Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1631772_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 3035
Doknr.
349087
Dato
11. maj 2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalget har d. 13.04.2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 254 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 254:
”Vil ministeren kommentere artiklen på www.dknyt.dk ”Psykisk syge i København ven-
ter måneder på botilbud” og redegøre for, hvilke initiativer ministeren agter at tage for
nedbringe ventetiden?”
Svar:
Det er kommunerne, der træffer afgørelse om, hvilke ydelser mv. en borger er beretti-
get til efter serviceloven. Når kommunerne har truffet afgørelse f. eks. om ophold i et
botilbud, skal kommunerne sørge for, at ydelsen leveres. Ligeledes er det kommunens
ansvar at sørge for, at der er de nødvendige tilbud efter loven. Kommunen kan benyt-
te sig af egne tilbud eller samarbejde med andre kommuner, regioner eller private
tilbud.
I det konkrete tilfælde er det således Københavns Kommune, der er ansvarlig for at
levere botilbud til de borgere, som kommunen har truffet afgørelse om at tilbyde op-
hold i et botilbud.
Der er i serviceloven ikke fastsat særlige regler om, hvor længe en borger må vente
på, at ydelsen leveres. Retssikkerhedslovens § 3 fastslår, at kommunen skal behandle
spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til
hjælp og i givet fald hvilken. Hurtighedskravet i retssikkerhedsloven omhandler sags-
behandlingen forud for afgørelsen. Et tilsvarende princip må imidlertid antages at gæl-
de, når der er truffet afgørelse om, at borgeren er berettiget til en ydelse efter service-
loven.
På den baggrund er det Social- og Indenrigsministeriets opfattelse, at der skal være
en saglig tidsmæssig sammenhæng mellem kommunens afgørelse om tildeling af
hjælp efter serviceloven til den enkelte borger og den faktiske effektuering af hjælpen.
Den konkrete anvisning af et botilbud skal ske på baggrund af en konkret individuel
vurdering af den enkelte borgers behov, og der kan derfor opstå ventetider, indtil det
rette tilbud er til rådighed. Hvis kommunen ikke kan stille et botilbud til rådighed, som
matcher den enkelte borgers behov, skal kommunen sørge for at dække den enkeltes
behov for hjælp der, hvor borgeren opholder sig, f.eks. i den oprindelige bolig, indtil
der kan stilles et botilbud til rådighed, som matcher borgerens behov.
Jeg har ikke planer om initiativer, der ændrer på den nuværende ansvarsfordeling på
området.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann