
1 
 

NOTAT 

  

 

Til: Udenrigspolitisk Nævn J.nr.: 2017 - 1004 

CC:  Bilag:  

Fra: Udenrigsministeriet Dato: 16. januar 2017 

Emne: Det russiske styres brug af misinformation og EU’s tiltag herimod 

 

Der har den seneste tid været stort internationalt fokus på, hvordan der fra Kreml udgår 
systematisk brug af misinformation. Fænomenet er ikke nyt, men har med Ruslands aggression i 
Ukraine, og efterfølgende dets militære engagement i Syrien, fået en ny dimension som led i en 
hybrid krigsførelse. Senest har misinformation – og andre instrumenter i en russisk 
påvirkningskampagne - ifølge amerikanske efterretningstjenester spillet en påviselig rolle i det 
amerikanske præsidentvalg i november sidste år. I Tyskland har kansler Angela Merkel tillige 
udtrykt bekymring for, at misinformation og cyber-angreb med afsæt i Rusland vil kunne spille 
en rolle i det forestående valg til den tyske forbundsdag.  
 
Det russiske styres misinformation spredes typisk via statsstøttede medier og gennem såkaldte 
’trolde’, der optræder som uafhængige kommentatorer eller bloggere på internettet. 
Misinformationen fremkommer på en bred vifte af platforme; i online-medier, printede medier, 
i radio, på tv og på de sociale medier og i debatfora. Fsva. tv når de russiske medier ud til et stort 
internationalt publikum via især den statsejede kanal RT (tidligere Russia Today), som via sin 
engelske, tyske, spanske og arabiske kanalplatform udsender nyhedsudsendelser og talkshows. 
RT offentliggjorde i november 2016 planer om yderligere søsætning af en fransksproget RT-
kanal i 2017. Fransk er allerede tilgængeligt på RT’s hjemmeside. Fsva. radio og webbaseret 
journalistik er det særligt det russiske medie ’Sputnik’, der er dominerende. Både Sputnik og RT 
er ejet af det statsejede selskab ’Rossia Sevodnija’ (Russia Today), og ledes af Dmitri Kiseljov, der 
af mange betegnes som Kremls medie spin-doktor.  
 
Truslen fra pro-Kreml misinformation har høj international bevågenhed, og bl.a. tyske, franske, 
svenske, britiske og amerikanske efterretningstjenester har i offentlige udtalelser advaret om det 
russiske styres brug af misinformation som led i påvirkningskampagner. Forsvarets 
Efterretningstjeneste har i deres årlige risikovurdering fra december 2016 vurderet, at Kreml via 
en bred palet af påvirkningskanaler, herunder gennem de russiske statskontrollerede medier, 
bidrager til splittelsestendenser internt i EU-landene, mellem landene, og i det transatlantiske 
forhold, ligesom Kreml også anvender selektiv offentliggørelse af informationer og hacking som 
led i påvirkningskampagner.1 Flere eksperter peger på, at Pro-Kreml misinformation er en trussel 
for åbne, demokratiske samfund, fordi den medvirker til at underminere tilliden til medierne, 
obstruere en demokratisk, fakta-baseret debat og søger at slå sprækker i det europæiske såvel som 
i det transatlantiske samarbejde.  

                                                           
1 Forsvarets Efterretningstjeneste, Efterretningsmæssig Risikovurdering 2016: En aktuel vurdering af forhold i udlandet af betydning for 
Danmarks sikkerhed, side 12, https://fe-ddis.dk/cfcs/cfcsdocuments/fe_risikovurdering_2016_.pdf  

Det Udenrigspolitiske Nævn 2016-17
UPN Alm.del  Bilag 141
Offentligt

https://fe-ddis.dk/cfcs/cfcsdocuments/fe_risikovurdering_2016_.pdf


2 
 

 
For at imødegå den voksende trussel fra pro-Kreml misinformation, blev der i EU-regi, bl.a. på 
dansk foranledning, i foråret 2015 taget initiativ til oprettelsen af East StratCom Task Forcen.2 
På Det Europæiske Råds møde den 20. marts 2015 opnåedes enighed om behovet for at udfordre 
Ruslands igangværende misinformationskampagner, og i juni 2015 blev der fremlagt en EU-
handlingsplan for strategisk kommunikation, hvor Task Forcen fik en central rolle. Task Forcen 
har til formål at styrke kommunikationen om EU’s politikker og aktiviteter i de østlige 
partnerlande, støtte uafhængige medier og styrke mediemiljøet i landene samt forudse og 
respondere på pro-Kreml misinformation med fakta.  
 
Der er stor international anerkendelse af det arbejde som Task Forcen leverer med brug af få 
ressourcer. Task Forcen har etableret en russisksproget hjemmeside, der er blevet den næstmest 
besøgte af EU’s fælles udenrigstjenestes hjemmesider. Den har produceret en række 
russisksprogede videoklip om EU, bl.a. en præsentation af EU’s sanktionspolitik, der i juni måned 
2016 havde 240.000 seere. Den har udarbejdet EU’s kommunikationsstrategier for Georgien, 
Moldova og Ukraine. Mest opmærksomhed har været rettet mod Task Forcens rolle i forhold til 
at henlede opmærksomheden på misinformation og propaganda med særligt fokus på de russiske 
og Kreml-inspirerede medier. Task Forcen publicerer et ugentligt nyhedsbrev (tidligere to) med 
eksempler på ovenstående. Task Forcen har pr. 1. januar 2017 lanceret en ny engelsksproget 
hjemmeside, https://euvsdisinfo.eu/, hvor der i et let tilgængeligt format behandles, imødegås 
og forudses pro-Kreml misinformation. Denne hjemmeside vil om kort tid også findes i en 
russisksproget udgave.  
 
Task Forcen indsamler eksempler på misinformation fra et netværk af frivillige bestående af ca. 
500 journalister, eksperter, embedsmænd, NGO’er og tænketanke fra over 30 lande. Det er 
efterfølgende Task Forcens eksperter, der, ud fra en professionel vurdering, udvælger eksempler 
til brug for hjemmesiden og ugebrevet. I tilknytning til hvert enkelt ugebrev er en oversigt over 
eksempler på misinformation i den pågældende periode, der har ligget til grund for ugebrevet. 
Task Forcens produkter er analytiske værktøjer, der alene har til formål at oplyse og øge 
bevidstheden om den misinformation, der finder sted. De er ikke udtryk for EU-positioner. Task 
Forcen består aktuelt af 11 medarbejdere, som overvejende er sekunderet af EU-medlemslande, 
hvor Danmark også bidrager med sekundering af Jon Kyst, en national ekspert på området, der 
arbejder med russisksprogede medier og EU's russisksprogede kommunikation. Task Forcen, der 
er tilknyttet EU’s Fælles Udenrigstjeneste, har ikke et eget budget, men arbejder indenfor 
rammerne af budgettet for EU’s strategiske kommunikation.  
 
Den seneste danske debat om Task Forcen har været præget af misforståelser og manglende 
viden om Task Forcens arbejde. Task Forcen sortlister ikke debattører, udøver ikke censur eller 
agerer holdningspoliti. Udenrigsministeriet er i dialog med Task Forcen om dens arbejde, også 
for at se på om der er noget med formen for Task Forcens produkter, der kan justeres for at 
modgå tvivl om dens arbejde og hensigter.  
 

                                                           
2 Det Europæiske Råd, Rådskonklusioner, EUCO 11/15, Bryssel 20. marts 2015, 
http://collections.internetmemory.org/haeu/20160313172652/http://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-11-
2015-INIT/en/pdf  

https://euvsdisinfo.eu/
http://collections.internetmemory.org/haeu/20160313172652/http:/data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-11-2015-INIT/en/pdf
http://collections.internetmemory.org/haeu/20160313172652/http:/data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-11-2015-INIT/en/pdf


3 
 

Gennem den seneste måned har Task Forcen tilbagevist misinformation vedr. situationen i 
Syrien. Task Forcen har bl.a. tilbagevist misinformation vedr. påstande i russiske medier om, at 
EU ikke leverer nødhjælp til Syrien. EU er hoveddonor fsva. nødhjælp til Syrien med over 5 
milliarder EURO til humanitære, økonomiske og stabiliserende formål.3 Det syriske civilforsvar, 
De Hvide Hjelme, er også genstand for heftig russisk misinformation, særligt på de sociale 
medier. Task Forcen har blandt andet tilbagevist påstande fra RT om, at De Hvide Hjelme ikke 
ydede humanitær nødhjælp i Aleppo.4 Den danske partnerorganisation i Syrien, Mayday Rescue, 
rapporterer om en koordineret misinformationskampagne rettet mod De Hvide Hjelme. Ifølge 
Mayday Rescue er de ansvarlige for kampagnen påviseligt affilierede med Assad-regimet, mens 
de medier, der publicerer kampagnens misinformation, har tætte forbindelser til Russiske 
medieorganisationer, herunder RT og Sputnik. Russiske nyhedshistorier om bombningen af en 
humanitær konvoj ved Aleppo den 19. september 2016 har også været undersøgt af Task Forcen, 
der har opstillet en lang liste over de mange varianter i de russiske medier. Gennemgående er 
historier, der indikerer, at USA eller syriske oppositionsgrupper stod bag bombningen. Task 
Forcen ser denne mediehåndtering som typisk eksempel på misinformation, der spredes for at 
forvirre og købe tid, og som skaber en forventning hos den enkelte om, at man alligevel aldrig 
finder ud af, hvad der er sket. Samtidig virker de, ifølge Task Forcen, som et effektivt røgslør, 
der fremmer passivitet og pessimisme hos modparten.5 
 
Af ældre, og mere kendte, eksempler på misinformation står efterspillet omkring nedskydningen 
af det malaysiske rutefly MH17 i juli 2014 centralt. Her spredte russiske medierapporter varianter 
af misinformation omkring hændelsesforløbet. Task Forcen har afdækket 9 forskellige varianter. 
Bl.a. forlød det, at passagererne var døde allerede ved afrejsen fra Amsterdam; at der var tale om 
et andet malaysisk rutefly MH370, der var forsvundet i marts 2014; og at ukrainsk militær havde 
skudt flyet ned i forventning om, at præsident Putin var ombord. En international undersøgelse 
har siden bekræftet, at MH17 blev skudt ned af et jord-til-luft missil, der blev transporteret ind i 
Ukraine fra Rusland, og som blev affyret fra separatist-kontrolleret område. Russiske 
myndigheder og medier afviser imidlertid disse resultater. 
 
Et andet kendt eksempel er den såkaldte ’Lisasag’ fra januar sidste år. Her forlød det, at en 13-
årig russisktalende tysk pige var blevet voldtaget af tre migranter i Berlin. Trods historiens 
usandhed, medvirkede den til at trække fronterne vedr. den tyske flygtningepolitik yderligere op, 
og førte til demonstrationer. Den russiske udenrigsminister Sergej Lavrov tog sagen op, og 
advarede den tyske regering mod ’at feje den under gulvtæppet’. 

 
 
 

Udenrigsministeriet 

                                                           
3 Disinformation Review, Aleppo, 20. December 2016, https://euvsdisinfo.eu/aleppo/  
4 Disinformation Review, Issue No. 52, 20. December 2017, 
https://eeas.europa.eu/sites/eeas/files/disinformation_review_20.12.2016_eng.pdf   
5 Disinformation Digest, Syria: What About the Americans?, 14. Oktober 2016, http://us11.campaign-
archive1.com/?u=cd23226ada1699a77000eb60b&id=f81719f304  

https://euvsdisinfo.eu/aleppo/
https://eeas.europa.eu/sites/eeas/files/disinformation_review_20.12.2016_eng.pdf
http://us11.campaign-archive1.com/?u=cd23226ada1699a77000eb60b&id=f81719f304
http://us11.campaign-archive1.com/?u=cd23226ada1699a77000eb60b&id=f81719f304

