Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 328
Offentligt
1782804_0001.png
Samråd i Folketingets Energi-, Forsynings- og
Klimaudvalg den 24. august vedr. TCO (Total Cost of
Ownership) i vandsektoren
_____________________________________
Samrådsspørgsmål W
I Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg har Jens Joel
stillet ministeren følgende samrådsspørgsmål W:
Samrådsspørgsmål W:
”Vil ministeren redegøre for sin opfattelse af og arbejde med at
styrke TCO (Total Cost of Ownership) i vandsektoren?”
Energi-,
Forsynings-
og
Klimaminist
eriet
Stormgade
2-6
1470
København K
Side 1/4
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 328: Talepapir fra åbent samråd den 24/8-17 om TCO med energi-, forsynings- og klimaministeren (samrådsspm. W).
1782804_0002.png
Ministerens svartale:
Jeg vil gerne starte med at takke for spørgsmålet, som jeg på bedste
vis vil forsøge at besvare i det følgende.
Regeringens opfattelse af TCO
Jeg vil indlede med at understrege, at jeg deler udvalgets ønske om
at styrke TCO-princippet i vandsektoren.
Når et vandselskab i fremtiden skal foretage en ny investering, skal
selskabet ikke kun se på, hvad det koster i dag, men også tage
højde for andre faktorer. Det kan eksempelvis være investeringens
drifts- og vedligeholdelsesomkostninger, levetid og energieffektivitet.
Det er en forudsætning for at sikre totaløkonomisk effektivitet, og det
er sund fornuft.
Derfor er jeg også glad for vandsektorloven fra 2016, fordi vi hermed
sikrede et bredt politisk flertal bag denne kurs. Med Vandsektorloven
har selskaberne en totaløkonomisk ramme om selskabernes
samlede omkostninger, og vi har indført totaløkonomisk
benchmarking for de store selskaber. Det giver selskaberne større
fleksibilitet og bedre tilskyndelse til at tage udgangspunkt i
investeringernes samlede økonomi over hele levetiden, når de skal
træffe beslutning om nye investeringer.
Side 2/4
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 328: Talepapir fra åbent samråd den 24/8-17 om TCO med energi-, forsynings- og klimaministeren (samrådsspm. W).
1782804_0003.png
Ny vejledning på vej
I forbindelse med udmøntning af aftalen fra 2015 drøftede vi i
forligskredsen, om brugen af TCO-principper skulle være et lovkrav.
Vi blev dog enige om, at det ikke var en god ide.
Det blev vi blandt andet enige om, fordi TCO-vurderinger er en
forretningsmæssig beslutning, som bedst træffes i det enkelte
selskab. Det mener regeringen fortsat.
Samtidig ville et lovkrav betyde, at vandselskaberne fik flere
administrative opgaver. I forbindelse med Vandsektorloven havde vi
jo netop fokus på at finde administrative lettelser for selskaberne.
Derfor er jeg glad for, at vi blev enige om, at selskaberne er bedre
tjent med en vejledningsindsats i stedet for et lovkrav.
Jeg er ved flere lejligheder blevet spurgt til, hvornår vejledningen er
klar. Jeg er klar over, at vejledningen ventes med spænding i
sektoren og branchen. Derfor er jeg også glad for at kunne orientere
om, at Energistyrelsen netop har udpeget den konsulent, som skal
udarbejde vejledningen.
Arbejdet med at udarbejde vejledningen er altså i god gænge, og
som jeg også har svaret udvalget før, forventer jeg, at vejledningen
er færdig inden udgangen af 2017.
Side 3/4
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 328: Talepapir fra åbent samråd den 24/8-17 om TCO med energi-, forsynings- og klimaministeren (samrådsspm. W).
1782804_0004.png
Investeringsanalysen og TCO
Udover den lovede vejledning har regeringen også fokus på TCO i
vandsektoren i den investeringsanalyse, som vi netop har igangsat.
Investeringsanalysen skal blandt andet gøre os klogere på, om vi
yderligere kan styrke selskabernes tilskyndelse til at foretage
totaløkonomiske investeringer.
Da der er fokus på TCO i både investeringsanalysen og
vejledningsarbejdet, har vi struktureret arbejdet, så de udarbejdes
parallelt. Vi håber hermed at få udnyttet synergieffekterne i arbejdet
bedst muligt.
Afrunding
Lad mig afslutningsvist opsummere. Jeg deler udvalgets og
spørgerens ønske om at styrke TCO-princippet i vandsektoren. Det
er en forudsætning for at sikre totaløkonomisk effektivitet i
selskaberne, og det synes vi er sund fornuft.
Samtidig mener jeg fortsat, at investeringsbeslutninger skal
foretages af selskabets daglige ledelse og ikke dikteres ved lovkrav.
Jeg vil gerne hjælpe selskaberne, så de er bedst muligt klædt på til
at vurdere totaløkonomien i deres investeringer. Derfor ser jeg frem
til, at Energistyrelsen som planlagt udsender den lovede vejledning
om TCO inden udgangen af 2017.
Tak for ordet.
Side 4/4