Til lovforslag nr.
L 127
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Uddannelses- og Forskningsudvalget den 3. maj 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(Målretning af målgruppen og nedsættelse af satsen for SVU til videregående uddannelse)
[af uddannelses- og forskningsministeren (Esben Lunde Larsen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2016 og var til
1. behandling den 17. marts 2016. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Uddanelses- og Forsk-
ningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og uddannelses- og forskningsministeren
sendte den 25. november 2015 dette udkast til udvalget, jf.
UFU alm. del – bilag 42. Den 24. februar 2016 sendte ud-
dannelses- og forskningsministeren de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til uddannelses- og
forskningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at lov-
forslaget er en udløber af finansloven og de i denne priorite-
rede besparelser.
Det vigtige for DF har været, at fokus i loven fastholdes
på, at formålet med SVU-ordningerne er at understøtte, at
de, der ikke har nogen uddannelse eller har meget lidt ud-
dannelse, har mulighed for at få noget mere uddannelse. Og
det er grunden til, at vi i DF godt kan støtte lovforslaget.
Et
mindretal
i udvalget (S, EL, ALT, RV og SF) indstil-
ler lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget mener, at det
er uhensigtsmæssigt at fratage personer med korte videregå-
ende uddannelser muligheden for at videreuddanne sig og
dermed opkvalificere sig. Løbende opkvalificering er nød-
vendig for at anvende ny teknologi og metoder, der kan sik-
re høj kvalitet i opgaveløsningen på private og offentlige ar-
bejdspladser i fremtiden.
Efter- og videreuddannelse er et af de bedste omforde-
lingsredskaber, vi har, og derfor ærgrer det Socialdemokra-
terne, at redskabet bliver brugt til at omfordele i form af
skattelettelser i stedet for borgernær velfærd. Socialdemo-
kraterne noterer sig, at det fremgår af spørgsmål 1 og 2, at
lovforslaget kun berører en mindre gruppe af SVU-modta-
gerne, og på den baggrund er det vanskeligt at anerkende det
behov for justering, lovforslaget lægger op til at imødekom-
me. Yderligere noterer Socialdemokraterne sig, at lovforsla-
get indeholder en nedskæring i satsen, hvilket vil have kon-
sekvenser for antallet af personerne, der fremover vil gøre
brug af SVU-ordningen. Derfor kan dette forslag kun ses
som en spareøvelse, hvor regeringen tager midler fra uddan-
nelse for at bruge dem på skattelettelser til rige arvinger og
velstående boligejere i finansloven for 2016.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at dette
forslag vil få negative konsekvenser for både faglærte og
personer med videregående uddannelse, som ønsker at efter-
uddanne sig. EL mener, at det er helt forkert at spare på ef-
teruddannelse, og vil derfor ikke støtte forslaget. Gode mu-
ligheder for efteruddannelse er med til at udvikle og vedli-
geholde vigtige kompetencer til arbejdsmarkedet og gavner
derved både den enkelte, virksomhederne og samfundet.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
AX018695