Skatteudvalget 2015-16
L 69
Offentligt
1580204_0001.png
14. december 2015
J.nr. 15-3097916
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 69 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven. (Nedsættelse
af registreringsafgiftens højeste sats for personbiler m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 9 af 14. december 2015. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 69 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvor meget billigere henholdsvis en benzinbil og en dieselbil, der i dag har en forbrugerpris på henholdsvis 100.000 kr., 200.000 kr., 500.000 kr., 1 mio. kr. og 2 mio. kr., til skatteministeren
1580204_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor meget billigere henholdsvis en benzinbil og en dieselbil,
der i dag har en forbrugerpris på henholdsvis 100.000 kr., 200.000 kr., 500.000 kr., 1 mio.
kr. og 2 mio. kr., bliver med den foreslåede nedsættelse af registreringsafgiften fra 180
pct. til 150 pct.? I svares bedes indsat en tabel, der viser sammenhængen mellem den
nuværende pris på dels en dieselbil, dels en benzinbil og bilernes udledning af CO2.
Svar
Af
tabel 1
er vist eksempler på, hvor meget en benzinbil og en dieselbil kan falde i pris
som følge af nedsættelsen af registreringsafgiften for personbiler, som ved nuværende
afgiftssats ville have haft en pris på henholdsvis 100.000 kr., 200.000 kr., 500.000 kr., 1
mio. kr. og 2 mio. kr. opgjort inkl. moms og registreringsafgift i 2016. Afgiftsfaldet er
beregnet under forudsætning af, at priserne på bilerne før afgift er uændrede.
Ved den givne pris inkl. moms og registreringsafgift vil størrelsen af afgiftsfaldet for en
konkret bil afhænge af bilens brændstoføkonomi og sikkerhedsudstyr, da registreringsaf-
giften er bestemt af, hvor store fradrag der gives i afgiften. Det er ved opgørelsen forud-
sat, at bilerne får fuldt fradrag for sikkerhedsudstyr, mens afhængigheden af brændstof-
økonomi er illustreret med to eksempler. Fx får en benzinbil og en dieselbil som ville
have kostet 200.000 kr. inkl. moms og registreringsafgift med en brændstoføkonomi på
henholdsvis 20 km/l benzin og 22 km/l diesel et afgiftsfald på ca. 3.520 kr. Ved en
brændstoføkonomi på henholdsvis 26 km/l benzin og 28 km/l diesel udgør afgiftsfaldet
ca. 6.100 kr.
Tabel 1. Fald i registreringsafgiften for personbiler som følge af nedsættelsen af den høje afgiftssats
fra 180 pct. til 150 pct.
Pris inkl. moms og registreringsafgift
100.000 kr.
200.000 kr.
500.000 kr.
1.000.000 kr.
2.000.000 kr.
Anm.: Det beregnede afgiftsfald er afrundet til nærmeste 10 kr.
Kilde: Skatteministeriets beregninger.
Benzinbil 20 km/l og
dieselbil 22 km/l
0
-3.520
-35.670
-89.240
-196.380
Benzinbil 26 km/l og
dieselbil 28 km/l
0
-6.100
-38.240
-91.810
-198.950
På baggrund af Skatteministeriets bilmodel er der foretaget et groft skøn for nye benzin-
og dieseldrevne personbilers gennemsnitlige CO2-udledning fordelt på segmenter,
jf. tabel
2.
Idet der er tale om et skøn opgjort på baggrund af en model, og ikke med udgangs-
punkt i de faktiske nyregistreringer, er skønnet behæftet med betydelig usikkerhed. Særligt
i de segmenter, hvor der sælges relativt få biler, er skønnet behæftet med usikkerhed.
Side 2 af 3
L 69 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvor meget billigere henholdsvis en benzinbil og en dieselbil, der i dag har en forbrugerpris på henholdsvis 100.000 kr., 200.000 kr., 500.000 kr., 1 mio. kr. og 2 mio. kr., til skatteministeren
1580204_0003.png
Tabel 2. Nye personbilers skønnede gennemsnitlige CO2-udledning fordelt på segmenter
Segment
Mikro
Lille
Mellem
Stor
Premium
Luksus
Sport
MPV
SUV og øvrige
Kilde: Skatteministeriets beregninger.
Gennemsnitlig CO2-udledning (g/km)
94
103
114
125
130
159
174
123
154
Side 3 af 3