Finansudvalget 2015-16
L 104 Bilag 2
Offentligt
1594523_0001.png
Oversigt over særlige påtegninger på akt-
stykker
Særlige påtegninger på aktstykker, der har bevillingsmæssig
konsekvens for finansåret 2015 samt for perioden fra den 1.
oktober 2014 til den 31. december 2014, som ved Finans-
udvalgets behandling er givet særlige påtegninger.
Akt. nr. 8 - Aktstykke om håndtering af fordyrelsen af Metrocityringen
Tiltrådt af et flertal i Finansudvalget den 08-10-2014 (Enhedslistens medlemmer
af udvalget stemte hverken for eller imod aktstykket). Enhedslistens medlemmer
af udvalget finder, at forsinkelsen af Metro-byggeriet, der har udløst aktstykket, er
et resultat af mangelfuld styring af Metro-byggeriet. Efter Enhedslistens opfattelse
burde Metroselskabets direktion have været afløst af en ny ledelse, der kunne have
strammet op. Enhedslisten forudser, at den nuværende tidsplan ikke vil holde og
partiet ønsker derfor ikke at kaste flere penge efter et projekt, som fortsætter un-
der samme ledelse. Når Enhedslisten ikke stemmer imod, er det alene fordi Me-
tro-projektet ikke kan stoppes midt i processen uden betydelige omkostninger.
Akt. nr. 51 - Aktstykke om et nordisk neutronforskningsprogram under
NordForsk
Tiltrådt af et flertal i Finansudvalget den 04-12-2014 (udvalget med undtagelse af
Enhedslistens medlemmer, der stemte imod aktstykket). Enhedslistens
medlemmer af udvalget er stærkt kritiske overfor ESS-projektet og finder flere
forhold kritisable. For det første er det uklart, hvor mange omkostninger, den
danske stat skal afholde til projektet. Budgettet er allerede skredet og fremadrettet
er fordelingen af omkostningerne mellem partnerlandene fortsat uafklaret. For det
andet er det Enhedslistens opfattelse, at det udbytte, forskningsmiljøet får af
projektet, ikkestår mål med omkostningerne, der potentielt kunne gå til andre
forskningsprojekter. For det tredje er det bekymrende, at der fra det svenske
forskningsmiljø er stillet spørgsmålstegn ved projektets videnskabelige fornuft og
relevans
.
Akt. nr. 78 – Aktstykke om overdragelse af Sjælsmark Kaserne
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at regeringen har ført en
uansvarlig udlændinge- og asylpolitik. Konsekvenserne heraf ses bl.a. i dette akt-
stykke. Den voldsomme stigning i udgifterne på asylområdet understreger behovet
for en ny og langt mere ansvarlig kurs i udlændinge- og asylpolitikken.
Akt. nr. 80 – Aktstykke om integrationstilskud
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder, at regeringen har ført en uan-
svarlig udlændinge- og asylpolitik. Konsekvenserne heraf ses bl.a. i dette aktstykke.
Den voldsomme stigning i udgifterne på asylområdet understreger behovet for en
21. januar 2016
L 104 - 2015-16 - Bilag 2: Oversigt over aktstykker med bevillingsmæssige konsekvenser og særlige påtegninger, fra finansministeren
Side 2 af 5
ny og langt mere ansvarlig kurs i udlændinge- og asylpolitikken.
Akt. nr. 108 - Aktstykke om styrket indsats mod terror
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget har på baggrund af behandlingen af beslutningsforslag B
162 om at trække aktstykket tilbage noteret sig, at der hos regeringen og dens støt-
tepartier ikke er noget ønske om at tilføre politiet flere midler på nuværende tids-
punkt. Dette beklager partierne, da det er partiernes opfattelse, at der er behov for
flere penge end dem, der er afsat på aktstykket, til at sikre, at det forhøjede terror-
beredskab siden terrorattentatet i København ikke går ud over politiets almindeli-
ge kriminalitetsbekæmpelsesindsats, særlig den borgernære og personfarlige krimi-
nalitet. Da der imidlertid ikke er flertal for en helhedsorienteret løsning tiltrædes
det foreliggende aktstykke.
Akt. nr. 111 – Aktstykke om finansiering af markedsføringskonsortierne
State of Green, Food Organisation of Denmark og Healthcare Denmark
Udvalget har noteret erhvervs- og vækstministerens oplysning til udvalget om, at
det korrekte årlige tilskud til Healthcare Denmark i perioden 2012-2015 har været
ca. 3 mio. kr. og ikke som det fremgår af aktstykket 2 mio. kr.
Akt. nr. 113 – Aktstykke om trafikkontrakt med DSB for perioden 2015-2024
Venstres, Liberal Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udval-
get mener ikke, at trafikkontrakten vil sikre grundlaget for en bedre og billigere
togdrift for passagertrafikken i Danmark, ligesom ambitionsniveauet for passager-
tilfredshed, konkurrenceudsættelse, forbedring og udbygning af infrastruktur,
elektrificering og fornyelse af materiel er alt for lavt. Dansk Folkepartis medlem-
mer af udvalget støtter ikke aftalen mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten og DSB. Vi forhandlede, men kunne desværre ikke nå til enighed. Afta-
len er dermed ikke så god, som vi gerne havde set den. Vi er af den overbevisning,
at man kunne få mere ud af de mange penge, der indgår i aftalen - til glæde for
passagerne.
Akt. Nr. 147 Aktstykke om statens bloktilskud
Socialdemokratiets og Radikale Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at
partierne, i henhold til den politiske aftale der dags dato er indgået mellem rege-
ringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre, stemmer for
aktstykket, uden at dette dog skal opfattes som en blåstempling af aftalens konkre-
te indhold. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget accepterer aktstykket om-
kring kommunernes økonomi for 2016. Det er regeringen og Kommunernes
Landsforening, der forhandler om kommunernes overordnede økonomiske ram-
mer, og Dansk Folkeparti bakker op om denne aftalemodel uanset regeringens
farve. Dansk Folkeparti ærgrer sig dog over, at "ældremilliarden" fremadrettet ikke
er øremærket ældreområdet. Dansk Folkeparti vil i efterårets forhandlinger om-
kring finansloven igen arbejde for, at der kommer et økonomisk løft til ældreom-
rådet, da demografien tilsiger, at der på dette område bør tilføres ekstra midler.
Dansk Folkeparti er ligeledes skeptiske over for, om omprioriteringsbidraget på 1
pct. reelt vil flytte midler til flere varme hænder indenfor kernevelfærden. Dansk
L 104 - 2015-16 - Bilag 2: Oversigt over aktstykker med bevillingsmæssige konsekvenser og særlige påtegninger, fra finansministeren
Side 3 af 5
Folkeparti vil fortsat arbejde for at sikre et løft til den offentlige kernevelfærd,
herunder ikke mindst ældreområdet. Enhedslistens, Alternativets og Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at aftalen med kommunerne og
aktstykket betyder en indskrænkning af kommunernes mulighed for at udføre vel-
færd for borgerne. Servicerammen nedskæres med 0,2 pct. - i modsætning til,
hvad de fleste partier lovede i valgkampen. Det er i særdeleshed bemærkelsesvær-
digt, at Dansk Folkeparti leverer stemmer til en aftale, der begrænser den kom-
munale service generelt og giver kommunerne mulighed for at flytte flere penge
fra ældreomsorgen. For ud over den generelle nedskæring af den kommunale vel-
færd, ophæves ældremilliarden som følge af aftalen. Der er således udsigt til dårli-
gere vilkår for de ældre, i stik modstrid med valgkampens løfter lige som daginsti-
tutioner og skoler kan forvente nedskæringer. Derfor er det bemærkelsesværdigt
og beklageligt, at Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre
stemmer for en aftale, der potentielt kan føre til minusvækst i kommunerne i de
kommende år, efter at have ført valgkamp mod nulvækst i velfærden. Aftalen og
regeringens politik lover dårligt for velfærden i de kommende år. Der er ingen ga-
ranti for at omprioriteringsbidraget, der i 2016 udgør 2,4 mia. kr., i de kommende
år vil blive helt eller bare delvist tilbageført til kommunerne. Man kan forudse, at
indførslen af et omprioriteringsbidrag vil presse den kommunale service yderligere
i de kommende år, uden tilbageførsel i 2017-2019 vil der være tale om nedskærin-
ger på ca. 7,7 mia. kr. i 2019. Derudover er der i aftalen ikke fokus på bæredygtig-
hed. Det er vigtigt, at Kommuneaftalen også understøtter langsigtede prioriterin-
ger af klima og miljø. Liberal Alliances medlem af udvalget støtter aktstykket, som
er en udmøntning af en aftale mellem regeringen og kommunerne, og som er et
produkt af eksisterende lovgivning. I særlig grad glæder det Liberal Alliance, at
aktstykket tager hul på en effektivisering af kommunernes drift med 1 procent år-
ligt, hvilket afspejles i et lavere bloktilskud fra staten til kommunerne. Den af lov-
givningen fastsatte reguleringsprocent for opkrævning af grundskyld, som også
indgår i aktstykket, ønsker Liberal Alliance ved efterårets finanslovsforhandlinger
at forhandle ned, allerhelst ned til 0,0 pct.. Liberal Alliances tilslutning til aktstyk-
ket ændrer ikke på, at Liberal Alliance har en fastfrysning af grundskylden som en
meget høj prioritet under finanslovsforhandlingerne i efteråret.
Akt. Nr. 152 Aktstykke om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsord-
ning
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter aktstykket og fordelingen af op-
lysningsmidler under den forudsætning, at det loyalt og fair bliver en del af oplys-
ningen omkring afstemningstemaer, at såfremt danskerne stemmer ja til at ophæve
retsforbeholdet, så er konsekvensen, at et simpelt flertal i Folketinget fremover vil
kunne tilsidesætte grundloven og afgive suverænitet til EU uden ny forudgående
folkeafstemning. Enhedslistens medlem af udvalget stemmer nej til aktstykket
fordi oplysningsmidlernes fordeling med 1/3 til partierne og 2/3 til ansøgning
gennem Nævnet. I denne fordeling ligger en fare for skævvridning til fordel for
store organisationer på ja-siden, hvilket ikke giver den fornødne alsidige og nuan-
cerede debat. Enhedslisten foretrækker den fordeling, der tidligere har været an-
vendt, hvor puljen fordeles ligeligt mellem partierne og Nævnet.
L 104 - 2015-16 - Bilag 2: Oversigt over aktstykker med bevillingsmæssige konsekvenser og særlige påtegninger, fra finansministeren
Side 4 af 5
Akt. Nr. 165 Aktstykke om humanitære indsatser i Syrien og Syriens nabo-
lande
Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget mener, at det er helt nødvendigt
at sende flere penge til Syrien til brug for nødhjælp. Derfor stemmer SF for, og
beløbet burde være større. Til gengæld er finansieringen tvivlsom - skal det være
verdens fattige, der betaler for at afhjælpe flygtningekrisen? Det mener SF ikke.
Finansieringen i form restmidler af "annullerede" projekter kan være i orden, hvis
der er tale om projekter, der kunne gennemføres billigere end tidligere forudsat.
Hvis de annulleres før målet nås fx som følge af en beslutning i den danske rege-
ring, er der tale om en urimelig nedskæring. Det har ikke været muligt helt at klar-
lægge baggrunden for at projekterne annulleres, og fremover bør baggrunden for
annullering af projekter, der bruges til finansiering fremgå klart af aktstykkerne.
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af udvalget stemmer for aktstykket på
det foreliggende grundlag, hvoraf det fremgår, at de overførte midler udelukkende
består af de annullerede tilsagn.
Akt. Nr. 4 Aktstykke om barselsudligningsordningen for selvstændige er-
hvervsdrivende
Enhedslistens medlem af udvalget stemmer for aktstykket, fordi partiet ønsker at
bremse den forkerte opkrævning af midler. Partiet giver hermed ikke sin støtte til,
at barselsudligningsordningen skal ophøre, men vil i de kommende forhandlinger
arbejde for, at der kommer en teknisk løsning, så barselsudligningsordningen kan
fortsætte efter hensigten.
Akt. Nr. 12 Aktstykke om tilslutning til salg af Hermodsgade 26-28
Enhedslistens medlem af udvalget accepterer, at staten sælger ejendommen, fordi
det betyder, at skolen kan blive i ejendommen foreløbigt, samt at det offentlige
ejerskab er sikret gennem Københavns Kommunes hjemfaldsklausul, og en ge-
vinstklausul indtil hjemfaldsklausulen forfalder.
Akt. Nr. 22 Aktstykke om bidrag til EUs Regionale Trustfond til Afhjælp-
ning af Syrienkrisen
Enhedslistens medlem af udvalget kan ikke støtte aktstykket, da partiet ikke støt-
ter at tage yderligere midler fra den hårdt beskårede udviklingsbistand og heller ik-
ke kan støtte EU's Regionale Trustfond. I stedet peger partiet på, at Danmark
burde styrke FN-organisationernes indsats i Syrien.
Akt. Nr. 38 Aktstykke om stenrevs potentielle kvælstofeffekt
Alternativets medlem af udvalget støtter aktstykket da stenrev isoleret set potenti-
elt kan være med til at reducere kvælstofniveauet i vandmiljøet. Alternativet synes
dog, at tilgangen er bagvendt, da de allerede etablerede randzoner er det tiltag,
som på nuværende tidspunkt er den billigste og mest effektive løsning på kvæl-
stofudledningen.
Akt. Nr. 39 Aktstykke om støtte til ny europæisk trustfond
Alternativets medlem af udvalget støtter aktstykket, men finder det uhensigtsmæs-
sigt, at midlerne bliver taget fra bistand til Mali, som er i en meget udsat situation
og har stort behov for finansiering.
L 104 - 2015-16 - Bilag 2: Oversigt over aktstykker med bevillingsmæssige konsekvenser og særlige påtegninger, fra finansministeren
Side 5 af 5
Akt. Nr. 56 Aktstykke om statslån til Landsbyggefonden
Udvalget har noteret, at der er ydet lån i august uden nødvendig bevillingsmæssig
hjemmel. Dette finder udvalget er beklageligt, og udvalget regner ikke med en så-
dan situation gentager sig.