Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
L 68 Bilag 8
Offentligt
1599832_0001.png
#BREVFLET#
Click here to enter text.
Dokument: Neutral titel
Aalborg Kommune, Miljø- og Energiplanlægning
Stigsborg Brygge 5, 9400 Nørresundby
Naturerhvervstyrelsen
Att.: Peter Byrial Dalsgaard
[email protected]
03-02-2016
Miljø- og Energiplanlægning
Miljø- og Energiforvaltningen
Stigsborg Brygge 5
9400 Nørresundby
9931 9400
Sagsnr.:
2016-004088
Dok.nr.:
2016-004088-4
Init.: BA/LL
Høringssvar til Miljørapport for forslag til plan om æn-
drede gødskningsnormer
Aalborg Kommune har modtaget Miljø- og Fødevareministeriets ”Miljørapport for
Forslag til plan om ændrede gødskningsnormer, og har følgende bemærkninger til
rapporten”. Aalborg Kommune mener, at ”Miljørapport for forslag til plan for ændring
af gødskningsnormerne” skal være mere målrettet og konkret mht. beskyttelsen af
grundvandsressourcen.
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til Miljø- og Fødevareministeren til at fast-
sætte afgrødernes kvælstofnormer. Aalborg Kommune mener, at hvis Miljø- og Fø-
devareministeren ændre i kvælstofnormerne bør ændringerne sendes i offentlig hø-
ring, da en sådan ændring får betydning for kommunernes planlægning inden for
grundvandsområdet.
Af side 4 i miljørapporten fremgår det, at kvælstofnormen fremadrettet vil blive fast-
lagt årligt. De årlige normer fastlægges bl.a. på baggrund af den på landsplan årlige
gødningssammensætning og det samlede årlige areal med dyrkning af afgrøder. En
årlig landsdækkende ændring af kvælstofnormen vil gøre det vanskeligere for kom-
munerne, at håndtere beskyttelsen af grundvandet i indsatsplanerne, da forudsæt-
ningerne for planerne fremadrettet vil ændre sig årligt. For at sikre den fremadrettede
beskyttelse af den anvendte del af grundvandsressourcen (indvindingsoplande til
almene vandværker), samt den fremtidige ressource inden for områder med særlige
drikkevandsinteresser (OSD), bør der i disse områder i stedet anvendes en fast
kvælstofnorm, der er tilpasset områdets sårbarhed. Dette forslag kan indskrives i
miljørapporten, som et initiativ der sikrer, at den anvendte del af grundvandsressour-
cen og den fremtidige drikkevandsressource ikke udsættes for en ændring i miljøbe-
lastning på baggrund af kvælstofnormen.
Kvælstofreducerende indsatser og grundvandsbeskyttelse
I Forslag til plan om ændring af gødskningsnormer fremgår det, at den reducerede
kvælstofnorm i forhold til det økonomiske optimale (ca. 20,34%) udfases. Det vil sige,
at det generelt skal være muligt, at anvende mere kvælstof på markerne. Udfasnin-
gen afsluttes i vækstsæsonen 2016/2017. Miljø- og Fødevareministeriet vil fra 2018
indføre en mere målrettet regulering af landbruget. Reguleringen skal baseres på
lokale behov for indsatser. Der lægges i forslaget op til, at reguleringen skal foregår
på deloplandsniveau. Det vil sige, at der ikke forventes gennemført en differentieret
regulering i forhold til sårbare grundvandsforekomster. Aalborg Kommunes mener, at
der i den målrettede regulering bør tages højde for nitratfølsomme indvindingsområ-
der (NFI), således at der igennem den målrettede regulering sikres en grundlæggen-
de beskyttelse af disse områder.
For at håndtere merbelastningen til bl.a. grundvandet iværksættes nye initiativer
igennem frivillige kollektive kvælstofreducerende indsatser som fx skovrejsning.
Iværksættelsen af disse kollektive virkemidler vil ske frem mod 2021. Idet indsatser-
L 68 - 2015-16 - Bilag 8: Høringssvar fra SMV-høringen, fra miljø- og fødevareministeren
1599832_0002.png
ne er frivillige vurderer Aalborg Kommune, at man ikke opnår målrette beskyttelsen i
de områder, hvor grundvandet er vurderet særligt sårbart, altså inden for nitratføl-
somme indvindingsområder (NFI). Derfor vil Aalborg Kommune opfordre til, at der
ved gennemførelsen af indsatserne er fokus på beskyttelsen af indvindingsoplande til
almene vandværker og nitratfølsomme indvindingsområder, så den ønskede miljøtil-
stand i forhold til grundvandet kan opnås.
Et anden initiativ er pålæg af kvælstofreducerende dyrkningsrestriktioner på nærme-
re identificerede arealer gennem 2-årige forpagtningsordninger. Det fremgår af rap-
porten at arealerne, der skal pålægges kvælstofreducerende dyrkningsrestriktioner,
vælges ud fra, hvor landmanden har tilbudt at udføre ydelsen til laveste pris. Det
fremgår derudover, at forpagtningsordningen vil blive dimensioneret på baggrund af
data fra GEUS, således at den hindrer tilbagegang i miljøtilstanden for bl.a. grund-
vand. Aalborg Kommune stiller sig undrende overfor hvordan frivillige initiativer, der
gennemføres på de arealer, hvor det er mest økonomisk fordelagtigt, kan sikre tilba-
gegangen i miljøtilstanden for grundvand. Hvis der vurderes på et meget overordnet
billede af grundvandsforekomsterne, hvor der ikke er taget hensyn til hvilke dele af
grundvandsforekomsterne, der skal beskyttes af drikkevandshensyn, kan der måske
argumenteres for, at der samlet set ikke sker en tilbagegang i miljøtilstanden for
grundvandet. Det vurderes dog, at der bør ligge en konkret vurdering i forhold til
sikring af miljøtilstanden i de dele af grundvandsforekomsterne, der anvendes til
drikkevand. Her fremgår det af rapporten, at de eksisterende regler om udarbejdelse
af kommunale indsatsplaner, vil bidrage til at imødegå midlertidige forringelser af
grundvandsforekomsterne.
Aalborg Kommune udarbejder målrettede indsatsplaner for grundvandsbeskyttelse,
der tager udgangspunkt i nitratudvaskningen i indvindingsoplandene, og på den bag-
grund fastlægges de indsatser, som vandværkerne skal gennemføre. I Aalborg
Kommune er der allerede vedtaget en række indsatsplaner. I disse indsatsplaner har
det selvsagt ikke været muligt, at tage højde for det ændrede kvælstofudvasknings-
niveau. Der er derfor behov for at revidere disse indsatsplaner, således at drikke-
vandsforekomsterne også beskyttes fremadrettet. Det fremgår af miljørapporten, at
indsatsplanerne skal justeres efter behov. Aalborg Kommune mener, at kommuner-
nes udgifter til revision af indsatsplanerne bør fremgår af miljørapporten. Aalborg
Kommune har en klar forventning om, at de økonomiske rammer til revisionerne af
indsatsplanerne sikres via DUT-midler. Samtidig bør kommunerne inddrages i arbej-
det med at vurdere behovet for revision af indsatsplanerne.
Betydning for vandværkernes gennemførelse af indsatser til beskyttelse af
drikkevandet
En generel ændring i gødskningsforholdene på landbrugsarealer betyder sandsynlig-
vis, at der skal gennemføres dyrkningsrestriktioner på flere arealer for at fastholde
den nuværende og fremtidige beskyttelse af vores drikkevand. Muligheden for at
anvende mere kvælstof på markerne ændrer som tidligere nævnt på forudsætnin-
gerne for de indsatsplaner for grundvandsbeskyttelse, som kommunerne har vedta-
get eller er i gang med at udarbejde. Det vil betyde, at flere lodsejere bliver omfattet
af dyrkningsrestriktioner, og de lodsejere, der allerede i dag er berørt, kan få pålagt
dyrkningsrestriktioner på yderligere arealer.
Ændringerne vil ligeledes betyde, at vandværkerne vil få en forøget udgift til at gen-
nemføre de ekstra indsatser til beskyttelse af drikkevandet, og denne regning vil
havne hos forbrugerne. Dette fremgår også af miljørapporten, men der er dog ikke
gennemført en konkret beregning af den økonomiske betydning.
Er der spørgsmål til ovenstående kan Birgitte A. Hollænder kontaktes på tlf.: 9931
9464 eller miljø[email protected].
2/3
L 68 - 2015-16 - Bilag 8: Høringssvar fra SMV-høringen, fra miljø- og fødevareministeren
1599832_0003.png
Venlig hilsen
Jane Stampe
Afdelingschef
Birgitte A. Hollænder
Civilingeniør
Kopi til:
[email protected]
3/3