Skatteudvalget 2015-16
L 13 Bilag 1
Offentligt
1553105_0001.png
7. oktober 2015
J.nr. 15-2004709
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, momsloven og skattekontrolloven
(Retssikkerhedspakke I).
Karsten Lauritzen
/ Per Hvas
L 13 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1553105_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet har med tilfredshed
noteret sig, at det lovforslag, der
har været i ekstern høring, i det he-
le efterkommer de bekymringer,
Advokatrådet gav udtryk for ved
den oprindelige lov fra 2012.
Bygge-, Anlægs- og Træ-
kartellet (BAT-
kartellet)
Bygge-, Anlægs- og Trækartellet
(BAT-kartellet) vurderer, at det
lovforslag, der har været i ekstern
høring, ingen positiv betydning har
for de virksomheder og arbejdsta-
gere, der overholder landets regler,
kollektive aftaler, love og forskrif-
ter i øvrigt.
Derimod vurderer BAT-kartellet,
at lovforslaget er et kærkomment
”retssikkerhedsinitiativ” for de
virksomheder og privatpersoner,
der udøver social dumping og sort
arbejde samt dem, der glemmer,
eller ligefrem bevidst snyder, og
omgår landets love og regler.
BAT-kartellet henviser til, at den
retssikkerhed, som alle, der over-
holder love, regler og aftaler, har,
da der er en effektiv myndigheds-
kontrol, bliver eroderet med dette
lovforslag.
BAT-kartellet vurderer, at Retssik-
kerhedspakke I vil medføre langt
mindre kontrol, end tilfældet er i
dag – med mindre regeringen sam-
tidig sørger for, at der afsættes
langt flere ressourcer og mandskab
til at udøve den samme mængde
kontrol, som tilfældet er i dag.
Det vurderes, at SKAT trods nær-
værende lovforslag fortsat har en
række kontrolbeføjelser, der kan
sikre en effektiv kontrol.
Det vurderes ikke, at Retssikker-
hedspakke I vil medføre langt
mindre kontrol, end tilfældet er i
dag.
Før muligheden for at SKAT kun-
ne gennemføre kontrol på privat
grund mv. blev indført, kunne
SKAT også gennemføre kontrol af
sort arbejde og social dumping –
Side 2 af 16
L 13 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1553105_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
det ændrer lovforslaget ikke på.
Lovforslaget ændrer alene på de
præmisser, der skal gøre sig gæl-
dende for SKATs kontrol.
Adgang til kontrol på privat grund
BAT-kartellet henviser i deres hø-
ringssvar til, at SKAT i perioden
2012-2014 har foretaget regulerin-
ger for betragtelige beløb.
BAT-kartellet vurderer, at de fore-
tagne reguleringer med al tydelig-
hed viser, at kontrolaktionerne er
vigtige, og at det har været på sin
plads at give SKAT bedre mulig-
heder for at udøve sin myndig-
hedskontrol.
Når det foreslås at ophæve hjem-
len til, at SKAT kan foretage kon-
trol af professionel byggeaktivitet
på privat grund, er det udtryk for
et ønske om at skabe balance mel-
lem de kontrolbeføjelser, SKAT
udstyres med, og borgernes ret til
privatliv.
Formålet med at indføre kontrol-
beføjelsen var at minimere sort ar-
bejde og social dumping ved at
øge opdagelsesrisikoen. Dette
formål skal afvejes overfor, om
adgangen til borgerens private
grund står i rimeligt forhold til,
hvad der herved opnås, og om det
samme resultat ikke kan opnås
med mindre indgribende midler.
Kontrol på privat grund er et væ-
sentligt indgreb i privatlivet, og et
sådant indgreb skal der være sær-
deles tungtvejende grunde til at
gennemføre. Regeringen ønsker
ikke, at borgere uden egen skyld,
eller uden at kunne forhindre det,
skal tåle, at myndighederne træn-
ger ind i privatsfæren.
Skiltning på byggepladser
BAT-kartellet stiller spørgsmåls-
tegn ved, hvem det gavner at fjer-
ne kravet om opsætning af skilte
ved byggepladser.
BAT-kartellet henviser til, at det er
BAT-kartellet har på linje med en
række af de øvrige høringsparter
udtrykt ønske om, at kravet om
opsætning af skilte ved byggeplad-
ser bevares.
Side 3 af 16
L 13 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1553105_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
en billig og effektiv form for mar-
kedsføring, og at stort set ingen
virksomheder, der opfører sig or-
dentligt, har noget imod at skilte.
BAT-kartellet oplyser, at skiltene
har været en god hjælp, både i det
opsøgende faglige arbejde, som er
en grundlæggende forudsætning
for arbejdsmarkedssystemet i
Danmark, men også for Arbejds-
tilsynet, SKAT og politiet. Også
offentligheden og naboen har gavn
af skiltene, som bidrager med vig-
tig information om, hvad der fore-
går og hvem, der er på pladsen.
Legitimationspligt
BAT-kartellet ser ingen problemer
i, at SKAT har adgang til at kræve
cpr-nummer oplyst samt få fore-
vist gyldig legitimation.
BAT-kartellet vurderer, at forslaget
om at fjerne denne adgang vil be-
tyde mere administrativt bøvl for
myndighedskontrolindsatsen.
På baggrund heraf, og af hensyn til
de mulige konsekvenser en ophæ-
velse af kravet kan få for omfanget
af sort arbejde og social dumping,
er det valgt at imødekomme hø-
ringsparternes ønske, således at
dette krav opretholdes.
BAT-kartellet har på linje med en
række af de øvrige høringsparter
udtrykt ønske om, at SKATs mu-
lighed for at foretage en entydig
identifikation af de personer, der
er omfattet af SKATs kontrol, ved
at kunne kræve cpr-nummer op-
lyst, samt evt. forlange gyldig legi-
timation forevist, opretholdes.
BAT-kartellet har tillige på linje
med en række af de øvrige hø-
ringsparter vurderet, at en ophæ-
velse af denne hjemmel vil være et
tilbageskridt i forhold til at mini-
mere omfanget af sort arbejde og
socialdumping.
På baggrund heraf, og af hensyn til
de mulige konsekvenser en ophæ-
velse af kravet kan få for omfanget
af sort arbejde og social dumping,
er det valgt at imødekomme hø-
ringsparternes ønske, således at
dette krav opretholdes.
Side 4 af 16
L 13 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1553105_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Advokater
Danske Advokater hilser det vel-
komment, at regeringen har fokus
på borgernes retssikkerhed i for-
hold til skatteforvaltningen.
Danske Advokater hilser det såle-
des velkomment, at regeringen
ophæver de pågældende kontrol-
bestemmelser.
Dansk Arbejdsgiverfor-
ening
Dansk Arbejdsgiverforening fin-
der, at myndighedskontrol og be-
føjelser til offentlige myndigheder
og deraf følgende virkninger for
det private erhvervsliv skal stå mål
med omfanget af det problem,
som de skal løse og ikke gå videre
end nødvendigt.
Dansk Arbejdsgiverforening hen-
viser i øvrigt til høringssvarene fra
Dansk Industri, Dansk Erhverv og
Dansk Byggeri.
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri deler regeringens
målsætning på retssikkerhedsom-
rådet, men ikke i forhold til lov-
forslagets konkrete elementer.
Dansk byggeri er modstander af
den foreslåede tilbagerulning –
særligt forslaget til ophævelse af
SKATs adgang til at foretage kon-
trol i private haver finder Dansk
Byggeri særdeles uheldig.
Kontrol på privat grund
Det er Dansk Byggeris opfattelse,
at der er en passende balance mel-
lem de problemer med sort arbej-
de og illegalt arbejde på villavejene,
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Bygge-, Anlægs
og Trækartellet.
Side 5 af 16
L 13 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1553105_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
og de redskaber, SKAT siden 2012
har haft til rådighed til at gennem-
føre kontrol.
Dansk Byggeri erkender – trods en
vis betænkelighed da beføjelserne
blev indført – at sort og illegalt ar-
bejde på villavejene var og er et re-
elt problem, der undergraver både
”Den danske model” på arbejds-
markedet og den lovlydige del af
byggebranchen – og at den samle-
de pakke, der blev indført i 2012,
har haft en gavnlig effekt på det
sorte og illegale arbejde på villave-
jene.
Dansk Byggeri henviser til, at de
ikke har fået nogen negative med-
lemsreaktioner fra de ca. 6.000
medlemsvirksomheder siden 2012
omkring SKATs hjemmel til at fo-
retage kontrol i private haver.
Dansk Byggeri vurderer, at der er
tale om en god og pragmatisk ord-
ning, som SKAT anvender ansvar-
ligt, når der udføres kontrol.
Endelig henviser Dansk Byggeri
til, at retsfølelsen hos danske bor-
gere og byggevirksomheder, der
overholder reglerne og betaler skat
og moms, fortjener respekt. Dansk
Byggeri finder ikke, at boligejere
og håndværkere, der bøjer reglerne
for egen vindings skyld, fortjener
respekt i samme grad. Det er
Dansk Byggeris opfattelse, at lov-
forslaget lægger op til sidstnævnte
får en håndsrækning.
Legitimationspligt
Dansk Byggeri er modstander af at
Side 6 af 16
L 13 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1553105_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
afskaffe pligten for en arbejdsudø-
vende til i forbindelse med kontrol
at forevise gyldig legitimation.
Dansk Byggeri finder, at denne
pligt er en vigtig brik i SKATs ar-
bejde for at kunne holde styr på de
udenlandske virksomheder og de
udenlandske ansatte.
Skiltning på byggepladser
Dansk Byggeri er uenig i forslaget
om at afskaffe kravet om, at der på
alle byggepladser, hvor entreprisen
er over 50.000 kr. inklusive moms,
skal være opsat skilte, hvoraf det
fremgår, hvilken virksomhed der
udfører arbejdet.
Dansk Byggeri ønsker at oprethol-
de skiltningspligten i kampen mod
sort og illegalt arbejde samt over-
trædelse af arbejdsmiljøforhold
mv.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Dansk Industri
Lovforslaget har ikke givet Dansk
Industri anledning til bemærknin-
ger af skatteteknisk karakter.
Dansk Industri henholder sig i øv-
rigt til Dansk Arbejdsgiverfor-
enings høringssvar.
Den danske Dommerfor-
ening
Den danske Dommerforening
henviser til, at lovforslaget overve-
jende er af politisk karakter, og at
forslaget således ikke giver Dom-
merforeningen anledning til be-
Side 7 af 16
L 13 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1553105_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
mærkninger.
Erhvervsstyrelsens Team
Effektiv Regulering
(TER)
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv
Regulering (TER) vurderer, at lov-
forslaget vil medføre væsentlige
administrative lettelser for de dan-
ske virksomheder.
Ved vurderingen af de løbende
administrative lettelser, som følge
af ophævelse af kravet om skilt-
ning, vurderer TER dog, at en del
virksomheder vil fortsætte med at
opsætte skilte på byggepladser af
markedsføringsmæssige hensyn.
Baseret på en undersøgelse hos
Dansk Byggeri og Danske Anlægs-
gartnere vurderer TER, at de sam-
lede administrative lettelser ved
ophævelse af kravet om skiltning
vil udgøre ca. 14 mio. kr. årligt på
samfundsniveau.
Henset til imødekommelsen af øn-
sket fra flere høringspartere om, at
kravet, om at der skal opsættes
skilte ved byggeplader, oprethol-
des, bemærkes, at lovforslaget i ly-
set heraf ikke forventes at medføre
administrative lettelser som skøn-
net.
FSR – danske revisorer
FSR – danske revisorer ser positivt
på tiltaget om at ophæve hjemlen
til at foretage kontrol på privat
grund.
Foreningen bemærker tillige, at der
med tiltagene i Retssikkerhedspak-
ke I og II er skabt fundament for
retssikkerheden, og at FSR – dan-
ske revisorer gerne bidrager til dis-
se.
Håndværksrådet
Håndværksrådet finder det dybt
beklageligt, at regeringen i sin rets-
sikkerhedspakke som det første
lægger op til en afskaffelse af initi-
ativer mod sort arbejde.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Bygge-, Anlægs
og Trækartellet.
Side 8 af 16
L 13 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1553105_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Håndværksrådet mener ikke, at de
af lovforslaget omfattede elemen-
ter tipper balancen i forhold til at
sikre borgernes retssikkerhed.
Håndværksrådet finder det op-
sigtsvækkende, at regeringen med
lovforslaget accepterer, at der kan
komme mere sort arbejde, og at
det er et tilbageskridt, hvis lov-
forslaget bliver vedtaget.
Håndværksrådet er overbevist om,
at de omfattede elementer har haft
en vis præventiv effekt og frygter,
at de negative konsekvenser ved
en afskaffelse vil blive større end,
hvad regeringen regner med.
Institut for Menneskeret-
tigheder
Institut for Menneskerettigheder
finder det meget positivt, at rege-
ringen har valgt at stille forslag til
en ophævelse af kontrolbeføjelsen
vedrørende kontrol på privat
grund, og at regeringen vælger at
gøre det ud fra menneskeretlige
betragtninger om proportionalitet.
Institut for menneskerettigheder
har ingen bemærkninger til de dele
af lovforslaget, der vedrører skilt-
ning og legitimationspligt.
Kooperationen
Kooperationen er som udgangs-
punkt enig i, at der er vigtigt, at
der er fokus på borgernes retssik-
kerhed, men at retssikkerhed også
betyder, at alle borgere i Danmark
skal betale skat og overholde den
til enhver tid gældende lovgivning.
Side 9 af 16
L 13 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1553105_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Kontrol på privat grund
Kooperationen er imod at ophæve
SKATs hjemmel til at foretage
kontrol på privat grund.
Legitimationspligt
Kooperationen finder, at forslaget
om at afskaffe pligten til at oplyse
cpr-nummer og forevise gyldig le-
gitimation er et klart tilbageskridt
for hele cpr-nummersystemet.
Skiltning på byggepladser
I forhold til kravet om skiltning på
alle byggeplader, hvor entreprise-
summen overstiger 50.000 kr. in-
klusive moms, er Kooprationen
ikke enig i, at et sådant krav udgør
en unødvendig byrde for erhvervs-
livet.
Kooperationen finder, at en vedta-
gelse af lovforslaget vil betyde, at
kontrollen med sort arbejde og so-
cial dumping bliver mindre, og at
omfanget af sort arbejde og social
dumping vil vokse betragteligt.
Kooperationen støtter således ikke
lovforslaget.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Bygge-, Anlægs
og Trækartellet.
LO og FTF
Det er hovedorganisationernes op-
fattelse, at lovforslaget begrænser
adgangen til at bekæmpe social
dumping og sort arbejde, og at de
foreslåede lovændringer giver an-
ledning til mere sort arbejde og
dermed færre skatteindtægter.
Hovedorganisationerne henviser
til, at lovforslaget er begrundet i
regeringens bekymring for borger-
nes tillid til SKAT, men det er ho-
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Bygge-, Anlægs
og Trækartellet.
Side 10 af 16
L 13 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1553105_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
vedorganisationernes opfattelse, at
borgerne i højere grad og i stigen-
de grad er bekymrede for mang-
lende regelefterlevelse med social
dumping og sort arbejde i mere el-
ler mindre organiseret form til føl-
ge.
Hovedorganisationerne henviser i
øvrigt til den særlige indsats Ar-
bejdstilsynet, SKAT og politi siden
2012 har haft mod social dumping
og sort arbejde, og at afrapporte-
ringer fra de tre myndigheder vi-
ser, at der er store problemer net-
op i byggebranchen, hvorfor ho-
vedorganisationerne vurderer, at
der er god grund til at opretholde
de regelsæt, som regeringen nu øn-
sker at afskaffe.
Herudover henviser hovedorgani-
sationerne til, at SKATs tilstede-
værelse og kontrolmuligheder ud-
gør en betydelig præventiv effekt.
Kontrol på privat grund
Hovedorganisationerne er imod
den foreslåede begrænsning i
SKATs beføjelser, som efter ho-
vedorganisationernes opfattelse
utvivlsomt vil føre til ringere kon-
trol på byggeområdet og ringere
inddrivelse af skatte og afgifter.
Hovedorganisationerne finder i
øvrigt, at der med de betingelser,
der gør sig gældende for SKATs
mulighed for at gennemføre kon-
trol på privat grund – efter gæl-
dende ret – ikke er betænkelighe-
der i forhold til private borgeres
retssikkerhed.
Side 11 af 16
L 13 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1553105_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Hovedorganisationerne henviser
videre til, at Arbejdstilsynet efter
arbejdsmiljølovens regler har ad-
gang til alle offentlige og private
arbejdssteder uden retskendelse,
og at denne adgang også omfatter
private hjem. Henset hertil vurde-
rer hovedorganisationerne, at det
er ganske ubetænkeligt at bevare
SKATs beføjelser på dette punkt.
Legitimationspligt
Hovedorganisationerne er imod
den foreslåede begrænsning i
SKATs beføjelser.
Hovedorganisationerne anser
SKATs adgang til at få oplyst cpr-
nummer og få fremvist legitimati-
on formoverordentlig relevant så-
vel i forhold til skatteinddrivelsen
som i forhold til at imødegå social
dumping og unfair konkurrence på
det danske arbejdsmarked.
Skiltning på byggepladser
Hovedorganisationerne henviser
til, at de senere års indsigt i for-
holdene på mange danske bygge-
pladser har vist helt uacceptable
forhold i relation til arbejdsmiljø,
indkvartering, arbejdsvilkår og
omgåelse af skattemæssige forplig-
telser.
Hovedorganisationerne henviser
til, at problemerne på de danske
byggepladser i høj grad relaterer
sig til udenlandske virksomheder
og i stort omfang til brugen af
udenlandsk arbejdskraft, ligesom
der ofte er tale om virksomheder
og arbejdskraft, der kortvarigt be-
finder sig her i landet.
Side 12 af 16
L 13 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1553105_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Hovedorganisationerne finder så-
ledes, at adgangen til at kunne
identificere disse virksomheder er
særdeles vigtig og vurderer, at plig-
ten til skiltning kommer Arbejds-
tilsynet, SKAT og politiet til gavn.
Hovedorganisationerne er imod
den foreslåede ændring.
SRF – Skattefaglig For-
ening
SRF – Skattefaglig Forening er be-
tænkelig ved, at der sker afskaffel-
se af de beføjelser, der blev indført
i 2012, uden af de erstattes af an-
dre – og måske bedre egnede –
kontrolbeføjelser.
Det er SRFs opfattelse, at SKAT
har udnyttet kontrolbeføjelserne
på en hensigtsmæssig måde, uden
det har medført klager af betyd-
ning.
SRF henviser til, at den præventive
effekt, der ligger i at byggevirk-
somheder og arbejdstagere har
vidst, at SKAT uanmeldt har kun-
net komme på kontrolbesøg, for-
svinder med dette lovforslag.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Bygge-, Anlægs
og Trækartellet.
3F – Fagligt Fælles
Forbund
Det er 3Fs overordnede vurdering,
at lovforslaget svækker kampen
mod både social dumping og sort
arbejde, og at de foreslåede æn-
dringer er i direkte modstrid med
regeringsgrundlaget ”Sammen for
Fremtiden”, der slår fast, at: ”Det
danske arbejdsmarked skal være
karakteriseret ved gode løn- og ar-
bejdsvilkår. Udenlandske firmaer
skal overholde danske love og reg-
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Bygge-, Anlægs
og Trækartellet.
Side 13 af 16
L 13 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1553105_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ler. Og udenlandske lønmodtagere
skal sikres de løn- og arbejdsvilkår,
som gælder i Danmark”.
På baggrund af den redegørelse
Arbejdstilsynet, SKAT og politiet
har lavet i april 2015, vurderer 3F,
at det vil være en omkostning i
millionklassen at foretage den lov-
ændring, der er stillet forslag om,
hvilket understøttes af Skattemini-
steriet, når der i høringsmaterialet
anføres, at ”Lovforslaget kan give
anledning til mere sort arbejde og
dermed forøge skattegabet”.
3F vurderer, at SKATs muligheder
for kontrol på nuværende tids-
punkt har en stor præventiv effekt
i forhold til social dumping og sort
arbejde, som vil gå tabt, i og med
der med en svækkelse af beføjel-
serne sendes et signal om, at der i
fremtiden vil være et lavere kon-
trolniveau.
3F vurderer, at der i de senere år er
taget en række vigtige skridt i den
rigtige retning i forhold til at be-
kæmpe social dumping og sort ar-
bejde. Gennemførelsen af de fore-
slåede ændringer vil være et tilba-
geskridt i den kamp.
3F vurderer derudover, at det vil
være et stort tab af retssikkerhed
for det store flertal af virksomhe-
der i bygge- og anlægsbranchen,
der driver deres virksomhed efter
loven og i henhold til danske skat-
teregler.
3F opfordrer derfor på det kraftig-
ste til, at de tre bestemmelser be-
Side 14 af 16
L 13 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1553105_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
vares i loven. Særligt med henblik
på, at der praktisk talt ikke har væ-
ret utilfredshed med lovens hånd-
hævelse.
Kontrol på privat grund
3F henviser til, at borgere, der får
udført arbejde af professionelle
byggevirksomheder, må forventes
at have mennesker, de ikke kender,
til at arbejde på deres grund. Der-
for vurderer 3F ikke, at SKATs
adgang til at foretage kontrol på
privat grund krænker borgernes
retssikkerhed.
Dette synspunkt bakkes op af, at
tal fremført i pressen peger på, at
der kun er én enkelt person, der
har rettet klage mod SKATs ind-
sats.
Det er til gengæld 3Fs klare opfat-
telse, at det i høj grad krænker
borgernes retssikkerhed, når byg-
gevirksomheder uhindret kan ud-
føre arbejde, der underminerer
danske løn- og ansættelsesvilkår el-
ler overtræder dansk skattelovgiv-
ning, uden SKAT straks kan gribe
ind.
3F mener, at SKAT også fremad-
rettet skal have adgang til kontrol
uden dommerkendelse.
Legitimationspligt
3F vurderer, at det vil være et stort
tab af SKATs muligheder for at
sikre relevant skatteinddrivelse og
imødegå social dumping, hvis
SKATs adgang til at få oplyst cpr-
nummer og få forevist gyldig legi-
timation ophæves.
Side 15 af 16
L 13 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1553105_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
3F vurderer, at det vil virke kræn-
kende på retssikkerhedsfølelsen
samtidig med, at det vil give dan-
ske byggevirksomheder, der arbej-
der efter reglerne, ringere mulig-
hed for at konkurrere med virk-
somheder, som arbejder ulovligt.
Skiltning på byggepladser
Det er 3Fs vurdering, at kravet om
skiltning på større byggepladser
har flere positive virkninger, hvor-
af de væsentligste er den præventi-
ve effekt og en lettelse af myndig-
hedernes arbejde.
Fjernes kravet om skiltning, vil der
på den ene side flyttes ressourcer
fra kontrol til administration, og
man vil gå glip af den præventive
effekt, som ellers er omkostnings-
fri for myndighederne.
3F vurderer, at en ændring af reg-
lerne omkring skiltning i forbin-
delse med byggeri vil føre til en
dårligere udnyttelse af myndighe-
dernes ressourcer og til flere lov-
og regelbrud i fremtiden.
Side 16 af 16