Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 166
Offentligt
1736712_0001.png
Hermed uddybende argumenter og referencer til skitseforslag om indberetningspligt for alle
internet-baserede formidlingsportaler for immaterielle service-ydelser.
Et flertal i Folketinget må finde sammen:
Alle partier må kunne samles om at omsætning til og fra dansk jurisdiktion og deraf følgende
skatter og moms skal indberettes og betales til samfundets opretholdelse.
Sanktionsmulighederne findes og kan anvendes.
Skatteministerens tidligere udsagn om at en del formidlingsportaler er uden for dansk jurisdiktion er
på en og samme tid korrekt og misvisende, da der er retspraksis for at blokere adgang til retsstridige
internetadresser ved pålæg til de danske teleoperatører.
Dermed kan dansk lovgivning håndhæves for dansk område, uanset hvor de internet baserede
formidlere er hjemmehørende.
Der er behov for at få samlet et folketingsflertal om en beslutning.
Uber, Uberpop, er kendt ulovlig ved byret og østre landsret, men der er og bliver stadig flere
internetbaserede virksomheder, som unddrager sig gældende lovgivning. Derfor er der behov for et
lovinitiativ, om indberetningspligt for alle internet-portaler, der formidler såvel bestilling som
betaling for service- og tjenesteydelser indenfor samt til og fra dansk område:
Forslag i 3 dele:
1.
Indfør indberetningspligt for alle internetbaserede formidlingsportaler, der formidler ordrebestilling
og betaling for service- og tjenesteydelser mellem kunder og underleverandører inden for dansk
område (dansk jurisdiktion), uanset hvor internet-adressen er hjemmehørende.
2.
Adgang til internet-baserede formidlingsportaler, der ikke indberetter alle økonomiske transaktioner
for service- og tjenesteydelser til og/eller fra dansk område til dansk skatte-myndighed skal ved
dom kunne blokeres af de danske teleoperatører, herunder Telia og TDC.
3.
Skattemyndighederne skal på grundlag af indberetningerne sikre at betaling af moms og
indkomstskat finder sted, samt sikre opsamling af relevant statistik, fx via Danmarks Statistik.
Baggrund:
EU-regler savnes.
En fælles EU indberetningspligt for alle ”disruptive”, internet-baserede formidlingsportaler for
serviceydelser, med henblik på at undgå konkurrenceforvridning, savnes.
Teleindustrien, kan blokere efter lov og dom!
Ulovlige spil og film-delings-tjenester, som er baseret på udenlandske adresser, er efter dansk ret
ved danske domstole blevet blokeret af teleindustriens store internetformidlere, fx Telia og TDC.
En eller flere store internet-formidlere, som Telia og TDC, har ved byretsdom fået forbud mod at
forbinde deres danske kunder med de udenlandske internet-baserede formidlingstjenester, som ville
give danske brugere adgang til at udføre ulovlige aktiviteter. (i.c. krænke ophavsrettighederne eller
lovgivning om spil)
Brancheforeningen Teleindustrien accepterer og følger dommene.
(Børneporno er blokeret efter frivillig aftale mellem Teleindustrien, Red Barnet og Politiet.)
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 166: Henvendelse af 23/3-17 fra Lars Vestergaard vedrørende indberetningspligt for AirBnB og UBER
1736712_0002.png
Reference-link:
Filmbranchens ”Rettighedsalliancen” stod sammen om sagen mod en internetudbyder, Telia.
Dommer er her:
http://www.sharewithcare.dk/media/13599/Kendelse_Koebenhavns_Byret.pdf
Teleindustrien om blokerede internet-adresser (hjemmesider)
http://www.teleindu.dk/brancheholdninger/blokeringer-pa-nettet/
http://www.teleindu.dk/wp-content/uploads/2013/01/Oversigt-over-blokeringer-19-september-
2016.pdf
http://www.teleindu.dk/blokering-af-propaganda-for-terror/
Den tekniske udvikling kan ikke standses, den skal kontrolleres.
Tekniske nyskabelser og fremskridt skal kontrolleres og udnyttes bedst muligt, samtidig med at sort
arbejde skal forhindres, da samfundet ikke kan fungere uden skatteindtægter.
Verden har kendt til mæglere, mellemhandlere og formidlere i årtusinder, i form af varemæglere,
børsmæglere, skibsmæglere, ejendomsmæglere osv.
Det nye (disruptive) er at firmaer via internettet formidler alt fra fysiske varer til immaterielle
intellektuelle såvel som praktiske tjenesteydelse, hvor ydelser og betalinger formidles på tværs af
alle grænser.
Fysiske varer kan ”fanges i Tolden” og pålægges MOMS /VAT. Dette er tilnærmelsesvis umuligt
for immaterielle ydelser. Dette problem kræver ny lovgivning om indberetningspligt.
Om de immaterielle ydelser består af taxikørsel, biludlejning, værelsesudlejning, bådudlejning,
freelance oversættelsesarbejde, design af hjemmesider, andet kreativt arbejde, eller noget andet er i
princippet lige meget.
Formidlingsfirmaernes kontorer placeres gerne i et land med veluddannet arbejdskraft, og lav VAT
på administrative ydelser og lav selskabsskat, som Holland og Irland, men også i andre lande, alt
efter oprindelse.
De største og bedst kendte har adresse udenfor dansk jurisdiktion, altså udenfor dansk rets
rækkevidde, men alle skal formidles af vore teleudbydere, organiseret i ”Teleindustrien”.
Virksomhederne bag Formidlingsportalerne overlader til kunderne frivilligt at afregne MOMS/VAT
som købsmoms og importmoms, lige som de overlader til serviceyderne frivilligt at indberette
indkomsterne som B-skat.
Når afregning af MOMS/VAT og indkomstskat er frivillig kan enhver gætte på hvad der sker.
Systematisk unddragelse bliver ekstra let når betaling via betalingskort, som omtalt, om ønsket, kan
overføres til bankkonti på eksotiske steder.
Skadevirkninger:
Den manglende MOMS/VAT og Indkomstskat:
1. er konkurrence-forvridende og bør interessere konkurrence-myndighederne.
2. undergraver den moderne socialstats økonomiske grundlag.
3. hindrer serviceydernes optjening af arbejdsmarkedspension og understøttelsesret.
4. gør det muligt at arbejde sort og samtidig opnå sociale ydelser, som kontanthjælp og boligsikring.
5. undergraver samfundsmoralen og skaber sort økonomi.
6. indebærer risiko for at serviceyderne underbyder hinanden og ender som uorganiserede daglejere
/ ”freelancere”, også kaldet ”uafhængige kontrahenter”.
Eksempler på formidlingsplatforme, hvoraf nogle danske ønsker at være lovlige:
www.uber.com/
europæisk administration i Amsterdam
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 166: Henvendelse af 23/3-17 fra Lars Vestergaard vedrørende indberetningspligt for AirBnB og UBER
1736712_0003.png
www.AirBnB.
Hotel & logi portal, europæisk administration i Dublin
https://www.boatflex.com/
international bådudlejning, Tuborg Havn, København, Danmark
https://gomore.dk/
samkørsel, biludlejning, leasing, Kompagnistræde, 1208 København K.
http://www.usemover.com/
bud- og transport-formidling, Adelgade, 1304 K.
https://www.upwork.com/
Upwork Global Inc.
Global arbejdsformidling for kreativ og freelance arbejde uden tydelig oplyst postadresse.
”This escrow company holds California Department of Business Oversight License No. 963 5086.”
https://content-static.upwork.com/blog/uploads/sites/6/2015/05/04133123/FactSheetCopy-
LastupdatedMay2015-1.pdf
http://peterhesseldahl.dk/artikler/ugebrevet-mandag-morgen/digitalt-arbejdsmarked/upwork--en-
global-digital.html
Egne debat-indlæg, som ikke kan tilgås, da hjemmesiden nu er lukket:
http://www.radikale.net/lars-vestergaard/indlaeg/2016/10/06/skatteunddragelsen-ved-de-internet-baserede-graenseoverskridende-
formidlingsportaler-for-serviceydelser
http://www.radikale.net/lars-vestergaard/indlaeg/2016/10/01/skat-beskatter-uber
http://www.radikale.net/lars-vestergaard/indlaeg/2016/07/16/nye-internet-baserede-tjenesteronline-markedspladser-er-udtryk-for-
nytaenkning-som-er-kommet-for-at-blive-pga-skatteunddragelse
http://www.radikale.net/lars-vestergaard/indlaeg/2014/11/21/sort-taxa-koersel-er-det-radikal-politik
mvh Lars Vestergaard, 2200 N.,
[email protected]