Grønlandsudvalget 2015-16
L 42 Bilag 2
Offentligt
1564991_0001.png
EM
2015/162
Supplerende materiale: Høringssvar
L 42 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1564991_0002.png
NAALAKKERSUISUT
GOVERNMENT OF GREENLAND
Justitsministeriets slrafferetskontor
[email protected]
VIdeoafhøring af børn og unge
I
krlmlnalsager
Departementet for Natur, Miljø
og
JustHsområdet (herefter Departementet) har den 3.
juli 2015 modtagel anmodning om bemærkninger
ru
udkast og ændring af retsplejelov
for Grønland.
Departementet finder det positivt, at reglerne om vldeoathørlng opdateres -
og
særfJg~
al børn og unge under 15 år fremover også vII kunne blive videoafhørt. Departemenlet
finder det ligeledes positivt
at
også
unge I alderen 15-17-år og personer med alvorlig
psykisk lidelse eller væsentlig reduceret funktionsevne, kan blive omfattet af muligheden
med vldeoathørfngen, når særlige hensyn laler for det. Lovforslegel bidrager således Ul
en bedre beskyttelse af børn
og
unge, hvorfor Departemenlet bakker op om
og
bifalder
ændringerne.
I de tilfælde, hvor personen er 15
år
eler derover, vil anvendelse af vIdeoafhøring kræve
en konkrel vurdering af barnels beskyttelsesbehov. Herunder lovovertrædelsens art,
omstændigheder ved forbrydelsen, personlige forhold, alder, samt barnets psyJdske
udvlldlng
og
tilstand. Der er lag! op Ul, at denne vurdering udføres af pofUet og
anklagemyndigheden. Departemeniel anbefaler, at det overvejes, om andre
profeSSionelle med en socialfagUg baggrund også med fordel kan Inddrages
I
forbindelse med denne vurdering.
Det fremgår af bemærkningerne, al forslagel forvenles al vMle medføre merudgifter på
baggrund af væsentlig flere vldeoalherlnger, samt al disse merudgifter skal afhofdes
Indanfor politieiS eksisterende budgelramme. Departementet finder det vigJlg!, at der er
tilstrækkelige ressourcer
ti,
at de personer, der skal gennemføre vldeoalherlngeme, kan
blive uddannet til også at kunne videoafhøre ældre børn
og
personer med alvorlige
psykiske lidelser mm. Personer, der skal vldeoathøre bør løbende kunne blive
efteruddannet
og
kunne modtage supervision. Spørgsmålel er endvidere, om det
nuværende antal personer, der kan vldeoathøra. er dækkende
I
forhold
til
den
forvenlede forøgelse af aniaJlet af videoafhørInger. På den baggrund opfordrer
Departementet tU, at det sikres, at
der
afsæltes tistrækkelIge midler
ti,
at
ændringerne
kan Implementeres
bedste vis.
Med disse bemærkninger hilser Departementet forslaget velkomment.
Med venlig hilsen
17-07·2015
Sag>
nr.
2015
-
3732
Dok.
IV.
635818
111. (+28913.,0 00
Fax(+2119)345410
www
naa~lcersul.ut.øl
6:~!d!~'-n--
Konslkueret Departementschef
Departementet for Natur, Miljø
og
JustHsområdel
L 42 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1564991_0003.png
Børnetalsmandens høringssvar til forslag til lov om ændring af retsplejelov for
Grønland (VIdøoafhøring af bøm og unge I kriminalsager m.v.)
Jeg har den 3. juli 2015 modlagel høring om udkasl lil forslag iii lov om ændring af
retsplejetov for Grønland (Vodøoafhøring af bøm og unge I kriminalsager m.v.). Jeg vII
slarie med øl lakke for muligheden for al være høringspøri I forhold li delte lovgrundlag,
der her stor betydning for bøm og unges mulighed for at vidne under trygge rammer og
begynde bearbejdningen af de oplevelser, de har haft..
Bemærkninger til forslaget om ændring af retsplejelov for Grønland
Vedr. 1.
§
146 a.: Det er positivt at se, at der i lovforslaget teges hensyn til, at personer
der er videoafhørt,
ikke har pligt til at afgive forklaring
som vidne under
hovedforhandling,
med
mindre det har afgørende betydning for sagens afgørelse af. stk.
2). Vi ved i dag, at børn lider stor overlast, når de skal vidne I rellen til en straffesag.
Børn går og spekulerer på, hvad retssagen bringer og hvem de skal genfortælle deres
oplevelser
til.
Ventetiden ti retssagen og angsten for mødet med sin krænker, er bare
nogle af de 11ng, børn oplever som meget angstfremkaldende. FN's Børnekonvention
artikel 12 foreskriver, at bøm skal gives mulighed for, at udtale sig i enhver behandling
ved dømmende myndighed [
...
l,
der vedrører barnet, enlen direkte eller gennem en
repræsenlant eller et passende organ I overensstemmelse med de I national ret
foreskrevne fremgangsmåder.
Vadr. 5. Jeg er meget glad for al se,
at
§
340 a,
stk.
1
ophæves og ersta"es
af
punkt
1-
4, hvor del beskrives, hvorledes en person under 15 år I sager om overtrædelser af
§
74, 86, 88 og kapitel 18 i Kriminallov for Grønland nu kan vIdeoafhøres. ligeledes
gældende for personar under 18 år ved særlige omstændigheder. Del vD have en positiv
effekt- både I forhold
til
sagens gang og i forhold
til
bamets psyke - for en stor del af de
bøm,
der
oplever vold el er seksuele overgreb i deres
liv.
Jeg vil
dog
påpege, et
aldefsgrænsen for videoafhøring i andre nordiske lande. såsom Norge, Sverige og
Finland,
ligger
ml. 15-16 år hvilket bestemt er værd at tage
til
efterretning.
FN'.
Børnekonvention artikel 1 forsdr et barn, som enhver person under 18 6r. Detle
gør sig gældende i alle henseender, der vedrører bøm. FN's Bømekonvenlion
foreskriver i forlængelse af delle, at alle foranstaltninger der vedrører børn, hvad
enten disse udøves af offentlige eller private instItuttoner for socialt velærd,
domstole, forvaltningsmyndigheder aller lovgivende organer, akal barnet.
tarv
komme I førsle række (øriikel 3,
stk.
1). I forhold til de
unge
på 16-17 år mener
jeg,
at
lovforslaget er for snævert i forhold til murlghedeme for videoafhøring. Det kan være
megel traumatisk for en ung at skune vidne (også selvom der ikke er den særlige
7
L 42 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1564991_0004.png
kombination af forhotd, som forfagetlægger op til) og jeg mener ikke at man med relle
med delle forslag kan sige at, at barnets tarv kommer i første række.
I forhold til personer under 18 år, der har alvorlig psykisk lidelse eller væsentlig
funktionsnedsællelse, finder jeg det meget positivt, at der med forslaget gives mulighed
for videoafhøring. Ifølge FN's Børnekonvention skal deltagerstater respektare og
sikre børns rettigheder uanset handicap eller ej (artiket 2), deltagerstaterne
anerkender ydenmere de handicappede børns ret til særlig omsorg (artikel 23),
Kommentarer til bemærkninger til lovforslaget
I henhold til punkt 1. Indledning, beskriver, at videoafhøring af børn skal gennemføres
hurtigst muligt. Delle er jeg heil enig I og mener, at man bør sigtes eller at nedsætte en
tidsfrist for delle på ex. en uge, med mindre særlige omstændigheder taler for andet.
Delle bemærkes også i de almindeHge bemærkninger tillavforslagel (punkt 2.1.2.2) og
det vil jeg bakke op om. Børn, der skal afgive forklaring på video eller i rellen, oplever
stor nervøsitet og angst for hvad der skal ske. En lang ventetid er med til at opbygge
nervøsHet og kan i værste fald påvirke barnets forklarfng eller give risiko for at barnet
trækker sin historie tilbage. Angst for repressalier, anbringelse eller trusler og
manipulation, som barnet kan være udsat for (for at skjule overgreb og vold), er all
sammen med til, at påvirke barnet eller den unge. Derfor er det vigtigt, at barnet hjælpes
hurtigst muligt. FN's Børnekonvention skriver, at deltagerstater skat træffe alle
passende tovglvnlngsmæsslge, administrative, sociale og uddannelsesmæssige
forholdsregler til beskyttaise af barnet mod alle fonmer for fysisk eller psykisk
vold, skade eller misbrug, vanrøgt eller forsømmelig behandling, mishandling
eller udnyttelse, herunder seksuel misbrug (artikel 19, stk. 1).
Vedr. punkt 2.1.1.2 om lovgivningens regler ved afhøring hos poiHiet eller i rellen er jeg
glad for at se, børn under 15 år har mulighed for at få stølle fra en bisidder samt en
repræsentant fra kommunalbestyrelsen. Da personer under 18 år betegnes som børn
(jf.
FN's Børnekonvention artikel 1), tænker jeg, at man bør overveje, at børn og unge
under 18 år får samme mulighed. Det samme gælder de hensyn. der kan tages til vidnet
ved, at holde retsmødet for lukkede døre samt ved at tiltaHe forlader retslokalet.
I sidste afsnH er det beskrevet, at et barn under 15 år kan afgive forklaring på en
dommers kontor I stedet for
i
rellen. Jeg vil anbefale, at man vælger at sælle barnets
tarv I første række
(jf.
FN's Børnekonvention artikel 3)
og
hell beslutter, at børn under 15
år, særfigt
i
seksuelle overgrebs-
og
voldsager, ikke vidner i retten, men i særligt
tilrettede lokaler hertM. Dette under hensyn til barnets biologiske alder, samt kognHive og
følelsesmæssige udvikling og tilstand (de mulige konsekvenser af, at børn
og
unge
8
L 42 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1564991_0005.png
vidner i retlen beskrives også i malerialels afsnil 2.2.1.1 Slrafferetsplejeudvalgels
overvejelser).
Under samme afsnil vedrørende børnehuse l Grønland, vil jeg knylle en kommenlar.
Der har siden 2011 frem lil i år værel el landsdækkende børnehus (Saaffik) med
indrellel videoafhøringslokale, hvis ene opgave også var, al udbrede kendskabel lil
videoafhøringslokaler
I
børnevenlige
rammer.
Der er slor forskel på disse lokaler
I
Grønland. Nogle sleder findes
sæ~lgt
Indreltede videoafhøringslokaler, andre steder
ikke.
Der er behov for særlgt Indrettede lokaler
til
deUe
i
de grønlandske byer. Disse
lokaler kunne eksempelvis placeres
I
Familecenlre, der allerede
findes
i
byerne og har
uddanne I personale, der kender lil barnets
tarv.
Vedr.
2.1.2.2
om fremgangsmåder ved videoafhørIng, beskrives det hvorledes større
børn gøres bekendt med vidnefritagelsesregler, hvor det for mindre børn overlades til
forældrene. Igen vil jeg pointere, at børn defineres som børn frem Ul det 18 år. Er det
ansvarligt og etisk korrekl at overlade en slilllngtagen om vidnefrilagelse til et stort barn?
Vedr. Strafferetsplejeudvalgets overvejelser punkt
2.2.2.1.3,
som Indeholder
overvejelser om, at videoafhørtng Ikke foretages, hvis børn har været udset for
blufærdighedskrænkelser, hvor der ikke er sket beføHng.
Min
holdning til deUe er, at
børn der udsættes for seksuelle overgreb - herunder blufærdighedskrænkelser - skal
have
semme
hensyn
som
andre
børn
udsal for overgreb
med
berøring.
Blufærdighedskrænkelser kan også være sjofel
sprog
eHar del at overvære voksne
onanere og deUe kan have Hgeså skadelig effekt. som el barn der udsætles for overgreb
med berøring. Det handler aH sammen om overskridelse af barnets grænser. Det
samme gør sig gældende i forhold lil børn, der udsætte for simpel vold, hvilket kan
Indbefatte aH
fra
spyltil slag. Vold kan have samme effekt på børn uansel om den er
simpel eller grov. FN's Børnekonventions general comment no.
13
definerer vold
som bAde fysisk og psykisk. Psykisk vold kan være alle vedvarende skadeUge
Interaktioner
med børn, fysisk vold Indebærer fysisk afstraffeisa. Seksuelt
misbrug og udnyttelse defineres som al ulovlig og psykologisk skadelig aeksuel
aktivitet
med
børn.
Jeg
bakker således
op
om,
al
man Ikke undtager denne gruppe af børn for
videoafhøring, hvor del anses nødvendigi for kriminalsagen.
Vedr. punkt
2.2.2.1.4
beskrives del al Europarådets konvention af
25.
oklober
2007
om
beskylle Ise af seksuel udnyllelse
og
seksuelt misbrug ikke gælder for Grønland.
Jeg
vil
9
L 42 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1564991_0006.png
her påminde om, at FN's Børnekonvention gælder for Grønland. FN's
Bømekonvention skal sikre, at foranstaKninger i offentlig eller privat regi, der vedrører
bøm
og
unge, sætter disses tarv i første række.
Vedr. punkt 4. konsekvensberegninger. Jeg anser de forskellige
konsekvensberegninger som nødvendige, men mener samtidig, at der bør tilføjes et
yderligere punkt "Konsekvenser for bøm
og
unge". Til Inspiration benytter man
"Bømekonsekvensberegnlnger" i flere skandinaviske lande.
Jeg
finder det overvejende posHivt, at man med forslaget til lov om ændring
af
retsplejelov for Grønland, har valgt at hæve alderen for videoafhøring af bøm til 15 år.
Dog
tilgodeses unge fra 15-18 år ikke I forslaget, hvilket betyder at
de
Ikke modtager
den beskyttelse
de
som børn Of. FN's Bømekonvention artikel 1) har krav på. Delle bør
man tage til efterretning.
Slulleligt vil jeg anbefale, at man sæller fokus på hvordan vIdeoafhøring, I
steder findes de særligt uddannede videoafhører hertil.
Med venlig hilsen
sæ~igt
Indrettede lokaler, implementeres I de grønlandske byer
og
bygder, samt om der aUe
Avlåja Egede Lynge
Toqq/dlrekte 346940
[email protected]
10
L 42 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1564991_0007.png
*.
KALAALLIT NUNAANNII!QQARTVV8SIVIMMI
I!QQAR'I1IVSSJSOQ
DOMMBRBN VED
JUrITI!N
I CRØNLAND
l'IIeIbob
1220,
3tOO
N....
llIIoq/_
24.
JuH
205
Sullunpl..........
at.
9GIIl
Irn)/.
Justitsministeriet
Politi· og
StrafI'erets&fdeliDgcn
Via maillil [email protected]
HørlDgsanmodDiøg over
udkast
Ul fonIag
til
lov om
ændriug
af relBpleJelov for
Grøulaad (VldeoafhBrlng af børn og unge I krlmfnallll2er m.v.)
.
Justitsministeriet
har
ved e-mail af3. juli 201 S aumodet Retten
i
Grønland om at ftrmkom-
me
m~
bemærkninger
til
udkast
til
ronlag til lov om ændring af retsplejelov
for
Grønland
(Videoafhøring afbøm og unge
i
krimilllllsager
m.v.).
Retten
i
Grønland
har
ingen bemærlaIinger
til
det fremsendte udkast
til
lovforslag.
L 42 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1564991_0008.png
Domstolsstyrelsen
JusUtsmlnlslerløt
Stotshotmsgade10
1216
København
K
Sendes pr. mali In [email protected]
SIanI
KøngIonIgIdI
,-la
'264
t<abtoMavn
K
lY.....5 70 103322
pooIOdnmIlalsllyno!Hn.dc
CVA..".2111S509
EAN-nr.5788OOQ181'84
J, nr.: 2015-41Dl~2
~.-~
DIr...
~
+45111 &1143 D7
MIl:
(u.:billlolu1yroloo~'"
24.~2D16
HørIng o\l8r udkast til rorslag til
lov
om IIIndrlng af ratspleJelov for
Grønland (Vldeoalhørtng
af
børn
og
unge
I
krlmlnal.ager
m.v.)
Justfll;ninislertet
har
vad brav
al
3. jul 2015
sandt
ud<ast
ti
'Drslag
III
lov
om ændring
al
relsplejefov lor Grønland (Vldeoalhørlng al
børn
og
unge
I
IuImlnalsager
m.v.)
I
høring.
Domstofsstyrelsen
bemærker
I
den
anledning,
allorslaget vurderes al have
begrænsede økonomiske konsekvenser, der på dellorallggende grundlag
wrderes
al
kunne afholdes
Inden
lor
den nuværønde bevlllngsmæBslge
ramme.
Med
venlig
hlssn
Jacob Sendergaard
L 42 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1564991_0009.png
Side I
øf
I
Fra:
Sendt:
TIl:
Cc:
Emne:
Vedhæftede
filer:
[email protected]
29. juIl201515:21
fStrafferetskontoret (951518)
[email protected]
Hørlnsssvar
fra
Rigspolitiet
-
Ingen bemærkninger
Bilag til
høring (betænkning nr. 15542015) [DOK1662301).pdf; Høringsbrev
(andre) [DOK1654306).pdf;
Hørfnøs/lste
[DOKl654l9O).pdf; Udkast
til
lovforslag om ændring af den grønlandske retsple)elDv (Vldeoafhørlng)
[DOKl64424B).pdf; fesdPacketxml
Rløspol1t1et
harlnaen bemærlmlnøer til lovforslaget om ændring af såvel den grønlandske som den færøske
retsplejelov I
relation
til reglerne Dm vIdeoaIhørIng af børn
og
unae Istraffesacer/krlmlnalsager.
Med v••
1Ig
h11oe.
san.
E.IVO/dae.
RIgopoftllot
PolHlonvidlt
Ejby
Indul.w..t 125-135
2ØOO
Glalllup
'lIf"
+4545154001
Mo/>I:
+45 2225 61118
lAlkot (15) 4DDl
E-maD: !I!!!OOQOpgM,6
web:
WWW-tdlr;
Fra:
Justllsmlnlstelfet
(maJI!I!:lmO!m.dkl
Sendtl3.
~
2015 13:54
nI:
KOS FP
R1gspo1tid1efensi!fO~rlcoen!l!~r~;æ~~~æ~æi~E~æ:~~
cc:
Emne:
Høring -
2015-731·0053
Se venligst
vedhæftede
filer
Med venlig
hilsen
Fæles service
S1otsholmspde
10
U16 København IC
Tlf.:
m6 8400
wwwJust!tsmlnlsterleLdk
IB
[email protected]
hllp:!1l
O
l vs319/sjdcp09plactdoc:ument.asp?crrTemplatc-enorDescrlption.IXt&systc...
05-08-20
J5
L 42 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1564991_0010.png
~:
Sendt:
nI:
CC:
Emne:
FIM Meinel [fInnIImelnel.")
S.
alJlUSl:
2015 19:07
fStraffe,.tskontoret
(9SIs18)
Kelllbjfm Hertz
H.,I"....,.r
fra
Mtlnel Advolcatlltmaet •
med
be"","","'n,er
111
Justitsministeriet
Strafferetskontoret
Grønlandske Adva!cater har modtaaet ovennævnte h.rfn&sbrev
med
8emærknlna.me
fra
Grønlandske
Advokater fremølr nedenfor. Der tarres
cloe
henset III tidspunktet for hørln,.n (somm.rferlen) forbehold for at
fremkomme .... d supplerende be"""r""""er.
Grønlandske Advokater er
stII!rItt
betænkelIs
ved
den foresIlede besrænsnlnaer I forsvarets Indflydeisel SI.er,
hvor der .nskes It forelaie afhørlns af vidner Via vIdeoafhørln,.
Det er siledes Grønlandske acIvobters
holdnIna.
• at der Ikke bør ske udvidelse af omridet til at resleme om vIdeoafhørIna
tlU"
skal
omfatte bøm
11113
Ir
eller over,
• at dIt bør være hovedreclen. at vldntmllndkalcles til at afalve forldarlna under krIminalsai".
hvis
de
er
aldre/modne
nok
pi
det
tidspunkt, hvor krIminalsalen fore'",es.
osst
selvom de mitte have afalvet forklarIn,
I forbindelse
med
vIdeoalh.......
III
et tIdMae,. tldspunlct.
Der
henvises
I den forbindelse til princippet
om
beVlsumlddelb.rhed
Ol
retten
til
at modalh.re vidner.
Efter lovforslaøet faSUlOttes en
lndsfaeIsesfrlst
1114
uøer
fra
forelllelsen af vldeoalh'rlnøen. hvis forsvareren
Ikke mener. at vldeoalh.rlnaen bør kunne Invendes som bevis. Fristen bør Ikke.tlres absolut. Ol b., siledes
modlftceru.
Dat
bemarkas
I
den
forbtndelse.
at
det I
visse
tIIt.Ida
er en autoriseret forsvarer (IIdcHdvokat).
der liver m.de som beskikket forsvaret under vldeoalh.,""an. Dan autoriserede forsvarer har
muUavrs
pi
det
tidspunkt modtaøet et forsvarerpllaø. '" befinder sis till.. mulløvls I en
anden
by
end den tlltatte. Det kan
Ikke
udelukkes at •••en fortsættes uden at den lutorlserede forsvarer
underrettes
om
efterftløonde
tlltalere/snlnl
Ol
uden at den autoriserede forsvarer modla.et eftarf.l.ende rapportmaterlale. herunder evl.
nyt
materiale, der
elm
~Ie
have kunnet kvalificere
ti
en
Inds.else mod den foratasne vldeoalh.,lnø aller
be&runde en fomyet 81h,rlnl. Hertil kommer at delta.elsen af den autoriserede forsvarer .... at det .ke
bil
udelukkes,at forsvaret Ikke
varetaps
pi
samme niveau som hvis det havde været en beskikket Idvokat, der
deltot
pi
dette tldliøe
stadie
af
SlIen.
Hertil kommer.
a!
vIcIeoalhftlnpt typisk sker pi
et
mestttldlllt stadl.
af en krImInalsalen. hvor IIIe btvlstemalr Ikke ntldvtndJøvIs er afdaekktcle. hvorfor en afskaerlnø af
mulr,heden for at
ardaecte
vldtoalhtlrlnlln .ke
forekommer
retslkkerhtdslMssløt
bttlYllOnda.
Det
bernaerltes vedrlIrendt htlrinpprocessen at
si
vaestntllø. andrlnaer I
si
fundamentale prlndpper Ikke b.
ske I Grønllnd uden en mere udftHlla Iovforb.rtclelse
Ol
hørInIsp-.
Dar
skal
ved
wnlerlnpn af
bIIa,.
lovforsilSIt ske en afllejnlnaaf hensynet
til
bevlsumlddellarhed
DI
tIItIttes mulllhed for at v.,.tarre
5it
forsvar
overfor
hensynet
til
barnet/den
unøe.
samtldlat
med
It
det
skal
sikres
a!
der opnJs en
sandfærdfø
forklarIne
uforbeholden detaljeret forIdarlnl.
AltsI
mIIet v_ntll,1
hensyn.
Det materiale der danner srundlaø for
IDvforslqtt
er en dansk
bttaenJcnIn&.
De
lrønlandske forhold afvISlr I betydelll.red
fra
de forhold som dan
dansk.
betoenknlntl ""
anta.es at tale
udpnppunkt
L Der
er I"",reflsk••
procesuelle,
SPADIIIøe.
uddannelsesmIlS •• fo"ktlle hos IfhtI,.nde betjente OI"utorlserede forsvarer/ldvokettr. orpnlsatorlskt.
L 42 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1564991_0011.png
\
kulturel•• psykologiske o, praktiske forsk""e meHern DMlmarlc Ol
Grfnland
der
bør
tases I betractnlnl
fft
man
Ikrafts_er realer
I
GrønIInd, som er In
konsekvens af
arbejde med en dansk
bltænknl/ll.
Inusslamersumlk InuulluaqquslHungaI
Med
venlIII hilsen
I
Ben
<el_nis
Finn Melnel
Advokat
Issortarflmmut 4
Boks 861. DK·3900
Nuuk.
Greenland
Tlf.:
(299)34 1050
Fax: (299)341055
Mobil (299)555 444
Demo ......
kIn
Indohold.'orttoll.'nlolmlllon.1Ms du vod en loIltos.,.. hl' modtllOl .......... bill.,
vi
dl,
venfI&st
""orm... as
r.- ..
..-udlnllvldll.....
_IIot>fere ....
lII1s_
ond
mnlldenllll
ond.,..,
bo
leply
"",teetIII.
n
b
Ih.lnlondod rodplonl
only.
Ilyau ... not
Ihe
Intonded
n!dpIenI
pIH..
nollly
tilt
1II1I1CIy. II VDU " -
_ I h l s _ _
by _ .
pIo...
lnlonn Ul
he_
and
delel.1ho m_lromyoursys....
wrlhoUl
meld...
IIIY
copr..
ol'"
_IkIl_.
_nts . .
_1m.
_lin. . . .,.
ad_'O
.
L 42 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1564991_0012.png
,
,
Fra:
Side I
af!
Bjarne Petersen [[email protected]
S.
august
2015 16:20
fStrafferelSkontoret
(951518)
Q;lasuitsup Konvnunla; 'Qeqqata Kommunla (qeqqatallqeqqata.gl)';
[email protected]; [email protected];'[email protected]';
Panlnnøuaq Flelsdler-Lyberth; Jens Berthelsen; '[email protected]'; Hans-Peder
Barlach
Christensen; Petur H. Gudmundsson; Klsea Bruun; Svend M"ler
HørlnllSSvar
fra
KANUKOKA,
Qeqqata Kommunia samt Kommuneqarflk
Sermlrsooq -IngIn bemærkninger
HørIngssvar om ændring
af
retsplejeloven (vIdeoan..tlng).pdf; Høringssvar
QK.pdf; H.rlngsSVllr - Forslag til ændring af retsplejeloven (vIdeoafhøring af b.rn
Ol
unge m.v.).pdf
StIndt:
111:
Cc:
Emne:
Vedhæftede
filer:
Ju5lftsmlnlsterlet har den
3.
JuK
2015
udsendt en hørinl
ved~rend
.. forslag til lov om ændring af
retsplejeloven for
G~nland
omkring
videoafhørillll af
børn
og
unle I krImInalsager m.v.
I den anledning vedlægges som bilag til denne mali:
KANUKOKA høringssvar
Qeqqata Konvnunlas h.rlngssvar
Kommuneqarflk Sermersooqs høringssvar.
Inussiamersumik -
Med
venlig hilsen
Bjarne
Petersen
Juridisk scniorkonsulent
KANUKOKA
KaIa"'1
Nununnl
Kommunil Kallufrlll
De
Orualondske Kommunen Landsforening
nr.
+299 36 21 00
-
Dlrdc!e+299 36 21 II
E-mail: kann'sgkøNNkoka.&'
hllp:!1I OIvsJI9/sjdep09plgcldocumcnLasp?errTemplate"CrrorDescription.txt&systc...
07-08-20 I
S
L 42 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1564991_0013.png
I
11
KANUKOKA
Kalaa"" Nunaannl KommunR Katlufllal • De Grønlandske Kommuners
landsforening
TIl: Strafferetskontoret
Justitsministeriet
UlloqlDato:
S.
august
201
S
J.nr. 00.OS.02.o3
Vedr.: HørIngssvar til forslag lU lov om ændring af retsplejelov for Grønland
Justitsministeriet udsondte den 3. jull20lS en høring vedraronde forslag til ..ndring af retsplejeloven for
Grønland omkring videoalhøring afbørn og unge i kriminalsager m.v.
Kommunernes Landsfomling i Grønland (KANUKOKA) har anmodet konvnuneme om at fremkomme
med høringssvar til den ftcmsendte høring. Eftersom herinaen er
skel
i ferieperioden
har
delle medvirket
til,
al
ikke
IlIe
kommuner
har
afgivet høringssvar, og
al
høringen ikke har kunnet blive behandlet
pi
poli-
tisk niveau I kommunerne. KANUKOKA har dog modtaget høringssvar
fra
Kommuneqarfik Sermersooq
og Qeqqlta Kommunla som ved"'88es til orienterlng.
KANUKOKA skal
pi
vegne afkommuneme meddele, at der ikke er indvendinger
mod
de foresllede cn-
dringer af retsplajeloven.
KANUKOKA
har
Ikke
yderligere bemcrkninger til lovforslaget.
Inussiamersumik
Med venlig hilsen
~pe:.;n
--'?
:>
c::::
Juridisk Seniorkonsulent
P _ 10 • DK-3IIOO Nu •
~nIInd
T_:
+2lIII315 21 DO •
ToIoIu:
+290 32 40 38
E-maI:
kan~gI.
YfflW
kanuJsolca.gl
L 42 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1564991_0014.png
KøI!llllllllllq8l
Serrner8aoq
Borgmesterfp AllalBeqarfla • Borgrnastersekralartatet
'-",..:-
MI
SogIIII/L:
/IN
-,..~"
DIr.
/I/.:
_lIS
lIIIøq
I
Da""
tIII.
JulI/InS
-.. . .-_111
K.,. KANUKOKA
kanukoIcaOlqtnyknkg.gl
Vedr.:
Høring
om ændrlnll
af
ralapleJetoven
Kcmmuneqadlk Sannsl800ll
har gennamgået udkastet tilændrlngar
I den
grønlandske røtspleJelOV vadrørønda vldaoalhørlng
al
bøm
&
unge I
tcrtnmaJsager
og
sar
Derø
gode lltag heri.
Høringen
hal
været
forelagt
de tBlavanta
ressortomrider
I
Kømmuneqatflk
Sallll8llOOll
og
pi
dan
baggrund
kan
dat
konkluderes,
at
admlnlslJallonen
Ikke
har
nogen Indvendnger overfor ændrlnQllonll.gel
til
den
grønlandIka ratsplejelov.
Hlrrlngan brav modtaget den 6.
Jua
2015
og med en hllrlngafrllt den
6.
august 2015.
Ottmed
ar
harlngan
pIacII8t
l
jul
m6ned
som ar ferlem6nad
og
IIdmInII1raIIonan
hat
derfor
Ikke
haft
mulghed
for,
al
forøUgge dln/ll
harfng
til
an
poIItiak
besvarelaa.
Idet der
er tale om at
admillsllatlvt
hørlngaavar henledee opmærkaomhadan
pi,
al
kommunen
tager
forbehold
for, al
dase
bemærkninger Ikke nødvendigvis
rapræeønlerer
KommuneqarlHc
Sannaraooqe
oIIIcIeUe
holdning.
~~/ls.t18flMå
Jana BIrI1eIun
Jurlat
Bo/J1I7INIøfp~lIHktaIøtfaIeltMllYØ1'8
CJftrce
~
mMMUNEQMFlKSIIIIIIISOOQ
..liii0&
llU. JtOOH ..k
-ser.noaql
Side laCl
L 42 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1564991_0015.png
Qeqqata Kommunia
KANUKOKA
UlIoqIDolo
An ..... 11Itev
Ol.
J....
SulJ.1
SopbdL
3. I1&1I'II2015
1500121
91.00
p..
732D
mok.
l!,IpeOkanukoka.ql. kgnukokaOkanukoka.gl
KalaaQH Nunaannl eqqalfuusslsamennllnalslslp allanngolflnneqamlssaanut slunnersuullp
lusamlullglneqameranul Qeqqala Kommunlala ak/uulaa.
Alanngvuflt meeqqanul inuusullunulu iMlqutaanlssoasa qlklOaorinerola sanloflgul.
Qeqqala Kommunia anneMumIk oqaaseqaatissoqannglaq.
Qeqqala Kommunlas høringssvar angående "udkast ID lovforslag om ændring
af
den
gr.nlandske retsplejelov",
Qeqqala Kommunla har lldee yderligere kommenlarer. end at
vi
ser frem", at
ændringerne bliver
iii
gavn
for
bøm og unge.
lnussIc:mersvmllc lnuulluaqquslJunga
I
Med venDg hUsen
1di"eldfIK
-
Kw.
'
d
T _ lØZlao
ToIdu 7OZ177
-
• Ii
-'1014
Dk,),n S"""""
1111JO""
GIwJu" ......
6471'-"
OW-"",Sl621117
"'10-17.
b
_
'en
.......
L'
C
r
....
.
"-_.... _ ... ""1.
'
..Ilt
MwH.=''S.........._riklCl.....,.
MIn..
CåL.IID. ..
&c.
10..14.
......
k,
~1ca'M'
:'S'
r
,
....
10.11
~
... ......,,..,,..(
" L. . . . . . . . . "
ll.
HftItIGfIIåIf
Wa
IIIIreDmIIIJQt9r8IIIr-'-.,1Ut
tII-·
'.
. e
L 42 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1564991_0016.png
IsumaB'nnlnnerml NaanunaslttaaWuuteqartarflk
Det SociaLe Ankenævn
JustltsmlnlstRrlt
SlDtsholmspde 10
1216 Købl!llhavn K.
Hermed vores hmrlnøssvar over udkast
til
farsIas til \Ilvom ændring af
retspleje\llv far Grenland (Vldeaafhllrfng øfbarn Dg unse I krfmlnalsaser m.v.)
Om
bemærkningerne:
03.0.2015
SlIp
Jr,"
21115·_4
Dok
n'. 80895'
Ved
fastlzggelse
af den
øruppe
;#
børn
Ialderen 13·14
ar. der
altJd
skal vldeaafherRS,
anføres
det.
at
foruden saøer om seksualfarlJrydelser eUer
Ina!st
er betastnlrwen af
barn
I
~n
13·14
k
efter Strafferetsplej2udvalgets apfattelse
typisk
særligt
stor.
IMs
barnet formodes at have været udsat far vold
fra
en af
sine
forældre
eller
na!I1T1e5tI!
l.vriSt Ilter
formodes at
høve averværet en pen;on
fra
denne
kreds besl
vold
mad
en anden af
barnets
næl'mlSte.
Det
er
Det
50cIate
Ankenævns
seki eta
lals
opfattelse.
at
der
for
gruppen
af
barn
I
alderen
13·14
ar.
deraltJd
skal
Yideorafhlres.
skat
indg3
de
Situationer.
hvor
efterfarskr*1gen
all!Ar
dræ,
eller vold eller forseg herpå. hvor
barnet
eller en ilf dets
IIæi
ii
M!5bi er forurettet.
uanset om
den mlstæncæ er
barnets
nærmeste.
lA.,.
r , ....
WJftIb
"
,.
~
..............
..
rnn.p. ..
...._A9
1U.(·l99)3UOæl
"'III....
E-moI._"
a!
www.....
·.(·l!!IID" ...
SIde
11/2
Grunden h!!rfar er.
at det
efter
Det
5acIIle
Ankenævns
sekrwtlrlats
opfattelse
er en
særiIgt
stor
belastmø
for
bem Ialdnn
13-14~.
som
formodes
at
have
averværet
en
person
bega
drab
eller vold
eller
torses
herpI
mod
en
øf
barnets
ilæi
llieste.
SærtJst
IMs
den.
som
den
formodede forbrydelse
er
beglet
Imod. er
barnets
farældn!
eller
næI ..
h!Ste.
som efter barnets opfattelse
sIMle
have
en
beskyttende rolle aver far
barnet.
lJanset
om
den
mistænkte er en
af
barnets nænneste etler e). er
det
en
særlJst
stor
be\astrqJ
far
barnet.
ilt se
lin
fa ...
ldIr
eUer en
af
barnets
nærmeste
blive udsat far
cnbeUervold ellerforYgherpA.
Dlrfarber
betkløe\Senom.lltdenmlst..ikbiskal
være en
af
personens nærmeste.
udtaps.
Om
loven:
Ad
!i
340
a:
Det
arbefales.
at
!i
340
il,
sile.
l. 2). b)
andres
fra
L 42 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1564991_0017.png
S6.
stk.
t
eller
§
S8. 1. pkt. , /ct'tMaIlov
fOl'
Granlond./wor
p8'StlMrJ
eller
III
af
demes
nærmeste
er
f~.
og
den.
der ermlslænkt
er
en o,
~
nærmeste"
ti
plet..
,
krtnl/lOllDv
for
Granlond.
hver P/!fSonet'I
eller
en
af
dennes
nartm6te er fonnttetO
S6,
stk.
1
eller
§
SS.
l
.
Med
venUs
lilsen
vegne af
Det
Sodal.
Ankenævns
5ekretBrfat
~
~./ ~...-?-­
CIlJ
~c..--
Frederfc Rlndt
Hansen
JurIst
5Ido201'2
L 42 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1564991_0018.png
Side l
af
l
Fra:
Hans Jørøen Engbo (HJE@krlmlnalforsorøen.gl,
14.
Jun
2015 01:03
Sendt:
111:
Emne:
Til Justitsministeriet
Justltsmlnlsterlet
Høringssvar fra Krlmlnalforsorøen I Grønland -Ingen bemærkninger
KrlmfnalfO/"SOl'&eR I Grenland
har Inzen
bernzrlcnlncor tlIlovudkastet.
Inusslarnersumlk Inuulluarlt
I
Med ven"e hilsen
Hans
Jøreen EnCbo
Direktør
s
1
''''
=1;1
8
Bi
•••
~
KRIMINALFORSORGEN I G.. 0NLAND
HDVEDKONTOftiT
Aqqulln.rsu.q
4, Postboks 369
3900
Nuuk· GR0NLAND
Tel.fon:
+299 34 Il IO
Dlrekt.: +2993483 19
Mobil:
+299 S4 89 94
www,lcrlmlnalfpnQrc·p,c'
Fra: Justitsministeriet CmaH!D:tmOkn.dkl
Sendtl3.
juli
2015
09:54
1111
pnI!!Opolt!.c!k:
r!gsadyokaI!mpantcl.dk:
WoOnpk.g!:
nllslpCllnBslp·gl: mloOmlo.gl:
lLllrugelGruppeKIF
_Nuuk;
lat,dsJI!lCI!domsll!!.g!;
kInukokaO!ra!!!!koI!a.g!;
na!aIoIDg!!!ennet,!!I;
srgO!!du.g!:
DS8nuna..
Jaw.gl:
InfoOhumanrfghtgl;
ftepl20PPRti'dki
ogHtIOpoflf,gI;
æorem,qI;
sti!
MnCn;pog.ql;
syftJkOnanog,gl; mwlnbwgCpgmtnnet'ol;
1ettefDmlbb.q(
Cc
Ketllbjøm
Hertz
Emne, Høring - 2015-731-11053
Se
venligst vedhæftede
filer
Med
veni.
hilsen
Is
F;elles service
Slatsholmspde
10
1216 Ktbenhavn K
Tlf.: 72268400
wwwJYStitsmJnlstedet.dk
Imelm.dk
hnp:/IJ Ol
vs3
l 9/sjdcp09p/getdocumcnusp?errTempJatc-enorDescription.txt&sy5lc...
0S-08-20 I
S
L 42 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1564991_0019.png
louIo
FiIiM••
aoolfi>u1
~,_"
5I:"".:iIOQQ"gm
GI_, Rrd
for
W".ale~
Justitsministeriet,
Straffekontoret
All: Morlen Holland Heide
Nuuk,11.august2015
Høringssvar vedr. udkast tit forslag til lov om ændring af retsplejelov for Grønland
(VIdeoafhørIng af børn og unge I krlmlnalsager m.v.)
Grønlands Råd for Menneskerettigheder har gennemgået ovennævnle udkast
til
ændring samt
baggrunden for ændringsforslaget.
Grønland Råd for Menneskerettigheder skal Indledningsvis bemærke, at forslaget hilses
velkonvnen. Forslaget ses at balancere hensynet Ul bevlsumldde\barheden
i
kriminalsager og den
slgtedes/tilteltes rettigheder overfor hensynet til bøm og personer med en alvorlig psykisk lidelse
eller væsentlig funktionsnedsæUelse
i
en meget vanskelig sHuation.
Rådet bemærker endvidere, at forslaget bygger på det danske streffelovsudvalgs betænkning nr.
155412015 om videoafhørIng af børn og unge I straffesager, og at Danmarks, og dermed også
Grønlands, Internationale forpligtelser på området er Indgået I overvejelseme.
Rådet vII dog opfordre Iii, at man ved væsenlllge ændringer I retsplejeloven for Grønland forsøger
at lave tilægsbetænkninger eller bruger en anden fremgangsmåde,
hvorved
personer
med
indsigt I
grønlandske forhold kunne bidrage til grundlaget for ændringerne, før lovforslaget er udformet.
Konkret skal Rådet bemærke, at det forekommer yderst vIgIlgt, at alle relevante aktører I
retsvæsenet koordinere Indsatsen lokalt for at undgå langsommelig sagsbehanding. Det bør
tilstræbes, al sagsbehandlingstiden er så korl som mulig
i
denne sagslype, eventuelt ved
fastsættelse af
nogle
vejledende tidsfrister
i
lovgivningen eller
anden
vis.
Rådet skal også bemærke, at det endnu er uk/ari, hvorvidt blslandsblsldderordnlngen I Grønland
(retspleJelovans
§
333) fungerer eller hensigten. Blsldderordnlngen må anlages at være væsenllig
I forbindelse
med
vIdeoafhørInger af bøm I denne
type
sager.
Endelig skal Rådet tilslutte sig, at kredsdommeme bRver repræsenteret I Rådet for Grønlands
Relsvæsen.
1
L 42 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1564991_0020.png
,...
.,
R.IGSADVOKATEN
Juslitsminislerict
AdminislJlIuonsafdelingen
MiniSlersemlBriaI og kommunikalion
SlotshoJmsgade IO
1216
København K
DATO
,
o...
gu.'
20 IS
JOURNAL
NR
.
R"·2015·'.I·OOII
...
U .. 'all'
u. ,
..
u
..
/."nll
SADSBEHANDLER.
PLM
RIDSADVOKATEN
FREDERIKSHOl.M$ KANAl.
tf
1220 KDSEHHAVN K
TELEFON 72 II la 00
FAX
72 al ,o 04
Ved b",v af 3. juli 20lS (sogsnr. 2015-731-00(3) har Juslitsminisleriel anmodel bl.L
Rigsndvoknlen og Polilimesle",n i Glllnland
om en
udtalelse vedrø",ndc Udkasl
III
rorslag lil lov om ændrin. af den grønlandske retsplejelov (Videoafhøring
af
børn
OS
unge
i
slr1lrresager m.v.).
Jeg skal i den forbindelse bemærke. Il Polilirne5leren i Orønland over for mig har op·
lysl. al udkaslel ikke giver anledning lil bemærknin",r. samt
al
udknSlelligelcdes i1dee
giver Rigsadvokalen anledning Iii bemærkninger.