Udenrigsudvalget 2016-17
URU Alm.del
Offentligt
1701915_0001.png
TALEPUNKT: SAMRÅD D
Til:
Fra:
Emne:
Udenrigsministeren
EUN
J.nr.:
Dato:
2016 - 47136
29. november 2016
Samråd i Udenrigsudvalget den 1. 12. 2016: ”Vil ministeren gøre rede for formålet
med EU’s East StratCom Task Force’s arbejde, for Danmarks interesser i det, samt
for om ministeren mener, at dette arbejde bør støttes af Danmark?”
Jeg takker for spørgsmålene om East StratCom Task Forcen og henviser
også til min forgængers tidligere skriftlige besvarelse af lignende spørgs-
mål fra Europaudvalget fra samme spørger. De svar er jeg enig i.
Til indledning vil jeg gerne komme ind på baggrunden for oprettelsen af
Task Forcen. At der fra Rusland udgår systematisk brug af misinformation
i form af løgne – det vil sige påviselige og bevidste usandheder - som
spredes i ond tro og med et ønske om en skadelig virkning, er ikke et nyt
fænomen. Men fænomenet fik med Ruslands aggression i Ukraine en ny
og større dimension som led i en hybrid krigsførelse. Med misinformation
skabtes fjendebilleder, splid og konflikt mellem befolkningsgrupper. Fakta
og objektivitet blev forsøgt undermineret, som vi så det efter den modby-
delige nedskydning af et malaysisk rutefly. Misinformation er blevet et
centralt værktøj i den russiske kampagne mod den vestligt-orienterede og
demokratisk valgte ukrainske ledelse. Den fremstilles konsekvent som et
udueligt fascistisk styre indsat efter et vestligt orkestreret kup.
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 1. december 2016 om East Stratcom, til udenrigsministeren
2
Den effektivitet, hvormed Ruslands misinformationskampagne i relation til
Ukraine blev ført, skabte frygt og bekymring i EU, ikke mindst i de balti-
ske lande med deres store russisktalende mindretal. Med EU’s skarpe reak-
tion på Ruslands uacceptable og ulovlige annektering af Krim og destabili-
sering af Østukraine, og EU’s efterfølgende indførelse af sanktioner, blev
den russiske smædekampagne også med eftertryk vendt mod EU.
EU manglede et modtræk. Derfor tog EU i foråret 2015, bl.a. på dansk for-
anledning, initiativ til oprettelsen af East StratCom Task Forcen. Den fik
til formål at afsløre russisk misinformation, fremme viden om EU og støtte
uafhængige medier i EU’s østlige partnerlande. Altså et meget bredt man-
dat.
Task Forcen har siden, med få ressourcer - aktuelt 11 ansatte og uden eget
budget - gjort et vældigt godt stykke arbejde. De fleste ansatte arbejder
med at fremme korrekt viden om EU og EU’s værdier. Det vi med et fag-
udtryk kalder Public Diplomacy. Task Forcen har etableret en russiskspro-
get hjemmeside, der er blevet den næstmest besøgte af EU’s fælles uden-
rigstjenestes hjemmesider. Den har produceret en række russisksprogede
videoklip om EU. Blandt andet en præsentation af EU’s sanktionspolitik,
der alene i juni måned havde 240.000 seere. Den har styrket EU’s instituti-
oner i deres arbejde med strategisk kommunikation i partnerlandene.
Mest opmærksomhed har rettet sig mod Task Forcens rolle som mytedræ-
ber. Task Forcen dokumenterer løbende misinformation, der indsamles via
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 1. december 2016 om East Stratcom, til udenrigsministeren
3
et netværk af ca. 500 kontakter. Resultatet udgives i to ugentlige nyheds-
breve. Nylige eksempler fra en periode i starten af november omfatter en
lang række historier om, at Vesten forbereder krig mod Rusland. På Mo-
skva-tro nyhedshjemmesider forlød det, at NATO forberedte angreb på
Rusland, og at Hillary Clinton ville starte krig mod Rusland, hvis hun blev
præsident. På en stor russisk tv-kanal forlød det, at Estland forberedte krig
mod Rusland, og at den ukrainske præsident havde opfordret til et militært
angreb på Rusland.
Problemet her er ikke den enkelte historie i sig selv. Men den massive mis-
information om forberedelser til krig mod Rusland, der, i sammenhæng
med andre tiltag, er med til at skabe et fejlagtigt og farligt fjendebillede.
Der er jo ikke tale om lødig journalistik og debat i form af holdninger eller
alternative vinkler på faktuelle sandheder. Nej, der er tale om myter og
løgne, som kan og skal pilles fra hinanden. Og det bidrager East StratCom
Task Forcen til.
Der skal ikke herske tvivl om, at også den danske regering ser med stor
bekymring på det russiske styres brug af misinformation. Den bruges stra-
tegisk, og Rusland kan med ressourcestærke statskontrollerede medier ud-
brede misinformation i stor skala, i og uden for Rusland. På nettet arbejder
et stort korps af såkaldte russiske trolde på at sprede misinformation og
forurene debatten på nyhedssider og sociale medier.
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 1. december 2016 om East Stratcom, til udenrigsministeren
4
Udfordringerne for Vesten er mange. Russisk misinformation er med til at
underminere tilliden til medierne, også i vores del af verden. Den søger at
obstruere en demokratisk debat baseret på fakta og objektivitet. Den frem-
stiller et billede af Vesten i opløsning og forfald. Og den puster til ilden,
hvor befolkningsgrupper er sårbare overfor hadkampagner og intern kon-
flikt. Med misinformation og andre virkemidler søger Rusland at slå
sprækker i det europæiske samarbejde og påvirke udviklingen i EU-
landene, i USA og i forholdet mellem landene.
At vi omsider har erkendt omfanget af den russiske misinformation, bety-
der ikke, at vi har fået styr på den. Tværtimod, truslen
er voksende. Også
efterretningstjenester følger situationen tæt. Både Tysklands og UK’s ef-
terretningstjenester har i offentlige udtalelser og i stærke vendinger advaret
om truslen fra Ruslands brug af misinformation og propaganda.
Udviklingen i vestlige lande med voksende populisme og mistillid til
myndigheder skaber desværre god grobund for, at denne misinformation
trives og udbredes. Det hører også med til billedet, at visse politiske kræf-
ter i vestlige lande bidrager til og viderebringer misinformationen.
Så hvad gør vi? Efter min mening er der brug for en bredspektret indsats.
East StratCom Task Forcens arbejde er vigtigt, og jeg hilser velkommen,
at der nu er allokeret flere midler til EU’s arbejde med strategisk kommu-
nikation på initiativ af Europaparlamentet. Men det arbejde kan ikke stå
alene. Vi støtter også det arbejde med strategisk kommunikation, der fin-
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra det åbne samråd den 1. december 2016 om East Stratcom, til udenrigsministeren
5
der sted i NATO. Vi bidrager til de aktiviteter, bl.a. i Baltikum, som støttes
via Nordisk Ministerråd efter Danmark fik emnet på dagsorden under vo-
res formandskab sidste år. Vi støtter også gennem vores eget naboskabs-
program fremme af uafhængige medier og et pluralistisk medielandskab i
Ukraine og enkelte andre Østpartnerlande. På det område vil jeg styrke og
fokusere vores indsats fremadrettet.
Der findes ikke nogen snuptagsløsninger eller fejlfri vidundermidler i
kampen mod russisk misinformation. Vi står overfor et langt sejt træk. Og
det er jeg glad for, at vi fra dansk side bidrager til.