme i ordinær beskæftigelse eller uddannelse er lang.
Mulighederne i den ordinære indsats skal være udtømte – men ikke nødvendigvis afprøvede.
Mulighederne i den ordinære indsats skal være udtømte, inden der visiteres til et ressourceforløb. Det be-
tyder dog ikke, at det i alle tilfælde er en betingelse, at borgeren har deltaget i en beskæftigelsesrettet ind-
sats forud for visitation til ressourceforløb. Kommunen kan således vurdere, at et ressourceforløb er rele-
vant, hvis personen har så komplekse problemer, at det vil kræve en langvarig og tværfaglig indsats. Vur-
derer kommunen, at der ikke er relevante ordinære indsatser, der kan iværksættes, anses mulighederne for
udtømte.
Ressourceforløb er relevant, når der er et udviklingsperspektiv i forhold til ordinære arbejdstimer, herun-
der fleksjob.
Det er en forudsætning for at iværksætte et ressourceforløb, at der kan peges på indsatser, hvor der er en
realistisk forventning om, at borgeren kan drage nytte af indsatsen, og på sigt forbedre sin situation og
blive i stand til at deltage på arbejdsmarkedet, fx i et fleksjob.
Ressourceforløb må ikke trækkes unødigt i langdrag.
Længden på et ressourceforløb skal fastlægges med udgangspunkt i, at borgeren får den fornødne tid og
støtte til at udvikle arbejdsevnen og skal bane vejen frem mod arbejdsmarkedet gennem en systematisk
indsats og hyppig opfølgning. For hovedparten af målgruppen vil vejen frem mod arbejdsmarkedet være
det langsigtede mål, og vejen dertil vil være lang.
Meget lange forløb er relevante for nogle grupper fx unge med alvorlige psykiske lidelser. Forløbet skal
være afpasset den enkeltes konkrete behov, og kommunen skal løbende være opmærksom på, at forløbet
ikke trækker unødigt i langdrag.
Borgeren skal inddrages systematisk i forberedelsen af egen sag.
Mange borgere ved ikke, hvad et ressourceforløb er, og mange har svært ved at forstå formålet med og
indholdet i forløbene. Sagsbehandleren i jobcenteret skal sørge for at forberede borgeren grundigt på for-
målet og mulighederne med ressourceforløbet inden mødet i rehabiliteringsteamet.
Sagsbehandleren skal også sørge for, at borgeren er godt forberedt på, hvorfor sagen skal behandles i
teamet, hvem der sidder i teamet, formålet med mødet i teamet, og hvad der skal ske på mødet. En god
forberedelse er med til at give borgeren ejerskab og til at give kvalitet i det videre forløb.
For mange kan det også virke overvældende at skulle til møde i rehabiliteringsteamet. Det er derfor vig-
tigt, at kommunen altid gør opmærksom på, at borgeren har mulighed for at have en bisidder med på mø-
det.
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 337: Redegørelse om ressourceforløb, fra beskæftigelsesministeren
Virksomhedsrettet indsats i ressourceforløb
Formålet er altid udvikling af arbejdsevnen – ikke dokumentation.
Formålet med en virksomhedspraktik er altid at udvikle personens kompetencer/arbejdsevne. Borgeren
skal i praktikforløb udføre konkrete ordinære arbejdsopgaver og indgå i kollegiale sammenhænge, og ar-
bejdet skal løbende tilpasses borgerens kompetencer og kapacitet. Virksomhedspraktik skal aldrig gives
alene for at få dokumentation for en formodning om, at en borger ikke er i stand til at arbejde.
Praktikforløb skal være meningsfyldte og have et udviklingsperspektiv
Beslutningen om at gennemføre et praktikforløb beror på en konkret vurdering af den enkelte borgers mu-
ligheder og ressourcer. I vurderingen af, om det er meningsfyldt at lade en borger starte i praktik, skal det
indgå, om der vil kunne oprettes et forløb med et indhold og omfang, hvor borgeren vil kunne udføre ar-
bejdsopgaver og indgå i kollegiale sammenhænge.
Kommunen skal altid vurdere, om det er meningsfyldt at gennemføre en praktik, hvis borgeren alene kan
deltage i ekstraordinært få timer (dagligt/ugentligt), medmindre det fx er som led i en opstart, hvor der er
et udviklingsperspektiv. Dette kan dog være relevant som led i en opstart eller som fastholdelse i praktik-
ken i perioder, hvor borgeren har det helbredsmæssigt dårligt. Ressourceforløb må aldrig forværre borge-
rens helbred.
Besøg på virksomheder og ”snusepraktikker” kan være et centralt element i et ressourceforløb.
Korte besøg på virksomheder kan være relevant som led i at etablere det rette match mellem borger og
virksomhed. Sådanne besøg kan etableres som led i en mentorindsats eller som led i kontaktforløbet.
Snitflade til fleksjob på få timer
Krav om udviklingsperspektiv inden for rimelig periode.
Fleksjob kan gives med meget få timer til personer med en aktuelt meget begrænset arbejdsevne, hvis det
vurderes, at arbejdsevnen kan blive udviklet inden for en rimelig periode.
Den ”rimelige periode”, som borgerens arbejdsevne skal udvikles indenfor, er ikke nærmere fastsat i lo-
ven. Hvis arbejdsevnen er meget lille, og det ikke vurderes, at den kan udvikles, bør kommunen overveje,
om der bør gives førtidspension. Visiteres en borger med en aktuelt meget begrænset arbejdsevne ind i
fleksjobordningen, skal der altid anlægges et udviklingsperspektiv. Det skal fremgå af borgerens sag, at
kommunen har vurderet, at der er mulighed for, at arbejdsevnen kan udvikles inden for en rimelig perio-
de. Det bør endvidere fremgå, hvad det konkrete udviklingsmål er.
Kommunen skal løbende følge op på, om borgerens arbejdsevne udvikler sig som forudsat. Hvis arbejds-
evnen ikke udvikles som forventet, skal kommunen overveje, om der skal indledes en sag om førtidspen-
sion. Hvis borgeren i sådanne sager selv ønsker at fastholde en tilknytning til arbejdsmarkedet i et fleks-
job, uanset at borgerens arbejdsevne er meget begrænset, og der ikke er mulighed for udvikling, vil borge-
ren kunne fortsætte i fleksjobbet på få timer.
Borgerens egen motivation og ønsker bør således tillægges afgørende vægt, når kommunen vurderer,
hvorvidt borgeren kan fortsætte i fleksjobbet, selvom der ikke er sket en udvikling.
Dokumentation i sager om førtidspension
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 337: Redegørelse om ressourceforløb, fra beskæftigelsesministeren
Ved tilkendelse af førtidspension er det vigtigt, at sagen er tilstrækkeligt oplyst, og at det er dokumenteret,
at borgeren opfylder betingelserne for førtidspension. Det er samtidig vigtigt, at sagerne ikke »overoply-
ses« eller afventer unødvendig dokumentation.
Kravet om dokumentation for borgerens nedsatte arbejdsevne betyder
ikke,
at kommunen skal have afprø-
vet alle indsatser i praksis. Kommunen skal i hver enkelt sag vurdere - om og i givet fald - hvilke indsat-
ser, det er relevant at afprøve.
Kommunen skal kun indhente de oplysninger og den dokumentation om borgeren, som er nødvendig for
at kunne begrunde og træffe afgørelse om førtidspension. Den nødvendige dokumentation afhænger bl.a.
af, hvilken type sag om førtidspension der er tale om:
Helbredsoplysninger kan i sig selv dokumentere, at der er ret til førtidspension.
Der er tale om åbenlyse sager, hvor funktionsevnen er varigt meget svært nedsat, og hvor de helbreds-
mæssige oplysninger udgør en tilstrækkelig dokumentation for, at det er åbenbart formålsløst at udvikle
arbejdsevnen. Det kan fx være borgere med en betydelig nedsat funktionsevne som følge af udviklings-
hæmning, personer med en alvorlig hjerneskade eller en person med alvorlige lidelser, hvor de medicin-
ske behandlingsmuligheder er udtømte eller udsigtsløse, og hvor prognosen er kort levetid, eller at syg-
dommen er hastigst accelererende.
I sådanne sager skal der ikke iværksættes ressourceforløb, virksomhedspraktik mv. for at forbedre ar-
bejdsevnen.
Helbredsoplysninger kan sammen med øvrige oplysninger om borgerens kompetencer og ressourcer do-
kumentere, at der er ret til førtidspension.
Der er tale om åbenlyse sager, hvor de helbredsmæssige oplysninger sammen med sagens øvrige oplys-
ninger om borgerens ressourcer, personlige og faglige kompetencer dokumenterer, at borgerens arbejdsev-
ne ikke kan udvikles. Det kan fx være oplysninger om, at borgeren pga. sin nedsatte funktionsevne får
støtte fra andre dele af kommunen fx i form af støtte til at klare daglige gøremål eller støtte til at passe
egne børn eller lignende.
Hvis arbejdsevnen på trods af sådanne iværksatte foranstaltninger vurderes at være væsentligt og varigt
nedsat i et omfang, så borgeren ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende, herunder i et fleksjob,
kan sagens øvrige oplysninger sammen med de helbredsmæssige oplysninger udgøre en tilstrækkelig do-
kumentation for, at der skal tilkendes førtidspension.
I sådanne sager skal der ikke iværksættes ressourceforløb, virksomhedspraktik mv. for at forbedre ar-
bejdsevnen.
Resultaterne af indsatser for at udvikle arbejdsevnen gennem ressourceforløb, virksomhedspraktik mv.
kan dokumentere, at der er ret til førtidspension.
I sager, hvor det har været relevant at gennemføre indsatser for at udvikle arbejdsevnen, kan resultatet
være, at det ikke lykkes at udvikle arbejdsevnen. I disse sager skal kommunen foretage en helhedsvurde-
ring af alle oplysninger i sagen, dvs. de helbredsmæssige oplysninger, sagens øvrige oplysninger om bor-
gerens ressourcer, personlige og faglige kompetencer - samt oplysningerne om resultatet af de indsatser,
borgeren har modtaget for at udvikle arbejdsevnen. Hvis disse oplysninger samlet set dokumenterer, at
borgeren er berettiget til førtidspension, skal der indledes sag om førtidspension, og der skal ikke iværk-
sættes yderligere ressourceforløb, virksomhedspraktik mv. for at forbedre arbejdsevnen.
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 337: Redegørelse om ressourceforløb, fra beskæftigelsesministeren
3. Generelt om ressourceforløb
Ressourceforløb skal hjælpe borgere med komplekse problemer videre i livet. Det skal ske gennem en
tværfaglig og helhedsorienteret indsats inden for beskæftigelses-, uddannelses-, sundheds- og socialområ-
det, der er tilpasset den enkelte borger. Det er intentionen, at borgeren får det bedre for dermed at kunne
udvikle sin arbejdsevne. På længere sigt er det målet, at borgeren får et job eller en uddannelse – også
selvom vejen derhen kan være lang. Der skal tilkendes ressourceforløb, hvis der på sigt er en mulighed
for, at borgerens arbejdsevne kan udvikles i en sådan grad, at borgeren vil kunne blive i stand til at have et
indtægtsgivende arbejde, fx i et fleksjob.
Kommunen skal – inden der bevilges et ressourceforløb – forelægge borgerens sag for rehabiliteringstea-
met. Kommunen træffer afgørelse på baggrund af teamets indstilling.
Det anbefales, at kommunen er særligt opmærksom på følgende punkter, når den skal etablere og gen-
nemføre et ressourceforløb:
1.
Grundig forberedelse med fokus på borgerens job- og uddannelsesressourcer.
Det er vigtigt så konkret som muligt at inddrage fx borgerens uddannelse, erfaringer på arbejdsmarkedet,
ressourcer i andre sammenhænge samt borgerens ønsker og håb til kommende arbejdsfunktioner. Det er
også vigtigt at tale med borgeren om fordele og muligheder ved et ressourceforløb.
2.
Fokus på muligheder og ikke begrænsninger for at udvikle borgerens arbejdsevne.
Formålet med ressourceforløb er at udvikle borgerens arbejdsevne. Borgerens tilknytning til arbejdsmar-
kedet styrkes og fastholdes gennem en tværfaglig indsats, hvor alle muligheder for fodfæste på arbejds-
markedet for den enkelte borger skal prøves gennem en aktiv indsats.
3.
Borgeren skal inddrages og have ejerskab og indflydelse på sit forløb.
Samarbejdet mellem kommune og borger er centralt både ved udarbejdelsen af rehabiliteringsplanens for-
beredende del, i mødet med rehabiliteringsteamet og i tilrettelæggelsen af ressourceforløbet samt i den
løbende opfølgning.
4.
Der skal være et beskæftigelsesmål for borgeren, der skal sikre fokus i indsatsen.
Både borgeren, borgerens netværk og kommunen skal have arbejdsmarkedet som et klart pejlemærke. Det
kan anbefales at opstille konkrete og realiserbare beskæftigelsesmål i ressourceforløbet. Særligt hvis bor-
geren er langt fra beskæftigelse eller uddannelse, er det vigtigt at opstille realiserbare delmål.
5.
Beskæftigelse og forbedring af helbred supplerer hinanden.
Ved både somatiske og psykiske sygdomme får mange mennesker det bedre ved at blive en del af arbejds-
markedet, hvad enten der er tale om ordinært eller støttet arbejde.
6.
Opfølgning er vigtig for et succesfuldt ressourceforløb.
Borgeren kan have brug for tæt støtte for at sikre, at aktiviteterne i ressourceforløbet løbende realiseres i
praksis. Derudover kan der være brug for at ændre og justere aktiviteterne undervejs.
4. Målgruppen for ressourceforløb
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 337: Redegørelse om ressourceforløb, fra beskæftigelsesministeren
Der tages i beskrivelsen af målgruppen for ressourceforløb udgangspunkt i reglerne, der er fastsat i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB) § 68 a.
4.1. Hvem er i målgruppen?
Målgruppen for ressourceforløb er borgere, hvis arbejdsevne er så begrænset, at de er i risiko for at få
tilkendt førtidspension, hvis der ikke gøres en ekstra, tværfaglig indsats for at understøtte vejen mod job
eller uddannelse. Der vil typisk være tale om borgere, der kommer fra kontanthjælp eller sygedagpenge.
Målgruppen kan også være borgere, hvis arbejdsevne ikke er varigt begrænset, men som aktuelt er ud-
fordret af komplekse problemer med fx helbred, misbrug, sociale forhold m.v. Problemerne skal have et
omfang, så det vurderes, at borgeren ikke kan komme i job eller uddannelse hverken på kort eller mellem-
langt sigt.
Visitation til ressourceforløb vil altid bero på en konkret vurdering af den enkelte borgers situation. Visi-
tationen forudsætter, at borgeren har sammensatte, komplekse problemer udover ledighed, der vil kræve
en tværgående indsats i forhold til:
1) beskæftigelse/uddannelse,
2) det sociale område og/eller
3) sundhedsområdet.
Desuden skal
en eller flere
af følgende betingelser være opfyldt:
1. Borgeren har været længerevarende på offentlig forsørgelse og har fx haft svært ved at få fodfæste i
uddannelsessystemet eller på arbejdsmarkedet.
2. Borgeren har deltaget i en indsats rettet mod uddannelse og/eller job. Det kan fx være en Ungdoms-
Uddannelses-plan, en jobplan, revalidering eller en indsats som led i sygedagpengeopfølgning, uden
at det har haft den ønskede effekt.
3. Kommunen vurderer, at der er behov for en længevarende indsats, inden uddannelse eller job er et
realistisk mål.
Kommunen skal ikke tilkende ressourceforløb i sager, hvor det er åbenbart, at borgeren er berettiget til en
førtidspension.
Kommunen skal heller ikke tilkende ressourceforløb til borgere, når det som følge af svær sygdom eller
på grund af betydelige funktionsnedsættelser er åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle deres arbejds-
evne i et ressourceforløb. Helbredsmæssige oplysninger er som udgangspunkt kun et delelement i den
samlede vurdering af en borgers arbejdsevne. Til vurderingen af, om ressourceforløb er åbenbart formåls-
løst, bør kommunen foretaget en helhedsvurdering, hvor der indgår både helbredsmæssige oplysninger,
oplysninger om borgerens funktionsevne og en beskrivelse af borgerens øvrige forhold.
4.2. Mulighederne i den ordinære indsats skal være udtømt inden ressourceforløb
Efter reglerne er der tale om personer med komplekse problemer ud over ledighed, der ikke har kunnet
løses gennem en indsats efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller lov om aktiv socialpolitik.
Beskæftigelsesindsatsen giver en række muligheder for at iværksætte en indsats over for personer, der har
andre problemer end ledighed, fx tilbud om ansættelse med løntilskud, virksomhedspraktik eller mentor-
støtte.
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 337: Redegørelse om ressourceforløb, fra beskæftigelsesministeren
Det er en forudsætning for at tilbyde ressourceforløb, at kommunen i første omgang vurderer, om en eller
flere af disse muligheder er relevante i forhold til at få personen tættere på job eller uddannelse.
Det er ikke en betingelse, at borgeren har haft en beskæftigelsesrettet indsats forud for visitation til res-
sourceforløb. Kommunen kan således vurdere, at et ressourceforløb er relevant, hvis personen har så
komplekse problemer, at det vil kræve en langvarig og tværfaglig indsats. Vurderer kommunen, at der ik-
ke er andre foranstaltninger, der kan iværksættes, anses mulighederne for udtømte.
Det skal fremgå af personsagen, at kommunen har konstateret, at borgeren har komplekse problemer, der
gør, at et ressourceforløb er relevant. Kommunen skal, når sagen forelægges for rehabiliteringsteamet, do-
kumentere, hvilke indsatser kommunen har foretaget eller overvejet. Det skal i den forbindelse begrundes,
hvorfor kommunen har anset den beskæftigelsesrettede indsats som formålsløs i forhold til at få personen
tættere på job eller uddannelse.
Ressourceforløb kan være den nødvendige indsats for at ændre udviklingen for personer, der har været på
kontanthjælp i flere år uden nogen betydelig beskæftigelsesrettet indsats. Men det er ikke en betingelse, at
personen har været længe på offentlig forsørgelse. Det kan også tidligt i forløbet stå klart, at personen har
så komplekse problemer, at ressourceforløb er den rette løsning.
Ankestyrelsen har principafgørelse 24-14 om ressourceforløb og fleksjob udtalt, at kommunen skal vurde-
re, at alle relevante muligheder i den ordinære beskæftigelseslovgivning er udtømte, før der kan tildeles et
ressourceforløb. Det er dog ikke en betingelse, at kommunen rent faktisk har anvendt alle indsatser i for-
hold til den pågældende.
Kommunen skal have fokus på, hvilke ressourcer den enkelte har, og hvordan disse ressourcer kan udvik-
les.
Visitation til ressourceforløb vil altid afhænge af en konkret og individuel vurdering af den enkeltes situa-
tion sammenholdt med betingelserne for ressourceforløb.
I den konkrete sag kunne der gives ressourceforløb til en person med psykisk belastningsreaktion og smer-
ter i bevægeapparatet, idet lægelige oplysninger og arbejdsafklaring viste, at der kunne være mulighed
for udvikling af arbejdsevnen ved iværksættelse af et længerevarende forløb med fokus på fysisk træning,
succes med arbejdsopgaverne i en virksomhedspraktik og med hjælp af en mentor.
Det er ikke en betingelse for at give ressourceforløb, at kommunen forinden har vurderet, at fleksjob er
udelukket. Det er heller ikke en betingelse, at personen har været visiteret til fleksjob, inden et ressource-
forløb iværksættes.
4.3. Sammenhængen mellem ressourceforløb og fleksjob
Der kan være et vist overlap mellem fleksjob på få timer og ressourceforløb, og for nogle borgere vil beg-
ge ordninger kunne være egnede.
Fleksjob er relevant i forhold til borgere, der har en væsentlig og varig begrænsning i deres arbejdsevne.
For borgere i målgruppen for fleksjob vil der derfor typisk foreligge en højere grad af afklaring af borge-
rens arbejdsevne og et konkret beskæftigelsesmål. Arbejdsevnen vil i mange tilfælde fortsat kunne udvik-
les gennem fleksjobbet. Fleksjob kan gives med meget få timer til personer med en aktuelt meget begræn-
set arbejdsevne, hvis det vurderes, at arbejdsevnen kan blive udviklet inden for en rimelig periode. Dette
skal fremgå af personsagen.
7
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 337: Redegørelse om ressourceforløb, fra beskæftigelsesministeren
For borgere i målgruppen for ressourceforløb vil arbejdsevnen og forventningen til udviklingen af ar-
bejdsevnen typisk være mindre afklaret. Det beror derfor på en konkret vurdering i rehabiliteringsteamet
og kommunen, hvad der er den bedste løsning for borgeren i forhold til at komme i job eller uddannelse.
Ankestyrelsen har i principafgørelse 92-16 refereret til to domme fra Østre Landsret, som er enig i Anke-
styrelsens praksis, hvorefter borgere med en varig og væsentlig begrænsning i arbejdsevnen kan få et res-
sourceforløb, hvis kommunen vurderer, at borgerens arbejdsevne ikke er tilstrækkeligt afklaret til, at der
kan fastsættes et beskæftigelsesmål, og at det ikke kan udelukkes, at der er udviklingsmuligheder. Vurde-
ringen er altid konkret og individuel, og der kan være et vist overlap mellem tilkendelse af fleksjob og
ressourceforløb.
Det udelukker ikke ressourceforløb, at fleksjob ikke er forsøgt, eller at borgeren ønsker fleksjob frem for
ressourceforløb.
I den ene sag stadfæstede Østre Landsret byrettens dom, der frifandt Ankestyrelsen fra at anerkende, at
borgeren havde ret til fleksjob. Ankestyrelsen havde afgjort, at borgeren havde ret til ressourceforløb.
Borgeren led af kronisk belastningstilstand med svære kognitive problemer i form af træthed, sårbarhed,
koncentrationsbesvær, lav stresstærskel, manglende evne til abstrakt tænkning og overblik, søvnproblemer
med mere. Desuden havde hun slidgigt i ryggen. Hendes tilstand var stationær uden udsigt til bedring.
Retten fastslog, at der skal foreligge et sikkert grundlag, for at domstolene kan tilsidesætte en skønsmæs-
sig administrativ afgørelse om ressourceforløb.
En borger vil kunne overgå til fleksjob efter et ressourceforløb. I de tilfælde vil sagen skulle behandles i
rehabiliteringsteamet forud for visitationen til fleksjob. Et fleksjob kan ikke indgå som en indsats i res-
sourceforløbet.
4.4. Sammenhængen mellem ressourceforløb og førtidspension
Ressourceforløb er målrettet personer, der, hvis ikke der blev igangsat en indsats, er i overhængende risi-
ko for at ende på en førtidspension. Det er dog samtidig sådan, at personer ikke skal tilbydes et ressource-
forløb, hvis det som følge af svær sygdom eller på grund af betydelige funktionsnedsættelser er åbenbart
formålsløst at forsøge at udvikle deres arbejdsevne.
Når der er tale om borgere med komplekse problemer og en meget lille arbejdsevne kan det være vanske-
ligt at afgøre, om førtidspension eller ressourceforløb er den rigtige løsning. I lighed med afgrænsningen
til fleksjob er der tale om en konkret vurdering af graden af personens problemer sammenholdt med en
vurdering af, om der er tale om en varig eller midlertidig tilstand.
Inden der tilkendes et ressourceforløb, skal kommunen vurdere, om det kan forventes, at borgeren vil
kunne udvikle sin arbejdsevne i et ressourceforløb. Der skal tilkendes ressourceforløb, hvis der på sigt er
en mulighed for at borgerens arbejdsevne kan udvikles i en sådan grad, at borgeren vil kunne blive i stand
til at have indtægtsgivende arbejde i form af ordinære timer eller i et fleksjob - eventuelt efter gennemfø-
relse af en uddannelse. Er dette ikke tilfældet skal kommunen vurdere, om der i stedet skal indledes en
sag om førtidspension.
Ankestyrelsen har i principafgørelse 92-16 refereret til to domme fra Østre Landsret, som er enig i Anke-
styrelsens praksis, hvorefter borgere med en varig og væsentlig begrænsning i arbejdsevnen kan få et res-
sourceforløb, hvis kommunen vurderer, at borgerens arbejdsevne ikke er tilstrækkeligt afklaret til, at der
8
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 337: Redegørelse om ressourceforløb, fra beskæftigelsesministeren
kan fastsættes et beskæftigelsesmål, og at det ikke kan udelukkes, at der er udviklingsmuligheder. Vurde-
ringen er altid konkret og individuel, og der kan være et vist overlap mellem tilkendelse af fleksjob og
ressourceforløb.
Østre Landsret er også enig i, at borgere med en væsentlig begrænsning i arbejdsevnen skal have et res-
sourceforløb, hvis det ikke på forhånd kan anses for åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsev-
nen i et ressourceforløb.
Den første sag er refereret ovenfor under pkt. 4.3.
I den anden sag frifandt Østre Landsret Ankestyrelsen fra at anerkende, at Ankestyrelsens afgørelse om
ret til ressourceforløb var ugyldig. Ankestyrelsen havde afgjort, at borgeren havde ret til ressourceforløb.
Ankestyrelsen fandt, at borgeren havde behov for et længerevarende behandlingsforløb, og at det først
derefter ville være muligt at vurdere, om en igangværende psykiatrisk behandling ud over højnelse af livs-
kvaliteten også ville kunne indebære en forbedret funktionsevne. Retten fandt ikke grundlag for at anse
Ankestyrelsens afgørelsesgrundlag for utilstrækkeligt. Retten fandt heller ikke, at det på forhånd kunne
anses for formålsløst at forsøge at udvikle borgerens arbejdsevne i et ressourceforløb. Det havde ingen
betydning, at borgeren senere var tilkendt førtidspension.
Retten fastslog, at der skal foreligge et sikkert grundlag, for at domstolene kan tilsidesætte en skønsmæs-
sig administrativ afgørelse om ressourceforløb.
4.5. Kan borgeren søge om et ressourceforløb?
Hvis en borger anmoder kommunen om at få bevilget et ressourceforløb, må kommunen konkret tage stil-
ling til, om der er tale om en udsat borger med så komplekse problemer, at der er risiko for, at borgeren
ender på førtidspension, hvis ikke borgeren får en særlig indsats.
Hvis kommunen vurderer, at dette er tilfældet, skal kommunen sammen med borgeren udarbejde rehabili-
teringsplanens forberedende del og forlægge sagen for teamet. Kommunens forelæggelse af sager for
teamet er en del af den faktiske forvaltningsudøvelse som led i sagsbehandlingen, og der kan derfor hver-
ken klages over, at sagen forelægges teamet, eller at sagen ikke forelægges teamet.
Ankestyrelsen har i principafgørelse 83-15 udtalt, at når borgeren søger om en bestemt form for hjælp, fx
et ressourceforløb, skal kommunen på baggrund af en konkret og individuel vurdering af borgerens sam-
lede situation, herunder borgerens helbredsmæssige-, sociale og arbejdsmæssige forhold vurdere, om og i
givet fald hvilken indsats, der skal iværksættes.
Kommunen skal træffe afgørelse om retten til hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give
hjælp efter den sociale lovgivning.
Kommunen skal se borgerens ansøgning i lyset af alle de muligheder, der findes for hjælp til forsørgelse
og udvikling med henblik på, at borgeren fastholdes eller kommer ind på arbejdsmarkedet. Kommunen
kan ikke afvise at behandle borgerens ansøgning om hjælp med den begrundelse, at borgeren ikke kan
ansøge om et ressourceforløb.
Borgeren har ikke krav på, at kommunen alene tager stilling til spørgsmålet om ressourceforløb, da der
ikke er hjemmel i reglerne om ressourceforløb til at se bort fra den helhedsvurdering, der efter reglerne
skal foretages i forbindelse med en ansøgning om hjælp. Kommunen skal kun forelægge sagen for rehabi-
9
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 337: Redegørelse om ressourceforløb, fra beskæftigelsesministeren
literingsteamet og behandle sagen med henblik på ressourceforløb i de tilfælde, hvor der er noget, der
taler for, at borgeren er i målgruppen for et ressourceforløb.
Det følger af principperne for god forvaltningsskik, at kommunen skal svare på borgerens spørgsmål og
relevante bemærkninger i sagen. I den konkrete sag skulle kommunen derfor i begrundelsen for afgørel-
sen forholde sig til borgerens anmodning om at få et ressourceforløb.
Et afslag på at behandle sagen med henblik på ressourceforløb vil efter Ankestyrelsens praksis være at
betragte som en afgørelse, som borgeren kan klage over. Det fremgår af principafgørelse 64-11, at job-
centrets afslag på at afklare arbejdsevnen måtte anses for en afgørelse, der tilsigtede at have retsvirkning
efter sit indhold, det vil sige afslag på fleksjob på det foreliggende grundlag.
4.6. Klage over ressourceforløb
Borgeren kan klage til Ankestyrelsen både over kommunens afgørelse om ressourceforløb og over selve
indsatsen/de enkelte indsatser i ressourceforløbet, jf. LAB § 128. Kommunens afgørelse skal derfor være
ledsaget af en klagevejledning til borgeren. Borgeren kan ikke klage over indsatsdelen af rehabiliterings-
planen, da planen er en del af den faktiske forvaltningsudøvelse i kommunen.
4.7. Flytning til en anden kommune
Hvis en borger, der er visiteret til et ressourceforløb, flytter kommune, følger rehabiliteringsplanen med til
den nye kommune. Den nye kommune kan tage udgangspunkt i den medfølgende plan og foretage de for-
nødne justeringer m.v., fx i forhold til de tilbud kommunen har, personens forhold m.v. Se lov om aktiv
socialpolitik § 68, stk. 8.
5. Den koordinerende sagsbehandler
Reglerne om en koordinerende sagsbehandler er fastsat i LAB § 68 c. Reglerne om opfølgning fremgår af
§ 16, stk. 5, og § 18, stk. 2.
5.1. Alle borgere i ressourceforløb skal have tilknyttet en koordinerende sagsbehandler
I alle ressourceforløb skal der være tilknyttet en koordinerende sagsbehandler. Den koordinerende sagsbe-
handler har rollen som den gennemgående myndighedsperson, der har ansvaret for at varetage borgerens
sag på tværs af sektorer, forvaltninger og lovgivningsområder.
Ankestyrelsen har i principafgørelse nr. 1-15 udtalt, at kommunen ikke kan afvise, at en person er omfattet
af målgruppen for et ressourceforløb med den begrundelse, at kommunen vurderer, at der ikke er behov
for en koordinerende sagsbehandler. I den konkrete sag havde kommunen begrundet afslaget med, at der
ikke var behov for en koordinerende sagsbehandler. Udpegning af en koordinerende sagsbehandler er en
følge af, at personen er omfattet af målgruppen for et ressourceforløb.
Kommunen kan udpege en koordinerende sagsbehandler fra en anden enhed end jobcenteret. Det kan væ-
re i en sag, hvor hovedvægten af indsatsen i en længere periode vil ligge på et andet område end beskæfti-
gelsesområdet, uden at hovedmålet – at personen får fodfæste på arbejdsmarkedet – træder i baggrunden.
Det kan fx være tilfældet, hvis indsatsen i begyndelsen af ressourceforløbet overvejende er af social ka-
rakter, og det derfor er mest hensigtsmæssigt med en koordinerende sagsbehandler fra socialforvaltnin-
10
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 337: Redegørelse om ressourceforløb, fra beskæftigelsesministeren
gen. Når indsatsen senere overgår til at være hovedsagelig beskæftigelsesrettet, kan kommunen udpege en
ny koordinerende sagsbehandler fra jobcenteret.
Borgeren bør inddrages, inden der udpeges en ny koordinerende sagsbehandler.
En sagsbehandler fra en anden enhed end jobcenteret kan ikke træffe afgørelse efter beskæftigelseslovgiv-
ningen.
5.2. Efter rehabiliteringsmødet
Når teamet har indstillet til et ressourceforløb, skal kommunen hurtigst muligt træffe afgørelse. Hvis
teamets indstilling ikke følges, skal sagen forelægges for teamet på ny, inden der træffes afgørelse. Når
teamet har revurderet sagen, træffer kommunen afgørelse.
Det
anbefales,
at den koordinerende sagsbehandler så vidt muligt i umiddelbar forlængelse af mødet i re-
habiliteringsteamet - og senest efter en uge - mødes med borgeren og gennemgår teamets indstillinger til
indsatsplanen. Det vil være en fordel for det videre forløb med borgeren, at borgeren i forbindelse med
orienteringen om rehabiliteringsteamets indstilling inddrages og får en forståelse af:
– Hvad der er beskæftigelsesmålet med ressourceforløbet.
– Hvilke indsatser, der skal sættes i gang, inden for henholdsvis beskæftigelses-, uddannelses-, social- og
sundhedsområdet.
– Hvornår de forskellige indsatser efter teamets vurdering bør sættes i gang.
5.3. Udarbejdelse af rehabiliteringsplanens indsatsdel
Den koordinerende sagsbehandler skal i samarbejde med borgeren udarbejde rehabiliteringsplanens ind-
satsdel. Den koordinerende sagsbehandler skal sikre, at den endelige indsatsplan er realistisk, og at den er
afstemt med borgeren. Der skal tages udgangspunkt i den enkeltes behov og karakteristika. Planen skal i
videst muligt omfang fremstå meningsfuld for borgeren med klar retning mod jobmål på arbejdsmarkedet
og indsatser, der støtter realisering af dette mål.
Indsatsdelen skal indeholde borgerens beskæftigelses- og uddannelsesmål og en plan for den samlede ind-
sats, der er nødvendig og hensigtsmæssig for den enkelte borger. Planen udarbejdes på baggrund af de
respektive forvaltningers beslutning om den konkrete indsats til borgeren, som igen er truffet på baggrund
af rehabiliteringsteamets indstilling i den konkrete sag. Det skal fremgå af planen, hvilken del af kommu-
nen der yder indsatsen.
Hvis det ikke er muligt at fastsætte et konkret job- eller uddannelsesmål, skal der fastsættes et overordnet
mål for fx inden for hvilken branche eller jobfunktion, borgeren vurderes at kunne komme i job eller ud-
dannelse. Herudover skal indsatsdelen indeholde oplysninger om:
1) Hvilke delmål inden for de beskæftigelsesmæssige, sundhedsmæssige, uddannelsesmæssige og sociale
områder, der skal føre til det overordnede beskæftigelses-mål, herunder en begrundelse for disse delmål.
2) Konkrete tilbud eller andre aktiviteter m.v., der skal indgå i forløbet, herunder en beskrivelse af målet
med indsatsen på kort sigt.
3) Den løbende opfølgning i forløbet, herunder om borgeren evt. skal have tilbud om mentor og en beskri-
velse af mentorens rolle og opgaver.
Indsatsen skal fastsættes for en periode af mindst 6 måneder ad gangen. Det skal fremgå af planen, hvilke
dele af kommunen, der yder de forskellige indsatser. Planen skal opdateres løbende.
11
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 337: Redegørelse om ressourceforløb, fra beskæftigelsesministeren
Det
anbefales,
at borgeren får udleveret planen, og der aftales et nyt møde så hurtigt som muligt med hen-
blik på at gennemgå indsatsplanen mere konkret og for at sikre, at borgeren kommer i gang med indsatsen
hurtigst muligt. Det gælder også eventuelle indsatser via praktiserende læge, socialforvaltning, bank, bo-
ligselskab mv. Det aftales også, hvilke områder og opgaver borgeren eventuelt har brug for mentorstøtte
til, se afsnit 7. Den koordinerende sagsbehandler bør altid aftale næste møde med borgeren, inden et møde
afsluttes, så borgeren ved, at der følges op – og hvornår.
5.4. Tilbud på tværs af sektorer
Det er en forudsætning for det gode ressourceforløb, at der er et fælles ledelsesmæssigt fokus på ressour-
ceforløbet på tværs af forvaltningerne, hvor indsatsen prioriteres og koordineres, og erfaringerne hermed
deles. Et godt samarbejde på tværs af forvaltningerne med en klar rolle- og ansvarsfordeling er en del af
grundlaget for et godt ressourceforløb.
Den koordinerende sagsbehandler er typisk den, der sørger for visitation til / etablering af tilbud på tværs
af sektorer. Det vil skabe fremdrift i sagen, hvis den koordinerende sagsbehandler har den fornødne be-
slutningskompetence. Derudover kan det være af stor betydning for den koordinerende sagsbehandlers ar-
bejde med at finde muligheder i form af indsatser for den enkelte, at kommunen understøtter sagsbehand-
lerens arbejde på organisationsniveau. Definerede arbejdsgange i kommunen på tværs af forvaltninger
kan være med til at give bedre rammer for den koordinerende sagsbehandlers muligheder for at iværksæt-
te og koordinere tilbud på tværs af områder.
5.5. Opfølgning
Den koordinerende sagsbehandler står - ofte i samarbejde med mentor - for den løbende opfølgning i sag-
en. Der skal – såvel inden ressourceforløbet sættes i gang som løbende – tages stilling til, hvor hyppigt
der skal holdes opfølgningssamtaler med borgeren. Det er et krav, at samtalerne holdes løbende og mini-
mum 6 gange om året. Den koordinerende sagsbehandler skal sikre, at borgeren hele tiden inddrages og
deltager aktivt i opfølgningen, dette kan bl.a. ske ved inddragelse af mentor.
Samtalerne skal bl.a. sikre, at der er den fornødne udvikling i ressourceforløbet. Samtidig skal den koordi-
nerende sagsbehandler løbende følge borgerens situation, således at sagsbehandleren – i samarbejde med
borgeren – kan justere rehabiliteringsplanen, hvis der bliver behov for det.
Hvis borgeren deltager i et beskæftigelsesrettet tilbud, kan samtalen med borgeren foregå på anden måde
end ved personligt fremmøde, fx telefonisk.
Formålet med systematisk og tæt opfølgning fra koordinerende sagsbehandler - og evt. mentor - er blandt
andet at følge op på borgerens deltagelse i de indsatser, der indgår i ressourceforløbet. Hvis borgeren er
sygemeldt, skal kommunen endvidere som led i opfølgningen vurdere, om der er behov for en særlig ind-
sats i form af eksempelvis sygdomsafklaring, behandling eller optræning.
Hvis borgeren ikke følger ressourceforløbet, skal kommunen vurdere, hvilke skridt der kan tages for at
sikre, at borgeren igen aktivt deltager i forløbet og samarbejder om at nå sit beskæftigelsesmål. Der skal i
disse situationer foretages en vurdering af, om der i det konkrete tilfælde foreligger omstændigheder (fx
sociale, helbredsmæssige, psykiske eller misbrugsproblemer), der kan begrunde, at borgeren ikke har
pligt til at deltage i samtaler eller aktiviteter i ressourceforløbet. Kommunen kan alene sanktionere man-
glende fremmøde m.v., hvis der ikke er en rimelig grund til udeblivelsen. Se også afsnit 6.4.
5.6. Borgerinddragelse
12
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 337: Redegørelse om ressourceforløb, fra beskæftigelsesministeren
Den koordinerende sagsbehandler – og evt. mentor – skal motivere borgeren til at gennemføre rehabilite-
ringsplanen og understøtte borgerens deltagelse i indsatsen ved at give relevant støtte og vejledning.
Der kan være behov for støtte og vejledning af personlig karakter, opmuntring, støtte i forberedelsen m.v.,
og der kan være behov for støtte og vejledning til praktiske forhold, herunder økonomi. Det kan fx være
transport eller ansøgning om enkeltydelser. Disse opgaver vil også kunne varetages af en mentor, se afsnit
7.
Det er et centralt element i ressourceforløbet, at den koordinerende sagsbehandler - og evt. mentor - har
fokus på at inddrage borgeren og give borgeren medbestemmelse i forhold til, hvad ressourceforløbet skal
indeholde. Det skal øge motivationen hos borgeren og sikre, at borgeren i højere grad tager ansvar for sit
eget liv, herunder accepterer og gennemfører tilbud, som kommunen tilrettelægger.
5.7. Inddragelse af borgerens netværk
Det
anbefales
at involvere og bruge borgerens netværk, fx ægtefælle eller forældre, fra forløbets start,
under forberedelsen, ved rehabiliteringsmødet og i den løbende opfølgning. Har borgeren en ægtefælle,
en voksen søn eller datter, en ven eller forældre, der kan støtte borgeren undervejs i ressourceforløbet,
anbefales det, at kommunen får samspillet med borgerens netværk til at fungere. Det kan fx ske ved, at de
deltager på opfølgningsmøderne.
5.8. Tilknytning af mentor
Borgere i ressourceforløb bør som udgangspunkt altid have tilbud om mentorstøtte. Mange borgere vil
således kun få reel adgang til indsatsen i planen, hvis de støttes af en mentor. I forbindelse med tildeling
af mentor skal der udpeges mål og indsatsområder for mentoren. Målene skal så vidt muligt være detalje-
rede, og ofte kan det være en fordel at prioritere målene, så der ikke er tvivl om, hvad hovedperspektivet
med mentorstøtten er.
Bevilling af mentor foretages oftest af den koordinerede sagsbehandler. For borgere, der starter i ressour-
ceforløb, sker dette ofte med udgangspunkt i anbefalingerne fra rehabiliteringsteamet. Når den koordine-
rende sagsbehandler introducerer borger og mentor for hinanden, bør den koordinerende sagsbehandler
samtidig gøre det klart, hvad mentorens rolle som støtteperson er. Det bør tilstræbes, at mentoren deltager
i opfølgningssamtalerne, under forudsætning af at borgeren ønsker det. De vigtigste punkter i den koordi-
nerende sagsbehandlers opgave i forhold til mentorstøtte er at
– afgrænse og definere mentoropgaven/-opgaverne og fastlægge hvem, der skal udføre mentoropgaven
og
– følge op på løsningen af mentoropgaven.
Se afsnit 7 om mentorstøtte.
6. Indholdet i ressourceforløbet
Reglerne om indholdet i ressourceforløbet fremgår af LAB § 68 a.
Indsatsen i ressourceforløbet skal have en klar retning mod arbejdsmarkedet. Og indsatsen skal være indi-
viduelt tilrettelagt. Udover beskæftigelsesrettede indsatser vil der ofte være behov for at iværksætte sup-
plerende understøttende indsatser af social/helbredsmæssig karakter. Det er helt centralt, at borgeren selv
inddrages i at pege på relevante supplerende indsatser. Ressourceforløbene vil ofte bestå af en kombina-
tion af beskæftigelsesmæssige, sociale og sundhedsmæssige tilbud. Indsatsen fremgår af indsatsdelen af
rehabiliteringsplanen.
13
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 337: Redegørelse om ressourceforløb, fra beskæftigelsesministeren
6.1. Indsatser inden for beskæftigelses-, uddannelses-, sundheds- og socialområdet
Ressourceforløbet kan bestå af tilbud efter LAB kapitel 9 b-12 og en indsats efter anden lovgivning, her-
under efter lov om social service og sundhedsloven.
Ressourceforløbet kan også indeholde supplerende indsatser, der kan stabilisere og forbedre personens fy-
siske, psykiske og sociale tilstand, således at personen efterfølgende kan deltage i tilbud efter LAB.
Personer, som tildeles ressourceforløb, har ofte brug for omfattende støtte for at blive klar til job eller
uddannelse, og flere er uden uddannelse og har ingen eller kun sparsom erhvervserfaring. Mange vil have
brug for ekstra støtte for at kunne fastholde rehabiliteringsplanen og vil derfor have gavn af en mentor, jf.
afsnit 7.
Er der tale om et tilbud givet af kommunen, der indgår i rehabiliteringsplanen som en del af ressourcefor-
løbet, skal kommunen afholde udgiften i forbindelse med tilbuddet. Der er således ikke mulighed for at
kræve, at borgeren selv skal betale for deltagelse i et tilbud givet af kommunen.
Hvis borgeren ikke overholder aktiviteter, der indgår som et tilbud i rehabiliteringsplanen, kan der sankti-
oneres efter reglerne i lov om en aktiv socialpolitik, hvis kommunen i øvrigt finder, at betingelserne her-
for er opfyldt.
Er der derimod tale om fx en aftalt fritidsaktivitet, der også fremgår af rehabiliteringsplanen, men som
ikke er givet som tilbud, er kommunen ikke forpligtet til at betale, og manglende deltagelse i en sådan
aktivitet vil ikke kunne sanktioneres.
For så vidt angår betaling af transportomkostninger samt øvrige omkostninger i forbindelse med deltagel-
se i et tilbud, henvises til muligheden for dækning af disse udgifter efter LAB §§ 82 og 83.
Eksempler på indsatser inden for beskæftigelses-, uddannelses-, sundheds- og socialområdet:
A. Beskæftigelses- og uddannelsesområdet
Virksomhedsrettet forløb med fokus på at opnå progression i ordinære timer
Virksomhedscenter
Beskæftigelsesindsatser til personer med psykiske lidelser (IPS)
Virksomhedspraktik
Job med løntilskud
Uddannelsesrettede tilbud
Ordinær uddannelse, herunder AMU-kurser, læse-stavekursus
Afklaringsforløb med indlagt praktikker
Brobygningsforløb, der motiverer personen til uddannelse, støtter til uddannelsesafklaring, introduce-
rer til uddannelsesmiljøet
Støttende tiltag
Mentorstøtte, fx i forbindelse med introduktion til job eller uddannelse. Støtten kan også gives til opga-
ver uden for arbejdspladsen, hvis det er nødvendigt for at understøtte den beskæftigelsesrettede ind-
sats
Særligt tilrettelagte projekter og uddannelsesforløb, heri kan fx indgå rådgivning og støtte fra psyko-
log/terapeut/coach, motion, kurser i håndtering af stress/angst mv.
Kompenserende ordninger (hjælpemidler og personlig assistance)
14
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 337: Redegørelse om ressourceforløb, fra beskæftigelsesministeren
B. Socialområdet
Rådgivning om mulighederne for hjælp til styring af økonomi
Hjælp til misbrugsproblemer
Aktivitetstilbud på væresteder, hvor målet er at opbygge sociale og faglige kompetencer, der skaber et
bedre fundament i hverdagen
Støtte-kontaktperson
Hjælp til boligproblemer
Støtte til familieudfordringer, fx kan belastede familier få en aflastningsfamilie
Socialpædagogisk bistand i form af fx bostøtte og støtte- og kontaktperson, der fx kan hjælpe med at
optræne færdigheder, opbygge og fastholde kontakt til omverdenen og lære at benytte mulighederne i
samfundet
Midlertidige botilbud med den støtte, det indebærer (fx til borgere der i en overgangsperiode ikke kan
få en hverdag til at hænge sammen på egen hånd)
Længerevarende botilbud til borgere, der pga. betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktions-
evne eller sociale problemer har behov for omfattende hjælp til almindelige, daglige funktioner eller
pleje, omsorg eller behandling
Hjælpemidler og anden kompensation
Ledsagere og personlige hjælpere
C. Sundhedsområdet
Samtaleterapi hos egen læge, psykolog, psykiater mv.
Kurser i at leve med sygdom, fx i forbindelse med angst, depression, kroniske smerter mv.
Sundhedsfremmende og forebyggende tilbud, fx i form af tilbud om fysisk træning, kostvejledning og
rygestoprådgivning
Behandling for alkohol- og/eller stofmisbrug, fx afrusning: Intensiv dagbehandling eller døgnbehand-
ling
Lægelig stofmisbrugsbehandling (substitutionsbehandling: forenet læge- og socialfaglig indsats), fx
for borgere der ikke umiddelbart kan overskue et behandlingsforløb med stoffrihed som det primære
mål
Genoptræning, fx i forbindelse med udskrivning fra sygehus
Tilbud om psykologhjælp og misbrugsbehandling vil typisk høre under social- eller sundhedsområdet, jf.
ovenstående eksempler. Det vil altid være en konkret og individuel vurdering i forhold til den enkelte bor-
ger, hvorvidt disse aktiviteter også kan gives som et LAB-tilbud.
Tilbud om psykologhjælp og misbrugsbehandling af et vist omfang kan fx gives som LAB-tilbud i et res-
sourceforløb med henblik på at understøtte, at borgeren kan deltage i de øvrige tilbud i ressourceforløbet.
Se eventuelt også vejledning om kommunernes dokumentation af driftsudgifter ved aktivering m.v. pkt.
5.2.
6.2 Særligt om virksomhedsrettet indsats
Ordinære timer sideløbende med indsatsen
I ressourceforløbet er målet, at borgeren på sigt får fodfæste på arbejdsmarkedet, fx i et fleksjob. I den
forbindelse kan borgeren sideløbende med indsatsen i ressourceforløbet, fx virksomhedspraktik, påtage
15
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 337: Redegørelse om ressourceforløb, fra beskæftigelsesministeren
sig ordinær beskæftigelse. Indtægtens betydning for ydelsen er beskrevet i afsnit 8 om forsørgelse under
ressourceforløbet.
Virksomhedspraktik
Formålet med virksomhedspraktik er at udvikle personens kompetencer og arbejdsevne eller afklare be-
skæftigelsesmål.
Intentionen med virksomhedspraktik er, at borgeren under praktikken skal kunne udføre konkrete arbejds-
funktioner, dvs. ordinært arbejde eller arbejde, der er så tæt på ordinært arbejde som muligt.
Borgeren skal i praktikforløb også indgå i kollegiale sammenhænge, og arbejdet skal løbende tilpasses
borgerens kompetencer og kapacitet. Virksomhedspraktik skal aldrig gives alene for at få dokumentation
for en formodning om, at en borger ikke er i stand til at arbejde.
Praktikforløbet skal være meningsfyldt og have et udviklingsperspektiv. Meget kortvarige praktikforløb
på under en time om dagen kan som udgangspunkt ikke anbefales, da det her kun i meget begrænset om-
fang vil være muligt udføre konkrete arbejdsfunktioner. En undtagelse kan dog være situationer, hvor bor-
geren selv ønsker at starte i praktikken med meget kort tid på arbejdspladsen i en periode.
Virksomhedspraktik skal aldrig gives alene for at få dokumentation for en formodning om, at en borger
ikke er i stand til at arbejde.
Timetallet for virksomhedspraktik fastsættes ud fra en konkret vurdering af den enkeltes behov, idet prak-
tikken skal kunne leve op til formålet om at udvikle personens kompetencer, arbejdsevne eller afklare be-
skæftigelsesmål.
Beslutningen om at gennemføre et praktikforløb beror på en konkret vurdering af den enkelte borgers mu-
ligheder og ressourcer. I vurderingen af, om det er meningsfyldt at lade en borger starte i praktik, skal det
indgå, om der vil kunne oprettes et forløb med et indhold og omfang, hvor borgeren vil kunne udføre ar-
bejdsopgaver og indgå i kollegiale sammenhænge.
Kommunen skal altid vurdere, om det er meningsfyldt at gennemføre en praktik, hvis borgeren alene kan
deltage i ekstraordinært få timer (dagligt/ugentligt), medmindre det fx er som led i en opstart, hvor der er
et udviklingsperspektiv. Dette kan dog være relevant som led i en opstart eller som fastholdelse i praktik-
ken i perioder, hvor borgeren har det helbredsmæssigt dårligt. Ressourceforløb må ikke forværre borge-
rens helbred.
Besøg på virksomheder og ”snusepraktikker” kan være et centralt element i et ressourceforløb. Korte be-
søg på virksomheder kan være relevant som led i at etablere det rette match mellem borger og virksom-
hed, hvor der kan tages de relevante skånehensyn med henblik på en efterfølgende mere reel praktik, hvis
der fx er tale om en borger med angst. Sådanne besøg kan etableres som led i mentorindsats eller som led
i kontaktforløbet.
6.3. Varigheden af et ressourceforløb
Ressourceforløb kan vare fra et til fem år ad gangen. Borgere over 40 år bliver som udgangspunkt tilbudt
ét forløb, men kan efterfølgende tilbydes flere, hvis de selv ønsker det. Det gælder, uanset om det første
16
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 337: Redegørelse om ressourceforløb, fra beskæftigelsesministeren
ressourceforløb er begyndt før eller efter, at borgeren er fyldt 40 år. Borgere under 40 år kan blive visiteret
til flere på hinanden følgende ressourceforløb. Der er ikke fastsat en øvre grænse for, hvor mange ressour-
ceforløb en borger kan tilbydes. Det beror på en konkret vurdering, om endnu et ressourceforløb er rele-
vant for borgeren.
Den nedre grænse på et år skal sikre, at der kun visiteres til et ressourceforløb, når det er nødvendigt med
en længerevarende indsats. Hvis den påkrævede indsats er af kortere varighed, vil den kunne tilbydes gen-
nem den ordinære indsats med det dertil hørende forsørgelsesgrundlag, fx kontanthjælp.
Forskellen i varighed af ressourceforløbet fra et år og op til fem år giver fleksibilitet og mulighed for at
målrette indsatsen til den enkelte borgers behov. Varigheden af ressourceforløbet er en del af kommunens
afgørelse om bevilling af ressourceforløb, og kommunen skal således tage stilling til varigheden af res-
sourceforløbet i afgørelsen.
Længden på et ressourceforløb skal fastlægges med udgangspunkt i den enkelte borgers konkrete forud-
sætninger og behov for at understøtte, at borgeren får den fornødne støtte til at udvikle arbejdsevnen og
bane vejen frem mod arbejdsmarkedet gennem en systematisk indsats og hyppig opfølgning. Rehabilite-
ringsteamet giver indstilling i sagen. For hovedparten af målgruppen vil vejen frem mod arbejdsmarkedet
være det langsigtede mål, og vejen dertil vil være lang.
Meget lange forløb er relevante for nogle grupper fx unge med alvorlige psykiske lidelser. Forløbet skal
være afpasset den enkeltes konkrete behov, og kommunen skal løbende være opmærksom på, at forløbet
ikke trækker unødigt i langdrag.
Ressourceforløbet bliver ikke forlænget på grund af perioder med sygdom, barsel eller andet. Men det kan
evt. betyde, at kommunen vurderer, at sagen skal forelægges rehabiliteringsteamet med henblik på et nyt
ressourceforløb. Hvis borgeren har behov for en indsats, der ligger udover det allerede tildelte ressource-
forløb, kan borgeren få et nyt forløb efter inddragelse af rehabiliteringsteamet.
Såfremt kommunen vurderer, at borgeren skal tilbydes et nyt ressourceforløb, skal sagen altid gå igennem
rehabiliteringsteamet.
Ankestyrelsen har i principafgørelse 82-16 ændret kommunens afgørelse i en sag, idet et ressourceforløb
ikke kan forlænges. Kommunen skulle i stedet have givet tilbud om et nyt ressourceforløb. Borgeren var
over 40 år og havde derfor ikke pligt til at tage imod kommunens tilbud om et nyt ressourceforløb. Kom-
munen måtte derfor i samarbejde med borgeren tage stilling til, hvilke foranstaltninger og indsatser bor-
geren herefter kunne tilbydes, hvis hun fortsat ønskede forsørgelse af kommunen. Ankestyrelsen har i den
forbindelse bl.a. udtalt,
- at kommunen samtidig med afgørelsen om bevilling af ressourceforløb skal fastsætte den præcise varig-
hed af ressourceforløbet
- at ressourceforløbet skal være af mindst et og højst fem års varighed. Det betyder, at kommunen konkret
skal tage stilling til længden af ressourceforløbet
- at kommunen inden ressourceforløbets afslutning skal træffe afgørelse om, hvilke indsatser der skal
iværksættes fremadrettet
- at kommunen ikke blot kan forlænge et ressourceforløb. Kommunen kan give et nyt ressourceforløb, hvis
betingelserne er opfyldt, og kommunen følger de særlige sagsbehandlingsregler, der gælder for at tilken-
17
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 337: Redegørelse om ressourceforløb, fra beskæftigelsesministeren
de et ressourceforløb, herunder at udarbejde rehabiliteringsplan og forelægge sagen for rehabiliterings-
teamet
- at ressourceforløbet og ressourceforløbsydelsen skal fortsætte, indtil kommunen har taget stilling til,
hvilken foranstaltning der skal iværksættes efter ressourceforløbet
- at sagen skal forelægges for rehabiliteringsteamet inden afgørelsen, hvis kommunen ønsker at tilbyde
borgeren et nyt ressourceforløb
- at borgeren ikke har pligt til at tage imod mere end ét ressourceforløb, hvis borgeren er over 40 år
- at det forhold, at borgeren afviser et ressourceforløb, ikke er ensbetydende med, at borgeren har ret til
førtidspension, hvis borgeren ikke opfylder betingelserne for det.
6.4. Afslag/afbrydelse/tilpasning af indsatsen
En borger i ressourceforløb er omfattet af de almindelige regler om ”rimelige grunde” i § 13, stk. 7 og 8, i
lov om aktiv socialpolitik til ikke at deltage i tilbud m.v. i ressourceforløb. Det betyder, at en borger, som
har en rimelig grund til ikke at møde til en samtale eller deltage i et tilbud, ikke kan sanktioneres.
En rimelig grund er fx, at borgeren ikke kan deltage i et tilbud på grund af sygdom, eller der er risiko for,
at helbredet forringes, hvis den hidtidige uddannelse eller arbejde fortsættes.
Samtidig har kommunen altid pligt til at undersøge, om der er andre forhold end de i § 13, stk. 7, nævnte
rimelige grunde, der kan begrunde, at borgeren ikke har pligt til at udnytte sine uddannelses- eller ar-
bejdsmuligheder. Alvorlige psykiske lidelser kan fx i det konkrete tilfælde betyde, at der ikke skal gives
en sanktion for ikke at stå til rådighed. Der, hvor en sanktion ikke fremmer rådigheden hos en ressource-
forløbsydelsesmodtager, skal der ikke gives en sanktion.
I forhold til en person i ressourceforløb kan kommunen desuden først træffe afgørelse om at give perso-
nen en sanktion, når kommunen har udtømt alle rimelige muligheder for at komme i personlig kontakt
med personen med henblik på en vurdering af, om der forelå en rimelig grund til udeblivelsen m.v.
Indsatsen i ressourceforløbet må ikke forringe borgerens helbred. Hvis kommunen vurderer, at indsatsen
vil forværre borgerens helbred, kan kommunen enten tilpasse indsatsen eller afbryde den og tilbyde en
anden indsats.
6.5. Indsatsen efter ressourceforløbet
Det fremgår af LAB § 68 a, stk. 7, at kommunen inden ressourceforløbets afslutning skal træffe beslut-
ning om, hvilke indsatser der skal iværksættes fremadrettet.
For at sikre kontinuitet i indsatsen over for borgeren, skal kommunen – umiddelbart før ressourceforløbet
afsluttes – vurdere resultatet af forløbet og behovet for yderligere tilbud eller andre indsatser efter afslut-
ningen af ressourceforløbet. Det sikrer, at eventuelle indsatser kan iværksættes i umiddelbar tilknytning til
ressourceforløbets afslutning. Hvis indsatsen – fx et fleksjob – kræver, at rehabiliteringsteamet skal have
sagen forelagt til vurdering og indstilling, skal kommunen have forelagt sagen for teamet i så god tid, at
kommunen kan træffe beslutning om en fremadrettet indsats på baggrund af teamets indstilling i umiddel-
bar forlængelse af ressourceforløbets afslutning. Dermed undgås det, at borgeren oplever uhensigtsmæssi-
ge afbrud i indsatsen og i sit forsørgelsesgrundlag.
Afhængigt af den udvikling, der er sket med borgerens arbejdsevne, kan borgeren fx overgå til et revali-
deringsforløb, visiteres til fleksjob eller få udbetalt kontanthjælp med henblik på jobsøgning og arbejde.
18
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 337: Redegørelse om ressourceforløb, fra beskæftigelsesministeren
Borgeren kan også fortsat være så langt fra arbejdsmarkedet, at der skal iværksættes et nyt ressourcefor-
løb. Hvis der er dokumentation for, at arbejdsevnen er væsentligt nedsat, og den ikke kan udvikles yderli-
gere, kan resultatet af vurderingen også være, at der rejses sag om førtidspension, forudsat betingelserne
herfor er opfyldt.
7. Mentorstøtte
Reglerne om mentorstøtte er fastsat i LAB kap 9 b. Mentorstøtte kan gives som et tilbud til personer, som
har behov for mentorstøtte for at opnå eller fastholde aktiviteter, tilbud, ordinær uddannelse, ansættelse i
fleksjob eller ordinær ansættelse. En mentor kan hjælpe borgeren med at få bragt stabilitet, struktur og
støtte ind i hverdagen for at skabe grundlag for tilknytning til arbejdsmarkedet. Mentoren kan løse mange
forskellige opgaver. Der kan ydes hjælp til almindelig daglig livsførelse og håndtering af sociale proble-
mer, der står i vejen for, at borgeren kan deltage i tilbud eller fastholde deltagelse i tilbud mm.
Personer, der har brug for en tværfaglig indsats, herunder personer i ressourceforløb, hvor der sker en ko-
ordinering mellem forskellige områder og indsatser, kan have brug for en mentor, som kan yde tæt støtte,
så den tværfaglige indsats reelt gennemføres. Mentoren kan understøtte den enkelte i at overvinde barrie-
rer i forhold til job og uddannelsessigte, fx i relation til gæld, bolig, børn m.v.
Personer, som tildeles ressourceforløb, har ofte brug for omfattende støtte for at blive klar til job eller
uddannelse. Flere er uden uddannelse og har ingen eller kun sparsom erhvervserfaring. Derudover har de
typisk flere alvorlige problemer, fx mentale helbredsproblemer, misbrugsproblemer og dårlig økonomi.
Mentorstøtte kan tildeles personer, der har behov for ekstra støtte for at kunne føre de aftalte aktiviteter i
rehabiliteringsplanen ud i livet. Mentorerne kan hjælpe med at håndtere personlige problemer, der kan stå
i vejen for, at personen gennemfører de aftaler, som fremgår af rehabiliteringsplanen. Mentoren kan også
støtte personen i at benytte de aktiviteter og tilbud, som indgår i rehabiliteringsplanen.
Mentorstøtte tildeles efter individuelt behov. Der skal indgås en skriftlig aftale om mentorstøtte mellem
jobcenteret og den person, der får støtten. Aftalen kan højst indgås for 6 måneder med mulighed for for-
længelse. Støtten kan intensiveres i perioder, hvor personen har særligt svært ved at fastholde aftalerne i
planen og nedtrappes i perioder med mindre behov. Der kan indgås en ny aftale om mentorstøtte, hvis
behovet ændrer sig.
Eksempler på mentorstøtte kan være at:
– hjælpe personen med at indgå aftaler og møde til de aktiviteter, der er aftalt, fx at følge personen til
møder i psykiatrien eller social- eller beskæftigelsesforvaltningen
– hjælpe personen med at håndtere helbredsproblemer, fx at huske at tage sin medicin, forny recepter og
gå på apoteket, overholde aftaler hos egen læge eller speciallæge
– hjælpe med at skabe stabilitet og struktur på hverdagen, fx ved at motivere og hjælpe personen i gang
med sunde fritidsinteresser, der giver mulighed for social kontakt med andre mennesker og en mere
aktiv tilværelse. Det kan være motion eller frivilligt arbejde, væresteder mv.
– hjælpe med at få orden i økonomien, fx ved at få personen til at forholde sig til regninger og ”rudeku-
verter”, lægge budgetter og evt. lave aftaler med bank eller gældsrådgivning
– hjælpe personen med at følge uddannelses- eller jobrettede aktiviteter, fx at møde til tiden, sørge for
arbejdstøj, holde orden på arbejdsredskaber eller få afleveret evt. opgaver.
8. Forsørgelse under ressourceforløbet
Under ressourceforløbet modtager borgeren ressourceforløbsydelse. Reglerne fremgår af kapitel 6 a i lov
om aktiv socialpolitik.
19
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 337: Redegørelse om ressourceforløb, fra beskæftigelsesministeren
Ydelsen er som udgangspunkt på uddannelses- eller kontanthjælpsniveau, men i modsætning til uddan-
nelses- eller kontanthjælpen er ressourceforløbsydelsen ikke afhængig af hverken formue eller eventuel
ægtefælles indtægt.
Borgere, der inden visitationen til et ressourceforløb, modtog sygedagpenge, modtager ressourceforløbs-
ydelse med et månedligt beløb svarende til niveauet med sygedagpenge. Ydelsen på sygedagpengeniveau
ophører dog på det tidspunkt, hvor personen ikke længere ville være berettiget til sygedagpenge. Derefter
er ressourceforløbsydelsen på uddannelses- eller kontanthjælpsniveau afhængigt af, om de er forsørgere
eller ikke-forsørgere m.v.
Borgere, der kommer fra ledighedsydelse, fortsætter med at modtage ressourceforløbsydelse på niveau
med den sats, de fik på ledighedsydelse. Førtidspensionister, der får tilbud om et ressourceforløb, modta-
ger førtidspension under forløbet.
Borgere, der er visiteret til ressourceforløb, vil fortsat være i ordningen, selvom de på baggrund af regler-
ne om fradrag efter kapitel 6 a i lov om aktiv socialpolitik ikke modtager ressourceforløbsydelse.
Hvis en ressourceforløbsydelsesmodtager har indtægter, trækkes disse som udgangspunkt fra i ydelsen
krone for krone. Når borgeren har lønindtægter, gælder der dog et lempeligere fradrag, således at ydelsen
nedsættes med 30 pct. af lønindtægten, indtil lønindtægten inkl. pension udgør 14.116 kr. (2017-niveau).
For lønindtægt inkl. pension, der overstiger 14.116 (2017-niveau), nedsættes ydelsen med 55 pct. af det
beløb, der overstiger 14.116 kr.
Det lempeligere fradrag gør sig også gældende for feriegodtgørelse efter ferieloven, som borgeren modta-
ger, når ferien holdes.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, den 14. marts 2017
J
AKOB
H
ELTOFT
/ Mette Frandsen
20