Skatteudvalget 2015-16
L 16
Offentligt
1580505_0001.png
15. december 2015
J.nr. 14-3199081
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 16 - Forslag til Lov om ændring af tonnageskatteloven og sømandsbeskat-
ningsloven (Udvidelse af tonnageskatteordningen med en række specialskibe).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 19 af 17. november 2015. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Merete Riisager (LA).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 16 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om at oplyse, om Europa-Kommissionen fortolker EU’s maritime statsstøtteretningslinjer mindre restriktivt end de danske myndigheder, til skatteministeren
1580505_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, om Europa-Kommissionen fortolker EU’s maritime statsstøtte-
retningslinjer mindre restriktivt end de danske myndigheder, når Kommissionen har god-
kendt en række landes tonnageskatteordninger (f.eks. Tyskland, Finland og Cypern), der
specifikt omfatter transport mellem ”havn og åbent hav”.
Svar
Skatteministeriet har ikke kendskab til, om Europa-Kommissionen konkret har godkendt
den formulering, som beskrives.
Som det fremgår af svaret på spørgsmål 17, så har Europa Kommissionen i sin tid god-
kendt den danske tonnageordning, hvoraf det fremgår, at det er et krav for at blive omfat-
tet, at der er tale om rederivirksomhed mellem forskellige destinationer. Som det også
fremgår af svaret på spørgsmål 17, så baserer fortolkningen af begrebet sig bl.a. på, at
søtransport i EU-reglerne er defineret som ”(…) befordring af passagerer og gods med
skib mellem en havn i en medlemsstat og en havn eller et offshore anlæg i en anden med-
lemsstat”, henholdsvis som ”(…)transport af passagerer eller gods mellem en havn i en
medlemsstat og anlæg eller strukturer på denne medlemsstats kontinentalsokkel”.
Som det fremgår af svaret på spørgsmål 17, er regeringen villig til at overveje at justere
den gældende danske lovgivning vedrørende destinationskravet, hvis dette kan ske i over-
ensstemmelse med EU-retten.
Side 2 af 2