Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 40 Bilag 1
Offentligt
1563638_0001.png
L 40 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1563638_0002.png
L 40 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1563638_0003.png
Torben Steen Hede
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Anne Schiött Rasmussen - ASR <[email protected]>
19. oktober 2015 10:01
Torben Steen Hede; Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
POTE
SV: Høring over udkast til lovforslag ændring af lov om social pension (regulering
af folkepensionsalderen)
Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering 
 
 
Vedr. j.nr. 2015‐1621/tsh 
 
 
Styrelsen har den 22. september 2015 fremsendt ovennævnte lovforslag og anmodet om ATP´s eventuelle 
bemærkninger hertil. 
 
ATP skal meddele, at vi ingen bemærkninger har. 
 
 
Venlig hilsen
Anne Schiött Rasmussen
Juridisk Konsulent · koncernjura
Direkte nummer +45 48 20 40 65 · Mobil +45 48 20 40 65
E-mail
[email protected]
ATP · Kongens Vænge 8 · 3400 Hillerød
Telefon +45 70 11 12 13 ·
www.atp.dk
· CVR-nr. 43405810
Oplysningerne i denne e-mail kan være fortrolige og er udelukkende beregnet til brug for de oven for angivne personer eller virksomheder. Vi gør opmærksom på, at
udbredelse, omdeling eller kopiering af oplysningerne efter omstændighederne er forbudt. Hvis du har modtaget denne e-mail ved en fejltagelse, bedes du meddele det
til afsenderen og derefter slette den. På forhånd tak.
 
Fra:
Torben Steen Hede [mailto:[email protected]]
Sendt:
22. september 2015 14:44
Til:
[email protected]; [email protected];
POTE; POTE; BM Postkasse;
[email protected]; info@cfu-
net.dk; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
POTE;
[email protected]
Emne:
Høring over udkast til lovforslag ændring af lov om social pension (regulering af folkepensionsalderen)
 
 
Vedr.  Høring over udkast til lovforslag ændring af lov om social pension (regulering af folkepensionsalderen) 
 
Der henvises til vedlagte høringsbrev m.v. 
 
Vh  
Torben Hede
Specialkonsulent
Sociale Ydelser
Direkte telefon: 72 14 20 72
E-mail:
[email protected]
1
L 40 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1563638_0004.png
Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72 A
2300 København S.
Tlf.: +45 72 14 20 00
Sikker e-mail:
[email protected]
Hjemmeside:
www.star.dk
Danish Agency for
Labour Market and Recruitment
Njalsgade 72 A
2300 København S.
Phone: +45 72 14 20 00
Secure e-mail:
[email protected]
Website:
www.star.dk
 
Denne mail er blevet scannet af
http://www.comendo.com
og indeholder ikke virus!
2
L 40 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1563638_0005.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering
Torben Steen Hede, Karina Miller og og
Marie-Louise Outzen
[email protected], [email protected]
og
[email protected]
Høringssvar på lovforslag om regulering af folkepensions-
alderen
DA kan støtte, at folkepensionsalderen med lovændringen bliver reguleret til 68
år i 2030.
Koblingen mellem udviklingen i restlevetiden for 60-årige og efterløns- og fol-
kepensionsalderen er meget væsentlig for Danmarks evne til at finansiere de
offentlige udgifter, og virksomhedernes mulighed for at få tilstrækkelig ar-
bejdskraft til at kunne udvikle sig i Danmark.
Lovforslaget afdækker imidlertid også et uhensigtsmæssigt samspil mellem
reformer af forsørgelsesordningerne og arbejdsskadesystemets finansiering.
Lovforslaget viser – sammen med tilbagetrækningsreformen i 2006 og 2011
samt reform af fleksjob og førtidspension i 2012 – at der er et grundlæggende
behov for en reform af finansieringen af arbejdsskadesystemet, som retter op
på, at helt nødvendige reformer af de offentlige forsørgelsesordninger ikke
overvælter udgifter på det private erhvervsliv med tab af konkurrenceevne og
job til følge. Det bør være en bunden opgave at sikre, at private virksomheder
ikke bliver belastet af fremtidige reformer af de offentlige indkomstoverførsler.
Lovforslaget indebærer på grund af arbejdsskadesystemets nuværende indret-
ning, at de private virksomheder på lang sigt bliver pålagt ekstraomkostninger
på ca. 127 mio. kr. til arbejdsskadeerstatninger, arbejdsskadeafgift og ar-
bejdsmiljøbidrag. Heraf vil 21 mio. kr. være udgifter til arbejdsskadeafgift. Det
understreger, at arbejdsskadeafgiften reelt er blot endnu en skat på arbejde,
som ikke gavner arbejdsmiljøet, og derfor bør fjernes.
Udgiften bliver overvæltet på virksomhederne på grund af den tekniske indret-
ning af arbejdsskadesystemet. Når pensionsalderen stiger, vil alle, der på
grund af en arbejdsskade ikke længere kan arbejde i fuldt omfang, teoretisk
set kunne have tjent penge i flere år, hvis de stadig havde været på arbejds-
markedet uden arbejdsskade. Derfor er arbejdsskadesystemet indrettet sådan,
at når pensionsalderen stiger, så stiger betalingerne til arbejdsskadeerstatnin-
ger også. For personer, der allerede har en skadeserstatning, medfører det, at
virksomhederne får krav om yderligere betaling, hver gang pensionsalderen
stiger.
Merudgiften til arbejdsskadeerstatningerne, inklusive arbejdsskadeafgift og
arbejdsmiljøbidrag, vil være helt urimelig høj i 2015, hvor lovændringen skal
træde i kraft. Det skyldes, at forsikringsselskaberne skal foretage hensættelser
til de yderligere erstatningsudgifter for skadesårgangene 2004-2015, der er en
følge af forhøjelsen af pensionsalderen. Denne merudgift vil være på cirka 1
mia. kr.
En betydelig del af denne hensættelse vil bestå af arbejdsskadeafgift og ar-
bejdsmiljøbidrag, fordi de skal opkræves af hensættelserne, som reglerne er i
dag. Det savner enhver rimelighed. Arbejdsskadeafgiften er tænkt som en mo-
tivation for virksomhederne til fremadrettet at sikre et sundt arbejdsmiljø. Det
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Vester Voldgade 113
Tlf. 33 38 90 00
DK-1790 København V
www.da.dk
20. oktober 2015
EES
Dok ID: 69436
CVR 16834017
E-mail [email protected]
L 40 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1563638_0006.png
Side 2
giver derfor ingen mening, at denne afgift skal tillægges de hensættelser, der
bliver foretaget for gamle arbejdsskader før 2015. Der er intet forebyggende i
at tillægge arbejdsskadeafgift på hensættelser for gamle arbejdsskader, og det
vil fremstå som en ren strafafgift for virksomhederne, der rammer som lyn fra
en klar himmel. DA finder derfor, at regeringen bør sikre, at der ikke bliver be-
regnet arbejdsskadeafgift af merudgifterne til hensættelser i 2015 som følge af
nærværende lovforslag.
Pensionsalderen skal fremover indekseres hvert 5. år. Regeringen har ikke op-
lyst i bemærkningerne til lovforslaget, hvad merudgiften vil være ved fremtidi-
ge forhøjelser. DA finder det rimeligt, at regeringen udarbejder beregninger,
der giver et retvisende billede af de samlede økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet på kort og lang sigt, og af hensyn til virksomhederne, giver overblik
over udgifterne pr. medarbejder. Endelig er der et stort behov for beregninger,
der viser arbejdsskadeafgiftens nærmere forventede andel af den skønnede
merudgift på 1 mia. kr. i året 2015 samt ved fremtidige reguleringer af pensi-
onsalderen.
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Erik Simonsen
L 40 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1563638_0007.png
L 40 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1563638_0008.png
p
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72 A
2300 København S
E-mail: tsh~star.dk; star~star.dk
PINANSSEKTORENS
A R B EJ OS GIVE R FOR EN N G
DOK. NR.:
FAID-6-35053
SAG. NR: 9293
HJS
Den 13. oktober 2015
Horing over udkast til lovforslag om ændring af lov om social pension
(regulering af folkepensionsalderen)
FA har modtaget Styrelsens brev af 22. september 2015 vedlagt udkast til
lovforslag om ændring af lov om social pension (regulering af folkepensionsal
deren).
Det fremg&, at lovforslaget agtes fremsat i henhold til revisionsklausulen i
§
72 e i lov om social pension. Der skal i 2015 og derefter hvert 5. ~r beregnes,
om folkepensionsalderen for personer født efter 31. december 1962 skal regu
leres. Formålet med reguleringsbestemmelsen er at sikre, at den stigende le
vetid også fører til flere aktive ~r p~ arbejdsmarkedet.
Af lovforslaget fremgår, at folkepensionsalderen foreslås fastsat til 68
k
for
alle født efter 31. december 1962, dvs, for personer, der fylder 67 ~r i 2030
eller senere. Samtidig foreslås, at næste revision af loven skal ske i 2020,
dvs, næste gang det skal beregnes, om folkepensionsalderen skal forhøjes.
FA kan hertil bemærke, at vi kan tilslutte os den forsl~ede forhøjelse af folke-
pensionsalderen. Det kan bidrage til et øget udbud af arbejdskraft. Det kræ
ver dog, at der er opmærksomhed p~, om der er de nødvendige incitamenter
til stede til at tiltrække og fastholde personer
i
denne aldersgruppe p~ ar
bejdsmarkedet.
Vi er opmærksom p~, at en forhøjelse af folkepensionsalderen vil medføre
øgede udgifter til arbejdsskadeerstatninger for erhvervslivet, da erstatnin
gerne tilkendes for perioden frem til folkepensionsalderen. Arbejdsgiverne vil
dermed f~ en merudgift som følge af en stigning i forsikringspræmierne p~
ulykkesomr~det og en stigning i bidraget til AES.
FA vurderer dog, at ulemperne ved disse meromkostninger mere end opvejes
af fordele i form af positive strukturelle virkninger for erhvervslivet, som føl
ger af den højere folkepensionsalder.
~ø~~nse~
F
SSEKTORENS
EJOSGEVERFORENING
AMAU~GAD€ 7
1256 XØBENI-4AVN 1<
T +45 33914700
F +45 33911768
FA€FANETO)<
~W~WFANETDX
L 40 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1563638_0009.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72 A
2300 København S
E-mail:
[email protected]; [email protected]; [email protected]
Høringssvar til lovforslag om ændring af lov om social pension
FOA takker for høring af lovforslaget, der omfatter en regulering af folkepensionsalderen.
FOA mener, at stigningen i folkepensionsalderen vil have alvorlige konsekvenser for FOAs
nedslidte medlemmer. Der er i forvejen udfordringer med at fastholde de mest nedslidte
grupper på arbejdsmarkedet og med udsigt til, at de nu skal blive endnu længere tid på
arbejdsmarkedet, bliver udfordringen endnu større.
Forebyggelsesfonden blev i sin tid oprettet til at imødekomme de anerkendte
nedslidningsproblemer, der er i særlige brancher. Mange af FOAs faggrupper befinder sig på
listen over nedslidningstruede brancher, og den gennemsnitlige levetid for FOAs faggrupper er
lavere end gennemsnitsdanskeren, hvis levetid folkepensionen reguleres i henhold til.
Derfor mener FOA, at forslaget til den øgede pensionsalder, bør suppleres af en differentieret
pensionsalder, således at personer med arbejde indenfor de nedslidningstruede brancher, får
muligheder for at gå tidligere på folkepension.
Med tilbagetrækningsreformens øgede folkepensionsalder søgte man med indførelsen af
seniorførtidspension, at imødekomme personer der var nedslidte efter mange år på
arbejdsmarkedet. En god ide synes FOA. Men faktum er, at kommunernes og befolkningens
kendskab til ordningen halter gevaldigt og mange kommuner har hverken tilkendelser eller
afslag på denne ordning. I ordningens første 1,5 år har 325 personer haft gavn af muligheden
for at få seniorførtidspension. Det er langt færre end forventet, da ordningen blev foreslået.
Tilkendelseskriterierne bør derfor lempes og kommunerne bør pålægges en ordentlig
implementering.
I en tid hvor færre kan trække sig tilbage med efterløn kalder det på et behov for at se
området efter i sømmene. Derfor mener FOA, at nedlæggelsen af seniortænketanken er en
fejl.
Med venlig hilsen
Dennis Kristensen
Formand
Mona Striib
Næstformand
L 40 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1563638_0010.png
Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering
Rødovre den 30. september 2015
Høring over udkast til lovforslag ændring af lov om social pension (regulering af folkepensi-
onsalderen)
FSD har ingen bemærkninger til ændring af folkepensionsalderen, men forudsætter at kommunerne
bliver kompenseret for den konsekvens af den hævede folkepensionsalder, at der vil være borgere,
der har en længere periode på førtidspension og flexjob. Ikke mindst med den ændrede refusion vil
det komme til at påvirke de kommunale budgetter.
Med venlig hilsen
Helle Linnet
Landsformand
Rødovre Kommune,
Social- og Sundheds- forvaltningen,
Gunnekær 64,
2610 Rødovre
Att.: FSD
Tlf. 36 377343
Fax 36 377750
e-mail: [email protected]
www.socialchefer.dk
L 40 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1563638_0011.png
Torben Steen Hede
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Henning Bickham <[email protected]>
19. oktober 2015 14:48
Torben Steen Hede; Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Høring over udkast til lovforslag om ænring af lov om social pension (regulering af
folkepensionsalderen)
Til Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering
Sagsnr.: 4291.6
Forhandlingsfællesskabet har ved e-mail af 22. september 2015 (Deres j.nr. 2015-1621/tsh) modtaget høring over
udkast til lovforslag om ændring af lov om social pension (regulering af folkepensionsalderen) med frist for
eventuelle bemærkninger den 20. oktober 2015 kl. 10.00.
Forhandlingsfællesskabet tager udkastet til lovforslag til efterretning og skal i øvrigt henvise til eventuelle høringssvar
fra LO, FTF, Akademikerne samt fra Forhandlingsfællesskabets medlemsorganisationer.
Med venlig hilsen
Helle Basse/Henning Bickham
Løngangstræde 25, 1.
1468 København K
T
3347 0627
M
2857 6378
E
[email protected]
 
1
L 40 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1563638_0012.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Specialkonsulent Torben Hede
Njalsgade 72a
2300 København S
Sendt pr. e-mail til
[email protected]
og
[email protected]
Forsikring & Pensions høringssvar til Lovforslag om ændring af Lov om
social pension (regulering af folkepensionsalder)
Forsikring & Pension har den 22. september 2015 modtaget udkast til Lovforslag
om ændring Lov om social pension (regulering af folkepensionsalder) i høring og
takker for muligheden for at afgive bemærkninger.
Forsikring & Pension har i relation til konsekvenserne for arbejdsskadeforsikrin-
gen konkrete bemærkninger til lovforslaget. Derudover har Forsikring & Pension
afslutningsvis overordnede betragtninger om, hvordan der fra forskellige myn-
digheder informeres om den stigende folkepensionsalder.
***
Konsekvenser for arbejdsskadeforsikringsområdet
19.10.2015
Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.
Fax
41 91 91 91
41 91 91 92
[email protected]
www.forsikringogpension.dk
Vibeke Borchsenius
Chefkonsulent, cand.polit
Dir.
41 91 91 31
[email protected]
Vores ref.
VBO/nle
GES-2015-00303
361214
Beregning af de øgede arbejdsskadeerstatninger mm.
Forsikring & Pension finder det beklageligt, at forudsætningerne for beregnin-
gerne af de øgede erstatningsudgifter og andre omkostninger ved reguleringen
af folkepensionsalderen ikke klart fremgår af bemærkningerne til lovforslaget.
Arbejdsskadestyrelsen har på et møde den 7. oktober 2015 redegjort for forud-
sætningerne herunder oplyst, hvilken grundlagsrente der er brugt, om der brugt
unisex-princip eller ej, samt hvilke kapitaliseringsfaktorer der er brugt.
Forsikring & Pension vurderer, at nogle af de forudsætninger, der er brugt i be-
regningen, vil overestimere omkostningerne forbundet med stigningen i folke-
pensionsalderen, mens andre af de anvendte forudsætninger, vil underestimere
omkostningerne. Forsikring & Pension har inden høringsfristen imidlertid ikke
haft mulighed for at efterregne de øgede omkostninger ved lovforslaget, men vil
snarest vende tilbage herom. I første omgang kan Forsikring & Pension kun un-
derstrege, at der er betydelig usikkerhed forbundet med de beskrevne ekstra-
omkostninger på arbejdsskadeområdet som følge af reguleringen af folkepensi-
onsalderen.
Sagsnr.
DokID
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
L 40 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Administrationsomkostninger i forsikringsselskaberne i forbindelse med
genoptagelsen af de 5500 sager
Forsikring & Pension gør opmærksom på, at der udover de nævnte administrati-
ve udgifter, der pålægges Arbejdsskadestyrelsen i forbindelse med genoptagel-
sen af de 5500 sager, også må påregnes ekstra ressourceforbrug i forsikrings-
selskaberne. Ressourceforbruget vedrører bl.a. gennemgang af Arbejdsskade-
styrelsens afgørelser og administration i forbindelse med de ekstra udbetalinger.
Arbejdsskadestyrelsens håndtering af genoptagelserne
Forsikring & Pension har med tilfredshed noteret sig, at Arbejdsskadestyrelsen
på det nævnte møde den 7. oktober har oplyst, at sager, der skal genoptages
som følge af stigningen af folkepensionsalderen, alene vil blive genoptaget med
henblik på regulering af erstatningen. Der vil ikke – som i andre genoptagelses-
sager, bl.a. efter Kammeradvokatens rapport i 2014 – på ny blive taget stilling
til de øvrige elementer af afgørelsen, herunder opgørelsen af årsløn samt vurde-
ringen af erhvervsevnetabet.
Nedbringelse af sagsbehandlingstiden i Arbejdsskadestyrelsen
Efter at Kammeradvokaten i 2014 rettede kritik af kvaliteten af Arbejdsskade-
styrelsens afgørelser, er sagsbehandlingstiden i Arbejdsskadestyrelsen steget
betydeligt. Således er sagsbehandlingstiden for en ny erhvervsevnetabssag nu
oppe på 27 måneder. Arbejdsskadestyrelsen arbejder i øjeblikket på højtryk for
at få nedbragt den meget lange sagsbehandlingstid. Forsikring & Pension finder
det derfor uheldigt, at Arbejdsskadestyrelsen nu – som følge af lovforslaget –
skal bruge ressourcer på at genoptage sager, hvor der alene skal foretages en
efterregulering af erstatningen som følge af forhøjelsen af folkepensionsalderen.
Forsikring & Pension foreslår derfor, at ansvaret for at opgøre og udbetale de
ekstra kapitalerstatninger som følge af forhøjelsen af folkepensionsalderen over-
lades til arbejdsskadeforsikringsselskaberne, idet selskabernes afgørelser af
retssikkerhedsmæssige grunde naturligvis vil kunne indbringes for Arbejdsska-
destyrelsen.
Hvis det fastholdes, at forsikringsselskaberne ikke kan opgøre og udbetale de
ekstra kapitalerstatninger, anmoder Forsikring & Pension om, at arbejdsskade-
forsikringsselskaberne kun skal betale ekspeditionsgebyr på 99 kr. for hver sag,
der genoptages som følge af stigningen i folkepensionsalderen. Da der alene er
tale om efterreguleringer af kapitalerstatninger – og ikke fx opgørelse af årsløn
eller erhvervsevnetab – mener Forsikring & Pension ikke, at det er rimeligt, at
forsikringsselskaberne – og dermed i sidste ende arbejdsgiverne – skal betale et
fuldt genoptagelsesgebyr på godt 2700 kr. pr. sag.
Forsikring & Pension har med tilfredshed noteret sig, at Arbejdsskadestyrelsen
har oplyst, at forsikringsselskaberne – ligesom forrige gang folkepensionsalderen
steg – selv får lov til at forlænge de løbende ydelser med et ekstra år for de re-
levante årgange.
***
Overordnede betragtninger om den stigende folkepensionsalder
Pensionsselskaberne har en forpligtelse til at rådgive danskerne om pensionsfor-
hold. Det er en afgørende forudsætning for danskernes opsparingsplanlægning,
at de får et realistisk billede af deres forventede fremtidige pensionsindkomst.
Forsikring & Pension
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
VBO/nle
GES-2015-00303
361214
Side 2
L 40 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
En forudsætning for, at borgerne kan træffe de rigtige beslutninger i forhold til
deres pensionsplanlægning, er klar og tydelig information om, hvornår de kan
forvente at få folkepension.
Det er derfor Forsikring & Pensions principielle opfattelse, at danskerne skal
vænne sig til konsekvenserne af den stigende levealder, herunder den politiske
aftale om løbende at vedtage lovgivning, der hæver folkepensionsalderen. Alt
tyder nemlig på, at der også vil ske forhøjelser af folkepensionsalderen i 2020 til
69 år og igen i 2025 til 70 år – gældende fra henholdsvis 2035 og 2040. For
mange danskere vil dette også betyde, at de først kan få udbetalt deres private
pensionsordninger fra 64/65 år – nemlig 5 år før folkepensionsalderen.
Den fremtidige finansiering af danskernes pensionstilværelse er en udfordring, vi
kan håndtere. Men en vigtig forudsætning er, at danskerne tilpasser deres op-
sparings- og tilbagetrækningsadfærd til den stigende levealder. Det er derfor af-
gørende, at der også fra politikere og offentlige myndigheder kommunikeres en-
tydigt og klart om, hvornår forskellige fødselsårgange kan forvente at kunne gå
på folkepension. Det er en forudsætning for, at den planlagte tilbagetræknings-
reform bliver en succes. Denne forudsætning er ikke på plads i dag, idet borger-
ne får oplyst forskellige folkepensionsaldre afhængigt af, hos hvilke myndighe-
der de søger oplysninger om folkepension.
***
Forsikring & Pension står selvfølgelig til rådighed for uddybende kommentarer og
vil sætte pris på at blive informeret om ministeriets bemærkninger til Forsikring
& Pensions forslag.
Forsikring & Pension
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
VBO/nle
GES-2015-00303
361214
Med venlig hilsen
Vibeke Borchsenius
Side 3
L 40 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1563638_0015.png
Torben Steen Hede
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Kirsten Kvist <[email protected]>
20. oktober 2015 09:07
Torben Steen Hede; Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Høringssvar vedr. Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om social pension
(Regulering af folkepensionsalderen)
Da reguleringen har baggrund i eksisterende lovgivning, har FTF ingen kommentarer til det konkrete indhold i
forslaget, men vil henlede opmærksomheden på lovgivningens urimelige konsekvenser på tre områder:
1.
Det er FTF`s vurdering, at regeringens fremlagte finanslovsforslag med en kraftig nedpriorietreing af
forebyggende arbejdsmiljøindsatser, herunder besparelser på Arbejdsytilsynets indsats, vil medføre
yderligere risici for psykisk og fysisk nedslidning. Et sundt og sikkert arbejdsmiljø er en væsentlig
forudsætning for, at seniormedarbejdere kan holde til at arbejde i flere år, inden de kan få folkepension.
2.
3.
Seniorførtidspensionen er tiltænkt at skulle lægge et sikkerhedsnet under de grupper på arbejdsmarkedet,
som ikke har helbred til bestemmelserne om den senere tilbagetrækning. Men reglerne for tilkendelse af
seniorførtidspension er alt for restriktive, da de stort set ligger på linje med kravene for at få tilkendt almindelig
førtidspension. Man bør derfor revurdere ordningen med henblik på at indføre mere lempelige kriterier for
tilkendelse seniorførtidspension for personer, der er psykisk eller fysisk nedslidte.
4.
5.
Endelig vil FTF udtrykke forundring over, at regeringen netop har nedlagt den seniortænketank, som skulle
have fremlagt konkrete forslag til et godt arbejdsliv for seniorer. Når vi i fremtiden skal blive på
arbejdsmarkedet, indtil vi er over 70 år, er der brug for at tænke på at indrette arbejdsmarkedet og
lovgivningen, så det også bliver muligt.
Jette Høy
Konsulent
Tlf: +45 33 36 88 45 - Mobil: +45 20 40 88 45 - E-mail:
[email protected]
FTF - Hovedorganisation for 450.000 offentligt og privat ansatte
Niels Hemmingsens Gade 12 - Postboks 1169 - 1010 København K.
Tlf: +45 33 36 88 00 - Fax: +45 33 36 88 80 - E-mail:
[email protected]
-
www.ftf.dk
–––
1
L 40 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1563638_0016.png
Torben Steen Hede
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
Brian Siggaard <[email protected]>
19. oktober 2015 15:00
Torben Steen Hede; Karina Miller; Marie-Louise Outzen
VS: Høring over udkast til lovforslag ændring af lov om social pension (regulering
af folkepensionsalderen)
Høringsbrev.pdf; høringsliste.pdf; lovforslag om pensionsalder mhp ekstern
høring.pdf
Kære alle 
 
Ingen bemærkninger fra KL. 
 
Mvh 
Brian Siggaard 
 
Fra: Marie‐Louise Outzen [mailto:[email protected]]  
Sendt: 23. september 2015 08:52 
Til: Betina Høireby <[email protected]>; Birgitte Kjelgaard Andersen <[email protected]>; Brian Siggaard <[email protected]>; Christian 
Sølyst <[email protected]>; Claus Jørgensen, 3F <[email protected]>; Erik Simonsen, DA <[email protected]>; Jens Erik Zebis 
<[email protected]>; Jens Mølbach, AC <[email protected]>; Jørgen Bang‐Petersen <[email protected]>; Karen Louise Riis 
<klr@ak‐samvirke.dk>; Karina Miller <[email protected]>; Kirsten Brix Pedersen <[email protected]>; Kirsten Kvist, FTF cc af 
materiale <[email protected]>; Lea Gyring, LO cc af materiale <[email protected]>; Mads Busck, LO <[email protected]>; Marie‐Louise 
Outzen <[email protected]>; Morten Bergulf <[email protected]>; niels bjerre, AC <[email protected]>; Ole Steen Olsen, Dansk 
Erhverv Arbejdsgiver <[email protected]>; Sonny Andersen, HK/Danmark <[email protected]>; Thomas 
Christiansen, LH <[email protected]>; Thomas Qvortrup Christensen, DI‐organisation for erhvervslivet <[email protected]>; 
Torben Dam Jensen, FTF <[email protected]>; Ulrik Frese, LH <[email protected]>; Ulrik Petersen <[email protected]
Cc: Torben Steen Hede <[email protected]>; Bent Nielsen <[email protected]
Emne: Høring over udkast til lovforslag ændring af lov om social pension (regulering af folkepensionsalderen) 
 
Kære ydelsesudvalg 
  
Vedlagt sendes udkast til lovforslag om ændring af lov om social pension til jeres bemærkninger, idet regulering af 
folkepensionsalderen har betydning for lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. 
Eventuelle bemærkninger til udkastet bedes sendt til Torben Steen Hede, [email protected], Karina Miller, [email protected] 
og Marie‐Louise Outzen [email protected]  senest tirsdag den 20. oktober 2015, kl. 10.00. 
  
Venlig hilsen
 
 
Marie-Louise Outzen
 
Fuldmægtig
 
Kontor for Arbejdsmarkedsydelser
 
 
Direkte telefon: 72 14 21 28
 
E-mail:
[email protected]
 
 
Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72 A
2300 København S.
Tlf.: +45 7214 2000
Sikker e-mail:
[email protected]
 
Hjemmeside:
www.star.dk
  
Danish Agency for
Labour Market and Recruitment
Njalsgade 72 A
2300 København S.
Phone: +45 7214 2000
Secure e-mail:
[email protected]
Website:
www.star.dk
 
1
L 40 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Pas
på miljøet - udskriv kun denne e-mail, hvis det er nødvendigt
 
  
2
L 40 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1563638_0018.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72 A
2300 København S
Sendt pr. e-mail:
[email protected], [email protected], [email protected]
Sagsnr. 14-3212
Vores ref. EKH/csoe/bho
Deres ref. 2015-1621/tsh
Den 20. oktober 2015
Udkast til lovforslag om ændring af lov om social pension (regulering af folkepen-
sionsalderen)
LO har modtaget høring over udkast til lov om ændring af lov om social pension (re-
gulering af folkepensionsalderen).
Lovforslaget medfører, at folkepensionsalderen bliver 68 år for personer født efter 31.
december 1962. Formålet med lovforslaget er ”at sikre, at danskernes stigende levetid
også fører til flere aktive år på arbejdsmarkedet”.
Tilbagetrækningsreformen fra 2011 indebar en fremrykning på 5 år til 2019-2022 af
den ved velfærdsreformen vedtagne gradvise forhøjelse af folkepensionsalderen fra
65 til 67 år.
Tilbagetrækningsreformen indebærer, at tilbagetrækningstidspunktet for mange ældre
først kan ske 8 år senere i 2030 i forhold til tilbagetrækningstidspunktet i 2013. Det
skyldes ikke mindst, at opstramningerne i efterlønsordningen har fået mange til at
melde sig ud. For de resterende betyder forkortelsen af efterlønsperioden fra 5 til 3 år,
at de tidligst kan trække sig tilbage som 65-årige. Forhøjelsen af folkepensionsalde-
ren har således betydning for en række andre ydelser, så som f.eks. efterløn.
LO finder, at den kraftige stigning vil have alvorlige konsekvenser for LO’s nedslidte
medlemmer.
Der er i forvejen udfordringer med at fastholde de mest nedslidte grupper på arbejds-
markedet og med udsigt til, at de nu skal blive længere tid på arbejdsmarkedet, bliver
udfordringen endnu større.
Lovforslagets forhøjelse af tilbagetrækningstidspunktet aktualiserer behovet for en
god seniorpolitik. Den stigende tilbagetrækningsalder bør ledsages af en bedre seni-
orpolitik.
Mange lønmodtagere vil få svært ved at fortsætte i deres job, til de fx bliver 68 år,
som følge af hårde fysiske og psykiske job eller manglende kompetencer.
Med tilbagetrækningsreformen blev der indført en seniorførtidspension, som skulle
imødekomme de nedslidte lønmodtageres behov for en værdig tilbagetrækning efter
et langt arbejdsliv med nedslidning.
L 40 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1563638_0019.png
Tilgangen til ordningen har været langt mindre end forventet, og ordningen har blandt
andet mødt en del kritik for, at mange nedslidte lønmodtagere har svært ved at opfyl-
de betingelserne for at modtage seniorførtidspensionen. Mange af dem, der har de
fysisk krævende job, har således ikke mulighed for at blive omfattet af ordningen.
Ifølge tal fra Ankestyrelsen blev der i 2014 tilkendt seniorførtidspension til i alt 189
personer, og i 1. kvartal 2015 var der 48 nye tilkendelser.
Da lovforslaget blev fremsat, skønnedes det, at antallet af personer, der modtager
seniorførtidspension ville være knap 900 helårspersoner i 2014 og knap 2.700 helårs-
personer i 2015
[1]
.
Det er helt afgørende at finde løsninger, så alle får en god afslutning på deres arbejds-
liv.
Derfor er det helt afgørende at finde løsninger, så alle får en god afslutning på deres
arbejdsliv.
LO finder i den forbindelse, at det er en stor fejltagelse, at beskæftigelsesministeren
har valgt at nedlægge seniortænketanken. Formålet med tænketanken var at kortlægge
udfordringerne og komme med en række anbefalinger til, hvordan arbejdsmarkedet
bedst kan indrettes til den stigende tilbagetrækningsalder.
Nedlæggelsen af seniortænketanken fjerner ikke udfordringen.
LO anbefaler derfor, at regeringen finder andre veje til at drøfte med arbejdsmarke-
dets parter, hvordan de nødvendige seniorpolitiske forbedringer kan opnås.
Med venlig hilsen
Ejner K. Holst
[1]
Kilde: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social pension
2
L 40 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1563638_0020.png
Torben Steen Hede
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
Birgitte Jørgensen - BTJ <[email protected]>
20. oktober 2015 14:00
Torben Steen Hede; Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
VS: høring - lovforslag om ændring af folkepensionsalder
Høring over udkast til lovforslag ændring af lov om social pension (regulering af
folkepensionsalderen)
Udbetaling Danmark har ikke bemærkninger til udkast til lovforslag om ændring af lov om social pension (regulering 
af folkepensionsalderen). 
  
Venlig hilsen
Birgitte Jørgensen
Udbetaling Danmark
Juridisk Konsulent · Driftsjura
Direkte nummer · Mobil +45 23 28 35 02
E-mail
[email protected]
ATP · Kongens Vænge 8 · 3400 Hillerød
Telefon +45 70 11 12 13 ·
www.atp.dk
· CVR-nr. 43405810
Oplysningerne i denne e-mail kan være fortrolige og er udelukkende beregnet til brug for de oven for angivne personer eller virksomheder. Vi gør opmærksom på, at
udbredelse, omdeling eller kopiering af oplysningerne efter omstændighederne er forbudt. Hvis du har modtaget denne e-mail ved en fejltagelse, bedes du meddele det
til afsenderen og derefter slette den. På forhånd tak.
 
Denne mail er blevet scannet af
http://www.comendo.com
og indeholder ikke virus!
1
L 40 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1563638_0021.png