Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
L 189 Bilag 11
Offentligt
1639793_0001.png
Til lovforslag nr.
L 189
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget den 27. maj 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af integrationsloven og forskellige andre love
(Bedre rammer for at modtage og integrere flygtninge og styrket virksomhedsrettet integrationsprogram m.v.)
[af udlændinge-, integrations- og boligministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Udlændinge-, integrations- og boligministeren har stillet
9 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. maj 2016 og var til 1.
behandling den 10. maj 2016. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Udlændinge-, Integrations-
og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 6 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge-, integrations- og boligmini-
steren sendte den 6. april 2016 dette udkast til udvalget, jf.
UUI alm. del – bilag 129. Den 6. maj 2016 sendte udlændin-
ge-, integrations- og boligministeren de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Dansk Selskab for Indvandrersundhed,
Folkehøjskolernes Forening i Danmark og
Jyderup Højskole.
Udlændinge-, integrations- og boligministeren har over
for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til ud-
valget.
Deputationer
Endvidere har Dansk Selskab for Indvandrersundhed og
Jyderup Højskole mundtligt over for udvalget redegjort for
deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 21 spørgsmål til udlændinge-, inte-
grations- og boligministeren til skriftlig besvarelse, som
denne har besvaret med undtagelse af spørgsmål nr. 5 og 21,
som forventes besvaret inden 2. behandling.
3. Indstillinger
Et
mindretal
i udvalget (DF, LA, ALT, RV og SF) ind-
stiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindre-
tallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal
i udvalget (S, V og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil redegøre
for sin stilling til de stillede ændringsforslag ved 2. behand-
ling.
4. Politiske bemærkninger
Liberal Alliances, Alternativets, Radikale Venstres og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker,
at partierne ikke kan stemme for lovforslaget, som det fore-
ligger ved betænkningsafgivelsen. Det er velkendt, at parti-
erne ønsker, at det også fremover skal være muligt at benyt-
te højskoleophold som et led i integrationsprogrammet, og
at det således også fremover skal være muligt at tilbyde høj-
skoleophold som hidtil. Dette har partierne givet udtryk for
allerede under høringsperioden og igen under 1. behandling
af forslaget den 10. maj 2016. Partierne afventer fortsat mi-
nisterens eventuelle indrømmelse og ændringsforslag her-
om. På den baggrund kan partierne ikke støtte lovforslaget i
den nuværende form. Partierne ønsker, at lovforslaget efter
2. behandling henvises til fornyet udvalgsbehandling.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har noteret, at
lovforslaget har til formål at udmønte hovedparten af de de-
le af aftalen »Bedre rammer for at modtage og integrere
flygtninge«, som regeringen har indgået med KL, og de dele
AX018915
L 189 - 2015-16 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 27. maj 2016
1639793_0002.png
2
af »Trepartsaftale om arbejdsmarkedsintegration«, som re-
geringen har indgået med arbejdsmarkedets parter, som kræ-
ver lovændringer. Lovforslaget understøtter ikke DF's poli-
tik.
DF mener derimod, at hele systemet lige fra modtagelse
af flygtninge hen over indkvartering, uddannelse, arbejde og
sprogundervisning og til praktiske gøremål bør bygges op
omkring, at flygtninge kun skal være i Danmark i en be-
grænset periode. Al den information, som tilgår flygtninge
og deres familier, bør indeholde et budskab om, at de allere-
de ved ankomsten skal være klar over, at de er gæster, og at
de derfor vil blive sendt ud af landet igen. Det er det mål,
politikerne, embedsværket og hele systemet skal arbejde hen
imod.
I forhold til de enkelte elementer i lovforslaget mener DF
ikke, at der er noget, som afgørende ændrer ved status quo.
Selv om det imod forventning skulle lykkes at få alle disse
flygtninge boligplaceret på en fornuftig måde og i jobs, æn-
drer det ikke ved, at langt størstedelen af disse mennesker
ikke vil blive integreret. De vil fastholde hjemlandets skik-
ke, de vil fastholde den sociale kontrol af deres piger, de vil
stille krav om, at det danske samfund skal rette ind efter de-
res religiøse og kulturelle spilleregler. Derfor vil det gå, som
det altid går. Det går galt.
DF tager i øvrigt skarpt afstand fra, at der i dette lovfor-
slag er redegjort for, hvordan man kan diskriminere imod
danskere. Der er i loven og i bemærkningerne hertil en be-
skrivelse af og et forslag til, hvordan regeringen og Folke-
tinget kan sætte egne borgere i bageste række og de frem-
mede i forreste række. Det er efter DF’s opfattelse uanstæn-
digt. Der er tale om, at virksomhederne fremadrettet skal ha-
ve økonomiske tilskud for at ansætte flygtninge, hvilket
uundgåeligt vil skubbe arbejdsløse danskere endnu længere
væk fra arbejdsmarkedet.
Enhedslistens medlemmer af udvalget er enige i, at det er
vigtigt, at flygtninge integreres hurtigst muligt, og at delta-
gelse på arbejdsmarkedet i form af ordinær ansættelse er et
vigtigt led heri. EL kan dog ikke se, at dette lovforslag i sær-
lig høj grad skulle føre til, at flygtninge kommer i job på
sædvanlige overenskomstmæssige vilkår. Regeringen er
udelukkende optaget af at øge udbuddet af arbejdskraft, men
beskæftiger sig ikke med at øge efterspørgslen efter arbejds-
kraft ved at skabe nogle flere job, hvilket jo ellers ville give
plads på arbejdsmarkedet ikke bare til flygtninge, men til de
mange arbejdsløse, vi har i forvejen.
Det fremgår klart af lovforslaget, at formålet først og
fremmest er at øge den såkaldt virksomhedsrettede indsats,
der først og fremmest er virksomhedspraktik, hvor flygtnin-
gene i op til 3 måneder kan fungere som gratis arbejdskraft,
og hvor det ene praktikforløb afløser hinanden. Der foreslås
en kraftig opstramning, idet der nu ikke må gå mere end 6
uger mellem hver praktik. Dette vil ikke føre til flere ordi-
nære arbejdspladser og ansættelsesforhold, men til, at flygt-
ningene fortrænger nogle af de mange arbejdsløse, vi har i
forvejen, og risikerer at blive misbrugt til at presse lønnin-
gerne.
Det er også forventeligt, at den »virksomhedsrettede ind-
sats« vil føre til, at flygtningene først og fremmest kommer i
praktik i brancher, hvor der er i forvejen er mange udlæn-
dinge – lagervirksomhed, rengøring, hotel- og restauration –
hvorfor der kan sættes et stort spørgsmålstegn ved den inte-
grationsmæssige værdi.
Hertil kommer en række yderligere klare forringelser af
kvaliteten i forhold til integrationsindsatsen over for flygt-
ningene. Alle flygtninge er pr. definition jobparate fra dag
et, hvilket vil ramme flygtninge med krigstraumer og syg-
domme, der oven i købet risikerer sanktioner i en forvejen
alt for lille ydelse, hvis de ikke lever op til rådighedskrave-
ne.
Af yderligere forringelser kan nævnes slækkelse af kravet
om sundhedstjek, at færre vil få ret til transportgodtgørelse
samt ringere uddannelsesmuligheder. For at føje spot til
skade indføres et bonussystem, der favoriserer kommuner
og virksomheder, der kan få flygtninge i ordinære job. En
tilsvarende ordning gælder ikke for danske arbejdsløse.
Alt i alt gavner lovforslaget ikke integrationen. Det er ik-
ke godt for integrationen at bruge flygtningene som gratis
eller billig arbejdskraft, og det er ikke godt for integrationen
at slække på kravene til sundhedstjek, sprogundervisning,
almen uddannelse og social- og sundhedsmæssige indsatser.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
udlændinge-, integrations- og boligministeren,
tiltrådt af
et
flertal
(udvalget med undtagelse af EL):
1)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 16, stk. 1,
ændres »stk. 8« til: »stk. 9«.«
[Teknisk korrektion]
2)
Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 19, stk. 4,
ændres »§ 16, stk. 8« til: »§ 16, stk. 9«.«
[Teknisk korrektion]
Af
udlændinge-, integrations- og boligministeren,
tiltrådt af
udvalget:
3)
Efter nr. 18 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 19, stk. 8, 2. pkt.,
der bliver stk. 9, 2. pkt., ændres
»eller 8« til: »eller 9«.«
[Teknisk korrektion]
L 189 - 2015-16 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 27. maj 2016
1639793_0003.png
3
4)
I
nr. 22
ændres i den indledende tekst »§ 21« til: »§ 21,
stk. 1,«.
[Teknisk korrektion]
5)
Nr. 35
og
36
udgår, og istedet indsættes:
»35.
§ 26 a
med tilhørende overskrift ophæves, og i stedet
indsættes:
»Pligt til at udnytte sine arbejdsmuligheder
§ 26.
En udlænding, som modtager integrationsydelse, har
pligt til at udnytte sine arbejdsmuligheder og tage imod til-
bud som led i integrationsprogrammet efter kapitel 4.
Stk. 2.
En jobparat udlænding skal udnytte sine arbejds-
muligheder efter reglerne i § 26 a.
Stk. 3.
Undtages en jobparat udlænding, jf. § 26 a, stk. 6,
fra kravet om registrering af sin jobsøgning i joblog på Min
Side på Jobnet, jf. § 26 a, stk. 1, fra kravet om hver syvende
dag at skulle tjekke sine jobforslag, jf. § 26 a, stk. 2, eller fra
kravet om at lægge et cv på Jobnet inden for 3 uger og kra-
vet om i den forbindelse at angive beskæftigelsesmål på
Jobnet, jf. § 26 a, stk. 3 og 4, skal jobcenteret og udlændin-
gen aftale, hvordan den pågældende i stedet skal dokumen-
tere sine jobsøgningsaktiviteter.
§ 26 a.
En jobparat udlænding skal være aktivt arbejdssø-
gende. Udlændingen skal overholde de aftaler, der fremgår
af Min Side på Jobnet, og som er indgået med kommunen
om, hvordan og inden for hvilke fagområder den pågælden-
de skal søge job. Udlændingen skal endvidere løbende regi-
strere alle jobsøgningsaktiviteter i en joblog på Jobnet.
Stk. 2.
En jobparat udlænding, der har ansøgt om eller
modtager integrationsydelse, skal ved første henvendelse til
kommunen om hjælp tilmelde sig som arbejdssøgende i job-
centeret, og kommunen har pligt til at sikre dette. Udlændin-
gen skal mindst hver syvende dag tjekke sine jobforslag på
Jobnet og dermed bekræfte, at pågældende er arbejdssøgen-
de. De regler, som fastsættes i medfør af § 11, stk. 5, i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, finder tilsvarende anven-
delse for udlændingens tilmelding og afmelding som ar-
bejdssøgende.
Stk. 3.
Udlændingen skal hurtigst muligt og senest 3 uger
efter tilmelding som arbejdssøgende hos jobcenteret lægge
en beskrivelse (cv) af tidligere beskæftigelse, uddannelse,
kvalifikationer og øvrige forhold af betydning for jobcente-
rets bistand til at finde arbejde ind i Jobnet. Udlændingen
skal endvidere angive mindst ét beskæftigelsesmål. Jobcen-
teret kan inden for fristen i 1. pkt. fastsætte, hvornår oplys-
ningerne skal være indlagt i Jobnet.
Stk. 4.
Udlændingen skal løbende opdatere sine oplysnin-
ger som nævnt i stk. 3 i Jobnet. Foreligger der oplysninger
som nævnt i stk. 3 fra en tidligere tilmelding som arbejdssø-
gende, skal oplysningerne straks på ny gøres tilgængelige i
Jobnet, hvis udlændingen igen bliver tilmeldt som arbejds-
søgende.
Stk. 5.
Jobcenteret skal i forbindelse med afholdelse af
samtaler efter § 20, stk. 4, sikre, at de oplysninger, som ud-
lændingen har indlagt i Jobnet, er fyldestgørende.
Stk. 6.
Jobcenteret kan beslutte, at udlændingen undtages
fra kravet om registrering af sin jobsøgning i joblog på Min
Side på Jobnet, jf. stk. 1, fra kravet om hver syvende dag at
skulle tjekke sine jobforslag, jf. stk. 2, eller fra kravet om at
lægge et cv på Jobnet inden for 3 uger og kravet om i den
forbindelse at angive beskæftigelsesmål på Jobnet, jf. stk. 3
og 4, hvis udlændingens sproglige og it-mæssige forudsæt-
ninger ikke er tilstrækkelige til, at udlændingen kan opfylde
kravene. Jobcenteret skal sørge for, at udlændingen hurtigst
muligt bliver i stand til dette.
Stk. 7.
Udlændingen skal søge arbejde på den måde, der
er sædvanlig inden for det pågældende område. Udlændin-
gen skal endvidere søge ledige job, når jobcenteret forlanger
det.
Stk. 8.
Jobcenteret skal yde bistand, i forbindelse med at
en udlænding indlægger oplysninger i Jobnet, hvis den på-
gældende anmoder herom.
Stk. 9.
Staten og kommunen har adgang til de oplysnin-
ger, som udlændingen har indlagt i Jobnet.««
[Af lovtekniske årsager nyaffattes integrationslovens §§ 26
og 26 a]
Til § 3
6)
I den under
nr. 3
foreslåede ændring af
§ 62, stk. 3, 1.
pkt.,
og
stk. 4,
ændres »§ 51 a, stk. 4« til: »§ 51 a, stk. 5«.
[Konsekvensændring]
Til § 11
7)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 38, stk. 2,
ændres »§ 26 a, stk. 1« til: »§ 26 a, stk.
2«.«
[Konsekvensændring]
Til § 12
8)
I
stk. 2
ændres »36« til: »35«, og »10-12« til: »10, 01,
11 og 12«.
[Konsekvensændring]
Til § 13
9)
I
stk. 2
indsættes efter »§ 1, nr. 12,«: »14, 15, 17-21,
23, 24, 27-33 og 35-39, og § 11, nr. 1-8, 10, 01 og 11,«.
[Præcisering af overgangsbestemmelsen, således det frem-
går, hvilke bestemmelser der finder anvendelse, hvis inte-
grationsprogrammet forlænges ud over 1 år]
Bemærkninger
Til nr. 1-3
Der er tale om tekniske korrektioner som følge af lovfor-
slagets § 1, nr. 11, hvor der indsættes et nyt stykke i integra-
tionslovens § 16, hvorved integrationslovens § 16, stk. 8,
bliver § 16, stk. 9.
L 189 - 2015-16 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 27. maj 2016
1639793_0004.png
4
Til nr. 4
Der er tale om en teknisk korrektion, hvorved det præci-
seres, at den foreslåede ændring foretages i integrationslo-
vens § 21, stk. 1.
Til nr. 5
I lovforslaget som fremsat nyaffattes integrationslovens §
26 a, stk. 1-3, og der indsættes nye stk. 4-6. Herudover er
indsat en rykningsklausul for de gældende bestemmelser i §
26 a, stk. 4-6.
Af lovtekniske hensyn foreslås det, at både integrations-
lovens § 26 og samtlige stykker i § 26 a nyaffattes. Der er
således tale om en teknisk korrektion i forhold til det frem-
satte lovforslag.
Efter de gældende regler i lov om aktiv socialpolitik har
en udlænding, der modtager integrationsydelse under inte-
grationsprogrammet, pligt til at stå til rådighed for arbejds-
markedet, jf. lovens § 13.
Herudover opregner den gældende § 26 a i integrations-
loven de konkrete pligter, der angår rådighedsforpligtelsen
for en udlænding, der alene har ledighed som problem, og
hvis opfyldelse er en forudsætning for at modtage kontant-
hjælp eller integrationsydelse, og hvordan Jobcenteret skal
være udlændingen behjælpelig ved jobsøgning m.v.
En udlænding har således ved første henvendelse til kom-
munen pligt til at tilmelde sig som arbejdssøgende i jobcen-
teret, og kommunen har pligt til at sikre dette. De regler,
som beskæftigelsesministeren i den generelle beskæftigel-
sesindsats fastsætter om tilmelding, jobsøgning og joblog
m.v. og om afmelding som arbejdssøgende, finder også an-
vendelse for udlændingens tilmelding og afmelding som ar-
bejdssøgende. Det betyder bl.a., at modtagere af kontant-
hjælp og integrationsydelse løbende skal dokumentere alle
deres jobsøgningsaktiviteter i deres joblog på Min Side på
Jobnet. Udlændingen skal endvidere mindst hver syvende
dag tjekke sine jobforslag på Jobnet og dermed bekræfte at
være arbejdssøgende, jf. § 26 a, stk. 1.
Udlændingen har videre pligt til hurtigst muligt og senest
efter 3 uger at indlægge et fyldestgørende cv i Jobnet og
skal angive mindst et beskæftigelsesmål. Jobcenteret kan
fastsætte en frist for, hvornår oplysningerne skal være lagt
ind. Er der på Jobnet cv-oplysninger fra en tidligere tilmel-
ding som arbejdssøgende, skal disse straks på ny gøres til-
gængelige, hvis udlændingen bliver tilmeldt som arbejdssø-
gende, jf. § 26 a, stk. 2.
Jobcenteret skal senest 3 uger efter udlændingens tilmel-
ding som arbejdssøgende afholde en cv-samtale med udlæn-
dingen, hvor det sikres, at de oplysninger, som udlændingen
har indlagt i Jobnet, er fyldestgørende. Under samtalen skal
det aftales, hvordan jobcenteret skal bistå udlændingen med
at finde arbejde, og udlændingen kan pålægges at søge rele-
vante ledige jobs, jf. § 26 a, stk. 3.
Udlændingen skal søge arbejde på den måde, der er sæd-
vanlig inden for det pågældende område. Udlændingen skal
endvidere søge ledige job, når jobcenteret forlanger det, jf. §
26 a, stk. 4.
Jobcenteret skal yde bistand, i forbindelse med at en ud-
lænding indlægger oplysninger i Jobnet, hvis den pågælden-
de anmoder herom, jf. § 26 a, stk. 5.
Staten og kommunen har adgang til de oplysninger, som
udlændingen har indlagt i Jobnet, jf. § 26 a, stk. 6.
Det foreslås, at pligterne for alle udlændinge under inte-
grationsprogrammet, som modtager integrationsydelse, ty-
deliggøres ved at lade dem fremgå af integrationsloven.
Den foreslåede § 26 angår den grundlæggende pligt til at
stå til rådighed for arbejdsmarkedet, som en udlænding, der
modtager integrationsydelse under integrationsprogrammet,
løbende skal opfylde. En udlænding er således forpligtet til
at stå til rådighed for arbejdsmarkedet, medmindre der fore-
ligger forhold, der kan begrunde, at den pågældende ikke
har pligt hertil.
Det foreslås i § 26, stk. 1, at en udlænding, som modtager
integrationsydelse, har pligt til at udnytte sine arbejdsmulig-
heder og tage imod tilbud som led i integrationsprogrammet
efter kapitel 4. Med forslaget tydeliggøres det, at rådigheds-
forpligtelsen foruden en pligt til at tage imod tilbud om ar-
bejde også omfatter en pligt til at tage imod tilbud som led i
integrationsprogrammet.
Det foreslås i § 26, stk. 2, at det desuden tydeliggøres i
integrationsloven, at en jobparat udlænding skal udnytte sine
arbejdsmuligheder efter reglerne i § 26 a.
Det foreslås i § 26, stk. 3, at det for jobparate udlændin-
ge, som efter § 26 a, stk. 6, undtages fra nogle af kravene til
anvendelse af Jobnet grundet manglende sproglige eller it-
mæssige kompetencer, desuden fastsættes, at jobcenteret
skal aftale med udlændingen, hvordan den pågældende i ste-
det skal dokumentere sine jobsøgningsaktiviteter. Det kan
være i form af dokumentation fra arbejdsgivere om, at ud-
lændingen har søgt job hos arbejdsgiveren, eller kopi af an-
søgningen. Dette kan f.eks. også være ved, at det dokumen-
teres i journalen, at den pågældende sammen med en job-
konsulent m.v. søger job aktivt.
Den foreslåede § 26 a omfatter de konkrete pligter for en
udlænding, som er jobparat. Forslaget indebærer bl.a. en
sproglig tilpasning, som følge af at udlændinge, som ikke
har problemer ud over ledighed, fremover betegnes som job-
parate udlændinge, jf. lovforslagets § 1, nr. 14.
Det foreslås i § 26 a, stk. 1, at det kommer til at fremgå
direkte af integrationsloven, at jobparate udlændinge skal
være aktivt jobsøgende, herunder at udlændingen skal over-
holde de aftaler, som er indgået med kommunen, om, hvor-
dan og inden for hvilke områder den pågældende skal søge
job. Samtidig foreslås det, at den jobparate udlænding skal
registrere alle sine jobsøgningsaktiviteter i en joblog på Job-
net.
Den jobparate udlænding skal mødes med krav om en in-
tensiv jobsøgningsindsats. Jobparate udlændinge skal sørge
for at søge job inden for et bredt ansættelsesområde. Jobsøg-
ningen skal samtidig være intensiv og realistisk, og jobsøg-
ningen skal dokumenteres i jobloggen på Min Side på Job-
net.
Den jobparate udlænding skal aktivt søge job på den må-
de, som er normal for området. Jobcenteret skal løbende føl-
ge op på udlændingens jobsøgning med udgangspunkt i job-
L 189 - 2015-16 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 27. maj 2016
1639793_0005.png
5
loggen på Min Side på Jobnet, herunder om den enkelte job-
parate udlænding søger tilstrækkelig bredt, intensivt og rea-
listisk.
Hvis jobcenteret vurderer, at den jobparate udlænding ik-
ke har søgt job i tilstrækkeligt omfang, kan jobcenteret stille
krav til den enkelte om jobsøgningen og gennem klare afta-
ler sikre, at den enkelte reelt står til rådighed for arbejdsmar-
kedet. Aftalen mellem den jobparate udlænding og jobcente-
ret skal fremgå af Min Side på Jobnet.
Kommunen kan altid iværksætte et tilbud om virksom-
hedspraktik, hvis kommunen vurderer, at det er relevant,
herunder hvis der opstår tvivl om personens rådighed.
§ 26 a, stk. 2, svarer til de gældende regler i § 26 a, stk. 1.
§ 26 a, stk. 3, svarer til de gældende regler i § 26 a, stk. 2.
Efter § 26 a, stk. 4, foreslås det, at udlændingen løbende
skal opdatere sine egne oplysninger i Jobnet. Foreligger der
oplysninger som nævnt i stk. 2 (cv-oplysninger) fra en tidli-
gere tilmelding som arbejdssøgende, skal oplysningerne
straks på ny gøres tilgængelige, hvis udlændingen igen bli-
ver tilmeldt som arbejdssøgende. Bestemmelsen svarer til
gældende regler.
Efter § 26 a, stk. 5, skal jobcenteret i forbindelse med af-
holdelse af samtaler efter § 20, stk. 4, sikre, at de oplysnin-
ger, som udlændingen har indlagt i Jobnet, er fyldestgøren-
de. Bestemmelsen svarer til gældende regler.
Herudover foreslås det i § 26 a, stk. 6, at jobcenteret kan
beslutte at undtage en udlænding fra kravet om registrering
af sin jobsøgning i joblog på Min Side på Jobnet, jf. § 26 a,
stk. 1, fra kravet om hver syvende dag at skulle tjekke sine
jobforslag, jf. § 26 a, stk. 2, og fra kravet om at skulle lægge
sit cv på Jobnet, jf. § 26 a, stk. 3 og 4, hvis udlændingens
sproglige og it-mæssige forudsætninger ikke er tilstrækkeli-
ge til, at udlændingen kan opfylde kravene. Jobcenteret skal
efter omstændighederne sørge for, at den pågældende hur-
tigst muligt bliver i stand til dette.
Forslaget har til formål at sikre kommunerne mulighed
for en fleksibel anvendelse af Jobnet ud fra en konkret vur-
dering af den enkelte udlændings forudsætninger, således at
manglende danskkundskaber og it-mæssige kompetencer,
som kan gøre det vanskeligt for udlændingen at anvende de
digitale løsninger i Jobnet, ikke kommer til at stå i vejen for,
at udlændingen vurderes jobparat og får en jobrettet indsats.
§ 26 a, stk. 7, svarer til de gældende regler i § 26 a, stk. 4.
§ 26 a, stk. 8, svarer til de gældende regler i § 26 a, stk. 5.
§ 26 a, stk. 9, svarer til de gældende regler i § 26 a, stk. 6.
Til nr. 6
Der er tale om en teknisk korrektion, idet der i lovforsla-
get fejlagtigt henvises til § 51 a, stk. 4. Der skal retteligt
henvises til bestemmelsen i § 51 a, stk. 5.
Til nr. 7
Af den gældende § 38, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik
fremgår det, at hvis en person har undladt at tjekke sine job-
forslag på Jobnet og dermed bekræfte, at pågældende er ar-
bejdssøgende, og som følge heraf er blevet afmeldt som ar-
bejdssøgende i henhold til regler efter integrationslovens §
26 a, stk. 1, skal kommunen træffe afgørelse om, at der skal
foretages fradrag i hjælpen for de dage, hvor personen har
været afmeldt.
Som følge af ændringen i § 1, nr. 36, skal henvisningen i
§ 38, stk. 2, til integrationslovens § 26 a, stk. 1, ændres til §
26 a, stk. 2. Der er alene tale om en konsekvensændring.
Til nr. 8
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringen til § 11, hvor der indsættes et nyt nummer.
Til nr. 9
I lovforslaget som fremsat er det anført i § 13, stk. 2, at
lovens § 1, nr. 12, om integrationsprogrammets længde fin-
der anvendelse for udlændinge, som kommunen har overta-
get ansvaret for i perioden fra den 1. juli 2013 til den 30. ju-
ni 2015, og som ikke har afsluttet integrationsprogrammet
efter integrationslovens § 16. Det indebærer, at en udlæn-
ding, der på ikrafttrædelsestidspunktet deltager i integrati-
onsprogrammet efter § 16 på f.eks. andet eller tredje år, om-
fattes af den foreslåede regel i § 16, stk. 7, 2. pkt., om, at
kommunalbestyrelsen skal forlænge integrationsprogrammet
i op til 5 år, hvis udlændingen ikke har opnået de opstillede
beskæftigelses- og uddannelsesmål.
Det fremgår af bemærkningerne til det fremsatte lovfor-
slag, at det er intentionen, at indholdet af integrationspro-
grammet i forlængelsesperioden skal følge de foreslåede nye
regler for integrationsprogrammet, herunder reglerne om vi-
sitation som jobparat eller aktivitetsparat og mulighederne
for at undtage jobparate udlændinge fra nogle af kravene til
anvendelse af Jobnet.
Det foreslås, at det lovfæstes, hvilke nærmere regler der
finder anvendelse i forlængelsesperioden.
Det foreslås således, at der i § 13, stk. 2, indsættes en
henvisning til, at lovens § 1, nr. 14, 15, 17-21, 23, 24, 27-33
og 36-39, og § 11, nr. 1-8 og 10, 01 og 11, også finder an-
vendelse for udlændinge, som kommunen har overtaget an-
svaret for i perioden fra den 1. juli 2013 til den 30. juni
2015, og som ikke har afsluttet integrationsprogrammet efter
integrationslovens § 16.
Forslaget indebærer, at denne målgruppe også omfattes
af de foreslåede visitationsregler i integrationslovens § 17
og af de foreslåede regler om en kontinuerlig virksomheds-
rettet indsats i integrationslovens § 17 a, jf. lovens § 1, nr.
14.
I forhold til visitationsreglerne bemærkes det, at § 17,
stk. 1, efter sit indhold ikke finder anvendelse, idet denne
bestemmelse vedrører de første 3 måneder efter kommunal-
bestyrelsens overtagelse af ansvaret for udlændingen. Be-
stemmelsen finder heller ikke anvendelse i den situation,
hvor en anden kommune i forbindelse med en udlændings
tilflytning til kommunen overtager ansvaret for den pågæl-
dende udlænding.
Derimod finder reglen i § 17, stk. 2, anvendelse, og visi-
tationen gennemføres i forbindelse med den førstkommende
opfølgning på integrationskontrakten, jf. integrationslovens
§ 20. Det indebærer, at kommunen ikke i forbindelse med
lovens ikrafttræden skal gennemgå alle sager for denne
gruppe. I stedet kan fastlæggelse af indsatsen i forlængelses-
L 189 - 2015-16 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 27. maj 2016
1639793_0006.png
6
perioden gennemføres i forbindelse med den opfølgning på
integrationsindsatsen, som kommunen allerede er forpligtet
til i medfør af § 20.
Indholdet af integrationsprogrammet for denne gruppe
følger desuden reglerne om integrationsprogrammets ind-
hold i forlængelsesperioden, jf. integrationslovens § 17 a.
Det indebærer, at der skal tilbydes en kontinuerlig virksom-
hedsrettet indsats, hvor der for jobparate maksimalt må være
6 uger mellem hvert virksomhedsrettet tilbud i form af virk-
somhedspraktik eller ansættelse med løntilskud, jf. §§ 23 b
og 23 c, og at de virksomhedsrettede tilbud for jobparate
skal have en varighed på gennemsnitligt mindst 15 timer om
ugen. I timetallet kan indgå tilbud om nytteindsats.
Forslaget indebærer desuden, at udlændinge, som får for-
længet integrationsprogrammet i medfør af integrationslo-
vens § 16, stk. 7, 2. pkt., omfattes af den foreslåede ændring
af flyttereglen i integrationslovens § 18, stk. 2, jf. lovens §
1, nr. 15.
Forslaget indebærer videre, at udlændinge, som får for-
længet integrationsprogrammet i medfør af integrationslo-
vens § 16, stk. 7, 2. pkt., omfattes af de foreslåede ændrin-
ger af integrationskontrakten efter § 19, indførelse af reglen
om udpegning af en koordineringsansvarlig forvaltning, jf. §
19 a, ændring af reglerne om opfølgning på integrationskon-
trakten, jf. § 20, og adgangen til at anvende Min Plan på
Jobnet til udarbejdelse og opfølgning på integrationskon-
trakten, jf. § 20 a, jf. lovens § 1, nr. 17-21.
Forslaget indebærer videre, at de foreslåede regler, som
giver kommunerne mulighed for at anvende forberedende
forløb for virksomhedsrettede tilbud, jf. integrationslovens §
23 a, stk. 1, nr. 5, og nytteindsats som tilbud under integrati-
onsprogrammet, jf. § 23 b, stk. 1, 2. pkt., ligeledes finder an-
vendelse for denne målgruppe, jf. lovens § 1, nr. 23-29 og
31.
Forslaget indebærer desuden, at de foreslåede forenklin-
ger i integrationslovens § 23 f om dækning af udgifter til
transportudgifter ved deltagelse i integrationsprogrammet li-
geledes finder anvendelse for målgruppen, jf. lovens § 1, nr.
32 og 33.
Herudover finder lovens § 1, nr. 30, som vedrører en
sproglig tilpasning af § 23 b, stk. 4, som følge af at udlæn-
dinge, som ikke har problemer ud over ledighed, fremover
betegnes som jobparate, anvendelse.
Det foreslås desuden, at lovens § 1, nr. 36, som vedrører
reglerne i §§ 26 og 26 a om integrationsydelsesmodtageres
pligt til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet, udnytte sine
arbejdsmuligheder og tage imod tilbud som led i integrati-
onsprogrammet samt jobcenterets mulighed for at beslutte at
undtage en udlænding fra nogle af kravene til anvendelse af
Jobnet m.v., ligeledes finder anvendelse for denne målgrup-
pe.
Konsekvensændringerne, der foretages som følge af æn-
dringerne i § 1, nr. 36, i § 11, nr. 1-8 og 10, 01 og 11, finder
ligeledes anvendelse for udlændinge, som kommunen har
overtaget ansvaret for i perioden fra den 1. juli 2013 til den
30. juni 2015, og som ikke har afsluttet integrationspro-
grammet efter integrationslovens § 16.
Herudover finder lovens § 1, nr. 37, som vedrører en
sproglig tilpasning af § 27 a, stk. 1, som følge af at udlæn-
dinge, som ikke har problemer ud over ledighed fremover
betegnes som jobparate, anvendelse.
Endelig indebærer forslaget, at ændringerne i integrati-
onslovens § 45, stk. 3, om grundtilskud for udlændinge i in-
tegrationsprogrammet finder anvendelse i de første 3 år af
integrationsprogrammet, jf. lovens § 1, nr. 38, og at ændrin-
gerne i integrationslovens § 45, stk. 8, om resultattilskud
finder anvendelse også for den målgruppe, der får forlænget
integrationsprogrammet i medfør af integrationslovens § 16,
stk. 7, 2. pkt., jf. lovens § 1, nr. 39.
Det bemærkes, at loven ikke finder anvendelse for ud-
lændinge, der på tidspunktet for lovens ikrafttræden har af-
sluttet det 3-årige integrationsprogram. Det betyder, at en
udlænding, som har afsluttet det 3-årige integrationsprogram
inden den 1. juli 2016 og ikke har opnået ordinær beskæfti-
gelse, som hidtil omfattes af den ordinære beskæftigelses-
indsats, jf. lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Martin Henriksen (DF)
fmd.
Peter Skaarup (DF) Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF)
Merete Dea Larsen (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen (V) Louise Schack Elholm (V)
Erling Bonnesen (V) Jan E. Jørgensen (V) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Ole Birk Olesen (LA) Naser Khader (KF)
Dan Jørgensen (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jan Johansen (S) Karen J. Klint (S) Mattias Tesfaye (S) Yildiz Akdogan (S)
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Ulla Sandbæk (ALT) Josephine Fock (ALT) Lotte Rod (RV)
Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
46
37
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
7
6
L 189 - 2015-16 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 27. maj 2016
1639793_0007.png
7
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
34
14
13
10
8
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
1
1
1
1
L 189 - 2015-16 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 27. maj 2016
1639793_0008.png
8
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 189
Bilagsnr. Titel
1
Henvendelse af 25/4-16 fra Dansk Selskab for Indvandrersundhed
2
Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og bolig-
ministeren
3
Henvendelse af 10/5-16 fra Jyderup Højskole
4
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
5
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
6
Meddelelse om materiale udleveret af Dansk Selskab for indvandrer-
sundhed til deres foretræde for udvalget den 13. maj 2016
7
Henvendelse af 18/5-16 fra Folkehøjskolernes Forening i Danmark
8
Ændringsforslag, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
9
Udkast til betænkning
10
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 189
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om kommentar til henvendelse af 25/4-16 fra Dansk Selskab for
Indvandrersundhed, til udlændinge-, integrations- og boligministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 10/5-16 fra Jyderup Højskole,
til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvor mange uledsagede flygtningebørn i alderen 14-17 år
der er visiteret til en kommune og omfattet af integrationsloven, til ud-
lændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om indhold og omfang af det sundhedstjek, som ifølge hørings-
notatet til forslaget finder sted i asylfasen, til udlændinge-, integrati-
ons- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange af de asylansøgere (både børn og voksne), som
inden for det seneste år har opnået asyl og er blevet visiteret til en
kommune, der har fået foretaget det sundhedstjek i asylfasen, til ud-
lændinge-, integrations- og boligministeren
Spm. om, hvorledes KL er enige i den forslåede finansieringsmodel,
og hvorvidt denne var en del af den oprindelige aftale, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til materiale udleveret af Dansk Selskab for Ind-
vandrersundhed ved deres foretræde for udvalget den 13. maj 2016, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 18/5-16 fra Folkehøjskolernes
Forening i Danmark, til udlændinge-, integrations- og boligministeren,
og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
L 189 - 2015-16 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 27. maj 2016
1639793_0009.png
9
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Spm. om at kommentere henvendelse fra Dansk Selskab for Indvan-
drersundhed, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, at en mangelfuld sundhedsscreening i asylfasen kan medfø-
re store konsekvenser både for den enkelte og for det danske samfund,
til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, at der indføres et mere fleksibelt obligatorisk sundhedstjek,
til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvordan regeringen vil imødekomme risikoen for, at der kan
udbryde epidemier, til udlændinge-, integrations- og boligministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om at kommentere forslaget fra Vejle Kommune om at sikre et
obligatorisk sundhedstjek, til udlændinge-, integrations- og boligmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at helbredsvurderinger ikke alene er relevante for kommu-
ner, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvem der har behov for en helbredsundersøgelse, til udlæn-
dinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil fremme, at der sker en systematisk
videregivelse af relevante oplysninger fra asylindkvarteringsoperatø-
rerne til kommunerne, til udlændinge-, integrations- og boligministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om at tilbagerykke fristen for tilbud om helbredsmæssig vurde-
ring fra 6 til 3 måneder, til udlændinge-, integrations- og boligministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oplyse antallet af »raske« flygtninge, som med forslaget
ikke forventes at ville blive tilbudt helbredsmæssig vurdering, til ud-
lændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at be- eller afkræfte, at kommunerne uanset de foreslåede
ændringer fortsat vil kunne sende uledsagede flygtningebørn i alderen
14-17 år på efterskole efter reglerne i serviceloven, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at uddybe, hvilke afsnit og/eller linjer i aftale af 18. marts
2016 mellem regeringen og KL, der ligger til grund for finansierings-
modellen med fuld kommunal finansiering af uledsagede flygtninge-
børns ophold på efterskoler og frie fagskoler, til udlændinge-, integra-
tions- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at levere teknisk bistand til ændringsforslag, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren