Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
L 103 Bilag 5
Offentligt
1604857_0001.png
Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
T: +45 7741 7741, F: +45 7741 7742, [email protected], taenk.dk
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
23-02-2016
Dok. 155380/thh
Udvalgsbehandling af forslag til lov om betalingskonti (L 103)
Forbrugerrådet Tænk har fulgt 1. behandlingen af forslag til lov om betalingskonti. I forlængelse heraf
fremsendes yderligere bemærkninger vedrørende gennemførelsen af betalingskontodirektivet:
Kun en basal betalingskonto dækker de basale betalingsbehov
En basal indlånskonto giver adgang til en konto og et betalingskort. En basal betalingskonto giver
adgang til en konto, et betalingskort, betalingsservice og netbank. Da alle har behov for at betale
regninger, er det kun den basale betalingskonto, som dækker de basale betalingsbehov.
Erfaringerne fra Forbrugerrådet Tænks gældsrådgivning viser, at det er et stort problem, at forbrugere i
økonomiske vanskeligheder i dag ikke kan få lov til at benytte betalingsservicesystemet. Mange borgere
i vores gældsrådgivning får opsagt deres aftaler om betalingsservice, og mange får afslag på at etablere
betalingsserviceaftaler. Det er blandt andet et problem, fordi det eneste alternativ til betaling af
regninger via betalingsservice, ofte er manuel betaling af indbetalingskort, hvilket er besværligt når
man ikke har adgang til netbank, og kan koste op til 40 kr. pr. indbetalingskort i bankfilialer og på
posthuse. Det bemærkes, at en gennemsnitlig dansk husstand betaler omkring 120 regninger om året.
Derudover er det vores vurdering, at forbrugere, som har svært ved at styre deres økonomi, har et
særligt stort behov for at få sat husholdningsøkonomien i system med automatisk betaling af regninger.
Det er derfor glædeligt, at lovforslaget om en basal betalingskonto betyder, at alle forbrugere fremover
vil få adgang til at betale regninger via betalingsservice og netbank. Reglerne om en basal indlånskonto
sikrer derimod ikke mulighed for at betale regninger på rimelige vilkår.
Rimeligt gebyr for en basal betalingskonto
Forbrugerrådet Tænk er ikke bekendt med, at der er banker der opkræver gebyr direkte fra kunderne
for at bruge betalingsservice. I stedet opkræves gebyrerne fra betalingsmodtagerne. Det gennemsnitlige
gebyr for en betalingsservicebetaling er på ca. 5 kr., og der gennemføres årligt mere end 200 mio.
betalinger med betalingsservice. Det er således muligt at opretholde en betydelig gebyrindtjening uden
at opkræve gebyr direkte fra bankkunderne. Forbrugerne betaler i stedet indirekte til betalingsservice-
systemet via højere priser på de varer og tjenester der købes hos betalingsmodtagerne.
På samme måde er de internationale debetkort med saldokontrol ofte uden årsgebyr i banken. I stedet
opkræves der op til 1 pct. af omsætningen på kortet fra butikkerne. Den gennemsnitlige kortomsætning
pr. husstand er på mere end 150.000 kr. om året.
Betalingsservice uden kreditrisiko for bankerne
Det er Forbrugerrådet Tænks vurdering, at det vil være uproblematisk at fjerne betalingsgarantien på
1000 kr. i betalingsservicesystemet, således at bankerne ikke tvinges til at påtage sig en uønsket
kreditrisiko, når alle får adgang til betalingsservice.
I dag har betalingsmodtagerne garanti for, at betalinger på under 1000 kr. bliver gennemført, uanset
om der er dækning på forbrugerens konto. Er der ikke dækning på forbrugerens konto for en betaling
L 103 - 2015-16 - Bilag 5: Henvendelse af 26/2-16 fra Forbrugerrådet Tænk
under
1000 kr., vil der således opstå et overtræk på forbrugerens konto. Dette medfører en risiko
for, at banken ikke kan inddrive overtrækket hos kunden. Betalinger på under 1000 kr. medfører
dermed en kreditrisiko for banken.
Er der ikke dækning på forbrugerens konto for en betaling på
over
1000 kr. vil betalingen automatisk
blive tilbageført fra betalingsmodtagers konto til forbrugerens konto, og overtrækket dækkes dermed
automatisk ind. Betalinger på mere end 1000 kr. medfører dermed ikke en kreditrisiko for banken.
Ved at fjerne betalingsgarantien på 1000 kr. i betalingsservicesystemet, fjernes bankens kreditrisiko
ved at lade kunder betale regninger på denne måde.
Betalingsmodtager løber en risiko for ikke at modtage sin betaling, uanset om der er en
betalingsgaranti i betalingsservicesystemet eller ej. En forbruger kan til enhver tid annullere en
kommende betaling i betalingsservicesystemet eller tilbageføre en allerede gennemført betaling frem til
den 7. i måneden. Betalingsgarantien er derfor ikke en garanti for at betalingsmodtager får betalinger
på under 1000 kr. Derudover anvendes betalingsservice typisk til større betalinger, mens automatisk
kortbetaling typisk anvendes til mindre betalinger. Gennemsnitsbetalingen i betalingsservicesystemet
er på mere end 2000 kr. og dermed upåvirket af betalingsgarantien.
Samlet set er det Forbrugerrådet Tænks vurdering, at betalingsgarantien kan fjernes relativt nemt og
uden store gener for erhvervslivet.
Med venlig hilsen
Vagn Jelsøe
Vicedirektør
Troels Holmberg
Seniorøkonom
2