Skatteudvalget 2015-16
L 13
Offentligt
1577006_0001.png
16. november 2015
J.nr. 15-3137965
Proces og Administration
HCH
L 13, forslag til lov om ophævelse af hjemmel til kon-
trol af udendørs byggeaktivitet på privat grund
Samrådsspørgsmål A, B og C
- Tale til besvarelse af spørgsmål A, B og C, omtrykt den 13. november 2015
Spørgsmål A
Ministeren bedes kommentere Rockwoll Fondens opdaterede
redegørelse for omfanget af sort arbejde i Danmark (Rock-
woll Fondens Forskningsenhed – Arbejdspapir 37 – Det sorte
danmarkskort: Geografisk variation i danskernes sorte delta-
gelsesfrekvens), herunder hvilke konsekvenser ministeren vil
drage på baggrund af undersøgelsens konklusioner.
Spørgsmål B
Ministeren bedes redegøre for, hvilke initiativer regeringen ag-
ter at igangsætte i forhold til at bekæmpe sort arbejde i Dan-
mark, herunder hvorvidt man agter at følge opfordringen fra
Vardes borgmester Erik Buhl Nielsen (V) om at gøre kampen
mod sort arbejde til ”en landsdækkende dagsorden”, jf. artikel
på DR.dk ”Hver tredje i Varde har arbejdet sort” af 11. no-
vember 2015.
Spørgsmål C
På baggrund af opdaterede oplysninger i forhold til omfanget
af sort arbejde i Danmark, jf. Rockwoll Fondens forsknings-
L 13 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om ministeren vil oversende et notat til udvalget med konkrete bud på, hvilke alternative muligheder ministeren ser for SKATs udøvelse af kontrol, til skatteministeren
1577006_0002.png
enhed – Arbejdspapir 37 – Det sorte danmarkskort: Geogra-
fisk variation i danskernes sorte deltagerfrekvens, bedes mini-
steren oplyse, om regeringen stadig ønsker at gennemføre lov-
forslag nr. L 13, der ifølge regeringen selv ”kan give anledning
til mere sort arbejde”, eller om undersøgelsen giver anledning
til ændringer.
[Indledning]
Jeg takker for indkaldelse til dette samråd, hvor jeg får lejlig-
hed til at kommentere på de nye statistiske oplysninger fra
Rockwool Fondens forskningsenhed om udbredelsen af sort
arbejde i Danmark. Jeg vil, som aftalt med spørger, besvare
spørgsmålene samlet.
[L 13]
Jeg vil starte med som svar på spørgsmål C at bekræfte, at re-
geringen stadig ønsker at gennemføre L 13 om ophævelse af
kontrol på privat grund, selvom det isoleret set kan give an-
ledning til mere sort arbejde.
Som jeg tidligere har udtalt, er det tvivlsomt, hvilken effekt
den nuværende bestemmelse har haft, da SKAT ikke kvantita-
tivt kan opgøre effekten af de enkelte kontrolbeføjelser. Det
har naturligvis en vis betydning, når en kontrolbeføjelse bort-
falder, men jeg er af den faste overbevisning, at kontrolhjem-
lernes berettigelse skal vurderes i forhold til, hvor indgribende
en hjemmel, der er tale om, og i forhold til de beskyttelses-
værdige interesser den enkelte borger har.
Side 2 af 6
L 13 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om ministeren vil oversende et notat til udvalget med konkrete bud på, hvilke alternative muligheder ministeren ser for SKATs udøvelse af kontrol, til skatteministeren
1577006_0003.png
Der skal være den fornødne proportionalitet og balance i
SKATs kontrolhjemler, og jeg mener ikke, at balancen er i or-
den, når SKAT kan gå ind i borgernes private haver.
Jeg mener ikke, at analysen fra Rockwoll Fondens forsknings-
enhed ændrer på dette billede. Undersøgelsen tegner et billede
af, hvor det er mest udbredt at tilbyde at udføre sort arbejde.
Samtidig beskrives, at det sorte arbejde er delt op i to hoved-
kategorier. Det drejer sig dels om situationer, hvor der er sket
kontant betaling for det udførte arbejde, dels tilfælde med
gensidig udveksling af ydelser, de såkaldte vennetjenester.
I forhold til vennetjenester vil jeg gerne bruge lejligheden til at
understrege, at der ikke skal betales skat af hjælp til småopga-
ver for venner og familie. For at der efter loven er tale om
sort arbejde, skal der altså være tale om, at man får betaling
eller bytter ydelser – det man kalder gensidige vennetjenester.
Hjemlen til kontrol på privat grund har været rettet mod syn-
lige udendørs byggeaktiviteter af professionel karakter. Det
betyder, at fokus har været rettet mod at konstatere, om det
firma, der har stået for opgaven, har overholdt skatte- og af-
giftslovgivningen, herunder indeholdt og afregnet A-skat.
Hvis der har været tale om sort arbejde, vil det typisk have
været arbejde, der er leveret mod kontant betaling.
Side 3 af 6
L 13 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om ministeren vil oversende et notat til udvalget med konkrete bud på, hvilke alternative muligheder ministeren ser for SKATs udøvelse af kontrol, til skatteministeren
1577006_0004.png
Kontrollen af byggeaktiviteter på privat grund har ikke haft til
formål eller været egnet til at ramme den form for sort arbej-
de, hvor der er tale om gensidige vennetjenester. Analysen fra
Rockwool Fondens analyseenhed påpeger, at vennetjenester
udgør 2/3 af det sorte arbejde.
[Initiativer mod sort arbejde]
Der bliver spurgt til, hvilke initiativer regeringen agter at
igangsætte i forhold til at bekæmpe sort arbejde i Danmark,
herunder hvorvidt man agter at følge opfordringen fra Vardes
borgmester Erik Buhl Nielsen (V) om at gøre kampen mod
sort arbejde til ”en landsdækkende dagsorden”.
Der er ikke tvivl om, at sort arbejde skader samfundsøkono-
mien. Der bliver færre penge til de velfærdsgoder, som vi alle
gerne vil have. Men kontrol på privat grund og mulighed for
at angive hinanden er ikke den rigtige vej, hvis målet er at æn-
dre på den udbredte accept af sort arbejde.
En indsats mod sort arbejde handler ud over almindelig kon-
trol om initiativer, der kan øge borgernes tillid til, at deres be-
taling af skat er retfærdig, dels fordi skatten sikrer de fælles
velfærdsgoder, dels fordi andre også betaler den skat, de skal.
Det er netop en central pointe i min retssikkerhedsdagsorden,
at borgernes tillid til SKAT skal genetableres, og at det skal
være enkelt for den enkelte at forstå og håndtere ens egne
Side 4 af 6
L 13 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om ministeren vil oversende et notat til udvalget med konkrete bud på, hvilke alternative muligheder ministeren ser for SKATs udøvelse af kontrol, til skatteministeren
1577006_0005.png
skatteforhold. Jeg mener, at det vil bidrage til en øget accept
af at betale den forudsatte skat.
[Holdningsændring]
Sort arbejde skal bl.a. bekæmpes med holdningsbearbejdning.
Selvom der er fremgang at spore, viser Rockwool Fondens
analyse, at der er lang vej igen. Indsamlingen af data dækker
en periode fra 1994 til 2014 og viser, at i 1994 udførte 25 pct.
af danskere sort arbejde. I dag er tallet faldet til 21,5 pct.
Analysen viser også, at sort arbejde mod kontant betaling er
stort set lige udbredt overalt i landet, ca. 7,7 pct., mens gensi-
dige vennetjenester er mest udbredt uden for de store byer,
17,3 pct.
I de store byområder, dvs. Hovedstadsregionen, Aarhus og
Odense er det hver ottende, 12,3 pct., der har lavet gensidige
vennetjenester.
Når det gælder en holdningsbearbejdning imod sort arbejde,
er det ikke alene SKATs opgave. Det er et fælles projekt for
alle involverede myndigheder, arbejdsgiverorganisationer og
faglige organisationer, og tallene for sort arbejde viser desvær-
re, at der er en stor fælles opgave her.
[Kontrol]
SKATs kontrolindsats mod sort arbejde er først og fremmest
rettet mod sort arbejde mod kontant betaling. Det foregår
Side 5 af 6
L 13 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om ministeren vil oversende et notat til udvalget med konkrete bud på, hvilke alternative muligheder ministeren ser for SKATs udøvelse af kontrol, til skatteministeren
1577006_0006.png
mange steder, og kontroller af udvalgte brancher, hvor der er-
faringsmæssigt kan være tale om udbredt sort arbejde, er et af
SKATs indsatsområder.
[Afslutning]
Som jeg indledte med at sige, giver Rockwool Fondens analy-
se mig ikke anledning til at komme med ændringsforslag til L
13 om ophævelse af hjemlen til kontrol på privat grund eller
at trække lovforslaget tilbage.
Det drejer sig grundlæggende om, hvor grænsen skal gå mel-
lem en beskyttelse af borgernes privatliv og myndighedernes
magtbeføjelser. Jeg har ikke hørt tungtvejende argumenter
for, at kampen mod sort arbejde står og falder med mulighe-
den for kontrol af byggeaktiviteter i de private haver, og jeg
mener ikke, at der er noget som helst grundlag for at tilside-
sætte hensynet til den enkelte borgers privatliv.
Side 6 af 6