Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed:
Sagsbeh.:
Koordineret med:
Sagsnr.:
Dok. nr.:
Dato:
Primær Sundhed, Ældrepolitik og Jura
DEPELO
1601237
15505
23. februar 2016
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Tirsdag den 23. februar 2016, Christiansborg 1-133 i Sundheds- og Ældreudvalget]
Tale til samråd om samarbejdet mellem Styrelsen for
Patientsikkerhed og politiet/anklagemyndigheden
[Samrådsspørgsmål U, V og W, stillet af Flemming Møller
Mortensen (S):
Spørgsmål U
Hvilke initiativer agter ministrene at tage for at forbedre
samarbejdet mellem politiet og Styrelsen for Patientsikkerhed?
Hvordan vil ministrene sikre, at politiet fremover understøtter
styrelsens tilsyn ved at informere grundigt om
sundhedspersoner, der anmeldes, sigtes eller dømmes for
overgreb mod patienter?
Spørgsmål V
Hvordan vil ministrene sikre, at politikredsene fremover
konsekvent informerer Rigsadvokaten om sigtelser mod en
offentligt ansat for brud på straffeloven, så Rigsadvokaten har
mulighed for at informere den sigtedes (nye) arbejdsgiver
om, at der verserer en sag mod vedkommende? Mener
ministrene, at der bør tages lovmæssige tiltag for at sikre
optimale rammer for samarbejdet mellem politiet,
Rigsadvokaten og Styrelsen for Patientsikkerhed, så det sikres,
at alle grupper af sundhedspersoner er dækket af samme grad
af tilsyn, når det gælder såvel politiets som Styrelsen for
Patientsikkerheds mulighed for at gribe ind?
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/2-16 om tilsyn af læger, der begår seksuelle overgreb på patienter, til sundheds- og ældreministeren
Spørgsmål W
Hvilke overvejelser giver det ministrene anledning til, når
Anklagemyndigheden ikke automatisk kræver en
sundhedspersons autorisation frakendt ved tiltaler
for overgreb på patienter, når Anklagemyndigheden i øvrigt
kræver bøde- eller fængselsstraf? Der henvises til artiklen
”Politiet lader sexkrænkende læger slippe for billigt”, som blev
bragt på dr.dk den 26. november 2015.]
***
[Indledning]
Tak til Sundheds- og Ældreudvalget for samrådsspørgsmålene.
Justitsministeren og jeg er kaldt i samråd om tre spørgsmål om
samarbejdet mellem anklagemyndigheden, Politiet og Styrelsen
for Patientsikkerhed.
Vi vil besvare spørgsmålene samlet i den rækkefølge, som de er
stillet.
Side 2
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/2-16 om tilsyn af læger, der begår seksuelle overgreb på patienter, til sundheds- og ældreministeren
Det kommer til at forløbe sådan, at
jeg om lidt vil indlede samrådet,
herefter vil Justitsministeren besvare sin del af
spørgsmålene,
og så vil jeg til slut supplere med mine bemærkninger.
[Tilliden til sundhedspersoner]
Jeg vil indlede samrådet med at slå fast, at det for mig er
altafgørende, at vi som borgere kan have tillid til, at
patientsikkerheden er i orden.
Vi skal kunne have tillid til, at enhver sundhedsperson
lever op til sit ansvar.
Vi må sande, at der er nogle få sundhedspersoner, der ikke lever
op til deres ansvar.
Og i de tilfælde er det vigtigt, at vi sikrer, at vi som
myndigheder kan sætte effektivt ind og få stoppet dem,
der ikke er deres ansvar bevidst.
Side 3
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/2-16 om tilsyn af læger, der begår seksuelle overgreb på patienter, til sundheds- og ældreministeren
Og det forudsætter et godt samarbejde imellem de
involverede myndigheder: Politiet, anklagemyndigheden
og Styrelsen for Patientsikkerhed.
[Afgrænsningen mellem anklagemyndigheden og styrelsen]
Samarbejdet mellem anklagemyndigheden på den ene side og
Styrelsen for Patientsikkerhed på den anden side beror på nogle
forskellige kompetencer og beføjelser.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan med reglerne i
autorisationsloven træffe administrative afgørelser med faglige
sanktioner over for sundhedspersoner.
Afgørelserne kan eksempelvis indeholde en midlertidig
fratagelse af sundhedspersonens autorisation eller en
indskrænkning i den autoriserede sundhedspersonens
virksomhedsområde.
Styrelsen kan også efter reglerne i autorisationsloven
anlægge en civil retssag med påstand om fratagelse af en
sundhedspersons autorisation.
Anderledes er det for anklagemyndigheden, der kan føre
straffesager efter reglerne i straffeloven og autorisationslovens
straffebestemmelser.
Side 4
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/2-16 om tilsyn af læger, der begår seksuelle overgreb på patienter, til sundheds- og ældreministeren
Afsiges der en straffedom om rettighedsfrakendelse vil
styrelsen, når den orienteres om dommen, sikre, at det
bliver anført i autorisationsregistret, og at
rettighedsfrakendelsen bliver offentliggjort i Statstidende.
Ofte vil styrelsen allerede være orienteret om den
verserende sag i forbindelse med, at den har afgivet en
udtalelse til sagen.
Som det tydeligt fremgår, når jeg refererer praksis ovenfor, er
der en stor snitflade mellem politiet og anklagemyndighedens
arbejde og det arbejde, der udføres i styrelsen.
Styrelsen er afhængig af, at den bliver orienteret om
politiets efterforskning og eventuelle straffesager, så den
kan gribe ind med tilsynsforanstaltninger.
Modsat er anklagemyndigheden afhængig af den
sundhedsfaglige viden, som styrelsen har og som de bl.a.
bidrager med ved udtalelser under straffesager, og når
styrelsen er sagkyndige vidner i straffesager.
Jeg mener, det er helt afgørende for patientsikkerheden og for
sundhedspersonernes retssikkerhed, at vi skaber gode rammer
for, at myndighederne kan arbejde sammen.
Side 5
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/2-16 om tilsyn af læger, der begår seksuelle overgreb på patienter, til sundheds- og ældreministeren
Jeg vil nu give ordet til Justitsministeren, der vil redegøre for
retningslinjerne og initiativer indenfor sit ressortområde.
***
[Justitsministerens tale]
***
Jeg synes, Justitsministeren har givet en god redegørelse for de
retningslinjer og initiativer, der er på ministerens område og
som jo i høj grad besvarer udvalgets spørgsmål.
Jeg vil dog supplere med et par bemærkninger for den
del, der hører under mit område.
[Samrådsspørgsmål U og W]
For så vidt angår spørgsmål U og W kan jeg supplere med, at det
er Styrelsen for Patientsikkerhed, der igangsætter
tilsynsforanstaltninger, hvis styrelsen har begrundet formodning
om, at en sundhedsperson er til fare for patienterne.
Side 6
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/2-16 om tilsyn af læger, der begår seksuelle overgreb på patienter, til sundheds- og ældreministeren
1612578_0007.png
Styrelsen for Patientsikkerhed har bl.a. i lyset af de stærkt
bekymrende sager om læger, der har forgrebet sig på
deres patienter taget en række initiativer, der skal
beskytte patienterne mod at møde sundhedspersoner,
der kan være til fare.
[initiativ 1 – Styrelsens praksisændring]
I stedet for at afvente udfaldet af en straffesag, som man
tidligere gjorde, har styrelsen
[i 2015]
foretaget en
praksisændring.
Ændringen betyder, at styrelsen nu parallelt med
anklagemyndighedens og politiets behandling af en
eventuel straffesag efter straffeloven, vurderer, om
sundhedspersonen udgør en fare for sine patienter i en
sådan grad, at autorisationen skal fratages efter reglerne i
autorisationsloven.
Hvis en patient fx er blevet blufærdighedskrænket af en
social- og sundhedsassistent, og patienten har anmeldt
dette til politiet, så vil styrelsen - så snart den får
kendskab til politianmeldelsen - undersøge, om
autorisationen skal fratages midlertidigt.
Side 7
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/2-16 om tilsyn af læger, der begår seksuelle overgreb på patienter, til sundheds- og ældreministeren
o
Altså imens efterforskningen og en eventuel
straffesag verserer.
Det er, for mig at se, en betydelig styrkelse af
patientsikkerheden.
[initiativ 2 – samarbejde med anklagemyndigheden]
Styrelsen for Patientsikkerhed har også oplyst mig om, at den
har indledt et tættere samarbejde med anklagemyndigheden.
Så det sikres, at der sker en gensidig orientering i de
sager, hvor det er relevant for den anden myndighed, at
kende til en sag.
Det tættere samarbejdet indebærer bl.a., at
anklagemyndigheden orienterer Styrelsen for
Patientsikkerhed om igangværende efterforskning og
[relevante] straffesager mod sundhedspersoner.
Selvfølgelig under den forudsætning at persondatalovens
regler tillader disse informationer.
Jeg vil følge samarbejdet.
Side 8
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/2-16 om tilsyn af læger, der begår seksuelle overgreb på patienter, til sundheds- og ældreministeren
1612578_0009.png
[Samrådsspørgsmål V]
Så er der spørgsmål V, som justitsministeren også har svaret på.
Jeg mener, at mulighederne for at gribe ind over for
sundhedspersoner, der ikke lever op til deres ansvar, skal
ses som et hele.
[Klare retningslinjer om videregivelse]
Det er for det første vigtigt, at vi har klare retningslinjer, der
beskriver i hvilke situationer, der skal videregives oplysninger
mellem politiet og Styrelsen for Patientsikkerhed, så styrelsen
kan sætte effektivt ind og få stoppet de sundhedspersoner, der
ikke lever op til deres faglige ansvar.
Med Rigsadvokatens reviderede retningslinjer, som
Justitsministeren netop har redegjort for, er jeg tryg ved, at der
er fastsat nogle helt klare procedurer, som skal sikre, at
Rigsadvokaten orienterer Styrelsen for Patientsikkerhed om
verserende straffesager mod autoriserede sundhedspersoner,
hvor det er relevant.
Side 9
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/2-16 om tilsyn af læger, der begår seksuelle overgreb på patienter, til sundheds- og ældreministeren
1612578_0010.png
[Styrelsens videregivelse af oplysninger til politiet]
I den omvendte situation, hvor det er styrelsen, der har
oplysninger om en sundhedspersons mulige strafbare
handlinger, så er der også i styrelsens
sagshåndteringsvejledninger
[SOP],
fastsat helt klare
retningslinjer for, hvordan styrelsen behandler sagerne.
Og herunder hvornår politiet skal inddrages.
Når styrelsen behandler en sag, hvor der kan blive tale om
tiltalerejsning, vurderer styrelsen om
sagen skal sendes til politiet med henblik på politimæssig
efterforskning – hvor politiet bl.a. afhører
sundhedspersonen [med en sigtets rettigheder]
eller om sagen er tilstrækkeligt oplyst og kan oversendes
til politiet med henblik på tiltalerejsning.
I de tilfælde hvor politiet af egen drift tager sager om
sundhedsfaglig virksomhed op, indhenter politiet rådgivning fra
styrelsen.
Fx for at politiet kan fastslå, om den konkrete behandling
er sundhedsfagligt begrundet.
Side 10
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/2-16 om tilsyn af læger, der begår seksuelle overgreb på patienter, til sundheds- og ældreministeren
Og derudover stiller styrelsen ofte med sagkyndige vidner under
retssagerne.
[Initiativer for at håndhæve retningslinjer]
Retningslinjerne er altså på plads.
Og så skal det selvfølgelig også sikres, at de følges.
Justitsministeren var inde på, at man har igangsat en række
initiativer, som skal medvirke til at sikre, at Styrelsen for
Patientsikkerhed modtager relevante oplysninger om
autoriserede sundhedspersoner, der kan være til fare for
patientsikkerheden.
[ikke behov for lovændringer pt.]
Der er altså igangsat en række initiativer for at styrke
samarbejdet mellem Styrelsen for Patientsikkerhed, politiet og
anklagemyndigheden.
Så vi kan sørge for, at de personer, der begår overgreb
eller på anden måde er til fare for patienterne, bliver
stoppet og retsforfulgt.
Side 11
SUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 23/2-16 om tilsyn af læger, der begår seksuelle overgreb på patienter, til sundheds- og ældreministeren
Jeg har tiltro til at initiativerne vil have en positiv effekt og
det igangsatte arbejde vidner om, at samarbejdet bliver
taget alvorligt.
Det er min opfattelse, at tiltagene skal ud at leve før vi kan se,
om der er behov for at tage eventuelle lovgivningsmæssige
initiativer for at styrke samarbejdet yderligere.
Lige nu, kan jeg ikke se behovet.
Side 12