Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 882
Offentligt
1787125_0001.png
Notat til Folketinget om den danske regerings høringssvar vedr.
høring om Europa-Kommissionens evaluering af forordning om
retningslinjer for den transeuropæiske energiinfrastruktur
Dato
22. august 2017
J nr. 2017-2191
Til Folketingets orientering vedlægges regeringens høringssvar vedrørende høring
om Europa-Kommissionens evaluering af forordning om retningslinjer for den
transeuropæiske energiinfrastruktur (herefter TEN-E forordningen).
Baggrund
Kommissionen iværksatte den 30. maj 2017 en høring af TEN-E forordningen
(2013/347/EU) til brug for den igangværende evaluering af forordningens imple-
mentering og funktion i praksis.
TEN-E forordningen har til formål at lette og fremme gennemførslen af el- og gasin-
frastruktur på tværs af grænser, herunder at mindske den komplekse og tidskræ-
vende proces for at få de nødvendige tilladelser til at bygge infrastrukturen, forsin-
kelser forårsaget af manglende offentlig accept og vanskeligheder med at få ad-
gang til finansiering. Ved at fremme mere integrerede netværk skal TEN-E-
forordningen bidrage til at fremme et mere konkurrencedygtigt og bæredygtigt
energimarked med forbedret forsyningssikkerhed.
Regeringens høringssvar
Høringssvaret består af en række spørgsmål med lukkede svarmuligheder og to
med mulighed for uddybning (spørgsmål 15 og 16). Svarene på spørgsmål 15 og
16 er vedlagt i et separat notat. Regeringen fremhæver i høringssvaret, at man
bakker op om forordningen, der i vidt omfang lever op til hensigten, nemlig at
fremme grænseoverskridende el- og gasinfrastruktur.
Regeringen vurderer derfor ikke på nuværende tidspunkt, at der er grundlag for at
genåbne forordningen og finder, at målsætninger i forordningen kan fremmes ved
en fælles forståelse af forordningen gennem samarbejde mellem
EU’s
medlems-
lande.
Regeringen peger i høringssvaret på, at fælles forståelse for implementering af
forordningens regler vil sikre en bedre opfyldelse af forordningens formål, samt at
en mere fleksibel fortolkning af visse af forordningens regler også kan være gavn-
lig. Det gælder f.eks. kravet om, at der skal afholdes fysiske høringsmøder for inte-
ressenter i alle lande, som et infrastrukturprojekt går igennem. Her bør der være
mulighed for fleksibilitet, hvis f.eks. et projekt kun krydser et lands territorium meget
kort offshore. Erfaringen viser, at der er få til ingen deltagere til sådanne møder, og
der bør derfor være fleksibilitet til i stedet at afholde skriftlige høringer.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 882: Europa-Kommissionens høring om evalueringen af forordning om retningslinjer for den transeuropæiske energiinfrastruktur
1787125_0002.png
Derudover er der fra dansk side følgende overordnede budskaber:
-
For det første er udbygning af tilstrækkelige el-forbindelser mellem
EU’s med-
lemsstater nødvendig for at fremme integration af vedvarende energi, sikre et
fuldt integreret og velfungerende indre marked og øge forsyningssikkerheden.
For det andet, at energiinfrastrukturudbygning primært skal finde sted på et
markedsdrevet grundlag og i overensstemmelse med TEN-E-forordningen, så
under- og overinvestering i infrastruktur undgås.
For det tredje, at regionalt samarbejde, som bl.a. det nordiske samarbejde, ses
som et centralt redskab til at overkomme barrierer for udbygningen af infrastruk-
tur.
-
-
Side 2/2