Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 259
Offentligt
1788525_0001.png
NOTAT
Ændring af vurderingspraksis i forhold til ægtefællers og samleven-
des ferieboligudlejning
Sommerhusområderne er naturlige omdrejningspunkter for turismen
uden for de større byer. De understøtter butikslivet, skaber jobs og er
dermed med til at fastholde liv og udvikle lokalsamfundene.
Sommerhusloven blev indført som optakt til Danmarks indtræden i det
Europæiske Fællesskab. Man forventede, at optagelsen i fællesskabet
ville medføre en markant forøgelse af presset på det danske feriebo-
ligmarked. For at regulere efterspørgslen blev adgangen til erhvervs-
mæssig ferieboligudlejning væsentligt indskrænket ved at indføre krav
om en særlig udlejningstilladelse.
Det blev i lovens forarbejder præciseret, at privatpersoners udlejning af
1-2 sommerhuse almindeligvis er fritaget fra kravet om udlejningstil-
ladelse, forudsat at udlejningen sker som supplement til egen brug og
ikke får mere professionel karakter. Egen brug udelukker således ikke i
sig selv, at udlejningen kan have erhvervsmæssig karakter og dermed
kræve tilladelse.
I overensstemmelse med forarbejderne er sommerhusloven siden ved-
tagelsen blevet administreret særdeles restriktivt. Ægtepar og samle-
vende er i Erhvervsstyrelsens hidtidige tilladelsespraksis blevet betrag-
tet som én person i udlejningsmæssig henseende. Dette indebærer, at et
ægtepar eller samlevende pars udlejning af mere end 2 ferieboliger
efter gældende praksis pr. definition anses for erhvervsmæssig.
I takt med den generelle velstandsstigning i samfundet og ændringer i
befolkningens familiemønstre er det imidlertid blevet mere udbredt, at
enkeltpersoner og familier ejer og/eller deles om flere ferieboliger. Da
civilstand og samlivsforhold ikke i sig selv bør være afgørende for
borgernes muligheder for at udleje deres ferieboliger, ændres den hid-
tidige praksis på området, så ægtefæller og samlevende fremover lige-
stilles med andre ferieboligejere i udlejningsmæssig henseende.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: Orientering vedr. praksisændringer på sommerhuslovens område, fra erhvervsministeren
2/2
Ægtepar og samlevende får dermed samme mulighed for at udleje de-
res ferieboliger, som hvis de hver især udlejede som enkeltpersoner,
dvs. op til 4 ferieboliger pr. par.
Det vil som hidtil bero på en konkret vurdering, om en given udlejning
har erhvervsmæssig eller ikke-erhvervsmæssig karakter. Det forudsæt-
tes således fortsat, at parret reelt selv anvender ferieboligerne, samt at
udlejningen ikke får mere professionel karakter. Under disse betingel-
ser er det ikke afgørende hvem af ægtefællerne, der formelt ejer ferie-
boligerne.
Justitsministeriet har været forelagt praksisændringens forenelighed
med EU-retten og har vurderet, at ændringen hverken rejser spørgsmål
i forhold til sommerhusprotokollen eller EU-retten i øvrigt.
Betingelserne for privat udlejning vil blive nærmere uddybet i en ny og
borgerrettet vejledning om ferieboligudlejning.