Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
B 53
Offentligt
1608624_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. marts 2016
2016-1022
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 12. februar 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende B 53 – forslag til Folketingsbeslutning om studen-
terkørsel, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Transport- og Bygningsudvalget.
Spørgsmål nr. 2:
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 11. februar 2016 fra Studenter-
kompagniet, jf. B 53 - bilag 1.
Svar:
Henrik Olsen, der er medejer af Studenter-kompagniet, har i sin henvendelse af
11. februar 2016 henvist til det fremsatte beslutningsforslag om udvidelse af
ordningen for studenterkørsel og har i den forbindelse anført, at det er vigtigt,
at der bliver sat yderligere rammer for sikkerheden i forbindelse med kørslen.
Henrik Olsen har på den baggrund fremsat følgende seks forslag, som han me-
ner vil forbedre sikkerheden under kørslen:
1.
Indføre regler om, at der skal være monteret kamera med nattesyn, der
dækker så meget af ladet som muligt. Chaufføren kan således følge med
i, hvad der sker på ladet via en monitor inde i førerhuset.
2. Der skal være monteret fartskriver i alle lastbiler, herunder også vete-
ranlastbiler.
3. Chaufføren skal være i besiddelse af gyldigt EU-kvalifikationsbevis.
4.
Chaufføren skal være i besiddelse af gyldigt førstehjælpsbevis, som skal
fornyes hver 2. eller 3. år.
5. Der skal indføres en generel hastighedsbegrænsning på 30 eller 40
km/t.
6. Der må kun køres studenterkørsel i perioden mellem 1. maj til den 30.
september. Dette for at undgå kørsel under vinteren, hvor der er risiko
for frost og sneglatte veje.
B 53 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/2-16 fra Studenter-kompagniet, til transport- og bygningsministeren
1608624_0002.png
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Færdselsstyrelsen.
Side 2/4
Færdselsstyrelsen har i den forbindelse oplyst følgende:
”Studenterkørsel udføres i dag på ladet af vare- og lastbiler og på traktorpå-
hængsvogne med meget enkle, midlertidige ombygninger, da køretøjerne som
udgangspunkt er indrettet til godstransport. Det trafiksikkerhedsmæssige ni-
veau for studenterkørsel er således ikke på niveau med de krav, der i øvrigt
stilles ved personbefordring.
Generelt udføres erhvervsmæssig befordring af personer altovervejende med
busser og personbiler. Disse køretøjer er omfattet af detaljerede krav til såvel
passiv sikkerhedsudstyr som aktive sikkerhedssystemer. Disse krav undergår
en stadig udvikling.
Derfor skal det indledningsvist påpeges, at studenterkørsel, ud fra et rent tra-
fiksikkerhedssynspunkt, ikke er den optimale måde at udføre erhvervsmæssig
persontransport på.
En udvidelse af studenterordningen, til ligeledes at omfatte kørsel ved afsluttet
eksamen på ungdomsuddannelser med en varighed af fx 2 år, vil således med-
føre en stigning i antallet af kørsler, og dermed en forøget uheldsrisiko.
Ved ændringen af bekendtgørelsen vil Færdselsstyrelsen lade det indgå i over-
vejelserne, om der skal stilles skærpede krav til køretøjernes tekniske indret-
ning og til føreren af køretøjerne, hvis der til forskel fra i dag, hvor studenter-
kørsel udføres indenfor et tidsrum af ca. en måned, skal tillades studenterkør-
sel året rundt.
For så vidt angår førerens kørekortuddannelse, er det efter gældende regler
således, at der er krav om kørekort til traktor for studenterkørsel på traktorpå-
hængsvogn, og kørekort til henholdsvis til personbil eller lastbil, når kørslen
sker med vare- eller lastbil.
Til Studenter-kompagniets konkrete forslag er Færdselsstyrelsens betragt-
ninger følgende:
Ad forslag 1
Krav om kamera
Et gennemgående træk i Havarikommissionen for Vejtrafik Ulykkers undersø-
gelser viser, at manglende opmærksomhed på trafikken, er en hyppigt medvir-
kende årsag til uheld.
Dette afspejles i Rådet For sikker Trafiks kampagne, som skal rette fokus mod
øget opmærksomhed: ”Kør bil, når du kører bil!”:
B 53 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/2-16 fra Studenter-kompagniet, til transport- og bygningsministeren
1608624_0003.png
http://www.sikkertrafik.dk/?gclid=COvHz4SCgcsCFWQNcwodFkgFvQ#rEWs
Ar5VqiIXB2Yr.97
Et krav om videoudstyr, som gør føreren i stand til løbende at overvåge laddet,
vil kunne bidrage til at førerens opmærksomhed afledes fra trafikken.
Samlet set finder Færdselsstyrelsen således ikke grundlag for at stille krav om
kameraovervågning. Det anerkendes dog, at der kan være situationer, hvor det
kunne være hensigtsmæssigt at tjekke passagererne, fx ved afgang og manøvre-
ring af køretøjet ved lav hastighed. Derfor bør kameraovervågningen efter
Færdselsstyrelsens opfattelse ikke forbydes.
Ad forslag 2
Krav om kontrolapparat/fartskriver
Hvis en veteranlastbil lejlighedsvis anvendes til studenterkørsel mod betaling,
må denne kørsel efter Færdselsstyrelsens opfattelse anses for erhvervsmæssig.
Det medfører, at studenterkørsel i veteranlastbiler er omfattet af køre- og hvile-
tidsreglerne, herunder kravet om installation og anvendelse af takograf (kon-
trolapparat).
www.politi.dk
orienterer Rigspolitiet om, at der skal installeres kontrolap-
parater i veteranlastbiler, der bruges til studenterkørsel, da der er tale om er-
hvervsmæssig personbefordring. Rigspolitiet orienterer endvidere om, at poli-
tiet i forbindelse med en generel kontrol af studenterkøretøjer i sommeren
2014 påtalte det manglende kontrolapparat over for chaufførerne, og at politiet
frem til den 1. august 2015 vil fortsætte denne praksis med alene at påtale det
manglende kontrolapparat, og indtil da ikke vil udstede bøder.
Det må således forventes, at politiet efter den 1. august 2015 vil udstede bøder
for manglende takograf (kontrolapparat) i forbindelse med studenterkørsel i
veteranlastbiler.
Ad forslag 3 og 4
Krav om EU-kvalifikationsbevis og opdatering
Enhver, der udfører erhvervsmæssig befordring af personer eller gods med
lastbil skal have gyldigt EU-kvalifikations-bevis. I denne uddannelse indgår et
førstehjælpskursus. Indehavere af beviset skal have det opdateret hvert 5 år.
Færdselsstyrelsen finder ikke grundlag for yderligere skærpelse af krav om op-
datering af førstehjælpskurser.
Ad forslag 5
Maksimal hastighed for studenterkørsler
Politiet har efter de gældende bestemmelser bemyndigelse til at fastsætte en
hastighedsgrænse i tilladelser til studenterkørsel. Færdselsstyrelsen vil høre
Rigspolitiet om deres erfaringer fra praksis.
Side 3/4
B 53 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/2-16 fra Studenter-kompagniet, til transport- og bygningsministeren
1608624_0004.png
Ad forslag 6
Spærretid for studenterkørsler om vinteren
Side 4/4
Ligeledes for så vidt angår forslaget om spærretider for studenterkørsel, vil
Færdselsstyrelsen inddrage Rigspolitiet.
Prøveture
Endelig skal opmærksomheden for god ordens skyld henledes på, at politiet
efter de gældende bestemmelser ikke har bemyndigelse til at tillade studenter-
kørsel med Folketingets udvalg.”
Som jeg også nævnte i Folketinget under 1. behandling af beslutningsforslaget,
er mine embedsmænd allerede i gang med at se på, hvordan vi kan udvide ord-
ningen om studenterkørsel, så flere unge, der afslutter en uddannelse, får mu-
lighed for at fejre dette med studenterkørsel.
I dette arbejde indgår også overvejelser om, hvorvidt der er et færdselssikker-
hedsmæssigt behov for at indarbejde eventuelle yderligere betingelser for med-
delelse af tilladelse til studenterkørsel.
Jeg vil i den forbindelse snarest indkalde partiernes trafikordførere til et møde i
mit ministerium, hvor jeg vil orientere nærmere om dette arbejde. Jeg forven-
ter dog under alle omstændigheder, at de nye regler vil være på plads, inden
dette års studentersæson for alvor går i gang.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt