Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 40 Bilag 10
Offentligt
1581840_0001.png
Til lovforslag nr.
L 40
Folketinget 2015-16
Tillægsbetænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 16. december 2015
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social pension, lov om
arbejdsskadesikring og lov om afgift af bidraget til Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring og af arbejdsulykkeerstatninger m.v.
(Regulering af folkepensionsalderen, ændring af revisionsbestemmelse m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Jørn Neergaard Larsen)]
1. Ændringsforslag
Enhedslisten har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. november 2015 og var
til 1. behandling den 13. november 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses-
udvalget. Udvalget afgav betænkning den 9. december 2015.
Lovforslaget var til 2. behandling den 15. december 2015,
hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Beskæfti-
gelsesudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, LA, RV og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
i den affattelse, hvori det foreligger
efter 2. behandling.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling, men vil stemme
for de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
(SF) indstiller lovforslaget til
forkas-
telse
ved 3. behandling og vil stemme hverken for eller
imod de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
udtalelser i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(DF og ALT):
Til § 1
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 17, stk. 3,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 3.
Personer med langvarig og aktuel tilknytning til
arbejdsmarkedet kan ansøge om seniorførtidspension. I så-
danne sager iværksættes ikke beskæftigelsesrettede tilbud
for at udvikle arbejdsevnen. Seniorførtidspension kan tilken-
des fra det fyldte 55. år, når erhvervsevnen på grund af hel-
bredsmæssige forhold er nedsat med mindst halvdelen. Hvis
der på ansøgningstidspunktet ikke foreligger tilstrækkelige
helbredsmæssige oplysninger, skal kommunalbestyrelsen
indhente relevante oplysninger, herunder aktuelle speciallæ-
geerklæringer. Alle foreliggende lægelige oplysninger, her-
under de lægeoplysninger, som borgeren selv fremskaffer,
skal inddrages i sagsbehandlingen og lægges til grund for
afgørelsen.
Stk. 4.
Hvis de helbredsmæssige oplysninger ikke danner
tilstrækkeligt grundlag for vurdering af, om erhvervsevnen
er nedsat med mindst halvdelen, kan kommunen iværksætte
en arbejdsprøvning, der har til formål at afklare erhvervsev-
nen. Ansøgeren har ligeledes krav på at gennemgå en ar-
bejdsprøvning, hvis kommunen vurderer, at der vil blive gi-
vet afslag på seniorførtidspension på grundlag af de forelig-
gende helbredsmæssige oplysninger. Arbejdsprøvningen
AX018111
L 40 - 2015-16 - Bilag 10: Tillægsbetænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 16. december 2015
1581840_0002.png
2
skal have en varighed af maksimalt 3 måneder og være på-
begyndt, senest 3 måneder efter at kommunen har modtaget
ansøgningen om seniorførtidspension. Dog kan tidsfristen
på 3 måneder undtagelsesvis fraviges og forlænges til højst
6 måneder, hvis fravigelsen skyldes, at kommunen afventer
lægelige oplysninger.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen forelægger sagen for rehabi-
literingsteamet, når alle helbredsmæssige oplysninger er
indhentet, og senest 3 måneder efter at resultatet af en even-
tuel arbejdsprøvning foreligger. Kommunalbestyrelsen træf-
fer umiddelbart efter rehabiliteringsteamets indstilling i sag-
en afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter
reglerne om seniorførtidspension.««
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 6 og 7.
[Lempelse af reglerne for seniorførtidspension]
Til § 4
2)
Som
stk. 2
indsættes:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 01, træder i kraft den 1. januar 2017.«
[Lempelse af reglerne for seniorførtidspension træder i kraft
den 1. januar 2017]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Mange borgere med hårdt opslidende arbejde kan ikke
holde til de mange år på arbejdsmarkedet, hvilket blev for-
udsat med vedtagelsen af velfærdsreformen fra 2006 og til-
bagetrækningsreformen fra 2011. FOA og 3F har oplyst, at
deres medlemmer er nedslidte før 60-årsalderen på grund af
deres hårde fysiske arbejde, og at disse medlemmer ikke kan
holde til at arbejde, indtil de bliver 68 år. 38 pct. af FOA’s
medlemmer forventer, at de ikke kan holde til at arbejde,
indtil de kan gå på folkepension, og 25 pct. af 3F’s medlem-
mer har forladt arbejdsmarkedet senest i 60-årsalderen, fordi
de er gået på førtidspension eller er døde. Problemet vokser
i takt med forkortelsen af dagpengeperioden og stramningen
af genoptjeningsreglerne, som medfører, at denne gruppe
også mister retten til efterløn, som ellers var et alternativ for
en del af dem. Derfor skal der findes en løsning for disse
nedslidte borgere. Den nuværende seniorførtidspension løser
ikke dette problem, fordi kriterierne, der skal opfyldes for at
få tilkendt pensionen, er nøjagtig de samme som ved den al-
mindelige førtidspension. Det vil sige, at der i praksis ikke
må være nogen arbejdsevne i behold. I stedet henvises den-
ne gruppe til at leve i årevis på kontanthjælp eller uden for-
sørgelse. Derfor skal betingelserne for at få tilkendt senior-
førtidspension lempes betydeligt, både hvad kravet til nedsat
arbejdsevne angår, og hvad angår alderskravet.
Bent Bøgsted (DF)
fmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Pernille Bendixen (DF) Hans Andersen (V) Peter Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V)
Hans Christian Thoning (V) Anni Matthiesen (V) Britt Bager (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura Lindahl (LA)
Rasmus Jarlov (KF) Per Husted (S) Bjarne Laustsen (S)
nfmd.
Jeppe Bruus (S) Leif Lahn Jensen (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Henning Hyllested (EL)
Christian Juhl (EL) Finn Sørensen (EL) Josephine Fock (ALT) Torsten Gejl (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV)
Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
47
37
34
14
13
9
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 40 - 2015-16 - Bilag 10: Tillægsbetænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 16. december 2015
1581840_0003.png
3
Bilag
Oversigt over bilag vedrørende L 40 efter afgivelse af betænkning
Bilagsnr. Titel
1
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2015
2
Udkast til tillægsbetænkning