Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1651804_0001.png
Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 389
Offentligt
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
11. april 2016
2016-1682
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 15. marts 2016 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende elbusser, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr.389:
Ministeren bedes oplyse de samfundsøkonomiske gevinster ved lavere parti-
keludledning, lavere CO2 udledning og mindre støj, hvis en dieselbus udskiftes
med en elbus på en rute gennem en større by hvor der køres 70.000 km.
Svar:
I henhold til vedlagte notat fra Færdselsstyrelsen er de årlige samfundsøkono-
miske gevinster ved lavere partikeludledning, lavere CO
2
udledning og mindre
støj 22.917 kr., hvis en dieselbus udskiftes med en elbus.
Færdselsstyrelsen finder imidlertid, at det, der får størst betydning i en sam-
fundsøkonomisk beregning vedrørende elbusser, bliver, at anskaffelsesprisen
for en elbus i øjeblikket er i omegnen af det dobbelte af en almindelig dieselbus,
som koster ca. 1,5 mio. kr. Det betyder, at udgiften alene til anskaffelse årligt er
ca. 125.000 kr. højere for en elbus.
Sammenlignes den årlige meromkostning ved anskaffelse af en elbus med de
ovenfor anførte samfundsøkonomiske gevinster, når man frem til det resultat,
at det ud fra det nuværende vidensgrundlag ikke kan betragtes som samfunds-
mæssigt rentabelt at investere i elbusser.
For en gennemgang af forudsætningerne for beregningerne skal jeg henvise til
Færdselsstyrelsens notat.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt