Europaudvalget 2015-16
L 29
Offentligt
1560314_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. oktober 2015
Straffuldbyrdelseskontoret
Mia Schumacher
2015-0037-0134
1767494
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 55 vedrørende forslag til lov
om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning (L 29), som Euro-
paudvalget har stillet til justitsministeren den 20. oktober 2015. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Pernille Skip-
per (EL).
Søren Pind
/
Ane Røddik Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 29 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 55: MFU spm. om kriterierne for tilladelse til beslaglæggelse i samtlige øvrige 27 EU-lande sammenlignet med de danske regler, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 55 fra Folketingets Europaudvalg vedrørende forslag
til lov om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning (L 29):
”Ministeren bedes redegøre for kriterierne for tilladelse til be-
slaglæggelse i samtlige øvrige 27 EU-lande sammenlignet med
de danske regler.”
Svar:
1.
Reglerne om beslaglæggelse i dansk lovgivning findes i retsplejelovens
kapitel 74 (§§ 801-807 f).
De almindelige betingelser for beslaglæggelse over for en mistænkt er
fastsat i retsplejelovens § 802. Der sondres mellem beslaglæggelse af gen-
stande, som en mistænkt har rådighed over, gods, som en mistænkt ejer, og
en mistænkts formue eller en del heraf.
Der kan foretages beslaglæggelse af genstande, som en mistænkt har rå-
dighed over, såfremt (1) den pågældende med rimelig grund er mistænkt
(mistankekravet) for en lovovertrædelse, der er undergivet offentlig påtale
(kriminalitetskravet), og (2) der er grund til at antage (indikationskravet),
at genstanden kan tjene som bevis eller bør konfiskeres, eller ved lovover-
trædelsen er fravendt nogen, som kan kræve den tilbage. Der kan foretages
beslaglæggelse af gods, som en mistænkt ejer, såfremt (1) den pågældende
med rimelig grund er mistænkt (mistankekravet) for en lovovertrædelse,
der er undergivet offentlig påtale (kriminalitetskravet), og (2) beslaglæg-
gelse anses for nødvendig (indikationskravet) for at sikre det offentliges
krav på sagsomkostninger, krav på konfiskation efter straffelovens § 75,
stk. 1, 1. pkt., 2. led, og 2. pkt., og stk. 3, § 76 a, stk. 5, og § 77 a, 2. pkt.,
bødekrav eller forurettedes krav på erstatning i sagen. Endelig kan der ske
beslaglæggelse af en mistænkts hele formue eller en del af denne, herunder
formue, som den mistænkte senere måtte erhverve, såfremt (1) tiltale er
rejst for en lovovertrædelse, der efter loven kan medføre fængsel i 1 år og
6 måneder eller derover (kriminalitetskravet), og (2) tiltalte har unddraget
sig videre forfølgning i sagen.
Det følger af retsplejelovens § 806, stk. 2, at afgørelse om bl.a. beslaglæg-
gelse træffes af retten efter politiets begæring. Efter stk. 4 kan politiet, så-
fremt indgrebets øjemed ville forspildes, hvis retskendelse skulle afventes,
som udgangspunkt træffe beslutning om beslaglæggelse. Fremsætter den,
mod hvem indgrebet retter sig, anmodning herom, skal politiet snarest mu-
ligt og senest inden 24 timer forelægge sagen for retten, der ved kendelse
2
L 29 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 55: MFU spm. om kriterierne for tilladelse til beslaglæggelse i samtlige øvrige 27 EU-lande sammenlignet med de danske regler, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
afgør, om indgrebet kan godkendes. Inden retten træffer afgørelse i den
forbindelse, skal der være givet den, mod hvem indgrebet retter sig, ad-
gang til at udtale sig, jf. stk. 6. Afgørelse om beslaglæggelse træffes af po-
litiet, såfremt den, som indgrebet retter sig imod, meddeler skriftligt sam-
tykke til indgrebet, jf. stk. 8.
2.
Vedrørende reglerne om beslaglæggelse i de øvrige 27 EU-
medlemsstater kan spørgsmålet kun besvares fyldestgørende ved at ind-
hente en udtalelse fra de relevante myndigheder i disse medlemslande.
Det er Justitsministeriets erfaring, at en anmodning til Udenrigsministeriet
om tilvejebringelse af oplysninger om retstilstanden i andre lande kan være
ressource- og tidskrævende. Da der kan gå nogen tid før de ønskede oplys-
ninger foreligger, har Justitsministeriet henset til fristen for besvarelsen af
spørgsmålet ikke fundet anledning til at anmode Udenrigsministeriet om at
tilvejebringe de i spørgsmålet ønskede oplysninger fra de øvrige EU-
medlemslande til brug for besvarelsen af nærværende spørgsmål.
3