Retsudvalget 2015-16
L 23
Offentligt
1568748_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
16. november 2015
Kontor:
Sikkerhedskontoret
Sagsbeh: Christian Lundgaard Mad-
sen
Sagsnr.: 2015-0037-0130
Dok.:
1767088
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) og toldloven (Poli-
tiets Efterretningstjenestes adgang til oplysninger om flypassagerer i ter-
rorsager m.v. og SKATs håndtering af oplysninger om flypassagerer i for-
bindelse med toldkontrol m.v.), som Folketingets Retsudvalg har stillet til
justitsministeren den 20. oktober 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Thomas Klyver
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 23 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, hvilke oplysninger luftfartsselskaber er forpligtet til at indhente om deres passagerer og besætningsmedlemmer, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 9 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) og toldlo-
ven (Politiets Efterretningstjenestes adgang til oplysninger om flypas-
sagerer i terrorsager m.v. og SKATs håndtering af oplysninger om
flypassagerer i forbindelse med toldkontrol m.v.):
”Ville ministeren være villig til at pålægge luftfartsselskaberne
at indhente og videregive bestemte eller yderligere oplysninger
om passagerne, såfremt dette måtte være et ønske fra PET og
hvorfor?”
Svar:
1.
Det bemærkes, at lovforslaget ikke pålægger luftfartsselskaberne at ind-
hente PNR-oplysninger.
Som det fremgår af lovforslagets § 2, nr. 1, og bemærkningerne hertil gæl-
der luftfartsselskabernes forpligtelser til at give PNR-oplysninger til SKAT
alene, i det omfang luftfartsselskaberne allerede som led i deres virksom-
hed har indsamlet disse oplysninger. Luftfartsselskaberne har således ikke
pligt til at give oplysninger, som selskaberne ikke er i besiddelse af på de
tidspunkter, hvor oplysningerne skal gives til SKAT.
2.
Som det fremgår af pkt. 4.4.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
indeholder lovforslaget en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter skatte-
ministeren efter forhandling med justitsministeren fastsætter nærmere reg-
ler om oplysningsforpligtelsen, herunder hvordan oplysningerne stilles til
rådighed for told- og skatteforvaltningen, og med hvilke intervaller oplys-
ningerne skal meddeles.
Bestemmelsen indebærer bl.a., at der fastsættes regler om, hvilke nærmere
typer af oplysninger der vil være omfattet af den foreslåede ordning.
En sådan bemyndigelse vurderes hensigtsmæssig for, at det løbende kan
sikres, at SKAT og PET får adgang til de typer af oplysninger, som der er
behov for, men samtidig ikke får adgang til typer af oplysninger, som der
ikke er behov for. Udnyttelsen af bemyndigelsen vil også kunne medvirke
til at skabe yderligere klarhed om, hvilke nærmere typer af oplysninger,
som der stilles til rådighed for SKAT og PET.
2
L 23 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, hvilke oplysninger luftfartsselskaber er forpligtet til at indhente om deres passagerer og besætningsmedlemmer, til justitsministeren
Som det endvidere fremgår af pkt. 4.4.3 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger, forudsættes det således, at der ved bekendtgørelse fastsættes
nærmere regler om, hvilke typer af oplysninger som luftfartsselskaberne
vil skulle overføre til SKAT. Det forventes i første omgang at udnytte be-
myndigelsen til at fastsætte regler om, at SKAT får overført de 19 PNR-
dataelementer, der er omfattet af det foreliggende PNR-direktivforslag,
som nærmere omtalt i pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Der er tale om de typer af oplysninger, som SKAT i dag kan indhente til
brug for toldkontrol i henhold til toldlovens § 17, stk. 1, jf. nærmere herom
under pkt. 3.5.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Overførslen af
dataelement nr. 18 (API-oplysningerne) vil dog alene skulle ske til brug
for PETs opgavevaretagelse, idet SKAT ikke har behov for disse oplys-
ninger til brug for toldkontrol.
Det bemærkes i den forbindelse, at luftfartsselskabernes indsamling af
PNR-oplysninger vil kunne variere over tid, ligesom PETs og SKATs be-
hov for PNR-oplysninger også kan ændre sig over tid. Samtidig er det på
nuværende tidspunkt usikkert, hvordan det endelige PNR-direktiv kommer
til at se ud. Af bl.a. de anførte grunde forudsættes det med lovforslaget, at
den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i givet fald vil kunne udnyttes
til at fastsætte regler om overførsel af andre af de oplysninger, som luft-
fartsselskaberne registrerer om deres passagerer og besætning, end de spe-
cifikt omtalte 19 PNR-dataelementer, som aktuelt fremgår af direktivfor-
slaget. Reglerne vil blive fastsat i en bekendtgørelse, som i givet fald først
vil blive udstedt efter forudgående høring.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil ikke kunne udnyttes til at fastsætte regler
om, at luftfartselskaberne skal overføre følsomme personoplysninger til
SKAT – dvs. oplysninger om en persons racemæssige eller etniske oprin-
delse, religiøse eller filosofiske overbevisning, politiske meninger, med-
lemskab af fagforening, eller oplysninger som vedrører den pågældende
persons helbred eller seksualitet. Der er således ikke lagt op til, at SKAT
og PET skal have adgang til oplysninger om f.eks. særlige måltider (der
kan give oplysning om passagerens religion) eller særlig assistance (der
kan give oplysning sygdom eller handikap), som et luftfartsselskab måtte
have registreret om passagerer, og sådanne oplysninger vil i givet fald
skulle filtreres fra.
I øvrigt vil bemyndigelsesbestemmelsen alene kunne anvendes til at fast-
sætte regler om, at luftfartsselskaberne skal overføre oplysninger, som en-
ten er nødvendige for udførelsen af toldkontrol, eller som kan have betyd-
3
L 23 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, hvilke oplysninger luftfartsselskaber er forpligtet til at indhente om deres passagerer og besætningsmedlemmer, til justitsministeren
ning for varetagelse af PETs opgaver vedrørende forebyggelse og efter-
forskning af overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13.
4