Finansudvalget 2015-16
B 107
Offentligt
1614150_0001.png
Ministeren
Finansudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
29. marts 2016
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 2363
54544
Finansudvalget har den 29. marts 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 6 ad B 107 til udlæn-
dinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 6:
Vil ministeren oplyse, om danske udlændingemyndigheder betragter Tyrkiet som et sik-
kert tredjeland, hvortil syriske og andre asylansøgere, der i kortere eller længere tid har
opholdt sig i Tyrkiet, kan returneres, hvis de søger asyl i Danmark, og vil ministeren rede-
gøre for, hvilke kriterier der er afgørende for, om et land kan betragtes som sikkert tredje-
land – herunder landets grad af tilslutning til og efterlevelse af FN’s flygtningekonvention
fra 1951? Spørgsmålet stilles på baggrund af ministerens forelæggelse af rådsmødet nr.
3455 vedr. retlige og indre anliggender den 10.-11. marts 2016, som blev forelagt på Eu-
ropaudvalgets møde den 4. marts 2016.
Svar:
1.
Der skelnes i asylretten mellem begreberne ”sikre tredjelande” og ”sikre første asyllan-
de”.
Det følger af udlændingelovens § 48 a, stk. 1, 1. pkt., at hvis en udlænding påberåber sig at
være omfattet af udlændingelovens § 7 (asyl), træffer Udlændingestyrelsen snarest muligt
afgørelse om, hvorvidt asylansøgningen skal behandles i Danmark, eller om der skal ske
f.eks. afvisning eller overførsel af udlændingen efter reglerne i Dublinforordningen, eller
om der skal ske afvisning til et sikkert tredjeland.
Det følger endvidere af udlændingelovens § 7, stk. 4, at opholdstilladelse efter § 7 (asyl)
kan nægtes, hvis udlændingen allerede har opnået beskyttelse i et andet land, eller hvis
udlændingen har nær tilknytning til et andet land, hvor denne må antages at kunne opnå
beskyttelse (første asyllandsreglen).
Side
1/3
B 107 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om hvorvidt danske udlændingemyndigheder på noget tidspunkt i årene 2011-16 har henvist en asylansøger til at tage ophold i Tyrkiet med den begrundelse, at Tyrkiet kunne tjene om et sikkert tredjeland for den pågældende, der i kortere eller længere tid havde opholdt sig i Tyrkiet, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
2.
I forhold til afvisning til et sikkert tredjeland gælder der forskellige regler afhængig af,
om tredjelandet er et EU-land eller ej.
Adgangen til at afvise asylansøgere til sikre tredjelande gælder således ikke i forhold til
andre EU-lande, idet Dublinforordningen indeholder nærmere regler om, hvilket EU-land
der er ansvarligt for behandlingen af en asylansøgning.
Danmark anser efter gældende praksis et land for at være et sikkert tredjeland, hvis ud-
lændingen ved udsendelse til dette land ikke risikerer dødsstraf eller at blive underkastet
tortur eller umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf. Vurderingen af, om
der foreligger en sådan risiko, foretages på baggrund af en generel vurdering af det på-
gældende tredjeland.
I praksis foretages vurderingen af, om et land kan anses for at være et sikkert tredjeland,
af Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet efter inddragelse af Udlændingestyrel-
sen.
Ved Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets vurdering af, om et land kan anses for
at være et sikkert tredjeland i overensstemmelse med udlændingeloven, er det efter for-
arbejderne til udlændingeloven afgørende, at landet har tiltrådt flygtningekonventionen,
og at det pågældende land i realiteten respekterer konventionens principper. I den for-
bindelse skal det kunne antages, at det pågældende land ikke tilbagesender asylansøgeren
til hjemlandet, uden at det efter en forsvarlig asylprocedure har kunnet lægges til grund,
at den pågældende ikke herved udsendes til forfølgelse i strid med flygtningekonventio-
nen.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet inddrager i den forbindelse oplysninger fra
UNHCR om de enkelte landes asylprocedurer mv.
3.
For så vidt angår nægtelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 4 (første
asyllandsreglen), er det Flygtningenævnet, der på baggrund af en konkret og individuel
vurdering tager endelig stilling til, om en asylansøger kan henvises til at tage ophold i et
sikkert første asylland.
Vedrørende betingelserne for at anse et land som et sikkert første asylland henvises der til
den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 44 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg
4.
Tyrkiet har tiltrådt FN’s flygtningekonvention, men med en geografisk begrænsning, der
indebærer, at kun europæiske flygtninge kan få flygtningestatus og beskyttelse i Tyrkiet.
Størstedelen af de flygtninge, der opholder sig i Tyrkiet, kommer fra lande uden for Euro-
pa.
Danmark betragter ikke på nuværende tidspunkt Tyrkiet som et sikkert tredjeland. Rege-
ringen følger imidlertid løbende udviklingen i relevante lande, herunder Tyrkiet i lyset af
den netop vedtagne EU-Tyrkiet-erklæring af 18. marts 2016. Vurderingen af, om Tyrkiet
Side
2/3
B 107 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om hvorvidt danske udlændingemyndigheder på noget tidspunkt i årene 2011-16 har henvist en asylansøger til at tage ophold i Tyrkiet med den begrundelse, at Tyrkiet kunne tjene om et sikkert tredjeland for den pågældende, der i kortere eller længere tid havde opholdt sig i Tyrkiet, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
kan anses for et sikkert tredjeland, kan således ændres i lyset af en ny udvikling i det på-
gældende land.
Inger Støjberg
/
Morten Duus
Side
3/3