Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 333
Offentligt
1761715_0001.png
PROJEKTBESKRIVELSE
Etablering
og udvikling
af cykelsti
Rute 11
og
Rute 24
ESBJERG - TØNDER
- et nødvendigt og
værdiskabende
projektforslag fra
lokalrådet i Bredebro
til gavn for hele regionen
DØSTRUP
TIL
SDR. VOLLUM
For bedre
trafiksikkerhed
& turisme
Eksisterende cykelrute
Manglende cykelrute
BREDEBRO
TIL
ABILD
BREDEBRO
– en by i bevægelse
F E B R UA R 2 0 1 7
T E G LGÅ R D S PA R K E N 1 02
5 5 0 0 M I D D E L FA RT
T L F 7 2 4 4 33 33
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 333: Henvendelse af 23/5-17 vedrørende manglende cykelstier på Rute 11 og 24 mellem Esbjerg og Tønder, fra Per Jacobsen, Bredebro Lokalråd TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 333: Henvendelse af 23/5-17 vedrørende manglende cykelstier på Rute 11 og 24 mellem Esbjerg og Tønder, fra Per Jacobsen, Bredebro Lokalråd
1761715_0003.png
Cykelprojekt for
Døstrup - Sdr. Vollum
Bredebro - Abild
PROJEKTBESKRIVELSE
Etablering og udvikling af Rute 11 og
Rute 24 ESBJERG - TØNDER
- ET NØDVENDIGT OG VÆRDISKABENDE PROJEKTFORSLAG
FRA LOKALRÅDET I BREDEBRO TIL GAVN FOR HELE REGIONEN.
Styregruppen for
Bredebro Lokalråd
i samarbejde med
Borgerforeningen i Abild
Ungdomsforeningen Sølsted
Borgerforeningen Døstrup
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 333: Henvendelse af 23/5-17 vedrørende manglende cykelstier på Rute 11 og 24 mellem Esbjerg og Tønder, fra Per Jacobsen, Bredebro Lokalråd
1761715_0004.png
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 333: Henvendelse af 23/5-17 vedrørende manglende cykelstier på Rute 11 og 24 mellem Esbjerg og Tønder, fra Per Jacobsen, Bredebro Lokalråd
1761715_0005.png
Teglgårdsparken 102 │
5500 MIDDELFART
72 44 33 33
Att.: Civilingeniør, Lone Marie Holm Kristensen
INDHOLDSFORTEGNELSE
1. BAGGRUND
........................................................................................................................................................ 1
2. FORMÅL
............................................................................................................................................................... 2
3. MÅLGRUPPE
...................................................................................................................................................... 2
4. INDHOLD
............................................................................................................................................................ 3
5. FORVENTEDE RESULTATER
....................................................................................................................... 7
6. FORMIDLING
.................................................................................................................................................... 7
7. EVALUERING
.................................................................................................................................................... 8
8. OMFANG OG ØKONOMI
............................................................................................................................... 8
9. ANSØGER
............................................................................................................................................................ 8
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 333: Henvendelse af 23/5-17 vedrørende manglende cykelstier på Rute 11 og 24 mellem Esbjerg og Tønder, fra Per Jacobsen, Bredebro Lokalråd
1761715_0006.png
TRAFIKSIKKERHED OG TURISME
1. BAGGRUND
Lokalrådet for Bredebro by har i samarbejdet med Tønder Kommune gennem de seneste fem år
arbejdet med en plan for udvikling og områdefornyelse i Bredebro og omegn. Det gennemgående
tema er bevægelse, som er forsøgt integreret i flest mulige aktiviteter og indsatsområder. Alle
aktiviteter og prioriterede indsatsområder er nu samlet i inspirationskataloget:
BY I BEVÆGELSE – en fremtidsvision for Bredebro 2016
Det er lokalrådets formål at bidrage til Bredebros udvikling i overensstemmelse med
lokalsamfundets ønsker og behov, samt virke for et samarbejde mellem alle lokale interesser til
gavn for befolkningen, områdets udvikling og miljøet i området. Sundhed og bevægelse er derfor
tænkt systematisk ind i planlægningen og gennemførelsen af ideer, der genbruger nedlagte
erhvervs- og ´rest´- arealer samt legepladser, idrætsforening, torve m.v. i byen på en
eksperimenterende, nyskabende og engagerende måde. Bredebro har mange fine elementer i
både bygningsarkitektur, byrum og grønne steder, og med udgangspunkt i Friluftsrådet koncept
arbejder vi aktuelt med udviklingen af
Kløverstier
og en årligt tilbagevendende motions- og
familieevent
Store Cykeldag
, som involverer flere landsbyer i nærområdet.
Det er imidlertid helt afgørende for vores lokalsamfund, og for det ’klyngesamarbejde’ vi har
med de omkringliggende landsbyer, at vi får udviklet og etableret en sammenhængende
cykelstiforbindelse langs hele strækningen mellem Døstrup, Bredebro og Abild, så det bliver
attraktivt og sikkert at transportere sig rundt i lokalområdet på cykel.
Tønder Kommune har som et led i at forbedre infrastrukturen og trafiksikkerheden i kommunen
igangsat arbejdet med udarbejdelse af trafikplaner for flere større bysamfund – herunder specifikt
nord og syd for Bredebro. Det er imidlertid en lokal politisk beslutning at tilføre nye midler til de
cykelprojekter, der er prioriterede af Vejdirektoratet.
Vejdirektoratet har tidligere i 2009 udarbejdet et beslutningsgrundlag for et cykelstiprojekt mellem
Døstrup og Sdr. Vollum. Cykelstiprojektet mellem Døstrup og Sdr. Vollum vil således kunne indgå i
en politisk prioritering mellem de øvrige cykelstiprojekter på statsvejnettet.
Projektet er således også tænkt ind i Færdselskommissionens nationale målsætning at reducere
antallet af tilskadekomne i trafikken med 50 % inden udgangen af 2020.
Bredebro Lokalråd ønsker således med dette projektforslag at rette en officiel henvendelse til
Vejdirektoratet med henblik på at gøre Vejdirektoratet opmærksomme på vigtigheden af en
nødvendig udvidelse af det eksisterende beslutningsgrundlag, der, som foreslået, bør omhandle
cykelsti fra Døstrup til Sdr. Vollum – med tilføjelse af det sidste stykke cykelsti fra Bredebro via
Sølsted til Abild, hvilket vil give en sammenhængende strækning på godt 10 km.
1
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 333: Henvendelse af 23/5-17 vedrørende manglende cykelstier på Rute 11 og 24 mellem Esbjerg og Tønder, fra Per Jacobsen, Bredebro Lokalråd
1761715_0007.png
TRAFIKSIKKERHED OG TURISME
2. FORMÅL
Projektet har til formål at forbedre forholdene for cykling generelt og indebærer forslag til
forbedringer indenfor følgende temaer:
Cykling til skole/arbejde og fritid
Rekreativ cykling og cykelturisme
I projektet lægger vi vægt på at skabe kvalitet og relevans jf. kriterierne for nationale cykelstier.
De udvalgte kvalitetskriterier er:
Transportmiddelvalg og adfærdsregulering
Sammenhæng og fremkommelighed
Tryghed og sikkerhed
Service, faciliteter og oplevelser
En vigtig målsætning med projektet er at øge sikkerheden og trygheden for cyklister, der cykler
mellem Døstrup og Bredebro. En anden og lige så vigtig målsætning er at forlænge den
eksisterende dobbeltrettede cykelsti, som har endepunkt ved Sdr. Vollum, så cyklister i Bredebro
området får mulighed for at benytte en cykelsti på hele strækningen mellem Døstrup over
Bredebro og til Abild.
Projektets væsentligste succeskriterie er, at lokalsamfundets beboere, turister og motionister
oplever fornyet lyst og motivation til at cykle i hverdagen – og principielt at alle får et incitament til
at benytte cyklen som det foretrukne transportmiddel til og fra skole/arbejde og hjemmet.
3. MÅLGRUPPE
Projektets primære målgruppe er lokalbefolkningen, lokale politikere og andre lokale interessenter,
som har interesse i at forbedre trafiksikkerheden og kvaliteten af cykelstiforbindelser og medvirke
til at skabe attraktive rammevilkår for lokal udvikling uden for de større byer. Vi vil gøre
opmærksom på, at vores projektforslag tager trafiksikkerheden seriøst og ønsker at løse det
professionelt i sammenhæng med Bredebros øvrige planlagte cykelprojekter og vores grønne
bæredygtighedsprofil.
En anden vigtig målgruppe er professionelle fagfolk, som har en idrætsfaglig og/eller
sundhedsfaglig interesse i projektet. Vi ønsker, at de bliver en del af netværket omkring projektet,
byder ind på planlagte opgaver, videreudvikler projektet i relation til fremtidens infrastruktur i hele
regionen etc.
En tredje målgruppe er regionens politikere, som kan have interesse i at promovere Tønder
Kommunes cykelruteplan 2020 via projektet, ligesom vi gerne vil promovere Bredebro som en
udviklingsorienteret og proaktiv cykellandsby overfor politikerne. En fjerde målgruppe er
forvaltningen hos Tønder Kommune som medfinansierer projektet. Forvaltningen skal opleve, at
projektet er velorganiseret og drives professionelt, og at investeringen og samarbejdet i projektet
er meningsfuldt.
2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 333: Henvendelse af 23/5-17 vedrørende manglende cykelstier på Rute 11 og 24 mellem Esbjerg og Tønder, fra Per Jacobsen, Bredebro Lokalråd
1761715_0008.png
TRAFIKSIKKERHED OG TURISME
Projektets egentlige målgrupper er endvidere opdelt efter følgende gruppering:
Beboere i Bredebro og omegn:
Cyklister af alle slags og i alle aldre er den egentlige primære målgruppe i projektet og den gruppe
som direkte vil få den største og mest direkte gavn af projektets realisering. Gruppen inkluderer
også nyere rekreative målgrupper, herunder:
Cykelmotionister, seniorcykelmotionister, løbere, rulleskøjteløbere, rulleskiløbere, løbehjulsløbere,
kørestolsmotionister, barnevognsmotionister (mødregrupper og dagplejere) samt ikke mindst
skolegående børn og unge, som på grund af dårlige eller mangelfulde busforbindelser er
afhængige af at cykle mellem skole/hjem, venner og fritidstilbud.
Turister og besøgende gæster
Cykelturister og besøgende gæster som ønsker at opholde sig i Bredebro vil ligeledes få gavn af
den øgede trafiksikkerhed og sammenhæng med fx Friluftsrådets Kløverstier og Bredebros øvrige
cykelprojekter. Turister er særligt udsatte, da de ikke kender de lokale trafikforhold og derfor ofte
oplever stor usikkerhed ift. cykling på A11, langs de omtalte strækninger.
4. INDHOLD
Cykelruteplan: Bredebro
Figur 16 Cykelrutenettet og ønskede nye forbindelser i Bredebro
.
Kilde:
http://toender.dk/sites/default/files/borger/trafik_og_veje/cykelruteplan_20110119.pdf.
3
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 333: Henvendelse af 23/5-17 vedrørende manglende cykelstier på Rute 11 og 24 mellem Esbjerg og Tønder, fra Per Jacobsen, Bredebro Lokalråd
1761715_0009.png
TRAFIKSIKKERHED OG TURISME
I Bredebro er cykelrutenettet repræsenteret ved en række lokalruter og ønskede nye forbindelser.
Der ønskes nye forbindelser ad Hovedvejen mod Tønder til Abild. Stinettet internt i Bredebro sker
primært på kørebanen på lokalvejene og på enkelte stiforbindelse fra lokalvejene til
boligområderne. Det kan over- vejes at flytte lokalrute 89/90’s forløb ad Abterpvej til Brede
Bygade som vist på figur 15. Hermed flyttes krydsningspunktet af Harresvej fra et F- kryds til en
strækning, hvor der bør etableres et sikkert krydsningspunkt.
På det udpegede og ønskede cykelrutenet er der eksisterende cykelfaciliteter som vist på figur 17.
Ruteforslag gennem
Bredebro By
Figur 17 Cykelstinettet på rutenettet i Bredebro med beskrivelse af cykelfacilitet samt udpegning af
cykelprojekter. Kortet viser dermed ikke et samlet billede af cykelfaciliteter i Bredebro.
Cykelruteprojekter i Bredebro
I Tønder Kommunes
statusrapport
for Cykelruteplan 2011 - 2020 er alle besigtigede lokaliteter i
Bredebro på cykelsti- og -rutenettet præsenteret på kort og beskrevet. Cykelruteprojekterne i
Bredebro skal sikre en øget sammenhæng i rutenettet, trafiksikre krydsningspunkter samt generelt
forbedre faciliteter for cyklister. Disse projekter indgår i Tønder Kommunes anbefaling til den
politiske prioritering af projekter for Bredebro – men med fokus på Bredebro by og A11 mod nord.
4
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 333: Henvendelse af 23/5-17 vedrørende manglende cykelstier på Rute 11 og 24 mellem Esbjerg og Tønder, fra Per Jacobsen, Bredebro Lokalråd
1761715_0010.png
TRAFIKSIKKERHED OG TURISME
Ved en udvidelse af Projekt Døstrup - Sdr. Vollum til også at medtage den manglende
cykelforbindelse fra Bredebro mod syd til Abild, vil man samtidig kunne ”lukke et hul” omkring den
sammenhængende cykelsti plus de eksisterende stiforbindelser langs rute A11. Derved skaber vi
en sikker og sammenhængende infrastruktur, der tilgodeser mange forskellige brugere, som fx
kørestolsbrugere, senior-cykelmotionister, skolebørn, lokale idrætsudøvere og besøgende gæster
og cykelturister i alle aldre, der alle gerne vil benytte den foreslåede stiforbindelse til eksempelvis
MTB, løbehjul, rulleski, rulleskøjter, kørestolsmotion m.m..
Projektet vil helt konkret medvirke til at nedbringe antallet af ulykker, ved at øge
sikkerheden/trygheden på ruten og i området, og derigennem øge incitamentet for at benytte sig
af cykeltransport til og fra skole/hjem, arbejde og fritidsliv. Den seneste cykeltælling for Bredebro
området viser, at der stort set ikke bliver registeret cykeltrafik nord og syd for Bredebro by, hvilket
først og fremmest skyldes den tunge motortrafik.
Årsdøgntrafik for alle motorkøretøjer på A11, Bredebro, 2016:
Trafiktal: 4.779
Vej: 331 – 0 (Nord for Bredebro)
Fra: 24,502 km
Til: 32,63 km
Trafiktal: 5.502
Vej: 331 – 0 (syd for Bredebro)
Fra: 32,95 km
Til: 37,643 km
Kilde: http://vej08.vd.dk/komse/nytui/komseVD/KomSeVD.html?id=1402
5
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 333: Henvendelse af 23/5-17 vedrørende manglende cykelstier på Rute 11 og 24 mellem Esbjerg og Tønder, fra Per Jacobsen, Bredebro Lokalråd
1761715_0011.png
TRAFIKSIKKERHED OG TURISME
På et mere generelt plan ønsker vi med dette projektforslag at øge cykelturismens adgang til og
sammenhæng med de tilhørende stisystemer, der giver adgang til fantastiske natur- og
kulturarvsoplevelser m.m. Dette er ikke kun et projekt, som handler om forbedring af sikkerheden
og infrastrukturen mellem byer på ruten. Det unikke ved dette projekt, er at det rækker langt
videre og fremstår som en innovativ måde at udvikle lokaleområdet på, hvilket er til gavn for et
langt større område, som i dette tilfælde gælder hele Tønder Kommune.
Kløverstier
Kløverstierne er et landsdækkende stikoncept som er initieret af Friluftrådet,
der skal få danskerne til at genopdage deres egen by eller lege turister i
resten af landet. En Kløversti består af fire ruter, der alle alle udgår fra en
centralt placeret Kløverstipæl. Hver af de fire ruter har en bestemt længde
og farve. Undervejs på ruterne er der små historier fra lokalområdet - det
kan være fortællinger om ruiner, et kloster eller måske et sagn fra gamle
dage. På den måde lærer du dit lokalområde bedre at kende, samtidig med at du får motion.
En smuk strækning:
Ved etablering af cykelstien/sammenfletning af stisystemerne, vil der blive
skabt en fantastisk smuk strækning med mulighed for adgang til natur
oplevelser samt muligheden for at dyrke forskellige former for sport.
Infotavler og muligheder:
Derfor vil det være oplagt at etablere rastepladser undervejs på ruten, med infotavler som giver
mulighed for at læse om de forskellige attraktioner og de muligheder som cykelstien/stierne giver.
F.eks. der være oplagt at informere om mulighederne for at anvende cykelstien og de tilhørende
stier til forskellige sportsgrene. F.eks. Sølsted mose, Nationalpark Vadehavet, Sort Sol, Højer sluse,
Schackenborg slot, mærkede Mountain Bike ruter, løberuter m.m.
Margueritterute:
På en rute med så mange attraktioner i nærområdet (og inden for en radius
på ca.20 km.), vil det være oplagt at få ruten godkendt som
”Margueritterute”, som både tiltrækker turister og sørger for at få Bredebro
på landkortet. Alt sammen til gavn for området.
Muligheder for Vejdirektoratet:
Mulighederne for Vejdirektoratet vil også være mange i dette projekt. Foruden den store
nyhedsværdi der er forbundet med anlæggelsen af den sidste del af cykelstien som ”lukker hullet”
på hele A11-ruten, er der også mange muligheder for at samarbejde med nye partnere (både før
og efter projektet), som f.eks. kunne være arrangementer som større sportsbegivenheder i
samarbejde med DGI, events med dansk cyklistforbund, kampagner med Rådet for større
færdselssikkerhed osv.
Tidsplan:
En endelig tidsplan for projekt vil først blive udarbejdet og præsenteret når de endelige
godkendelser og beslutningsgrundlag er på plads. En kvalificeret længde for Projektet ”længde”,
vurderer vi umiddelbart, vil strække sig over en periode på ca. 2-3 år fra godkendelse til indvielse.
6
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 333: Henvendelse af 23/5-17 vedrørende manglende cykelstier på Rute 11 og 24 mellem Esbjerg og Tønder, fra Per Jacobsen, Bredebro Lokalråd
1761715_0012.png
TRAFIKSIKKERHED OG TURISME
5. FORVENTEDE RESULTATER
Projektet understøtter Tønder Kommunes Cykelruteplan 2011 - 2020 og visionsplanen
Sund i
Tønder
gennem fremme af øget trafiksikkerhed og mere bevægelse og tværgående samarbejde
mellem kommunen, frivillige ildsjæle og idrætsforeninger og institutioner med base i kommunens
lokalsamfund. 2015 – 2018. Foruden den forøgede trafiksikkerhed bidrager projektet til
landdistriktsudvikling i bredest mulige forstand, ved at udvikle infrastrukturen og fremme
(adgangen til) rekreative kultur- og naturoplevelser, herunder ved at fremme tværgående
samarbejder med lokale overnatningssteder og evt. andre cykellandsbyer, folkeskoler, efterskoler
og højskoler.
På kort sigt vil projektet medvirke til at sætte fokus på Tønder, som et attraktivt besøgsmål for
cykelturister, og generelt bidrage til at tiltrække nye bosættere og fastholde unge børnefamilier i
området - som en helt unik og attraktivt mulighed især for de yngre cyklister og løbehjulsløbere i
Bredebro og omegn.
På længere sigt vil en udvidet og sammenhængende cykelstil medvirke til at flere unge, såvel som
voksne og ældre seniorer griber cyklen og deltager mere aktivt i skabelsen af Bredebros identitet
som bæredygtig og miljøvenlig cykellandsby.
Socialt vil projektet i høj grad skabe øget sammenhængskraft i lokalsamfundet, øget fælles
identitetsfølelse, og øget socialt samvær på tværs af landsbyerne. Herved er projektet med til at
skabe identitet, udsyn og nye indsigter på tværs af en mangfoldighed af forskellige tiltag og
interesser.
DIREKTE EFFEKT • færre trafikuheld mellem hårde og bløde trafikanter langs A11.
INDIREKTE EFFEKTER • Øget cykelturisme • branding af Tønder/Bredebro/regionen • lokal
sundheds- og bevægelseskultur • Fastholdelse af unge børnefamilier i regionen • øget sundhed
og brændstoffri mobilitet for alle.
6. FORMIDLING
For at skabe den nødvendige opmærksomhed omkring projektet (både før og efter), vil det være
oplagt at skabe omtale via pressen og TV, samt anvende sociale medier som f.eks. Facebook og
Instagram. Samtidig vil Vejdirektoratet med fordel kunne gøre opmærksom på sig selv og deres
arbejde ved at deltage i arrangementer som deres meget kendte ”Motorvejsløb” som alle stort set
kender samt andre kendte arrangementer som ”Børn i trafikken” osv. Alt sammen noget som giver
opmærksomhed og omtale.
Det vil også her være muligt at få kontakt til de kommende samarbejdspartnere, som oplagt
kunne være Tønder Kommune, DGI, mfl. En detaljeret formidlingsplan vil fremgå af den endelige
projektplan når denne foreligger til projektstart.
7
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 333: Henvendelse af 23/5-17 vedrørende manglende cykelstier på Rute 11 og 24 mellem Esbjerg og Tønder, fra Per Jacobsen, Bredebro Lokalråd
1761715_0013.png
TRAFIKSIKKERHED OG TURISME
7. EVALUERING
Projektets fokus på effektmåling er sekundært, men da vi arbejder strategisk med succeskriterier
for nationale cykelstier og udvikling af ’cykellandsbyklynger’ eksperimenterer vi derfor med
kvalitative spørgeskemaer til måling af effekten af vores mange cykelprojekter, som supplement til
Vejdirektoratets cykeltællinger i området. Vi formulerer et spørgeskema, som udfyldes før og efter
projektet gennemførsel, af samarbejdspartnere og udvalgte brugere i den primære målgruppe.
Data fra spørgeskemaet sættes ind i en tabel, som skal illustrere årsagssammenhænge og
udviklingsmuligheder mellem de forskellige evalueringsparametre afledt af projektets
målsætninger og effekter.
Lokalrådsgruppen forestiller sig, at der vil blive målt på følgende:
-
-
-
-
-
-
Antal af (cykel)turister i området/kommunen
Antal af cyklister på strækningen (før og efter)
Cyklisters opfattelse af trafiksikkerhed efterfølgende
Trafiksikkerhed (områdets beboere)
Trafiktæthed (en trafiktælling af biler)
Bilister og lastbilchaufførers opfattelse af trafiksikkerhed efterfølgende
Undersøgelserne skal være en kombination af kvalitative interview, fokusgrupper samt
spørgeskemaer. Evalueringsdelen skal nøjere fastlægges efter en nærmere dialog og i et tæt
samarbejde med Vejdirektoratet og Tønder Kommune.
8. OMFANG OG ØKONOMI
Aktivitet
Cykelsti fra Døstrup til Sdr. Vollum
Cykelsti fra Bredebro til Abild
Finansiering
0
0
Total
0
0
9. ANSØGER
Bredebro Lokalråd har til formål at bidrage til Bredebros udvikling i overensstemmelse med
borgernes ønsker, samt virke for et samarbejde mellem alle lokale interesser til gavn for
befolkningen, områdets udvikling samt miljøet i området. Lokalrådet kan i den forbindelse være
kontaktled til offentlige myndigheder og øvrige interessenter og organisationer.
Styregruppen er sammensat af lokale ildsjæle, der samarbejder med Døstrup Borgerforening,
Sølsted Ungdomsforening og Abild Borgerforening som tilsammen har erfaringen, kompetencerne
og viljen til at realisere projektet.
8
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 333: Henvendelse af 23/5-17 vedrørende manglende cykelstier på Rute 11 og 24 mellem Esbjerg og Tønder, fra Per Jacobsen, Bredebro Lokalråd
1761715_0014.png
TRAFIKSIKKERHED OG TURISME
Henry Gjelstrup (Bredebro)
Per Jacobsen (Bredebro)
Palle Graversgaard (Bredebro)
Klaus Christiansen (Sølsted)
Jens Thyssen (formand for borgerforeningen i Døstrup)
Jesper Steenholdt (formand Abild borgerforening)
Samarbejdspartnere og interessenter:
Bredebro
Idrætsforening
Idrætscenter og Camping
Handels- og
Håndværkerforening
Bredebro Filialskole
Døstrup
Mjolden borgerforening
Idrætsforeningen SPARTA
Døstrup Børnehus
Ungdomsforening
Sølsted
Ungdomsforening
Abild
Borgerforening
Tønder ungdomsskole Abild
Uden for byer
Tønder kommune
Rømø- Tønder Turistforening
Fuglereservat Sølsted Mose
Syd og Sønderjyllands Politi
Virksomheder
Sødam Øko Fjerkræslagteri
Tønder Forsyning
Ecco sko, Bredebro
SAPA Bredebro
Tømrerfirmaet Ejner
Christiansen
Mikkel Clausen (formand)
Flemming Jordt (leder)
Anika Luff Jensen (formand)
Pernille Hansen Brown (leder)
Jens Thysen
Kristian Andersen
Sanne Nielsen
Bent Nielsen (formand)
Bent Nielsen (formand)
Jesper Steenholdt (formand)
Mikkel Brander
Henrik Frandsen ( Borgmester)
Svend Ole Gammelgård (Formand )
Martin Iversen ( formand )
Tønder Lokalpoliti
Michael Orbesen ( direktør )
Bo K. Ludvigsen
Ulla Jacobsen
Ole Clausen (Produktionschef)
Claus Christiansen
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Tlf. 42 91 21 22
Tlf. 73 78 22 23
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
9
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 333: Henvendelse af 23/5-17 vedrørende manglende cykelstier på Rute 11 og 24 mellem Esbjerg og Tønder, fra Per Jacobsen, Bredebro Lokalråd TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 333: Henvendelse af 23/5-17 vedrørende manglende cykelstier på Rute 11 og 24 mellem Esbjerg og Tønder, fra Per Jacobsen, Bredebro Lokalråd
1761715_0016.png
»Vi må løfte de områder, hvor
vi hænger i bremsen«
Det er en fælles opgave for bl.a. stat og kommuner
at styrke cykelkulturen, skriver Danmarks nye
transportminister
Ole Birk Olesen
(LA):
»Cyklen er et vigtigt transportmiddel for rigtigt
mange danskere. For nogle er cyklen endda den
eneste måde at transportere sig hurtigt og billigt
nok. For andre er cyklen en sund livsstil eller et
bevidst politisk valg, fordi de ikke bryder sig om
alternativerne.
Jeg har den største respekt for valget af cykel,
uanset hvad baggrunden er. Og jeg ser det som en
helt naturlig opgave for Folketinget og regeringen
at sikre en infrastruktur med gode forhold for de
cyklende. Cyklister slider næsten ikke på vejene,
de forårsager kun få alvorlige ulykker på andre
trafikanter, de forurener ikke, og cykelmotion gav-
ner folkesundheden. En regering kan kun elske
cyklen.
Desværre har en massiv indsats med statslige
støttekroner siden 2009 ikke kunnet forhindre, at
flere og flere vælger cyklen fra på landsplan. Det
gælder især i de lidt mindre byer, hvor der måske
kan være længere afstand til jobbet og for vores
børn, som ikke længere selv cykler til og fra skole
i lige så høj grad som tidligere. Til gengæld ser vi i
storbyerne en stigning i folk, som sætter sig i sad-
len. Her cykler flere både mere og længere.
Jeg mener, at vi skal bevare og styrke den helt
særlige danske cykelkultur, og så må vi arbejde på
at løfte de områder, hvor vi hænger lidt i bremsen
i forhold til at få flere til at cykle. Opgaven med at
fastholde og styrke den danske cykelkultur skal
løses i fællesskab, og jeg glæder mig til at høre alle
gode ideer og forslag fra interessenter, kommuner
osv. Danmark skal også i fremtiden kunne bryste
sig af at være en af verdens førende cykelnatio-
ner«.
Udfordringerne opvejes dog klart af
fordelene. El-cyklerne har potentia-
let til at ændre vores mobilitet i en
grøn retning. Hver tredje biltur er på
under 5 km, og halvdelen er under
10 km - det er distancer, som nemt
klares på en el-cykel. Og sidst men
ikke mindt, så får man lige så meget
frisk luft på elcykler, som på almin-
delige cykler.