Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1574787_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. december 2015
2015-6688
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 5. november 2015 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jonas Dahl (SF).
Spørgsmål nr. 67
”Ministeren bedes redegøre for, hvilket vækstscenarie, der ligger til grund for
udregning af samfundsøkonomien i de besluttede og finansierede infrastruk-
turprojekter, der åbner i 2016 (elektrificering til Esbjerg), 2018 (ny jernbane
København-Ringsted) og 2019 (elektrificering og opgradering Køge Nord-
Næstved), herunder hvordan de reviderede vækstscenarier vil påvirke økono-
mien i disse infrastrukturprojekter.”
Svar:
Nu kan jeg være lidt i tvivl om, hvad spørgeren i dette og efterfølgende spørgs-
mål mener med begrebet ”vækstscenarie”, som plejer at være forbundet med
nogle mere generelle samfundsmæssige størrelser. Normalt opstiller man anta-
gelser eller udarbejder en prognose for udviklingen i passagerefterspørgslen.
Den strategiske analyse af elektrificering af banenettet fra 2011 er for alle
strækninger – herunder strækningen Lunderskov - Esbjerg og Køge Nord -
Næstved - baseret på forudsætninger om en årlig vækst på 1,5 pct. frem 2020
og 1 pct. i efterfølgende år årligt hhv. en vision om en fordobling af passager-
omfanget frem til 2030. For en ny bane mellem København og Ringsted er der
forudsat en generel vækst i passagertallet (uden indregning af effekten af banen
i sig selv) på 1,5 pct. om året frem til 2030 og 1 pct. årlig videre frem til 2040.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt