Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 460
Offentligt
1789715_0001.png
Månedlig Driftsstatusrapport IC4
Rapporteringsperiode: Juli 2017
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
1. Nuværende indsættelsesplan
Den 25. juni 2017 trådte DSB’s sommerkøreplan i kraft. For IC4 betyder det, at
det daglige behov for antal togsæt i drift under normale forudsætninger udgør 31
togsæt. Sommerens sporarbejder har dog reduceret DSB’s behov for antal togsæt
i drift til 26. Hertil kommer en driftsreserve på 7 togsæt.
Togsættene har været planlagt anvendt som fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Planlagt indsættelse, juli 2017
IC4
Regional Vest
Regional Øst
Århus - Esbjerg
Inter City /lyn
Antal indsatte tog
4. september 2017
DSB
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
Planlagt
6
9
7
4
26
DSB råder i alt over 77 driftsgodkendte togsæt. År til dato har DSB anvendt 75
forskellige IC4-togsæt til at betjene trafikken.
De sidste to togsæt forventes at være klar til indsættelse i kommerciel trafik i be-
gyndelsen af 2018.
2. Tilgængelighed
Figur 1 viser andelen af IC4-togsæt leveret fra værksted til drift i forhold til det
planlagte. I juli 2017 var leveringssikkerheden 96,5%.
I perioden august 2016 til og med juli 2017 var leveringssikkerheden 92,9%.
Side 1/7
Månedlig driftsrapport IC4: Juli 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 460: DSB’s status for IC4 for juli 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1789715_0002.png
Figur 1: Leveringssikkerhed for IC4
Leveringssikkerhed IC4
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Leverede
Ikke leverede
3. Tilbagelagte kilometer
Af figur 2 fremgår den månedlige udvikling i antal kørte kilometer med IC4.
I juli 2017 kørte IC4 ca. 528.000 km. Samlet set svarer det til ca. 15% af den sam-
lede dieselproduktion for DSB i juli 2017.
IC4 har en lavere kilometerproduktion i forhold til samme måned i 2016, hvor IC4
kørte ca. 540.000 km. Grunden til at IC4 har kørt mindre i juli 2017, skyldes afvik-
lingen af Banedanmarks sporarbejder, herunder særligt strækningen mellem Ros-
kilde og Ringsted.
Side 2/7
Månedlig driftsrapport IC4: Juli 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 460: DSB’s status for IC4 for juli 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1789715_0003.png
Figur 2: Gennemsnitligt antal kørte litrakilometer for IC4, pr. måned
Antal kørte km pr. md.
700.000
600.000
500.000
400.000
300.000
200.000
100.000
0
IC4
4. Kunde- og operatørpunktlighed
Tabel 2 viser kundepunktlighed for den aktuelle måned, år til dato samt de sene-
ste 12 måneder. Til sammenligning er målet for kundepunktlighed i trafikkontrak-
ten 82,4% for fjern- og regionaltog. Den samlede kundepunktlighed for fjern- og
regionaltog var 83,2% i juli 2017.
Kundepunktlighed er den andel af det samlede antal ankomne kunder, som er an-
kommet senest 2:59 minutter efter planen på udvalgte målestationer, inkl. aflys-
ninger.
Tabel 2: Oversigt over kundepunktlighed for IC4
Kundepunktlig-
Aktuel måned
År til dato
hed
IC4
82,1%
81,9%
Seneste 12 mdr.
78,6%
Side 3/7
Månedlig driftsrapport IC4: Juli 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 460: DSB’s status for IC4 for juli 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1789715_0004.png
Figur 3 viser udviklingen for IC4 for kundepunktlighed (2:59) som et glidende gen-
nemsnit over 12 måneder.
Figur 3: Udviklingen i kundepunktlighed, glidende gennemsnit over 12 måneder
Kundepunktlighed IC4, 
glidende gennemsnit over 12 måneder
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Kundepunktlighed 2:59 IC4
Mål Trafikkontrakt 2017
Mål Trafikkontrakt 2016
Tabel 3 viser operatørpunktlighed for den aktuelle måned, år til dato, samt de se-
neste 12 måneder. Til sammenligning er målet i trafikkontrakten 93,9% for DSB’s
fjern- og regionaltog. Den samlede operatørpunktlighed for DSB’s fjern og regio-
naltog var for juli 2017 95,2%.
Operatørpunktlighed er andelen af det samlede antal målte stationsankomster,
hvor et tog ankommer rettidigt til den planlagte ankomststation.
Til beregning af operatørpunktlighed betragtes alle ankomster for rettidige bort-
set fra dem, hvor DSB er ansvarlig for forsinkelsen eller aflysningen.
Operatørpunktlighed er uafhængig af antal kunder i toget.
Tabel 3: Oversigt over operatørpunktlighed for IC4
Operatørpunkt-
Aktuel måned
År til dato
lighed
IC4
94,3%
94,4%
Seneste 12 mdr.
92,7%
Side 4/7
Månedlig driftsrapport IC4: Juli 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 460: DSB’s status for IC4 for juli 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1789715_0005.png
Figur 4 viser udviklingen i operatørpunktlighed for IC4 (2:59), som et glidende
gennemsnit over 12 måneder.
Figur 4: Udviklingen i operatørpunktlighed for IC4, glidende gennemsnit over 12
måneder
Operatørpunktlighed
glidende gennemsnit over 12 måneder 
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Operatørpunktlighed  2:59 IC4
Mål Trafikkontrakt 2017
Mål Trafikkontrakt 2016
5. Togpunktlighed
Tabel 4 viser togpunktlighed for den aktuelle måned, år til dato, samt seneste 12
måneder.
Togpunktlighed er andel af ankomster med IC4 senest 2:59 minutter efter plan på
udvalgte målestationer inklusive aflysninger.
Tabel 4: Oversigt over togpunktlighed for IC4
Togpunktlighed
Aktuel måned
År til dato
IC4
86,3%
86,2%
Seneste 12 mdr.
82,8%
Side 5/7
Månedlig driftsrapport IC4: Juli 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 460: DSB’s status for IC4 for juli 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1789715_0006.png
Figur 5 viser udviklingen i togpunktlighed for IC4 (2:59), som et glidende gennem-
snit over 12 måneder.
Figur 5: Udviklingen i togpunktlighed for IC4, glidende gennemsnit over 12 måne-
der
Togpunktlighed IC4, 
glidende gennemsnit over12 måneder 
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Togpunktlighed inkl aflysninger  2:59 IC4
6. MDBF
MDBF betegner det antal kilometer et tog har kørt mellem det forårsager en for-
sinkende hændelse.
Af tabel 5 fremgår MDBF for henholdsvis aktuel måned, år til dato samt seneste
12 måneder:
Tabel 5: Oversigt over MDBF (2:59) for IC4
Hændelser
Aktuel måned
År til dato
IC4 (2:59)
5.496
4.472
Seneste 12 mdr.
4.130
Side 6/7
Månedlig driftsrapport IC4: Juli 2017
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 460: DSB’s status for IC4 for juli 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1789715_0007.png
Af figur 6 fremgår udviklingen i MDBF for IC4 (2:59).
Figur 6: IC4, kilometer mellem hændelser (2:59)
IC4 KM mellem hændelser (2:59)
6000
5000
4000
3000
2000
1000
0
Mimimums MDBF
Realiseret MDBF
7. Konklusion
Produktionsvolumen for IC4 ligger år til dato på niveau med sidste år, hvilket vil
sige ca. 3,6 mio. kørte kilometer. Med til billedet hører dog, at der i 2017 har væ-
ret tre uger i marts, hvor IC4 ikke blev anvendt i passagerdrift, efter hydraulik-
pumpehændelsen.
Sammenlignet med samme periode sidste år er togets driftsstabilitet forbedret,
ligesom niveauet også er højere end det minimum for MDBF, som er målsætnin-
gen i IC4 anbefalingen fra december 2016.
8. Status på indsættelsesplan
DSB forventer, at det vil være muligt at overholde DSB's målsætning om daglig le-
verance af cirka 36 togsæt til drift fra køreplansskiftet i august og frem til køre-
plansskiftet ultimo 2017. Dog kan der være kortere perioder, hvor de daglige le-
verancer er færre end 36 togsæt.
DSB vurderer, at der dagligt vil kunne indsættes cirka 40 togsæt i drift fra køre-
plansskiftet i december 2017, som det er DSB’s målsætning.
Side 7/7
Månedlig driftsrapport IC4: Juli 2017