Skatteudvalget 2015-16
L 64 Bilag 1
Offentligt
1570970_0001.png
20. november 2015
J.nr. 15-2660247
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af ligningsloven (Forhøjelse af fradrag for passage af
Storebæltsforbindelsen).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
L 64 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1570970_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet har ingen bemærk-
ninger til forslaget.
DA
DA har ingen bemærkninger til
forslaget.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv bemærker, at beta-
lingen for at passere Storebælts-
forbindelsen virker som en intern
toldgrænse i Danmark, hvilket er
med til at nedsætte samhandelen
og mobiliteten mellem landsdelene
og påvirker velstanden i Danmark.
Dansk Erhverv mener på den bag-
grund, at det er glædeligt, at man
med dette lovforslag vil forhøje
fradraget for pendlere. Dette vil
medvirke til at fremme mobiliteten
i Danmark, og dermed vil man få
en bedre udnyttelse af arbejds-
kraftsressourcerne i landet.
Datatilsynet
Datatilsynet har ingen bemærknin-
ger til forslaget.
DI
DI har ingen bemærkninger til for-
slaget.
Erhvervsstyrelsen
Erhvervsstyrelsen har ingen be-
mærkninger til forslaget.
FA- Finanssektorens
Arbejdsgiverforening
FA har ingen bemærkninger til
forslaget.
Side 2 af 3
L 64 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1570970_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR
FSR har ingen bemærkninger til
forslaget.
FTF
FTF er positiv overfor forslaget,
der vil betyde, at fradraget for pas-
sage med bil eller motorcykel øges
med over 22 pct.
FTF foreslår en tilsvarende forhø-
jelse på godt 22 pct. af fradraget
for kollektiv transport til 19 kr. fra
2016 under henvisning til, at inci-
tamentet til pendling og sammen-
hæng mellem landsdelene efter
FTFs opfattelse lige så vel må gæl-
de for transport via brug af kollek-
tiv transport.
Regeringen vil nedsætte prisen for
et pendlerkort for bilister til 3.000
kr. Ligeledes foreslås det at forhøje
befordringsfradraget for bilister og
motorcyklister. Det indgår ikke i
forslaget at forhøje fradraget for
pendlere, der benytter kollektiv
transport.
Horesta
Horesta bemærker, at hotel-, re-
staurant- og turismeerhvervet alle-
rede nu oplever en mangel på sær-
ligt faglært arbejdskraft. Broafgif-
ten fungerer som en barriere for
arbejdskraftens bevægelighed, og
øget fradrag er derfor et bidrag til
at mindske denne barriere.
Horesta vil således gerne kvittere
for, at regeringen anerkender bro-
afgiftens betydning for mobilite-
ten.
Rigsrevisionen
Rigsrevisionen har ingen bemærk-
ninger til forslaget.
Side 3 af 3