Skatteudvalget 2015-16
L 45 Bilag 3
Offentligt
1568691_0001.png
16. november 2015
J.nr. 15-1432243
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende høringen over de nye elementer i L 45 Forslag til lov om ændring af kursgevinstlo-
ven, ligningsloven, pensionsafkastbeskatningsloven, statsskatteloven og forskellige andre
love.
Karsten Lauritzen
/ Camilla Christensen
L 45 - 2015-16 - Bilag 3: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1568691_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatsamfundet
Advokatrådet er tilfreds med, at
Skatteministeriet, som anbefalet i
Advokatrådets høringssvar af 6.
oktober 2015, har ændret kursge-
vinstlovens § 22A, stk. 2, og der-
ved skabt klarhed over bestemmel-
sens indhold.
Derudover opfordrer Advokatrå-
det til, at der i det lovforslag, der
fremsættes for Folketinget, rede-
gøres nærmere for den korte hø-
ringsfrist.
Skatteministeriet lægger stor vægt
på, at der som altovervejende ud-
gangspunkt gives mindst 4 ugers
høringsfrist. Et udkast til lov-
forslaget blev sendt i høring i peri-
oden 18. september til 16. oktober
2015 (4 uger).
Det fremsatte lovforslag indehol-
der enkelte nye elementer, hvoraf
hovedparten først kunne sendes i
høring ved fremsættelsen af hen-
syn til at undgå eventuel spekulati-
on i reglerne i perioden fra hørin-
gen til lovforslagets fremsættelse.
Derudover er der tale om en min-
dre tilretning af vurderingsloven
og en præcisering af pensionsaf-
kastbeskatningsloven.
For at sikre at det har været muligt
at afgive høringssvar til alle dele af
lovforslaget, blev de nye elementer
sendt i høring samtidig med frem-
sættelsen. På grund af kort tid mel-
lem fremsættelsen og 1. behand-
lingen har det ikke været muligt at
give en længere høringsfrist.
Der er således tale om særlige om-
stændigheder, hvor høringsfristen
blev fastsat på baggrund af en
tidspresset proces med 2 mødefri
uger i Folketinget (som følge af
folkeafstemningen den 3. decem-
Side 2 af 7
L 45 - 2015-16 - Bilag 3: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1568691_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ber 2015). Ved fastsættelsen af hø-
ringsfristen er der således sket en
afvejning af en række modsatrette-
de hensyn, herunder hensynet til
høringsparterne og hensynet til
lovprocessen i Folketinget, hvor
forslaget skal 1. behandles den 17.
november 2015, idet det skal ved-
tages inden årets udgang.
Dansk Erhverv
Ingen bemærkninger.
Dansk Industri (DI)
DI har ingen særlige bemærknin-
ger til de nye elementer i lovforsla-
get.
DI gør i øvrigt opmærksom på, at
virksomheder ved ændring af skat-
teansættelser kan blive pålagt
uforholdsmæssigt høje renteudgif-
ter til SKAT pga. renteniveauet på
skattekontoen. Dette gælder fx ved
SKATs forhøjelser af virksomhe-
dens skattepligtige indkomst for
tidligere indkomstår eller i forbin-
delse med retssager. DI anmoder
om, at en løsning søges fremmet,
og gerne i nærværende lovforslag.
Det ligger uden for dette lov-
forslags rammer at justere rente-
satserne for skattekontoen. Som
tidligere anført i høringsskemaet til
L 6 (Ændring af rentetillæg for af-
regning af selskabsskat og be-
grænsning af indestående på skat-
tekontoen m.v.) vil reglerne blive
vurderet nærmere med henblik på
en eventuel senere ændring af lov-
givningen.
Erhvervsstyrelsens Team
Effektiv Regulering
(TER)
Ingen yderligere bemærkninger.
Finanstilsynet
Finanstilsynet anfører, at ændrin-
gen af § 17, stk. 6, 1. pkt., i pensi-
onsafkastbeskatningsloven, jf. lov-
forslagets § 3, nr. 3, kan formule-
res på en anden måde med afsæt i
§ 126 e, stk. 1, i lov om finansiel
virksomhed (der træder i kraft 1.
På baggrund af drøftelser med Fi-
nanstilsynet efter modtagelsen af
høringssvaret, opretholdes formu-
leringen i det fremsatte lovforslag.
Side 3 af 7
L 45 - 2015-16 - Bilag 3: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1568691_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
januar 2016).
FSR – danske revisorer
Ingen bemærkninger.
Realkreditrådet
Realkreditrådet er tilfredse med, at
kursgevinstlovens § 22, stk. 1, fo-
reslås ændret, så bestemmelsen og-
så omfatter overkurs ved refinan-
siering.
Derudover beder Realkreditrådet
om, at Skatteministeriet bekræfter,
at en refinansiering ikke bevirker,
at lånet skattemæssigt vil blive an-
set for indfriet ved etablering af et
nyt lån.
Hvorvidt ændringer i lånevilkår,
herunder refinansieringer, skal an-
ses for at udgøre en indfrielse af
det gamle lån ved etablering af et
nyt lån (en omlægning), afgøres på
baggrund af de i praksis udviklede
principper. Lovforslaget ændrer
ikke herpå.
Hvis der i henhold til praksis er ta-
le om det samme lån, vil der kunne
være tale om en refinansiering om-
fattet af lovforslagets § 1, nr. 1.
Realkreditrådet gentager, at det ik-
ke bør være et krav, at lånet er in-
konverterbart for at være at omfat-
tet af den foreslåede bestemmelse
til kursgevinstlovens § 22 A. Dette
skyldes, at obligationer, som er
konverterbare, handles til en pris,
der afspejler konverteringsmulig-
heden, og at investor derfor for-
mentlig kun i begrænset omfang
vil betale en overkurs for obligati-
onen.
Der henvises til det tidligere hø-
ringsskema sendt til Skatteudvalget
samtidig med fremsættelsen.
Realkreditrådet foreslår, at betin-
gelsen om, at lånets rente ikke i lå-
nets løbetid kan blive mindre end
Realkreditrådets forslag kan imø-
dekommes, og der vil blive fremsat
et ændringsforslag herom. Der
Side 4 af 7
L 45 - 2015-16 - Bilag 3: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1568691_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
0 pct., ændres til i stedet at skulle
være opfyldt i obligationens løbe-
tid.
henvises i øvrigt til kommentarer-
ne ovenfor vedrørende ændring af
lånevilkårene.
Realkreditrådet beder Skattemini-
steriet bekræfte, at overkurs ved
refinansiering af gæld stiftet før
lovforslagets ikrafttræden ikke er
skattepligtig efter kursgevinstlo-
vens § 22, stk. 1, fordi overkurs
ved refinansiering frem til lov-
forslagets fremsættelse netop ikke
er omfattet af kursgevinstlovens §
22, stk. 1.
Overkurs ved refinansiering af en
gæld er ikke skattepligtig efter
kursgevinstlovens § 22, stk. 1, hvis
gælden er stiftet inden lovforsla-
gets fremsættelse den 10. novem-
ber 2015. Da en refinansiering af
en sådan gæld ikke vil være skatte-
pligtig, vil den foreslåede § 22 A
heller ikke finde anvendelse.
Det bemærkes, at dette forudsæt-
ter, at der er tale om samme lån i
skatteretlig forstand. Der henvises
til kommentarerne ovenfor om re-
finansieringer.
Beskatning af overkurs ved refi-
nansiering sker således kun for
gæld, der er stiftet den 10. novem-
ber 2015 eller senere. For refinan-
siering af gæld stiftet den 10. no-
vember eller senere, vil den fore-
slåede § 22 A finde anvendelse,
hvis refinansieringen sker den 1.
januar 2016 eller senere og betin-
gelserne i § 22 A er opfyldt.
For så vidt angår indberetnings-
pligten for overkurs omfattet af
den foreslåede bestemmelse til
kursgevinstlovens § 22 A, mener
Realkreditrådet, at den første ind-
beretning af den beregnede rente-
indtægt er indberetningen for ind-
komståret 2016, som finder sted i
januar 2017.
Den foreslåede bestemmelse i
kursgevinstlovens § 22 A finder
anvendelse for stiftelser, refinan-
sieringer eller overtagelser, som
finder sted den 1. januar 2016 eller
senere, og som indeholder en skat-
tepligtig overkurs efter kursge-
vinstlovens § 22, stk. 1.
Indberetning i henhold til skatte-
kontrollovens § 8 P af de beregne-
Side 5 af 7
L 45 - 2015-16 - Bilag 3: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1568691_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
de renteindtægter efter kursge-
vinstlovens § 22 A, stk. 2, skal fo-
retages senest den 20. januar eller,
hvis denne dag er en lørdag eller
søndag, senest den følgende man-
dag, jf. skattekontrollovens § 9 A.
Den første indberetning i henhold
til skattekontrollovens § 8 P af de
beregnede renteindtægter efter
kursgevinstlovens § 22 A, stk. 2,
vil altså skulle foretages senest den
20. januar 2017.
SEGES
SEGES har ingen bemærkninger
til de nye elementer af lovforslaget,
som blev sendt i høring samtidig
med fremsættelsen.
SEGES gentager dog sin kritik fra
den tidligere høring i forhold til
den foreslåede regel om beskat-
ning af overkurs på lån med rente-
gulv. Der er tale om et komplekst
regelsæt, som gælder for alminde-
lige mennesker, der ikke kan for-
ventes at have den nødvendige
indsigt i fortolkningen af reglerne.
Forslaget indebærer en indberet-
ningspligt for långiverne. De lån-
givere, som ønsker at gøre brug af
muligheden for at udstede lån med
rentegulv, er altså samtidig forplig-
tet til at foretage den tekniske be-
regning. Hvis der er tale om en
udenlandsk långiver, som ikke fo-
retager indberetning, har den skat-
tepligtige mulighed for at fravælge
beregningsmetoden i § 22 A.
For den enkelte låntager vil reglen
derfor ikke give anledning til større
skattemæssige udfordringer end
andre lån.
Der henvises i øvrigt til det tidlige-
re høringsskema sendt til Skatte-
udvalget samtidig med fremsættel-
sen.
Derudover finder SEGES det
Der henvises til kommentarerne til
Side 6 af 7
L 45 - 2015-16 - Bilag 3: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1568691_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
stærkt kritisabelt, at en høringsfrist
for et lovforslag, der er fremsat
den 10. november 2015, fastsættes
til den 13. november 2015. Det er
overordentligt vanskeligt at udar-
bejde og levere et kvalificeret hø-
ringssvar med så kort en frist. Fri-
sten bør ikke være kortere end 4
uger, medmindre der er en væsent-
lig samfundsmæssig begrundelse
for at reducere fristen.
Advokatrådets høringssvar.
Side 7 af 7