Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
L 11
Offentligt
1562984_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 28. oktober 2015 stillet mig føl-
gende spørgsmål 1 til L11, stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL), som
jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 1
"Vil ministeren udarbejde en tabel eller lignende, som viser de økonomiske forudsæt-
ninger for det øgede tilskud, da aftalen om tilskud oprindelig blev udformet som led i
energiaftalen fra marts 2012, og hvorledes de økonomiske forudsætninger er i dag
inklusive bl.a. afvikling af NOx-afgiften og eventuelle andre lempelser for erhvervsli-
vet? Er der således en større eller mindre prisforskel i dag, når alle forhold indregnes,
i forhold til situationen i 2012?"
Svar
Støtteordningen til industrielle kraftvarmeværker (IKV’er) er i overensstemmelse med
statsstøttereglerne designet til at kompensere for de
ekstraomkostninger,
som
IKV’erne bærer som følge af forskellen mellem produktionsomkostningerne og el-
markedsprisen.
Som det også fremgår af Europa-Kommissionens godkendelse af 14. juli i år er nogle
af de afgørende elementer i vurderingen af støtteberettigelse:
- Elprisen
- Omkostningerne til drift og vedligehold
- Afgifter
- Brændselsprisen
Heraf udgøres produktionsomkostningerne af udgifter til drift og vedligehold, afgifter
(herunder NOx-afgiften) og brændsel (her naturgas).
Elprisen og brændselsprisen har udviklet sig siden den politiske beslutning om at
indføre ordningen, anmeldelse af støtteordningen og Europa-Kommissionens god-
kendelse. Det vides endnu ikke om der også vil ske afgiftsændringer (jf. regeringens
forslag om afskaffelse af NOx-afgiften).
I støtteordningen er der imidlertid indbygget en mekanisme, der tager højde for æn-
dringer i produktionsomkostningerne, idet støtteberettigelsen afhænger af om der
Ministeren
3. november 2015
J nr. 2015-2043
1
L 11 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om en tabel eller lignende, som viser de økonomiske forudsætninger for det øgede tilskud, da aftalen om tilskud oprindelig blev udformet som led i energiaftalen fra marts 2012, og hvorledes de økonomiske forudsætninger er i dag, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1562984_0002.png
foreligger ekstraomkostninger samt ændringer i elprisen, idet støtten nedreguleres,
hvis elprisen stiger. Der vil derfor ikke finde overkompensation sted.
Jeg er samtidig enig i, at vi skal se med friske øjne på, om grundlaget for støtteord-
ningen fortsat vil være intakt fremadrettet. Jeg vil derfor foreslå, at vi i energiforligs-
kredsen ser nærmere herpå i foråret. Til den tid vil der foreligge et mere sikkert be-
slutningsgrundlag, idet der vil foreligge dokumentation for de ændrede forudsætnin-
ger:
1) Elprisen: Energistyrelsens nye basisfremskrivning offentliggøres i december 2015
og vil give et opdateret grundlag for en vurdering af, hvilken betydning den forvente-
de fremtidige elpris vil have for støttebehovet.
2) Naturgasprisen: IEA World Energy Outlook offentliggøres i november 2015 og vil
give et opdateret grundlag for en vurdering af, hvilken betydning den forventede
fremtidige naturgaspris vil have for støttebehovet.
3) Omkostninger til drift og vedligehold: I de anvendte beregningseksempler, der
ligger til grund for godkendelsen af ordningen, indgår en estimeret udgift til drift og
vedligehold. Når støtteordningen træder i kraft, og støtteansøgningerne er behandlet,
vil vi have kendskab til de reelle drift- og vedligeholdelsesomkostninger for de enkelte
værker. De kan være anderledes end estimeret og dermed være afgørende for de
samlede produktionsomkostninger og det deraf følgende støttebehov.
4) Bortfald af NOx-afgiften: Finansloven vil være vedtaget, herunder en beslutning
om, hvorvidt NOx-afgiften vil bortfalde fra medio 2016.
For nuværende finder jeg det væsentligt, at lovforslaget vedtages, således at der kan
udbetales støtte med tilbagevirkende kraft for årene 2013-2015 til de værker, der
måtte være støtteberettigede og jo har afholdt omkostninger til NOx-afgiften i denne
periode.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
2