Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
L 90 Bilag 1
Offentligt
1581429_0001.png
H Ø R I N G S N O T AT
12. november 2015
J.nr. 2015-5739
Center for Tele
Høringsnotat vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov om radiofrekvenser
og ophævelse af lov om auktion over 3. generations mobilnet
Et udkast til lov om ændring af lov om radiofrekvenser og ophævelse af lov om auktion over
3. generations mobilnet har været sendt i høring i perioden den 23. september 2015 - 21. ok-
tober 2015. Energistyrelsen har modtaget 16 høringssvar på baggrund af den eksterne høring.
Advokatsamfundet, DONG Energy A/S, DSB, Facilicom A/S, Forbrugerombudsmanden,
Forenede Danske Antenneanlæg, TEKNIQ, TV2 og Vestforsyning A/S har ikke haft be-
mærkninger.
Aalborg Universitet, Hi3G Denmark ApS, Forbrugerrådet TÆNK, Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen, SE/Stofa, Teleindustrien (herefter TI) og Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Re-
gulering har afgivet bemærkninger til lovforslaget.
I høringsperioden har Energistyrelsen foretaget en række ændringer af bemærkningerne til
lovforslaget. Der er alene tale om lovtekniske ændringer og ikke indholdsmæssige ændringer.
Energistyrelsen har desuden indføjet en territorialbestemmelse for Færøerne, og en anord-
ningsbestemmelse for Grønland, hvilken via Statsministeriet har været sendt i høring i Radio-
forvaltning under Forbruger- og Konkurrencestyrelsen i Grønland.
Høringssvarene har berørt følgende punkter:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Hjemmel til at fastsætte vilkår om anvendelse af tilladelser (brugskrav).
Begrænsning i tilladelsesindehavers adgang til at disponere over tilladelsen.
Udelukkelse fra auktion (§ 9, stk. 3, nr. 5).
Dækningskrav, herunder faktisk/oplevet mobildækning samt indendørsdækning.
Begrænsning af auktionsformer.
De administrative konsekvenser af udkastet til lovforslag.
Nedenfor redegøres for de væsentligste punkter i høringssvarene. Der henvises i øvrigt til de
fremsendte høringssvar.
Energistyrelsens bemærkninger hertil er angivet med kursiv efter hvert emne.
Side 1
L 90 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1581429_0002.png
1. Hjemmel til at fastsætte vilkår om anvendelse af tilladelser (brugskrav)
TI bemærker, at det ikke er sandsynligt, at en operatør forfølger en strategi om at erhverve
frekvenser for siden at undlade at bruge dem. TI stiller spørgsmålstegn ved, om der er brug
for en sådan hjemmel i lovgivningen. TI henviser til, at en effektiv frekvensudnyttelse ikke
opnås ved at sætte en frist på 1-4 år til at anvende tilladelsen. Endvidere bemærker TI, at
brugskravet bør kunne opfyldes med f.eks. tilvejebringelse af transmission (backhaul) til bu-
tikscentre (de såkaldte ”small cells”). Endelig henviser TI til, at det af lovbemærkningerne
fremgår, at hjemlen bl.a. kan benyttes til at stille brugskrav om anvendelse i bestemte geogra-
fiske områder. Derved foreslås reelt efter TI’s opfattelse indført en hjemmel til administrativ
fastsættelse af dækningskrav.
Hi3G Denmark ApS mener, at det bør være påkrævet, at der i tilladelserne stilles konkrete
krav til den faktiske ibrugtagning.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen er også er af den opfattelse, at i langt de fleste tilfælde vil operatører, der er-
hverver tilladelser på baggrund af en auktion, have et stærkt incitament til at anvende tilla-
delserne. På den baggrund finder Energistyrelsen, at et vilkår om anvendelse i langt de fleste
tilfælde vil kunne opfyldes af operatørerne. Frekvenser er en samfundsmæssig væsentlig res-
source, og bestemmelsen skal sikre, at der sker en faktisk og effektiv anvendelse heraf. Der
henvises herudover til bemærkningerne i afsnit 2.2.1 i lovforslaget, hvoraf det fremgår, at en
tilladelse med dækningskrav ikke nødvendigvis udnyttes fuldt ud, alene fordi der er fastsat
dækningskrav i tilladelsen, idet en tilladelsesindehaver typisk har mulighed for at anvende si-
ne øvrige tilladelser (radiofrekvenser) til at opfylde et dækningskrav.
For så vidt angår den foreslåede tidsfrist på 1-4 år til at tage tilladelserne i brug bemærkes,
at dette vil være et udgangspunkt for Energistyrelsens vurdering forud for hver auktion eller
udbud. Dette udelukker imidlertid ikke, at Energistyrelsen kan fastsætte en længere periode,
hvis der er væsentlige argumenter herfor, eller helt undlade at fastsætte et brugskrav. Fristen
skal dog ikke være så lang, at formålet med bestemmelsen i praksis ikke bliver opfyldt.
For så vidt angår spørgsmålet om operatørenes opfyldelse af et brugskrav ved at anvende til-
ladelsen til andre formål end tjenester, der er direkte rettet mod slutbrugeren, bemærkes det,
at bemærkningerne vil blive justeret, så TI’s bemærkninger herom afspejles. Endvidere skal
Energistyrelsen understrege, at det ikke har været hensigten at indføre administrativt fastsatte
dækningskrav. Bemærkningerne vil blive justeret, så dette tydeligere afspejles.
2. Begrænsning i tilladelsesindehavers adgang til at disponere over tilladelsen
TI bemærker, at en hjemmel til at indsætte en begrænsning i tilladelsesindehaverens adgang
til at disponere over tilladelser udstedt ved auktion er overflødig. TI ser en risiko for, at en så-
dan begrænsning i dispositionsretten kan være potentielt skadelig for en tilladelsesindehaver,
idet det ikke kan udelukkes, at der i løbet af en sådan forbudsperiode vil kunne ske konsolide-
ringer eller bevægelser på telemarkedet, som medfører eller tilsiger forskellige former for
overdragelse af frekvenser, og som i øvrigt måtte kunne anses for konkurrenceretligt sunde og
kommercielt nødvendige. TI vurderer, at varigheden af en dispositionsbegrænsning under alle
Side 2
L 90 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1581429_0003.png
omstændigheder bør understreges i lovforslaget således, at begrænsningen maksimalt kan
gælde i op til to år.
Hi3G Denmark ApS er enig i, at en auktionsvinder ikke må overdrage en tilladelse til en ak-
tør, der har været udelukket fra at deltage i auktionen.
Energistyrelsens bemærkninger:
Formålet med den foreslåede bestemmelse er alene at sikre, at energi-, forsynings- og klima-
ministerens beslutning om udelukkelse af aktører ikke omgås. Bestemmelsen forhindrer ikke
de konsolideringer m.v., som måtte ske i markedet. En fusion eller opkøb vil i denne henseen-
de ikke være at sidestille med en overdragelse mellem to selskaber (hvoraf den ene har været
udelukket i en auktion eller udbud). Dette vil blive afspejlet i bemærkningerne til lovforslaget.
Energistyrelsen finder ikke, at lovforslaget skal indeholde en bestemmelse, der angiver mak-
simalt to år, idet der ikke på forhånd kan udelukkes at være helt særlige tilfælde, hvor en læn-
gere udstrækning er nødvendig.
3. Udelukkelse fra auktion (§ 9, stk. 3, nr. 5)
SE/Stofa bemærker generelt, at det er vigtigt at betragte mobilt bredbånd som en del af det
generelle bredbåndsmarked. Det betyder ifølge SE/Stofa, at mobilt bredbånd og kablet bred-
bånd i vidt omfang kan betragtes som værende en del af samme marked. SE/Stofa foreslår, at
der indføres et relevant konkurrencekriterium for udelukkelse af aktører, hvor man også ind-
drager markedsdominans på tilstødende relevante markeder, idet en spiller med en stor mar-
kedsandel af markedet for kablet bredbånd kan bruge denne markedsdominans over for kon-
kurrenterne på mobilmarkedet til skade for konkurrencen.
Energistyrelsens bemærkninger:
§ 9, stk. 3, nr. 5, og bemærkninger hertil er udformet således, at flere elementer kan indgå i
den vurdering, der ligger til grund for en udelukkelse. På den baggrund er det Energistyrel-
sens vurdering, at den nuværende bestemmelse ikke er til hinder for, at et kriterium som et
selskabs eventuelle markedsdominans på de relevante markeder kan anvendes. Hvorvidt der
er tilstrækkelig substitution mellem mobilt og kablet bredbånd, og disse kan betragtes som til-
hørende det samme marked, vil i givet fald skulle vurderes konkret i forhold til den relevante
auktion eller udbud. Energistyrelsen mener således ikke, at der er behov for at indføre en ny
bestemmelse.
4.
Dækningskrav, herunder faktisk/oplevet mobildækning samt indendørsdækning
Aalborg Universitet bemærker, at lovændringen ikke forholder sig til den løbende diskussion
om faktisk og oplevet dækning. Særligt fremhæves, at dokumentationskravene for opfyldelse
af dækningskrav ikke ændres.
Forbrugerrådet TÆNK påpeger, at manglende eller ringe indendørsdækning er et centralt pro-
blem på teleområdet for danske forbrugere. Desuden finder Forbrugerådet TÆNK, at krav til
dækning ikke kun bør omfatte udendørs dækning, som det er i dag, men også bør omfatte krav
til indendørsdækning. Forbrugerrådet TÆNK foreslår, at der i loven indsættes en eksplicit
mulighed for at anvende krav til indendørsdækning ved auktioner og udbud.
Side 3
L 90 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1581429_0004.png
Energistyrelsens bemærkninger:
I forhold til spørgsmålet om dokumentationskravene bemærkes det, at det forud for hver auk-
tion eller udbud konkret vurderes, hvordan et vilkår om dækningskrav skal opfyldes, og dette
vil endvidere fremgå af de udstedte tilladelser. Energistyrelsen har en målsætning om at stille
ambitiøse, men dog realistiske dækningskrav ved afholdelse af auktioner. Det bemærkes, at
lovens § 9, stk. 3, nr. 3, ikke udelukker fastsættelse af minimumskrav i form af indendørs dæk-
ningskrav. Der er derfor ikke behov for at ændre frekvensloven.
5.
Begrænsning af auktionsformer
Hi3G Denmark ApS mener, at det er relevant at indføje en bestemmelse om at begrænse an-
tallet af auktionsformer, idet det er meget tidskrævende og komplekst at oparbejde kompeten-
cer, der kan understøtte flere auktionsformer.
Energistyrelsens bemærkninger:
Det fremgår af bemærkningerne til § 10, stk. 2, nr. 1, at Energistyrelsen vælger den auktions-
form, som vurderes bedst at kunne sikre varetagelse af de væsentlige samfundsmæssige hen-
syn, der er relevante for den konkrete auktion, og de særlige hensyn, som energi-, forsynings-
og klimaministeren efter § 9, stk. 3, nr. 1, har besluttet skal varetages ved auktionens gennem-
førelse. Der foreslås ikke ændringen af frekvensloven på dette punkt.
Energistyrelsen finder det fortsat væsentligt, at loven giver den nødvendige fleksibilitet til, at
Energistyrelsen kan vælge en auktionsform, der bedst muligt understøtter de væsentlige sam-
fundsmæssige hensyn, som skal varetages i den konkrete auktion. Erfaringerne fra de tidlige-
re danske auktioner, bl.a. 800 MHz-auktionen, har vist, at der har været behov for at have en
sådan fleksibilitet, når Energistyrelsen skal vælge den bedst egnede auktionsform. Energisty-
relsen finder det på denne baggrund ikke hensigtsmæssigt at begrænse antallet af auktions-
former, som Energistyrelsen kan vælge i medfør af frekvenslovens § 10, stk. 2, nr. 1.
6.
De administrative konsekvenser af udkastet til lovforslag
E
rhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) anfører, at udkastet til lovforslag medfø-
rer løbende administrative lettelser, løbende administrative byrder og potentielle omstillings-
omkostninger for erhvervslivet. Team Effektiv Regulering (TER) vurderer, at de administrati-
ve byrder ikke vil overstige 4 mio. kr. på samfundsniveau årligt, og de vil derfor ikke blive
kvantificeret yderligere.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen har noteret sig TER’s vurdering af udkastet til lovforslagets administrative
konsekvenser. TER’s vurdering vil blive gengivet i de almindelige bemærkninger til lovforsla-
get.
Side 4