Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
S 1287
Offentligt
1653429_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-701-00002
Den 6. juli 2016
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. S 1287 stillet den 30. juni 2016 af
Mette Gjerskov (S).
Spørgsmål nr. S 1287
”Hvad mener ministeren om det rimelige i, at de offentlige indtægter ved grusindvinding tilfalder
staten, mens det samtidig gør sig gældende, at udgifter til f.eks. adgangsveje pålægges de få
kommuner, hvor grusindvindingen reelt foretages?”
Begrundelse
Spørgsmålet vedrører råstofloven. Halvdelen af grusindvindingen i Region Sjælland sker i en
enkelt kommune, nemlig Roskilde Kommune til gene for borgerne, men til fordel for byggeri m.v.
på hele Sjælland. De offentlige indtægter tilfalder staten, men samtlige udgifter til
trafiksikkerhed, støv og støj tilfalder Roskilde Kommune.
Svar
Jeg vil indledningsvis præcisere, at hvis der med indtægter henvises til råstofafgiften, så
opkræves den ikke med hjemmel i råstofloven, men med hjemmel i lov om afgift af affald og
råstoffer, som hører under skatteministeren.
I Danmark har vi brug for alle de råstoffer, vi har til rådighed. Vi har brug for sand og grus til
boliger og anlægsprojekter. For at kunne dække vores samlede behov for råstoffer har vi behov
for at indvinde dem, hvor de findes og gerne i nærheden af, hvor de skal bruges.
Råstofferne i Danmark er samtidig ujævnt fordelt og råstofbehovet varierer i de forskellige dele af
landet. Når der foregår særlig meget råstofindvinding i Roskilde Kommune, skyldes det særligt
store råstofforekomster og nærheden til hovedstadsområdet. Der findes andre typer af
virksomheder, aktiviteter m.v., som af naturgivne eller historiske årsager belaster visse
kommuner mere end andre, f.eks. i form af øget trafik.
For at begrænse udfordringerne ved råstofindvinding er det vigtigt, at der i hele processen fra
råstofplanlægning til udstedelse af tilladelse er et tæt samarbejde mellem region, kommune og
den, der ønsker at indvinde råstofferne. Derudover skal andre interessenter også inddrages på et
tidligt tidspunkt, så der kan blive fundet nogle gode løsninger, som både tilgodeser
råstofindvindingen, naboer og færdselsmæssige hensyn.
Jeg finder derfor ikke grundlag for at ændre på den nuværende regulering i råstofloven.
Esben Lunde Larsen
/
Hanne Kristensen
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk