Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1691471_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Dato: 23-11-2016
Enhed: Sundhedsøkonomi
Sagsbeh.: DEPKLM
Sagsnr.: 1609438
Dok. nr.: 209679
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har den 22. september stillet følgende
spørgsmål nr. 438 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 438:
”Ministeren bedes opgøre sundhedsvæsenets samlede serviceramme igennem
de seneste 10 år. ”
Svar:
Det danske sundhedsvæsen kan afgrænses på flere måder. Besvarelsen indeholder
både offentligt forbrug i hele sundhedsvæsenet og regionale nettodriftsudgifter.
Der findes en række opgørelser for de offentlige sundhedsudgifter. Afgræsning og de-
finition af udgiftsbegreber er forskellig i opgørelserne og brugen af disse afhænger så-
ledes af den konkrete kontekst. I internationale sammenhænge anvendes OECD’s
sundhedsregnskab, i en nationalregnskabsmæssig sammenhæng kan det offentlige
forbrug benyttes og i en national styringsmæssig sammenhæng kan nettodriftsudgif-
ter anvendes.
Af tabel 1 fremgår det offentlige forbrug i sundhedsvæsenet 2007-2015.
Det offentlige forbrug (nettobegreb) i nationalregnskabet fordeles på en række ud-
giftsområder (efter den internationale formålsopdeling COFOG
1
, herunder sundheds-
væsenet).
Tabel 1
Offentligt forbrug i sundhedsvæsenet 2007-2014, opgjort i 2017-priser
Mia. kr.
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Offentligt forbrug i
sundhedsvæsenet
145,1
149,2
154,1
153,5
151,8
156,3
157,0
159,8
162,7
Anm.: Det offentliges forbrugsudgifter består af de varer og tjenesteydelser, som den offentlige sektor stiller gra-
tis til rådighed for borgerne. Forbrugsudgifterne svarer til summen af den offentlige produktion og sociale ydelser
i naturalier fratrukket salg af varer og tjenester, herunder brugerbetaling. Det offentlige forbrug indeholder både
drifts- og kapitaludgifter. Sundhedsvæsenet er afgrænset efter formålsopdelingen COFOG.
Kilde: Danmarks Statistik, OFF24
Af tabel 2 fremgår de regionale nettodriftsudgifter til sundhed i perioden 2007-2017.
1
Classification of the functions of government
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 438: Spm. om at opgøre sundhedsvæsenets samlede serviceramme igennem de seneste 10 år, til sundheds- og ældreministeren, kopi til social- og indenrigsministeren
1691471_0002.png
Tabel 2
Regionale nettodriftsudgifter til sundhed (inkl. medicintilskud), 2007-2017, opgjort i 2017-priser
Mia. kr., og
opgaveni-
veau
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015 2016*
Regnskab
- sundhed
ekskl. me-
dicintilskud
97
100,5
104,1
103,5
102,5
104,3
105
106,4
107,7
109,4
2017*
110
90,1
93,5
97,2
96,5
95,9
98,3
99,6
100,7
101,9
103,5
104,1
- medicintil-
skud
6,9
7
6,8
7
6,6
6
5,5
5,6
5,7
5,9
5,9
Anm.: Der er korrigeret for ændrede pris- og lønforudsætninger samt opgaveændringer i medfør af DUT mv.
(opgjort i budget 2017-opgaveniveau). *2016 er budgetniveau, mens 2017 er aftaleniveau. Tallene er ikke direk-
te sammenlignelige med regnskaberne.
Kilde: Danmarks statistik, Finansministeriets meropgavedatabase.
Opgørelsen er korrigeret for ændrede pris- og lønforudsætninger mv. samt opgave-
ændringer i medfør af Det Udvidede Totalbalanceprincip (DUT) mv. Det bemærkes, at
opgørelsen ikke tager højde for løft af regionernes driftsudgifter fra puljer under det
statslige udgiftsloft, herunder fx midler til fødeafdelinger.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Katja Leth-Møller
Side 2