Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1662247_0001.png
7. september 2016
J.nr. 16-1033042
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 549 af 1. ju1i 2016 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Karsten Lauritzen
/ Jens Madsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 549: Spm. om at opdatere svar på SAU alm. del – spørgsmål 513 med SKATs ressourceforbrug på kontrol af ejendomsskatter, til skatteministeren
1662247_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes opdatere svar på SAU alm. del – spørgsmål 513 med SKATs res-
sourceforbrug på kontrol af ejendomsskatter. Ressourceforbruget bedes opgjort i års-
værk og samlede omkostninger.
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra SKAT:
”Opgørelsen af omkostningerne i forbindelse med ejendomsvurderingen er afhængig af,
hvor snævert man definerer opgaverne vedr. opkrævning og administration. Det afhænger
således af, om omkostningerne opgøres som ressourceforbruget til at foretage en konkret
vurdering af ejendommene, eller om de ligeledes opgøres med ressourcer til administra-
tive afgørelser, klagebehandling, vejledning mv. Opgaverne i forbindelse med ejendoms-
vurderingen er samlet i afdelingen Ejendom, og udgangspunktet for opgørelsen er, at den
indeholder udgifter til alle opgaverne i afdelingen. Opgørelsen indeholder dog ikke afledte
udgifter til støttefunktioner som HR, Økonomi og IT mv.
Det samlede årsværksforbrug i afdelingen Ejendom var i 2015 på ca. 300 årsværk, sva-
rende til en lønudgift på ca. 145 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Ressourceforbruget til registrering af
ejendomme (Bygnings- og boligregistret) overgik først til SKAT den 1. januar 2016 og er
således ikke en del af forbruget i tabel 1. Som det fremgår anvendes mere end 2/3 af års-
værkene på afgørelser og klagebehandling. Det er desværre ikke muligt at opgive forbru-
get for første halvår 2016, da det endnu ikke er konsolideret. Desuden vil en halvårsopgø-
relse være forbundet med stor usikkerhed, da der er tale om relativt små tal.
Tabel 1. Årsværksforbrug i afdeling Ejendom i 2015
Årsværk
1
Ministerbetjening, udvalgsbetjening, forretningsstyring,
kommunikation
Vejledning
Ejendomsvurdering
Registrering af ejendomme
Afgørelser og klagebehandling
I alt
1
2
Lønudgifter
2
16,3
3,0
20,6
1,5
103,6
145,1
33,7
6,3
42,5
3,1
213,5
299,1
Udtræk fra tidsregistreringsstyringssystem og omregnet til årsværk.
Årsværk omregnet til lønudgifter med SKATs gennemsnitlige årsværkspris og uden afledte udgifter til støttefunktioner.
Bemærk, at ressourceforbruget i 2015 afspejler den nuværende opgaveløsning. Den ordi-
nære ejendomsvurdering er suspenderet, indtil et nyt vurderingssystem er udviklet. Situa-
tionen på ejendomsvurderingsområdet har afstedkommet en række sager (genoptagelser
og klager), som afdelingen pt. arbejder på at få afsluttet.
Ejendomsskatten er kommunal og er ikke underlagt SKATs kontrolbeføjelser. SKAT an-
vender derfor ikke ressourcer på kontrol af ejendomsskat.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 549: Spm. om at opdatere svar på SAU alm. del – spørgsmål 513 med SKATs ressourceforbrug på kontrol af ejendomsskatter, til skatteministeren
1662247_0003.png
Såfremt spørgeren med ejendomsskatter også henviser til ejendomsværdiskatten, kan det
oplyses, at SKAT har haft to projekter med fokus på kontrol af forhold omkring fast
ejendom, som nu er slået sammen og gennemføres som et samlet projekt. SKAT an-
vendte i 2015 samlet ca. 9 årsværk på dette projekt, svarende til en lønudgift på ca. 4 mio.
kr. uden afledte udgifter til støttefunktioner som HR, Økonomi og IT mv. Det bemærkes,
at kontrolindsatsen i dette projekt har omfattet forhold omkring fast ejendom generelt og
derfor ikke er afgrænset til ejendomsværdiskatten.
Forhold omkring fast ejendom indgår desuden i tilknytning til kontrolaktiviteterne i en
række af SKATs øvrige indsatsprojekter. Indsatsen i det ovennævnte projekt er derfor
ikke fuldt dækkende i forhold til omfanget af den samlede kontrolindsats rettet mod fast
ejendom og ejendomsværdiskatten.”
Side 3 af 3