Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1618208_0001.png
8. april 2016
J.nr. 16-0365212
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 285 af 17. marts 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rene Gade (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om ministeren kan skønne over provenueffekten hvis boafgiften ændres, til skatteministeren
1618208_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes skønne over provenueffekten, hvis boafgiften ændres på følgende tre
måder:
Boafgiften gøres yderligere progressiv, så der indsættes en ekstra beløbsgrænse, hvor
boafgiften for beløb over beløbsgrænsen er højere. Beregningen bedes udarbejdet med
en ekstra beløbsgrænse på henholdsvis 500.000 kr., 750.000 kr. og 1.000.000 kr., og
hvor boafgiften for beløb over grænsen fastsættes til henholdsvis 20 pct., 25 pct. og 30
pct.
Bundfradraget hæves til henholdsvis 500.000 kr., 750.000 kr. og 1.000.000 kr.
Boafgiften hæves til henholdsvis 20 pct., 25 pct. og 30 pct.
I svaret bedes de tre ændringer opgjort henholdsvis isoleret og samlet.
Svar
Efter gældende regler er satsen for boafgiften på 15 pct. Ved beregning af boafgiften
gives et bundfradrag i afgiftsgrundlaget på 276.600 kr. (2016). Såfremt en del af arven
efter fradrag af boafgiften udloddes til ikke-nærtbeslægtede arvinger, skal disse modtagere
betale en tillægsafgift på 25 pct. af beløbet. Det skønnes, at provenuet fra boafgiften i
2016 kommer til at udgøre ca. 4,2 mia. kr.
Det er i provenuberegninger forudsat, at tillægsafgiften ved de opstillede ændringer i bo-
afgiften fastholdes på 25 pct. Det forudsættes derudover, at der ikke foretages ændringer i
gaveafgiften.
Når afdøde har siddet i uskiftet bo, er der efter gældende regler to bundfradrag i afgifts-
grundlaget. Det forudsættes, at det dobbelte bundfradrag også gælder for et ekstra afgifts-
trin, hvis det indføres.
Det bemærkes endvidere, at provenuskønnene er behæftet med nogen usikkerhed, da
beregningsgrundlaget bygger på et summarisk fremskrevet datamateriale fra 1994.
De skønnede umiddelbare provenuvirkninger ved indførelse af et ekstra afgiftstrin for
boafgiften med en afgiftssats på hhv. 5 pct., 10 pct. og 15 pct. ud over et bundfradrag på
hhv. 500.000 kr., 750.000 kr. og 1.000.000 kr. fremgår af
tabel 1.
Eksempelvis skønnes en
ekstra boafgift med en afgiftssats på 10 pct. af den del af boernes værdi, der overstiger
750.000 kr., at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 1.250 mio. kr. i 2016.
Tabel 1. Umiddelbare provenuvirkninger ved ekstra afgiftstrin for boafgiften (2016)
Mio. kr. (2016-niveau)
Progressiv boafgiftssats
Bundfradrag, kr.
500.000
750.000
1.000.000
Kilde:
Skatteministeriets beregninger
5 pct.
10 pct.
15 pct.
800
650
500
1.600
1.250
1.050
2.400
1.900
1.550
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om ministeren kan skønne over provenueffekten hvis boafgiften ændres, til skatteministeren
1618208_0003.png
En forhøjelse af bundfradraget for den nuværende boafgift til hhv. 500.000 kr., 750.000
kr. og 1.000.000 kr. med fastholdelse af afgiftssatsen på 15 pct. skønnes isoleret set at
medføre umiddelbare mindreprovenuer på ca. 600 mio. kr., ca. 1.100 mio. kr. og ca. 1.450
mio. kr. i 2016,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Umiddelbar provenuvirkning ved forøgelse af bundfradrag for boafgift (2016)
Mio. kr. (2016-niveau)
Bundfradrag, kr.
Umiddelbar provenuvirkning
Kilde:
Skatteministeriets beregninger
500.000
-600
750.000
-1.100
1.000.000
-1.450
Hvis man forøger afgiftssatsen for boafgiften til 20 pct., 25 pct. eller 30 pct. og fastholder
det gældende bundfradrag, skønnes dette at medføre umiddelbare merprovenuer på hhv.
ca. 1.000 mio. kr., ca. 2.000 mio. kr. og ca. 3.000 mio. kr. i 2016,
jf. tabel 3.
Tabel 3. Umiddelbar provenuvirkning ved forøgelse af afgiftssats for boafgiften (2016)
Mio. kr. (2016-niveau)
Boafgiftssats
Umiddelbar provenuvirkning
Kilde:
Skatteministeriets beregninger
20 pct.
1.000
25 pct.
2.000
30 pct.
3.000
Gennemføres ændringerne samlet, afhænger provenuvirkningen af den konkrete æn-
dringskombination,
jf. nederst i tabel 4.
Hvis man fx hæver den nuværende afgiftssats til 20
pct. og bundfradraget til 500.000 kr. og indfører et nyt afgiftstrin med en sats på 5 pct. for
værdier over 750.000 kr., skønnes det at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 800
mio. kr. i 2016.
Tabel 4. Umiddelbar provenuvirkning ved forskellige ændringer i boafgiften (2016)
Mio. kr. (2016-niveau)
Boafgiftssats (alm.)
Bundfradrag (alm.)
(1.000 kr.)
Boafgiftssats (ekstra)
Bundfradrag (ekstra)
(1.000 kr.)
Umiddelbar
provenuvirkning
Kilde:
Skatteministeriets beregninger
20 pct. 20 pct. 20 pct. 20 pct. 20 pct. 20 pct. 25 pct. 25 pct. 25 pct.
500
500
500
500
750
750
500
5 pct.
750
1.600
500
5 pct.
1.000
1.500
750
5 pct.
1.000
700
5 pct. 10 pct.
750
800
750
1.450
5 pct. 10 pct.
1.000
700
1.000
1.200
5 pct. 10 pct.
1.000
50
1.000
600
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om ministeren kan skønne over provenueffekten hvis boafgiften ændres, til skatteministeren
1618208_0004.png
Provenuvirkningerne efter automatisk tilbageløb på moms og afgifter skønnes at reducere
de angivne umiddelbare provenuvirkninger med ca. en fjerdedel.
Boafgiften kan ses på linje med beskatningen af kapitalindkomst og virker i denne for-
stand på samme måde som fx selskabsskat og aktieindkomstsskat af det afkast, der tilfal-
der aktionærerne. Dermed vil en forhøjelse af boafgiften isoleret set sænke tilskyndelsen
til opsparing. Omvendt kan opsparing også ses som en form for forsikring i lyset af usik-
kerhed om den enkeltes faktiske levetid, og at en del af arven derfor kan være ”uplanlagt”,
ligesom arv potentielt kan svække tilskyndelsen til at arbejde mv. for arvemodtageren.
Ved markante forhøjelser af boafgiften styrkes tilskyndelsen imidlertid til at søge beskat-
ningen nedbragt ved kreativ afgiftsplanlægning eller anden omgåelse af afgiften.
Side 4 af 4