Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 131
Offentligt
Skatteministeriet
J. nr. 2017 - 687
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven
(Skattefrihed for OL- og PL-præmiebonus)
§1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1162 af 1. september 2016, som ændret ved § 2 i
lov nr. 1553 af 13. december 2016, § 5 i lov nr. 1554 af 13. december 2016 og § 2 i lov nr. 1665 af
20. december 2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 7
indsættes som
nr. 31:
»31) Præmiebonus, som udbetales af Team Danmark til medaljetagere ved De Olympiske og
Paralympiske Lege. Præmiebonus, som udbetales af Team Danmark til et idrætsforbund, og som
videreformidles til medaljetagere ved De Olympiske og Paralympiske Lege. Præmiebonus, som
udbetales af andre til medaljetagere ved De Paralympiske Lege, i det omfang en sådan
præmiebonus sammen med den af Team Danmark udbetalte præmiebonus ikke overstiger den
præmiebonus, som Team Danmark udbetaler til medaljetagere efter 1. eller 2. pkt. Det er en
betingelse, at bonusbeløbene efter 1. og 2. pkt. er fastsat forud for de pågældende lege og udgør
samme beløb for alle medaljetagende atleter i de individuelle discipliner henholdsvis
holddisciplinerne.«
§2
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning fra og med
indkomståret 2016.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 131: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Skattefrihed for OL- og PL-præmiebonus)
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
1.1. Lovforslagets formål og baggrund
De danske medaljevindere ved De Olympiske Lege (OL) og Paralympiske Lege (PL) får en
præmiebonus af Team Danmark som anerkendelse for deres præstation. Regeringen foreslår at
skattefritage denne bonus, jf. regeringsgrundlaget ”For et friere, rigere og mere trygt Danmark”.
Med forslaget sikres skattefritagelse for præmiebonus både for medaljevindere fra sommerens
Olympiske og Paralympiske Lege og for fremtidens medaljevindere.
Med skattefritagelse for medaljevinderne ønsker regeringen at give en særlig anerkendelse og
belønning til atleter, der bringer medaljer og hæder hjem til Danmark fra De Olympiske og
Paralympiske Lege; verdens største idrætsbegivenhed, hvor et bredt udvalg af idrætsdiscipliner er
repræsenteret.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Visse hæderspriser er efter gældende regler fritaget for skat. Det drejer sig om Nobelprisen og visse
internationale priser samt hæderspriser til skabende og udøvende kunstnere. Det er en betingelse, at
hæderspriserne udbetales som uansøgte éngangsbeløb og ikke indeholder krav om modydelser. Der
skal være tale om en ubetinget anerkendelse. Præmier i forbindelse med konkurrencer – herunder
De Olympiske og Paralympiske Lege – falder således ikke ind under den gældende skattefritagelse.
2.2. Lovforslaget
Formålet med lovforslaget er at skattefritage den præmiebonus, som udbetales af Team Danmark til
medaljetagere ved De Olympiske og Paralympiske Lege. Dette sker ud fra ønsket om at yde en
særlig anerkendelse til medaljetagere ved verdens største idrætsbegivenhed, hvor et bredt udvalg af
idrætsdiscipliner er repræsenteret. Skattefriheden skal gælde ved både De Olympiske og
Paralympiske Vinterlege og De Olympiske og Paralympiske Sommerlege. Præmiebonus, som
udbetales i forbindelse med andre idrætsbegivenheder, er ikke omfattet af forslaget og vil fortsat
blive behandlet efter gældende regler.
Team Danmark fastsætter præmiebonussen. Ved De Olympiske Lege i 2016 udgjorde
præmiebonussen for de individuelle discipliner 100.000 kr. for en guldmedalje, 70.000 kr. for en
sølvmedalje og 50.000 kr. for en bronzemedalje. For holddisciplinerne (håndbold og fodbold)
udgjorde præmiebonussen 750.000 kr. for en guldmedalje, 500.000 kr. for en sølvmedalje og
250.000 kr. for en bronzemedalje. For holddisciplinerne udgør præmiebonussen et samlet beløb for
hele holdet.
Ved De Paralympiske Lege i 2016 udgjorde præmiebonussen 50.000 kr. for en guldmedalje, 35.000
kr. for en sølvmedalje og 25.000 kr. for en bronzemedalje. Samlet set udbetalte Team Danmark i
forbindelse med De Olympiske og Paralympiske Lege i 2016 i alt 2,57 mio. kr. i præmiebonus til
medaljevindere.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 131: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Skattefrihed for OL- og PL-præmiebonus)
3
Skattefriheden er betinget af, at bonusbeløbene er fastsat forud for de pågældende lege og er ens for
alle individuelle discipliner henholdsvis holddiscipliner. Det er således en betingelse, at der til de
pågældende lege ikke udbetales forskellige beløb i præmiebonus til medaljetagere fra forskellige
idrætsdiscipliner. Dog kan bonusbeløbet fastsættes, så beløbene er forskellige alt efter, om det
udbetales til en medaljetagende atlet inden for en individuel disciplin eller en holddisciplin.
Det er den præmiebonus, som Team Danmark udbetaler direkte til den medaljetagende atlet, der
skattefritages. Præmiebonus, som udbetales af andre, f.eks. sponsorer, er ikke omfattet af
skattefritagelsen. En evt. præmiebonus, som et idrætsforbund udbetaler til en medaljetagende atlet,
er heller ikke omfattet af skattefritagelsen.
En præmiebonus Team Danmark udbetaler til et idrætsforbund, som videreformidler bonussen til de
medaljevindende atleter, vil dog også være omfattet af skattefritagelsen. Ved De Olympiske Lege i
2016 modtog Dansk Håndbold Forbund en sådan præmiebonus for herrelandsholdets guldmedalje.
Regeringen ønsker at ligestille atleter, der deltager i De Olympiske Lege og De Paralympiske Lege.
Der foreslås derfor en særlig skattefritagelse for atleter ved De Paralympiske Lege, der får suppleret
præmiebonus fra Team Danmark med donationer fra andre, så den samlede præmiebonus kommer
til at svare til den præmiebonus, som OL-medaljevindere modtager fra Team Danmark. Derved vil
medaljevindere ved De Olympiske og Paralympiske Lege skattefrit kunne modtage præmiebonus af
samme størrelse. I 2016 modtog medaljevindere ved De Paralympiske Lege en sådan supplerende
bonus fra Elsass Fonden.
For atleter, der er SU-modtagere, og i 2016 har modtaget OL- eller PL-præmiebonus eller ved
kommende Olympiske eller Paralympiske Lege vil modtage præmiebonus, vil forslaget betyde, at
præmiebonussen ikke vil indgå i egenindkomsten, jf. SU-lovens § 23, og derved ikke påvirke retten
til SU.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
De provenumæssige konsekvenser af skattefritagelsen for OL- og PL-præmiebonus vil dels
afhænge af antallet af vundne medaljer, dels af de enkelte medaljetageres faktiske skatteforhold. For
så vidt angår de danske atleters præmiebonus vedrørende OL og PL i Brasilien i 2016, kan en
skattefritagelse derfor med usikkerhed skønnes at medføre et mindreprovenu i størrelsesordenen 1
mio. kr. Hvis det antages, at de danske atleters medaljehøst ved fremtidige Olympiske og
Paralympiske Lege vil ligge på samme niveau som i 2016, vil der fremadrettet blive tale om et
mindreprovenu i størrelsesordenen 1 mio. kr. pr. olympisk fireårscyklus. Dette mindreprovenu har
karakter af en skatteudgift.
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for det offentlige af betydning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 131: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Skattefrihed for OL- og PL-præmiebonus)
1728154_0004.png
4
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen væsentlige administrative konsekvenser for borgerne. I det omfang beløbet
er selvangivet i 2016, kan den pågældende borger rette henvendelse til SKAT.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 24. februar 2017 til den 27. marts 2017 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, CEPOS, Cevea, Danmarks
Evalueringsinstitut, Danmarks Idrætsforbund, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Danske
Advokater, Danske Elitesportsudøveres Forening, Dansk Erhverv, Dansk Handicap Idræts-Forbund,
DI, Elsass Fonden, Erhvervsstyrelsen, Foreningen Danske Revisorer, FSR - danske revisorer,
Håndbold Spiller Foreningen, KL, Kraka, Landsskatteretten, LO, Skatteankestyrelsen,
Spillerforeningen, SRF Skattefaglig Forening og Team Danmark.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
Lovforslaget skønnes at
medføre et mindreprovenu i
størrelsesordenen 1 mio. kr.
hvert fjerde år.
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
JA
NEJ
X
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 131: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Skattefrihed for OL- og PL-præmiebonus)
5
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter gældende regler er enhver indkomst som udgangspunkt skattepligtig, jf. statsskattelovens § 4.
Visse hæderspriser er imidlertid fritaget for skat. Det drejer sig om Nobelprisen og visse
internationale priser samt hæderspriser til skabende og udøvende kunstnere, jf. ligningslovens § 7,
nr. 19. Det er en betingelse, at hæderspriserne udbetales som uansøgte éngangsbeløb og ikke
indeholder krav om modydelser. Der skal være tale om en ubetinget anerkendelse.
Præmier i forbindelse med konkurrencer – herunder De Olympiske og Paralympiske Lege – falder
ikke ind under den gældende skattefritagelse. Det foreslås derfor, at præmiebonussen i forbindelse
med De Olympiske og Paralympiske Lege gøres skattefri for modtageren, jf. den foreslåede § 7, nr.
31, 1. pkt.
Skattefritagelsen omfatter også den præmiebonus, som Team Danmark udbetaler til et
idrætsforbund, og som videreformidles til medaljetagere ved De Olympiske og Paralympiske Lege,
jf. den foreslåede § 7, nr. 31, 2. pkt. Det er en betingelse, at præmiebonussen udbetales til
idrætsforbundet på baggrund af en guld-, sølv- eller bronzemedalje, som atleter under det
pågældende idrætsforbund har opnået ved De Olympiske eller Paralympiske Lege.
Ved De Paralympiske Lege i 2016 modtog de medaljetagende atleter en mindre præmiebonus end
de medaljetagende atleter ved De Olympiske Lege i samme år. Regeringen ønsker at ligestille
atleter, der deltager i De Olympiske Lege og De Paralympiske Lege. Skattefritagelsen omfatter
derfor også et eventuelt beløb, som de paralympiske atleter modtager fra andre, som supplement til
den præmiebonus de modtager fra Team Danmark, jf. den foreslåede § 7, nr. 31, 3. pkt.
Skattefritagelsen omfatter kun det beløb, som bringer den enkelte paralympiske atlets samlede
præmiebonus på niveau med de olympiske atleters præmiebonus i en tilsvarende idrætsdisciplin og
for en tilsvarende medalje.
Som betingelse for skattefriheden foreslås det, at bonusbeløbene for det første skal være fastsat
forud for de pågældende lege og for det andet udgøre samme beløb for alle individuelle discipliner
henholdsvis holddiscipliner, jf. den foreslåede § 7, nr. 31, 4. pkt. Bonusbeløbene kan være
forskellige alt efter om de udbetales for en guld-, sølv- eller bronzemedalje.
Den første betingelse om, at bonusbeløbene skal være fastsat forud for de pågældende lege, betyder,
at Team Danmark inden påbegyndelse af legene skal have bestemt størrelsen af den præmiebonus,
som udbetales ved opnåelse af en guld-, sølv- eller bronzemedalje. Hvis et større beløb
efterfølgende udbetales, vil den del, som overstiger den på forhånd fastsatte præmiebonus, være
skattepligtig. Det skal sikre, at der ikke efter de pågældende lege kan udbetales almindelig støtte i
form af yderligere præmiebonus uden skattemæssige konsekvenser for modtageren.
Den anden betingelse om, at bonusbeløbene skal udgøre samme beløb for alle individuelle
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 131: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Skattefrihed for OL- og PL-præmiebonus)
6
discipliner henholdsvis holddiscipliner, betyder, at der ikke kan være forskel på den præmiebonus,
som udbetales til atleter inden for de forskellige individuelle discipliner henholdsvis holddiscipliner.
Der kan derimod være forskel på den bonus, som udbetales til en medaljetagende atlet inden for en
individuel disciplin og den bonus, som udbetales til de medaljetagende atleter inden for en
holddisciplin. Det var tilfældet ved OL i 2016, hvor håndboldlandsholdet som et hold fik 750.000
kr. i præmiebonus. Hensigten er at sikre ligestilling mellem medaljetagere i forskellige
idrætsdiscipliner.
Det er Team Danmark som i forbindelse med fastsættelsen af præmiebonussen bestemmer, om en
disciplin skal betragtes som en individuel disciplin eller en holddisciplin.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning fra og
med indkomståret 2016.
Det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt er valgt, for at loven - der indfører skattefrihed med
tilbagevirkende kraft, jf. nærmere nedenfor - kan træde i kraft hurtigst muligt efter vedtagelsen.
Det foreslåede virkningstidspunkt betyder, at de atleter, som modtog præmiebonus og et evt.
supplerende beløb som kompensation for lavere præmiebonus i forbindelse med De Olympiske og
Paralympiske Lege i 2016, ikke vil være skattepligtige af beløbet. Den tilbagevirkende kraft er
begunstigende for de omfattede personer. Virkningen fastsættes med tilbagevirkende kraft for at
sikre, at også medaljetagere i 2016 skattefritages.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 131: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Skattefrihed for OL- og PL-præmiebonus)
7
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1162 af 1. september 2016, som ændret ved §
2 i lov nr. 1553 af 13. december 2016, § 5 i
lov nr. 1554 af 13. december 2016 og § 2 i
lov nr. 1665 af 20. december 2016, foretages
følgende ændringer:
§ 7.
Til den skattepligtige indkomst
medregnes ikke:
1-30) ---
1.
I
§ 7
indsættes som
nr. 31:
»31) Præmiebonus, som udbetales af
Team Danmark til medaljetagere ved De
Olympiske og Paralympiske Lege.
Præmiebonus, som udbetales af Team
Danmark til et idrætsforbund, og som
videreformidles til medaljetagere ved De
Olympiske og Paralympiske Lege.
Præmiebonus, som udbetales af andre til
medaljetagere ved De Paralympiske Lege, i
det omfang en sådan præmiebonus sammen
med den af Team Danmark udbetalte
præmiebonus ikke overstiger den
præmiebonus, som Team Danmark udbetaler
til medaljetagere efter 1. eller 2. pkt. Det er
en betingelse, at bonusbeløbene efter 1. og 2.
pkt. er fastsat forud for de pågældende lege
og udgør samme beløb for alle
medaljetagende atleter i de individuelle
discipliner henholdsvis holddisciplinerne.«
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 131: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Skattefrihed for OL- og PL-præmiebonus)
8
§2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende og har
virkning fra og med indkomståret 2016.