Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
L 119 Bilag 1
Offentligt
1599048_0001.png
L 119 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
1599048_0002.png
L 119 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
1599048_0003.png
17. november 2015
J.nr. 15-3062422
Til Digitaliseringsstyrelsen
Hermed sendes høringssvar fra Skatteministeriet vedrørende Forslag til Lov om supplerende bestemmelser
til forordning om elektronisk identifikation og tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på det
indre marked.
Skatteministeriet finder ikke, at lovforslaget giver anledning til nævneværdige bemærkninger.
Skatteministeriet finder det positivt, at lovforslaget regulerer de sikkerheds-, sanktions- og tilsynsmæssige
rammer for tillidstjenesteudbydere og tillidstjenester. Skatteministeriet vurderer, at lovforslaget i tråd med
de nationale strategier på informations- og cybersikkerhedsområdet kan bidrage til at vedligeholde og
højne sikkerhedsniveauet for tillidstjenester, som i stigende grad udgør samfundsvigtige tjenester.
Vi undrer os dog over, at der i bemærkningerne til lovforslagets § 6 henvises til oversigten over særlige
tavshedspligtbestemmelser i Offentlighedskommisionens betænkning nr. 1510/2009, idet lovforslaget kun
henviser til straffelovens almindelige tavshedspligtsbestemmelser.
Skatteministeriet vurderer ikke, at lovforslaget vil medføre administrative omkostninger for ministeriets
koncern.
Med venlig hilsen
Elisabeth Rothmar
Fuldmægtig Skatteministeriet
L 119 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
Idet vi takker for muligheden for at komme med kommentarer i forbindelse med ” Høring af forslag til Lov
om supplerende bestemmelser til forordning om
elektronisk identifikation og tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på det indre marked”
fremsender vi blot en enkelt bemærkning:
Bemærkning til §1:
Af formuleringen af denne paragraf og tilhørende bemærkninger synes det at fremgå, at
tillidstjenesteudbydere hjemhørende i andre lande også vil være underlagt den kommende danske lov,
såfremt de udbyder tillidstjenester i Danmark. Herunder §4 regler om (Danske) sikkerhedskrav til
tillidstjenesteudbydere etc.
Signaturgruppens forståelse af eIDAS forordningens hensigt er, at tillidstjenesteudbyderne vil kunne nøjes
med at være reguleret af én tilsynsmyndighed i det hjemhørende land, og stadig udbyde tjenester på tværs
af EU. Såfremt dette er intentionen, vil vi gerne sikre, at formuleringen af den danske lov er præcis på dette
område, således at tillidstjenesteudbydere ikke er underlagt forskellig lovgivning i hvert enkelt land de
udbyder tillidstjenester i.
Med venlig hilsen
Morten Storm Petersen
Signaturgruppen A/S
Mobil: +4520202550
Signaturgruppen – Eksperter i NemID og digital signatur
www.signaturgruppen.dk
Kære Digitaliseringstyrelse
CSC takker for valget som høringspart til lovforslaget.
CSC støtter til fulde Digitaliseringstyrelsens kandidatur som organ til at føre tilsyn og indføre bestemmelser
om sanktionering i tilfælde af, at forordningen overtrædes. CSC har ingen øvrige bemærkninger at anføre til
forslaget.
Mvh Inge Speiermann-Vognsen
Client Releationship Excutive
CSC Danmark
L 119 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
1599048_0005.png
Høringssvar vedrørende forslag til Lov om supplerende
bestemmelser til forordning om elektronisk identifikation
og tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner
på det indre marked
Finansrådet har den 23. oktober 2015 modtaget forslag til Lov om supple-
rende bestemmelser til forordning om elektronisk identifikation og tillidstje-
nester til brug for elektroniske transaktioner på det indre marked i høring.
Finansrådet værdsætter muligheden for at kunne kommentere på lovforsla-
get.
Finansrådet arbejder for at fastholde Danmark som et digitalt foregangsland
og støtter derfor lovforslagets overordnede formål om at styrke tilliden til
elektroniske transaktioner.
I lovforslaget foreslås det, at finansministeren gives hjemmel til at fastsætte
nærmere regler om sikkerhedskrav til tillidstjenesteudbydere. Finansrådet
støtter, at sikkerhedskravene ikke faslægges i selve lovforslaget, da det kan
risikere at hindre innovation samt begrænse og forsinke udviklingen og bru-
gen af nye teknologier.
I forlængelse heraf og på linje med tidligere høringssvar vil Finansrådet der-
for gerne understrege vigtigheden af, at der ved en eventuel fastsættelse af
nærmere regler om sikkerhedskrav fokuseres på et overordnet sikkerheds-
format og ikke absolutte tekniske forhold.
Finansrådet stiller sig gerne til rådighed for yderligere dialog med Digitalise-
ringsstyrelsen om eIDAS-forordningen og hertil tilknyttet national lovgiv-
ning.
Med venlig hilsen
Louise Fjord
Direkte +45 3370 1193
L 119 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
1599048_0006.png
Digitaliseringsstyrelsen
[email protected]
Høringssvar til forslag til Lov om supplerende bestemmelser til forordning om elektronisk
identifikation og tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på det indre marked
Digitaliseringsstyrelsen har den 22. oktober 2015 fremsendt forslag til Lov om supplerende
bestemmelser til forordning om elektronisk identifikation og tillidstjenester til brug for elektroniske
transaktioner på det indre marked til KL og anmodet om en udtalelse.
Lovforslaget har til formål at sikre, at der ikke i en periode opstår manglende regulering af tilsyn med
udbydere af tillidstjenester. Dette kan KL bifalde, da tilliden til og sikkerheden omkring tillidstjenester,
herunder NemID, har stor betydning for udbredelsen af løsningerne og dermed di gitaliseringen af den
offentlige sektor.
Forslaget lægger op til, at Digitaliseringsstyrelsen - fortsat med bistand fra eksterne parter - skal
varetage opgaven med tilsyn af udbydere af tillidstjenester.
KL vil anbefale, at det Trust Framework som er udarbejdet i fællesoffentligt regi og som beskriver
forskellige aspekter af sikkerhed, herunder politikker, sikkerhedsmæssige tiltag og fælles sprog for det
fællesoffentlige sikkerhedsarbejde indtænkes i tilsynsopgaven.
Ad. § 5 stk. 3. & Ad 4.1 KL er i denne sammenhæng usikker omkring spørgsmålet vedr. hvorledes
eventuelle DUT forhandlinger skal håndteres, idet en eventuel ændring i et certifikat hos en
”tillidstjenesteudbyder”, som følge af et tilsyn baseret på en ”gennemførelsesretsakt”, og hvor
tillidstjenesteudbyderen har inden forrangs bestemmelsen vundet et udbud, vil kunne påføre
kommunerne omkostninger.
Ad. Bemærkningerne til § 6. KL er usikker om en ”undtagelse fra aktindsigt” i netop en tillidstjeneste
service ydelse, vil kunne skabe usikkerhed omkring den nationale digitaliseringsstrategi generelt.
Vedrørende det trust framework arbejde som pågår, efterlyser KL en meget tidlig udmelding om,
hvorvidt tilsynet vil basere sit tilsyn på OIX arbejderne (Open Identity eXchange) (som er et framework).
Udmeldingen relaterer sig til de IT arkitektur arbejder som pågår i kommunalt regi, herunder arbejderne
omkring rammearkitektur og struktureret dataudveksling mellem myndigheder.
L 119 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
1599048_0007.png
Med venlig hilsen
Ghita Thiesen
Udkast til forslag til Lov om supplerende bestemmelser til forordning om elektronisk
identifikation og tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på det indre marked
Digitaliseringsstyrelsens høring af 22. oktober 2015.
Dansk Aktionærforening har ingen bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Venlig hilsen
Klaus Struwe
Politisk konsulent for Dansk Aktionærforening
KLAUS STRUWE DEVELOPMENT
Management Consultant
Hans Bruuns Vej 14, st.
DK-2920 Charlottenlund
Tel.: +45 20 27 86 39
E-mail:
[email protected]
L 119 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
19. november 2015
15/07504-6
sos-dep
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf. 33 92 33 50
Fax. 33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
Digitaliseringsstyrelsen
Landgreven4
Postboks 2193
1017 København K
Høring af Lov om supplerende bestemmelser til forordning om elektronisk
identifikation og tillidstjenester til brug for elektroniske
transaktioner på det indre marked
Erhvervs- og Vækstministeriet har modtaget ovenstående høring fra Digitaliseringsstyrelsen.
Erhvervs- og Vækstministeriet har sendt materialet
til Erhvervsstyrelsen, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen
og Patent- Varemærkestyrelsen og har på den baggrund følgende
bemærkninger.
TER har følgende bemærkninger om de administrative konsekvenser.
Lovforslaget medfører potentielt administrative byrder for erhvervslivet.
TER vurderer, at Finansministerens bemyndigelse, jf. lovforslagets § 5,
stk. 2, til at fastsætte yderligere bestemmelser om Digitaliseringsstyrelsens
tilsyn med tillidstjenesteudbydere i medfør af artikel 17, herunder
bestemmelser om indholdet af den overensstemmelsesvurderingsrapport,
som udbyder af tillidstjenester skal indsende hver 24. måned til Digitaliseringsstyrelsen,
i henhold til artikel 21, stk. 1, potentielt kan medføre
administrative byrder for virksomhederne. Dette afhænger dog af de
nærmere bestemmelser om, hvilke oplysninger der konkret skal indgå i
rapporteringen. Digitaliseringsstyrelsen oplyser, at disse bestemmelser
endnu ikke er fastlagt, hverken i EU-regi eller nationalt.
Derudover vurderer TER, at Finansministeriets bemyndigelse, jf. § 4, til
at fastsætte nærmere bestemmelser omkring sikkerhedskrav til tillidstjenester
i Danmark og fastsætte bestemmelser for Digitaliseringsstyrelsens
tilsyn af virksomhederne potentielt kan medføre administrative byrder for
virksomhederne. Dette afhænger dog af de nærmere bestemmelser af,
L 119 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
1599048_0009.png
hvordan tillidstjenesteudbydere skal opfylde kravene. Digitaliseringsstyrelsen
oplyser, at disse bestemmelser endnu ikke er fastlagt.
Med forbehold for, at de nærmere bestemmelser vedrørende rapporteringen
og sikkerhedskravene endnu ikke er fastlagt, og at Digitaliseringsstyrelsen
ikke kan oplyse, hvor mange virksomheder der omfattes af bestemmelserne,
vurderer TER på nuværende stadie, at de administrative
byrder ikke overstiger 4 mio. kr. på samfundsniveau årligt. De bliver derfor
ikke kvantificeret yderligere.
Kontaktperson hos TER vedr. ovenstående bemærkninger er:
Morten Vestergaard Hansen
Fuldmægtig
+45 35291213
[email protected]
Erhvervs- og Vækstministeriet har ikke yderligere bemærkninger til den
fremsendte høring.
Med venlig hilsen
Sanne Olsen
Direktørsekretær
[email protected]
L 119 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
1599048_0010.png
Kirkeministeriet har ingen bemærkninger til
Forslag til Lov om supplerende bestemmelser til forordning om elektronisk identifikation og tillidstjenester til brug for
elektroniske transaktioner på det indre marked
Med venlig hilsen
Torben Stærgaard
Kontorchef
Til Digitaliseringsstyrelsen
Statens Serum Institut har ingen bemærkninger til forslaget. Svaret er endvidere koordineret med og
således gældende for den nuværende Sundhedsdatastyrelse.
Mvh.
Heidi Søltoft
Specialkonsulent
Direktionssekretariatet
Adresse: Artillerivej 5 | 2300 København S
L 119 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
1599048_0011.png
Sikkerhedsstyrelsen har ikke bemærkninger til høringen.
Lone Hansen
Kommunikationskonsulent
Direkte: 33 73 20 88
Mobil: 25 43 16 21
E-mail:
[email protected]
Sikkerhedsstyrelsen
Nørregade 63
6700 Esbjerg
Tlf.: 33 73 20 00
www.sik.dk
Kære Digitaliseringsstyrelsen
Uddannelses- og Forskningsministeriet har ingen bemærkninger til den fremsendte høring.
Ann Sophie Storm
Chefkonsulent, intern drift og administration
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriets It
Bredgade 42
DK-1260 København K
Telefon: +45 7231 9500
Fax: +45 3332 3501
E-mail:
[email protected]
www.ufm.dk
Receptionen i Bredgade 43